Hoe maak ik een doorgang shetlanderproof

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aife

Hoe maak ik een doorgang shetlanderproof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 11:26

Ik heb mijn weide onderverdeeld in 2 stukken. Dit door houten palen en 3x een stroomdraad erop.
Helaas breekt de shetlander steeds door naar het andere stuk dus ik zoek manieren om het shetlanderproof te maken.

Tegen de houten palen ga ik gaas doen, maar wat met de doorgang. Die moet ik wel nog open krijgen...
Ik heb hetzelfde probleem op een andere plek.
Een poort is helaas geen optie.

Hoe maak je een doorgang shetlanderproof?

davinci2412

Re: Hoe maak ik een doorgang shetlanderproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:32

Oef Shetlanders zijn altijd lastig binnen de hekjes te houden. Misschien nog een extra (4e?) draad spannen. Wij hebben de paddock omheind met gaas en bij de ingang 4 draden. Bij het andere shetlander verblijf zit een vast hek voor de ingang.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:50

Hoeveel stroom staat er op het draad?
Ik heb een apparaat die 11.000V kan leveren en bij meting staat er 9.000 op het draad (is een grote wei, daardoor wat krachtverlies).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:53

Hoe groot is je shet?

Ik heb al 21jr een shet van 95cm en die gaat niet zomaar ergens onderdoor. Maar die weet wel wat stroom betekent.

Wij hebben een pp met buitenom geheel gaas en bovenop 1 draad.

Binnendoor hebben we langs de paden en weilandjes 2 draden, waarvan de laagste op 40/50cm. Maar staat dus een flinke klap op.

Gaas is er ook voor de honden en varkens. Wij gaan wel hekjes maken waar het gaas bij de bak open en dicht moet kunnen. Maar voor nu vouw ik het even terug. Maar een hekje incl gaas is zo gemaakt.

Staat je shet op dieet? Als ze op hun eigen plek weinig te eten hebben, gaan ze misschien ook op zoek. Of als ze alleen staan?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:04

Heb je foto's van je omheining ?
Draadjes tussen spannen werkt bij mijn uitbreken goed. Ik heb 2 brede draden als afrastering voor m'n grote pony en een dun draadje er tussen en nog een eronder om het shetproof te maken .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:38

Hoeveel stroom staat er op en hoe hoog zijn je draden?
Hier eentje die op haar knietjes eronder door ging (shet is +/- 90 cm, draad was 40 cm ongeveer, misschien zelfs iets lager).
Uiteindelijk een draadje gespannen op 15/20 cm zonder stroom op, want dat is te moeilijk bij te houden als gras/onkruid groeit. Werkt al jaren perfect.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:38

Zou je een houten plank bij de doorgang kunnen maken?
Zo een die je er af kan halen, beetje springbalk op steun idee?

Botervlootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:50

Wat hierboven ook al beetje gevraagd wordt.
Hoeveel stroom staat op het draad?
En wat voor draad heb je ? Zijn het van die rondje draadjes of ook platte brede. Wij hebben onderaan zo'n platte brede draad en daar gaat hij niet onderdoor. Vaak nodigen die rondje dunnen draden wat sneller uit tot ontsnapping. :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:54

Heeft de shet een enorm dikke vacht? In combi met weinig stroom op het draad maakt dat ze ook nog weleens gewoon onder de omheining doorlopen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:14

Flink wat stroom erop voor even. Dan krijgen ze even een opdonder maar is er wel respect voor de draad.
Eventueel metaaldraadjes in de manen vlechten, krijgen ze een giga opdonder.
Beetje sneu maar als ze daarna wel veilig binnen blijven is dat een stuk fijner.

Voor shetlanders is een hek een optie :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:27

Misschien dat een wat oudere voormalige Oost-Duitser je nog tips kan geven?

Afbeelding

:+

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 14:59

Hoeveel er juist op de draad staat weet ik niet, zal ik straks eens meten.
Het is een mobiel schrikdraadapparaat. Nieuw, dus zeker voldoende opgeladen. Het apparaat kan 9600V geven en de weide is niet groot. Ik heb ook gekeken dat ik nergens verlies heb. Geen knopen, nergens tegen etc. Het voelt als erg veel alvast _O-

Momenteel zit er een ijzerdraadje aan de manen en dat houdt de shetlander voorlopig binnen (denk ik, want ik heb de shetlander nog niet aan de andere kant gezien sinds dat draadje). Maar ik wil dit graag weghalen...

Ik heb ronde stroomdraad. op 40-80-110 cm. Als ik dat zo hoor moet ik zowiezo een draadje extra onderaan spannen. Lint heb ik bewust niet genomen ivm de wind. Ik heb het wel liggen, maar heb er geen isolatoren voor.

De shet heeft inderdaad een dikke vacht...

Die houten plank aan de doorgang is misschien wel een idee :) Dat ga ik eens bekijken

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:04

Oei ja met 40 cm als laagste kom je idd in mijn situatie. Probeer eens gewoon een extra draadje op 20 cm te spannen, eventueel zonder stroom. Als je oude draad gebruikt kost het geen drol en ‘t zal wss al voldoende zijn ipv planken timmeren etc :)

Mimi_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:05

Poekkie schreef:
Hoeveel stroom staat er op en hoe hoog zijn je draden?
Hier eentje die op haar knietjes eronder door ging (shet is +/- 90 cm, draad was 40 cm ongeveer, misschien zelfs iets lager).
Uiteindelijk een draadje gespannen op 15/20 cm zonder stroom op, want dat is te moeilijk bij te houden als gras/onkruid groeit. Werkt al jaren perfect.

Normaal gezien zou een schapenhek perfect moeten zijn!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:40

Ik wou typen een ijzerdraadje in de manen maar zie dat dat dus ook werkt.
Ik heb hier een houdini overgenomen en het heeft bij haar echt te maken met de joule die het apparaat heeft.
De onze geeft echt een lelijke tik en er is geen shet die erdoor glipt als we heb gebruiken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:08

Wij hebben ook gewoon koord. Onderste op 40cm en sommige plekken 50cm. Shet heeft mega vacht nog en gaat er echt nergens onderdoor. Maar de klap is echt keihard. Helaas eigenlijk te sterk voor de afmetingen bij ons en zelf al een keer 20min mn arm niet kunnen bewegen na vasthouden.

Zo een draadje in de manen kan helpen voor de schrik, maar ze kunnen dan net zo goed door rennen naar de andere kant.

Staat de pony alleen? Heeft het wel eten en drinken? Je moet misschien ook kijken naar de reden waarom ze erdoor gaan.

Die van ons is vroeger wel ergens doorheen gegaan, maar werd opgejaagd door een paard. En ergens anders ging hij ergens doorheen waar geen stroom op stond en er veel gras groeide in de tuin. Maar dat was dus wel duidelijk en goed op te lossen.

Je hebt ook van dat schapengaas op paaltjes waar je stroom op kan zetten. Kan je best makkelijk open en dicht zetten als je stroom eraf haalt.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 20:22

superpony schreef:
Staat de pony alleen? Heeft het wel eten en drinken? Je moet misschien ook kijken naar de reden waarom ze erdoor gaan.

Die van ons is vroeger wel ergens doorheen gegaan, maar werd opgejaagd door een paard. En ergens anders ging hij ergens doorheen waar geen stroom op stond en er veel gras groeide in de tuin. Maar dat was dus wel duidelijk en goed op te lossen.

Je hebt ook van dat schapengaas op paaltjes waar je stroom op kan zetten. Kan je best makkelijk open en dicht zetten als je stroom eraf haalt.

De shet staat bij mijn ander paard met voldoende hooi en water. Echter is er aan de andere kant meer gras. Maar dit is bewust. Zowel de shet als mijn ijslander hebben een verleden van hoefbevangenheid. Dus die snoepkraam aan de andere kant van de draad mag niet altijd toegankelijk zijn :)

Ik heb de shetlander onder de draad zien doorgaan terwijl de andere rustig aan het eten was, dus van opjagen was geen sprake. Ik heb het stuk waar ze nu op staan al bewust wat groter gemaakt en voldoende voerplekken dat ze elk op hun gemak kunnen eten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:24

De laagste op 40 cm red ik al niet met mn pony van 1.40, ik zou zéker een draad op 20 cm plaatsen

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:02

Een mobiel apparaat geeft al gauw minder stroom naarmate de batterij leger wordt. En als je veel gras en of struiken hebt die tegen de draad komen verlies je veel stroom. Beste optie was een apparaat op lichtnet.
Maar ik zou ook een extra draadje op 20 cm maken. Hielp bij onze shetlanders ook in het begin. Nu al lang niet meer nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:06

Hier zit bij de 2 superbrave shetten het draad op 25 en 50cm. Als ze alleen een draad op 40cm zouden hebben, zouden ze daar waarschijnlijk onderdoor gaan.

Op een eerdere pensionstal stond om de shettenwei draad op 10-25-40-55-70cm, dat was nodig om ze allemaal binnen te houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 00:08

Ik zou echt even gaan meten hoe hard de klap is. Hier is de klap dus echt flink en als ik stroom eraf heb en onderste draad omhoog houd voor hem, durft hij er niet eens onderdoor zonder wat aanmoedigen.

Hier is het op 40 en 80 of 50 en 1m met dik koord.

Daar kan je ook naar kijken, de kwaliteit van je draad, want ook daar zit wel verschil in. Ik was zo wijs om goede kwaliteit te kopen en een zwaar apparaat, dus echt niet leuk :(

Van het gras snap ik.

Denk dat als je het zeker wil weten toch op schapen net/gaas gaat uitkomen. Die waar je stroom op kan zetten. Is even investeren, maar je hebt een shet, dus je pakt het zo op en neemt het weer zo mee.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 10:40

Inmiddels heb ik mijn palen dieper in de grond gezet (ze staan beduidend steviger zo), en 2 linten erbij.
Nu heb ik lint op 17 cm, 36cm , 52 cm en nog 2 erboven.

De opening naar buiten heb ik ook voorzien van 2 extra draden en gaas ertegen.
Alleen hoe ik het gaas 'verplaatsbaar' maak aan de opening zelf weet ik nog niet goed. Voorlopig zit de rol er nog aan en verplaats ik de rol. Maar heel handig is dat niet.

Vandaag staat de shetlander voor het eerst zonder 'antenne' , ben benieuwd...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:08

Ik heb op 2 plekken het gaas open gemaakt en die vouw ik gewoon om. Moet ik nog hekjes maken en dan doe ik het gaas ertegen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:30

Aife schreef:
Ik heb mijn weide onderverdeeld in 2 stukken. Dit door houten palen en 3x een stroomdraad erop.
Helaas breekt de shetlander steeds door naar het andere stuk dus ik zoek manieren om het shetlanderproof te maken.....

Hoe maak je een doorgang shetlanderproof?

Let ook even op de aarding van je schrikdraadapparaat. Is die onvoldoende geaard dan kan een extra aardpen de grond inslaan een hoop schelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:41

siskeh schreef:
De laagste op 40 cm red ik al niet met mn pony van 1.40, ik zou zéker een draad op 20 cm plaatsen

Hier ook een D pony die onder 40cm doorglijdt. :+