Hoe open is jouw binnenbak en is dat vervelend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Hoe open is jouw binnenbak en is dat vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 09:32

Wie heeft er een binnenbak met open zijwanden?

Hoe open zijn die wanden dan? Helemaal open? Wel een schot? Of helemaal dicht met windbreekgaas? Staat er een heg omheen/of in de open ruimte?

En hoeveel last van sneeuw en regen heb je dan? En in de zomer? Wat is er dan juist wel en niet fijn aan?

Foto's en ervaringen zijn zeer welkom :D

Narratify

Re: Hoe open is jouw binnenbak en is dat vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:39

Bij ons is die aan twee zijden open zonder windbreekgaas. Aan de één open zijde is bos dus nul last van regen / sneeuw. Op de open zijde aan de korte kans wel last van regen / sneeuw tot ongeveer een meter naar binnen toe. Heb zowel een gehele dichte als deze binnenbak ervaren. Mijn paard is rustiger in een geheel dichte binnenbak maar dat is per paard verschillend.
Voordeel: veel frisse lucht wat ik erg prettig vind
Nadeel: kouder en mijn paard is er frisser in tijdens de winter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:47

De stal waar ik nu sta heeft een half overdekte buitenbak.
1 korte zijde is volledig dicht aangezien dat gewoon het deel is van de constructie waar ook de stroom zit, de rest is open. Het deel met het dak is 20 meter en dan komt er nog 20 meter zonder overkapping. Voor een kleine stal dat maar 1 bak neer kan leggen vind ik dit een heel prima situatie.

Een volledig dichte binnenbak en geen andere opties vind ik vreselijk, die stallen sla ik eigenlijk over, dan rij ik nog liever buiten in de regen dan altijd in een dichte hal. Ik heb op een sportstal gestaan waar de binnenbak aan 3 kanten dicht was en 1 lange zijde open, dat was op zich wel lekker overzichtelijk.
De mooiste bakken vind ik toch wel die met windgaas, dan ben je toch een soort van buiten maar wel beschut. Voor het beleren van jonge paarden vind ik het ook het prettigste als ze gewoon de omgeving kunnen zien. Dan kunnen ze geluiden tenminste koppelen aan iets ipv er gestressed van te raken.
Als je zowel een binnen als buitenbak beschikbaar hebt dan zou ik vooral gaan voor de meest economische oplossing.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:00

Wij hebben alleen een overkapping en voor de rest zijn alle kanten open. Als het heel hard regent, zoals komende week weer gaat gebeuren, is de helft van de bak nat met grote plassen erin. Maar in de zomer is het heerlijk! Je rijdt buiten, maar toch lekker koel in de schaduw.

Even voor het idee:
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:37

Oja, water.
Wij hebben geen regen aan de open kanten omdat het dak heel lang doorloopt en er ook een onderschot is. Met sneeuw en zijwind kwam er wel wat binnengedwarreld en dat was natuurlijk heeel eng de eerste 10 minuten :))

Ik kwam regelmatig op een stal met een windgaas bak (lange zijden gaas) dat op 900 meter hoogte lag en ook midden in de winter bij de vreselijkste condities was het daar prima rijden. Dat vond ik echt top aangezien je dan ook vanuit de beschutting toch het prachtige uitzicht kon zien.

Ik heb ook ergens gestaan met een koepeltent rijbak. Dat was wel iets voor paarden met sterke zenuwen als het flink waaide omdat dan letterlijk de muren een fractie op je toekomen af en toe _O-
Afgezien daarvan vond ik de metalen constructie doodeng, in mijn hoofd zag ik daar de vreselijkste ongelukken mee gebeureb.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:39

Twee open kanten, met windbreekgaas voordeel geen vogels en geen regen en t is net elke dag vakantie hier!

Nadeel bak was laatst kats bevroren en er lag sneeuw :+

Edit bevriezen kan natuurlijk voorkomen worden door op tijd slepen en waterpeil te verlagen :')

Afbeelding
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:43

Hoe kan dat dan bevriezen? Was het kort daarvoor gesproeid?
Ons open halve bakje is (ondanks bar slecht onderhouden bodem) nooit bevroren, ook niet bij -10 terwijl het andere deel zonder dak dan zo hard als beton is.

Oh edit gezien.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:46

Sizzle schreef:
Hoe kan dat dan bevriezen? Was het kort daarvoor gesproeid?
Ons open halve bakje is (ondanks bar slecht onderhouden bodem) nooit bevroren, ook niet bij -10 terwijl het andere deel zonder dak dan zo hard als beton is.

Oh edit gezien.

Ja staleigenaar kijk niet zo naar het eb en vloed peil :') dus als ie die op tijd had dichtgezet was er niks aan de hand geweest.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:47

Wij hebben ook een geheel open constructie. We hebben op 1 korte zijde windbreekgaas + 3 vakken aan 1 zijde. De wind rolt altijd van de hondsrug op die zijde vandaar de keuze. We hebben een vrij groot overstek Vh dak. Het moet echt flink regenen met wind wil het inregenen.

Er is altijd frisse lucht. In de zomer heb gewoon heerlijk schaduw en geen benauwde warme stoffige lucht. Swinters is het echt niet koude dan in een normale binnenhal. Ik wil echt nooit meer anders!
Afbeelding

Afbeelding

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:00

MarjanB schreef:
Twee open kanten, met windbreekgaas voordeel geen vogels en geen regen en t is net elke dag vakantie hier!

Edit bevriezen kan natuurlijk voorkomen worden door op tijd slepen en waterpeil te verlagen :')

[ [url=m/IpUysK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LyRV4Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

>;) je was toch verhuist?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 11:06

Heel erg fijn tot nu toe alle ervaringen, vooral in het verschil tussen wel of geen plassen/sneeuw in de winter of wel.

Hebben jullie nog ervaring met dat de hitte blijft 'hangen' in de zomer. Lees juist dat het koel is, koeler dan in een gewone binnenbak? Die kan namelijk best benauwd zijn bij ons in de zomer.

Zijn er mensen met windbreekgaas op systeem? Ik heb gezien dat je dat dan open en dicht kan schuiven, hoe bevalt dat?

Het lijkt mij bijv. Fijn om in de winter meer windbreekgaas te hebben en in de zomer minder. Heb je in de zomer nog steeds het idee dat je van de omgeving geniet als er windbreekgaas is? Of voel je je dan toch alsof je binnen rijd?

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:49

Bij ons blijft die warmte helemaal niet hangen. Erg aangenaam om ook met wat hogere temperaturen toch te trainen. Wij hebben onze windbreek op heel dure schuifrails in de baan zitten maar je raad het vast het is in die 12 jaar nog nooit open geweest :+

Het laat wel lucht binnen maar breekt de wind circa 80/85%

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 11:55

rink schreef:
Bij ons blijft die warmte helemaal niet hangen. Erg aangenaam om ook met wat hogere temperaturen toch te trainen. Wij hebben onze windbreek op heel dure schuifrails in de baan zitten maar je raad het vast het is in die 12 jaar nog nooit open geweest :+

Het laat wel lucht binnen maar breekt de wind circa 80/85%

Hahaha daar ben ik ook een beetje bang voor, dus goed om te lezen dit :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:02

ruitje schreef:
Wie heeft er een binnenbak met open zijwanden?

Hoe open zijn die wanden dan? Helemaal open? Wel een schot? Of helemaal dicht met windbreekgaas? Staat er een heg omheen/of in de open ruimte?

En hoeveel last van sneeuw en regen heb je dan? En in de zomer? Wat is er dan juist wel en niet fijn aan?

Foto's en ervaringen zijn zeer welkom :D

Niet alles gelezen, maar ga eens kijken bij manege Samoza in Vierhouten. Die hebben 3 open wanden, althans boven de bakrand is het open.. Doordat een deel van het dak oversteekt heb je geen last van regen. Wind valt mee.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:03

Je mag altijd even komen kijken naar de hal. Wij hebben een duurdere variant omdat we voor Wolfsenden hebben gekozen. Hij past hierdoor mooi in de huidige omgeving en bouwstijl in Drenthe.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:16

Bij ons is 1 lange zijde open. De zijde aan de oostkant. Het regent eigenlijk niet in omdat er ook nog een zit gedeelte en opslag van hindernis materiaal naast is. In de zomer is het prima te doen. Je rijdt niet in de volle zon, met 30 graden is het wel warm natuurlijk maar niet super benauwd. In de winter kan het wel koud zijn :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:21

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:27

Wij hebben geperforeerde damwandplaten en eb-vloedbodem. De bodem is altijd goed, alleen hadden we wel sneeuw in de bak. Bij veel regen en wind, heb je aan de windkant "last" van inregenen op de hoefslag. Temperatuur is prettig, iets koeler in de zomer en iets warmer in de winter.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:42

maaike5581 schreef:
MarjanB schreef:

[ [url=m/IpUysK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LyRV4Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

>;) je was toch verhuist?

Dit is in Groesbeek :)

Bij een stal verderop hebben ze zo’n systeem dat de boel open kan.

1 nadeel bij ons is dat er een buitengroep paarden naast de bak loopt en als die in het donker beginnen te gallen heb je binnen ook wel eens een paard dat wat spanning krijgt :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:48

Op de vorige stal was één kant op. Ernaast lagen de weilanden. Het regende nooit in en was in de zomer koeler dan een compleet dichte binnenbak.

Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:56

Nog even een toevoeging, je zal ook moeten kijken hoe je binnenbak ligt. In de open vlakte heb je natuurlijk meer last van de weersomstandigheden dan op een beschutte plek. Windgaas is bijvoorbeeld leuk bedacht, maar als de wind daar de hele dag op staat, dan heeft de constructie het wel te verduren.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:17

ruitje schreef:
Heel erg fijn tot nu toe alle ervaringen, vooral in het verschil tussen wel of geen plassen/sneeuw in de winter of wel.

Hebben jullie nog ervaring met dat de hitte blijft 'hangen' in de zomer. Lees juist dat het koel is, koeler dan in een gewone binnenbak? Die kan namelijk best benauwd zijn bij ons in de zomer.

Zijn er mensen met windbreekgaas op systeem? Ik heb gezien dat je dat dan open en dicht kan schuiven, hoe bevalt dat?

Het lijkt mij bijv. Fijn om in de winter meer windbreekgaas te hebben en in de zomer minder. Heb je in de zomer nog steeds het idee dat je van de omgeving geniet als er windbreekgaas is? Of voel je je dan toch alsof je binnen rijd?

Wij gingen toen de overkapping net af was, zelfs lunchen onder het dak toen het 30 graden was! Heerlijk koel met een briesje erbij :) stukken beter dan een compleet dichte binnenbak!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 18:40

Bedankt weer tot zo ver!

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:51

Hier 3 kanten open met windbreekgaas, met heel extreem guur weer kunnen we een extra zeil omhoog heisen. Midden in de polder, geen last van wind, regen of een kleine sneeuwbui. Voor grote sneeuwbuien gaat het zeil omhoog.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:30

Ik zou wel sowieso een hoefslagkering voorzien! Gewoon alleen met de palen is echt niet zonder gevaren...