Weide afsluiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vragen123

Weide afsluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 17:36

Hey!

Binnenkort komt mijn paardje naar me toe in een weide die ik heb gekocht. Wij moeten deze wel nog afsluiten en daarom ben ik op zoek naar wat tips. Het gaat om een weide van 42 are die we het liefst in twee zullen verdelen om af te wisselen. We moeten dus 350m lint/draad en palen plaatsen.
Wat betreft de palen dachten wij gewoon aan houten palen van 7cm diameter om de 4-5m met daartussen dan lint. Is dat een goede afstand?
Wij vonden een lint op agrishop.nl en vroegen ons af of die wel goed is. Iemand ervaringen met deze website?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Tess

Yenni

Re: Weide afsluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:39

Bij ons op stal staan ze ook om de 4 meter ongeveer. Wij hebben 2 draden. Zelf zou ik er 3 maken ivm ontsnap pogingen :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:39

350m lint lijkt me wel wat weinig voor 42are in 2 verdeeld of zie ik dat verkeerd :P
Je spant toch minstens ook dubbel draad of lint ?

Ik zou opteren voor koord. Lint vangt veel wind en moet je steeds bijspannen dan.
Maar dat is ieder zijn keuze natuurlijk.

Vragen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 17:47

Ja het gaat inderdaad om een dubbel draad dus 700m! Wij hebben ook een haag laten plaatsen aan de straatkant dus binnen 1-2 jaar zal dat hopelijk al wat wind opvangen, wel dat dachten wij toch. Achter de haag is er ook nog een omheining, maar niet geschikt voor paarden, vandaar dat we nog lint en palen willen plaatsen.
Geen ervaring met agrishop? Ik twijfel omdat het wel tamelijk goedkoop is en wil zeker geen ondermaatse kwaliteit aanschaffen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:52

Even gekeken op die site en ze verkopen schrikdraad van Voss als ik het goed zie.

Heb hier ook zo'n rol koord ervan liggen. Prima spul hoor, maar wel onbreekbaar, de koord dan. Is gemaakt van een soort harde plastiek denk ik.
En dat heb ik dan weer liever niet moest er ééntje toch in blijven haken.

Verder geen ervaring met Voss, maar er zijn nog goedkopere merken ( pulsara bijv ) die het eigenlijk even goed doen als Gallagher.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:55

Ik heb Voss farming / agrishop lint, en kan het na 5 jaar vervangen. Overal draadbreuk en dus geen spanning meer op de draden.
Ik heb nu toch maar in Gallagher geinvesteerd (wat uiteindelijk niet eens zó veel duurder is) in de hoop dat dit wel minimaal 10 jaar blijft hangen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:58

Mijn Gallagher koord hangt 23jaar en is nog steeds in orde :D
Zelfs met wat mos en aanslag erop :P

Batterijen heb ik ééntje van Pulsara ook en die gaat al evenlang mee als de Gallagher.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:00

Ik heb ook nog lint hangen van 25 jaar geleden. Toen kocht je nog kwaliteit, ook in de 'look alikes'.
De geleidende RVS draden die in dát lint zitten zijn twee keer zo dik als die in het nieuwe Gallagher lint...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:02

Klopt. Gaat met alles zo heb ik de indruk.
Iets met wegwerpmaatschappij ofzo :x

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:03

Vragen123 schreef:
Ja het gaat inderdaad om een dubbel draad dus 700m! Wij hebben ook een haag laten plaatsen aan de straatkant dus binnen 1-2 jaar zal dat hopelijk al wat wind opvangen, wel dat dachten wij toch. Achter de haag is er ook nog een omheining, maar niet geschikt voor paarden, vandaar dat we nog lint en palen willen plaatsen.
Geen ervaring met agrishop? Ik twijfel omdat het wel tamelijk goedkoop is en wil zeker geen ondermaatse kwaliteit aanschaffen.

Hier niet zo'n goede ervaring met agrishop. Dan kun je nog beter naar de Welkoop gaan.

Wij hebben om de twee meter palen staan met daartussen 'gaaswerk' en een enkele lijn schrikdraad (dus geen schriklint). Mocht ik geen gaaswerk hebben gehad, dan had ik zeker 3 lijnen schrikdraad moeten plaatsen (en dan nog had er eentje makkelijk kunnen ontsnappen: niet ieder paard is onder de indruk van schrikdraad...).

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:07

Ik heb ook veel wind en gebruik gewoon lint. Bevalt prima. Ik heb idd 4-5 m tussen de palen. Ik ben heel tevreden over de palen en lint van rutjes https://www.rutjespaardenboxen.nl/produ ... rastering/ Het lint is hun eigen product en is voor zover ik kan zien van goede kwaliteit maar wel een stuk betaalbaarder dan gallagher. Ze hebben groen en bruin. ze hebben ook mooie lintklemmen. Neem vooral ook wat klemmen waar je het lint echt helemaal vast mee kunt zetten en doe dat bijvoorbeeld op de hoekpalen. Zo kun je het beter afspannen.
Zorg wel voor goed steunpalen op de hoeken (dus van die schuine palen) zodat het stevig staat. Of neem zwaardere hoekpalen.
ik heb de 11 cm ronde palen. Dat is behoorlijk robuust! ik heb ze 70cm de grond in, waardoor er 1.30 uitsteekt omdat ik een paard heb dat af en toe eruit springt. De extra hoogte heeft niet echt geholpen maar ontmoedigt hem wel wat ... :D

succes!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:17

Hier ook ondervonden dat Galagher duur is in aanschaf, maar wel het langste mee gaat.
En ook de Patura tornado xl lint 40mm bruin is fijn, maar net zo duur.

Ook belangrijk, investeer in goede isolatoren. Zorg dat ze rubber hebben en dat je ze aan kunt draaien met een schroef.
Hierdoor staat je lint altijd strak en schuurt het niet op en neer in de isolator. Want ook daar kan het dure lint niet tegen en slijt daar dan door.

Vragen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 17:40

Bedankt voor jullie antwoorden!
Voor diegenen die ervaring hebben met Gallagher, nemen jullie dan het volledige pakket?
Ik dacht eventueel de lint van Gallagher te kopen en gewoon iets goedkopere houten palen te kopen en isolatoren enz misschien via agrishop. Dat lijkt mij nog een goede mix, wat denken jullie?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:52

zo'n houten palen zijn meestal ook na een 5-10 jaar rot en kraken....
als het je eigen stuk ik, zou ik eerder investeren in kunststof palen. blijven veel langer goed.

en ook hier zou ik voor draad en niet voor lint gaan, de geleiding blijft veel langer ok.

hier geen galagher, maar super geleidende draad van lacme.
(wij hebben bv deze, maar nog tal van andere merken die dito draden hebben: https://www.ruitershop-online.be/nl/435 ... maat-500_m, doordat er zoveel geleiders zijn, zijn er, indien er een of meerdere draadjes breken, nog steeds genoeg geleiders die de stroom verder brengen, en deze breekt makkelijk als er vb een paard vast raakt of een veulen door de draad springt(al 10-tallen keren gehad).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:54

Ik had destijds koord en isolatoren van Gallagher gekocht meen ik. Toen bestonden er nog haast geen b-merken als ik het mij nog goed herinner.
Houten palen kwamen uit een tuincentrum. Doen ook nog altijd dienst na 23jaar trouwens :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:55

DuoPenotti schreef:
Hier ook ondervonden dat Galagher duur is in aanschaf, maar wel het langste mee gaat.
En ook de Patura tornado xl lint 40mm bruin is fijn, maar net zo duur.

Ook belangrijk, investeer in goede isolatoren. Zorg dat ze rubber hebben en dat je ze aan kunt draaien met een schroef.
Hierdoor staat je lint altijd strak en schuurt het niet op en neer in de isolator. Want ook daar kan het dure lint niet tegen en slijt daar dan door.

Ik zweer bij Ako :D Zowel het lint als het draad is super en gaat jaren mee. Ik heb de premium line. Koord is vaak fijner als er veel wind op staat. Bij lint zul je mss met de afstand van de palen terug moeten. Tegenwoordig heb ik 2 lijnen koord en 1 lijn lint. Lint is voor mij alleen maar voor het zicht. Meestal heb ik daar zelfs niet eens stroom op staan.

Schroefisolatoren zijn idd wel heel fijn. Dure oplossing maar houdt je lint wel langer goed. Mijn isolatoren zijn dan zonder rubber, maar ik heb nog nooit gemerkt dat ze daardoor sneller slijten.

Ik zou alleen wel opteren voor dikkere palen. 7 cm is echt niks en zal een stuk sneller afbreken als er een keer echt druk op komt te staan. Wij hebben minimaal 10 cm dikke palen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:02

Hier gaan we alles vervangen door het nieuwere braided rondgevlochten koord. Dat hebben ze van Gallagher maar ook merkloos bij Thalens, ik ben er echt van onder de indruk hoe stevig en duurzaam dat aanvoelt, zo glad, veel mooier spul dan het gebruikelijke in elkaar gedraaide koord +:)+

https://www.thalenstouw.nl/webshop/afra ... aided.html

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:04

:Y)
pmarena schreef:
Hier gaan we alles vervangen door het nieuwere braided rondgevlochten koord. Dat hebben ze van Gallagher maar ook merkloos bij Thalens, ik ben er echt van onder de indruk hoe stevig en duurzaam dat aanvoelt, zo glad, veel mooier spul dan het gebruikelijke in elkaar gedraaide koord +:)+

https://www.thalenstouw.nl/webshop/afra ... aided.html

Die van Talens was eerder gewoon afgekeurde Gallagher. Hangt hier ook en is prima alleen soms wat uitstekende stukjes er aan.
Wat ze nu hebben weet ik niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:10

Wij hebben 10 jaar geleden het brede bruine lint van hen gekocht en daar stond toen gewoon bij dat het B-kwaliteit was. Af en toe een stukje waar de nylon draden niet goed geweven waren. Nouja dat haal je er dan tussenuit, geen probleem voor dat enorme prijsverschil :)

Maar hier zie ik echt niks verkeerds aan, gewoon helemaal netjes. Wij hebben een kleine rol en een grote rol (die raad ik af, wat een onhandelbaar ding is dat joh....) en voordeel van het zo mooi strak gevlochten koord is dat het niet snel beschadigd als je het door de isolatoren aantrekt :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:23

Kan je geen paddock paradise(je) maken? Twee weides en dan een looppad eromheen? Kost wel wat extra lint en palen maar heb je wel jaarrond buiten gang en niet je weides kapot.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:36

Koord wil ik dan perse weer niet.
Palen van die bruine, geen idee even hoe dat heet, staan alweer 15 jaar en goed.
Wij hebben het alleen om de weides te verdelen.
Buitenom hebben we een gazen hekwerk met permanent kabel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:06

Vragen123 schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!
Voor diegenen die ervaring hebben met Gallagher, nemen jullie dan het volledige pakket?
Ik dacht eventueel de lint van Gallagher te kopen en gewoon iets goedkopere houten palen te kopen en isolatoren enz misschien via agrishop. Dat lijkt mij nog een goede mix, wat denken jullie?

Als je gaat investeren, koop dan wel goede weidepalen en niet goedkope houten palen. Die laatsten gaan namelijk vrij snel rotten, zodat je na een jaar of 3 weer helemaal opnieuw kunt beginnen (en dus uiteindelijk duurder uit bent).

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:24

Ibbel schreef:
Ik heb Voss farming / agrishop lint, en kan het na 5 jaar vervangen. Overal draadbreuk en dus geen spanning meer op de draden.
Ik heb nu toch maar in Gallagher geinvesteerd (wat uiteindelijk niet eens zó veel duurder is) in de hoop dat dit wel minimaal 10 jaar blijft hangen.

Hier precies hetzelfde. Ook goedkoper draad aangeschaft bij Voss/Agrishop. De draad van de Agrishop ging wat doorhangen, dan span je 'm weer eens op. Dat een paar x gedaan en na een jaar of 3 (al!) bleek dat grote stukken geen stroom meer hadden, draadbreuk. Vorig jaar alles vervangen door Gallagher. Zal toch hopelijk stukken langer meegaan. Prikpaaltjes, poortgrepen, isolatoren etc. koop ik dan weer wel bij Agrishop.

zeeuwtholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:20

Welke palen ga je gebruiken? wij gebruiken van die creo palen. gaan super lang mee :)

zeeuwtholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:24

Agradi heeft ook wel veel qua weidespullen... maar beter wat duurder kopen dan gaat het langer mee. en de afstand tussen de palen niet groter dan 7 meter zou ik zeggen :)