Geen bak, alleen buiten rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Geen bak, alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 21:03

Gewoon, omdat ik nieuwsgierig ben..
Zijn er ook mensen die geen bak bij hun ( pension) plekje/ stal hebben en alleen maar buiten rijden?
Of bijvoorbeeld wel soms in een stukje weide of dergelijke wat aan de hand doen of Longeren?

En wat train je dan buiten? Hoe train je dat?
Ben erg nieuwsgierig!

Pepperrr

Re: Geen bak, alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:08

Ja, toen mijn paarden (helaas verkocht) aan huis stonden. Wij huurden een stuk grond van de buren. Bestaande uit 2 grote weides en 1 hele grote zandvlakte/paddock. Maar deze had allerlei rare hoeken, verschil in hoogte etc. Meestal reed ik daar gewoon in. Soms ook in de wei, dan kon ik fijn de galop oefenen.
Echt serieus dressuurmatig reed ik niet, ik kreeg geen les (op dat moment ook niet mogelijk), en mijn paard vond het ook leuker om gewoon lekker lol met je knol te hebben ipv trainen. Dus lekker amateuristisch stap draf galop, sprongetje, schrikparcourtje etc.

Ik heb nu 2 bijrijdpaarden waar ik wel een rijbak heb. Vind dat zelf toch leuker en fijner :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:08

Ja, hier. Maar ik heb wel af en toe les op de manege in de buurt, dat is voor ons precies 10-15 minuten rijden, dus dan is hij al mooi warm als we aankomen. :)
Longeren en grondwerk doe ik of in de paddock, maar die is voor het mooie net te klein, of ook buiten.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:13

Ik heb enkel een weide met schuilstallen dus verder geen bak etc. Wel halen we binnenkort een ijzeren longeercirckel voor het grondwerken.

Ik kan hier uren, echt uren rijden buiten en weet ook de ''verstopte'' heuveltjes. Ik rijd van mezelf veel overgangen ook heuveltjes op en af. Rechtrichten doe ik voornamelijk op de grond en daar zal niet veel verandering in komen. Je kunt bomen gebruiken om is te gaan slalongen en hier in het bos liggen redelijk veel boomstammen voor een klein sprongetje(Ben daar zelf geen held in, iets dat niet kan vallen). Wij hebben in de buurt veel water plassen, dus veel door water stampen, worden ze ook sterker van. Verschillende soorten grond, tegels, etc. vind ik alleen maar goed voor de hoeven en pezen.

Ik heb altijd een bak tot beschikking gehad vroeger maar gebruikte die amper, vandaar dat ik het niet zo erg vind.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:14

Zowel op de huidige stal als op de vorige heb ik geen echte bak. Kan wel in de wei rijden, op de huidige plek heeft die ook de juiste vorm.
Ben wel lid van de rijvereniging, maar das wel 15-20 min met de trailer.

In het bos oefen ik tempowisselingen, wijken, schouderbinnenwaarts, travers en appuyementen (alle zijgangen in stap en draf).

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:16

Yes ik ook, alleen weides met schuil. En stromend water :+
Heb mijn jongste paard beleerd in 1 van de weides. De oudste vond dressuur en werken maar niks dus die reed ik sowieso alleen maar buiten en hoewel ik het wel fijn vind af en toe ergens een piste te huren (vooral met de modder) werkt een gesleepte weide voor ons ook gewoon prima voorlopig.
Met die regenperiodes en modder was het wel even stom en glad, dan kun je dus weer helemaal niks. En hij is nog niet helemaal op het punt dat we alleen naar buiten kunnen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:21

Ik heb geen bak. Mijn paarden staan al 22 jaar op mijn stekje. Als het heel goed weer is, de grond droog én ik dan ook zin heb rijden we in het weiland. Anders gewoon lekker in het park of de landerijen in.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:54

Ik heb geen bak op mijn plekje. Mijn pony is niet het type waarmee je enkel buitenritten kan doen.

Wij hebben wel relatief veel wei en een kleinere paddock. In de winter heb ik vaak 2-3 maanden dat we minder kunnen, maar voor de rest komt het aardig uit. Ik moet me wat meer aanpassen naar het weer, dus ipv dat ik een week inplan qua wat ik wil doen, bekijk ik per dag wat kan.
In de paddock kan ik wat longeren of grondwerken, maar mijn voorkeur ligt bij werken in de wei. Rijden, grondwerk etc. Op zondag doen we een ritje buiten, dan is het het rustigste op de weg.
Mijn oudste probeer ik 5x per week wat te laten doen, voor mijn jonkie is het streven 3x per week.

Ik was een beetje angstig voor beleren op een uitgestrekt weiland, maar ook dat gaat tot nu toe prima.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:05

Mijn pony staat nu ergens waar ik wel mag longeren in de paddock, maar je kan er niet in mennen. Dat vind ik prima! Scheelt dat wij direct aan het bos zitten, dus dan heb je niet de angst om langs een grote weg te rijden.

Stond hier eerst met mijn paard. Dat was niet zo'n succes. Hij heeft gewoon echt veel beweging nodig om zijn ei kwijt te kunnen, en in de winter kon dat gewoon niet in het donker.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:50

Heb ook geen bak. Wel een stuk weiland, waar we goed in kunnen rijden. Al is dat meestal maart - oktober mogelijk.

Woon naast het bos. Wel ga ik 1-2 keer per week met de trailer naar een bak.

In het bos zet ik haar ook een pasje opzij en galoppeer ik bewust links of rechts aan. Of stap-galop en andersom.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:22

We hebben wel een bak. Binnen en buiten en 3 longeer kralen.
Maar de keren dat ik daar ben zijn op 1 hand te tellen... vorige stal had het allemaal niet, maar ook minder ruime paddocks vandaar verhuist.

Gewoon altijd lekker buiten het duin in. Trainen doe ik niet echt. Ene keer rustig ritje, andere keer wat langer en hoger tempo

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:26

Ik heb bijna 10 jaar opeen plekje gestaan zonder bak, zonder verlichting zonder wc.
Alles wat ik met mijn paard wilde leerde ik hem in het bos of hier en daar op een verloren open plekje.Maar om dit nou trainen te noemen... nee. Onder trainen versta ik doelgericht oefenen om een zeker toetsbaar doel te bereiken. Ik kon natuurlijk mijn paard wel in conditie houden, ik kon allerlei oefeningen doen in het bos, maar daar werd hij hooguit een heel goed bospaard van. Meer hoefde hij ook niet van me.

Nu sta ik op een plek met longeercirkel en bak... ik gebruik ze maar zelden

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:31

2 jaar lang gehad (of nou ja, de bak was er wel maar die was meestal onbegaanbaar), ik stond wel pal naast het meest fantastische bos ooit. Heb me daar prima vermaakt, maar niet echt dressuurmatig gereden in die tijd. Deed wel veel grondwerk, in de wei, die was een paar hectare dus groot genoeg. Was echt een paradijsje :) alleen weggegaan omdat de paarden thuis kwamen te staan. De laatste jaren train ik weer intensiever dressuurmatig, dus nu zou ik niet meer zonder bak willen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:45

Even uit nieuwsgierigheid, op wat voor soort grond leven hier de mensen die op de wei rijden? Zand? Klei?
Hier zitten we op veengrond, en de stadhouder zou niet blij zijn als we dan op de wei gaan werken met de paarden. :')
Laatst bijgewerkt door marley93 op 23-03-21 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:58

Ik heb alleen een weiland :)
Als de grond droog is doe ik er eigenlijk alles op met de paarden. Verder kan ik de bossen in of een rondje dorp en dat bevalt me prima!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:05

Ik heb geen echte bak op stal. Wel een paddock waar in gereden kan worden.
Paard staat in het bos en daar rijden we heel veel. Voor serieus dressuur werk gebruik ik de rijbaan op m'n werk.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:42

marley93 schreef:
Even uit nieuwsgierigheid, op wat voor soort grond leven hier de mensen die op de wei rijden? Zand? Klei?
Hier zitten we op veengrond, en de stadhouder zou niet blij zijn als we dan op de wei gaan werken met de paarden. :')

Is zit pal langs de Maas, klei/leem. Maar ik heb een weitje opgeofferd en dat is nu paddock. Je moet toch wat he haha
Niet ideaal maar het is niet anders helaas

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:27

Hier ook geen bak, maar wel de Veluwe als mijn achtertuin, dus ik rij ook alleen maar buiten. Heel soms longeer ik in de voortuin, maar alleen uit nood. Echt trainen doe ik niet, maar op de mooie brede tankbanen is het wel heel leuk zijgangen oefenen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:37

Ik heb ook geen bak, maar wel een hele grote paddock. (veel groter dan een 20x60 bak) dus daar kan ik rijden in de zomer. Daarnaast heb ik ook een wei, zandgrond, die als het niet te nat is prima is om op te rijden. Verder woon in op de Utrechtse Heuvelrug dus duik ik zo het bos in.

Toen ik mijn focus nog op dressuur lag trainde ik juist graag in het bos. Mooie brede zandpaden hier voor galop oefeningen en genoeg open stukken om even wat op een volte te kunnen oefenen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:07

Zandgrond hier :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:06

Niet helemaal geen. Maar een onbruikbare bak in de zomer (te zwaar bij droogte).
Ik rij veel in het bos, ga heel vaak naar de club waar wel een goede bodem ligt. En ga voor spring en cross lessen op locatie. Ik vind het goed te doen. Al moet ik soms wel even zuchten als ik de trailer weer aankoppel of te paard op weg ga naar de club. Maar het alternatief is zo duur/onpraktisch dat het voorlopig zo blijft.

Voor mij zou het in de winter wel echt een no go zijn. Dan kan ik wel thuis rijden en moet er dan echt niet aan denken om in het donker iedere keer op pad te moeten gaan na werktijd.

Wij zitten op zandgrond en in lente/zomer kun je hier prima op de wede rijden. in de winter vaker niet dan wel. Maar zelfs in de zomer is het niet al te best voor je wei heb ik de indruk. Voor het paard vind ik het wel prima.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:54

Ik heb geen bak. Ik ga 1x in de week naar mijn instructrice om daar te lessen in haar bak en voor de rest rijden we heerlijk relaxt buitenritjes. Soms pak ik hem even op buiten, linker en rechtergalop even bewust meepakken, beetje met de juiste stelling om boompjes slalommen, maar meestal eigenlijk gewoon aan een lang teugeltje genieten samen.
Ik zit overigens op kleigrond, dus zeker bij nattigheid absoluut geen optie om op de wei te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:16

Hier nog geen bak aan huis, heb het eerste jaar alleen maar buiten ritten gemaakt en sinds een half jaar nu wel eens in de bak van een kennis of de vereniging aan het werk. De bak thuis is in aanleg.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:28

Ik heb al 8 jaar geen bak meer.

Heel soms ga ik naar de rijvereniging maar eigenlijk doe ik alleen nog maar boscrossen en een beetje longeren.

Echt trainen doe ik niet meer :o

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:45

marley93 schreef:

Wij zitten op een mengsel van klei en zand, dus een buitje af en toe is prima te doen (mag ook best wat kapot gelopen worden, we hebben ruim voldoende gras en maaien niet). Maar met dagen regen moet je inderdaad even wachten tot het weer droog is.
Nu heb ik ook vrij kleine pony's zonder ijzers, ik kan vaak alweer eerder beginnen met op de wei trainen dan mijn stalgenootje die een trekpaardtype heeft.