Pensionstal, wat doe je zelf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tirama

Pensionstal, wat doe je zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 10:27

Hoi, ik zou graag eens van jullie horen wat je zelf moet doen als je je paard/pony op een pensionstal hebt staan, en wat je daarvoor betaalt. Ik weet dat er heel veel verschillende pensionstallen zijn, en ben benieuwd naar de verhalen.

Mijn pony staat op een hele kleine pensionstal, naast 2 paarden van de eigenaar staan er nog 3 andere paarden.
We hebben beschikking over een buitenbak, een paddock en in het seizoen gaan ze de wei op. 's Nachts staan ze op stal, in de winter een uur of 5 op de paddock en in de zomer maximaal 10 uur op de wei.
Wisselen doet de eigenaar, het hooi geven ook, niet onbeperkt ( nu wel, want het hooi dat er nu is vinden ze niet lekker)
De boxen zijn ruim, ze staan op vlas, dit zit ook bij de prijs in.
Uitmesten doe ik zelf.
Dekens wisselen moet ik zelf doen, ook 's ochtends afdoen na een koude nacht is mijn eigen ding. Naar de lichamelijke toestand van de pensionpaarden wordt door de eigenaar niet gekeken.
Ik betaal €230,-
Maar nu het eigenlijke probleem; het onderhoud aan bak/paddock/weiland is hopeloos. Alle omheining is met losse touwtjes aan elkaar geknoopt, het onkruid in bak en paddock staat torenhoog.
Mag ik voor de prijs die ik betaal gewoon verwachten dat het in orde gemaakt wordt?
En is het raar dat ik verwacht dat de eigenaar de lichamelijke toestand van mijn pony ook een beetje in de gaten houdt?
Graag hoor ik jullie ervaringen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:33

Het onderhoud van wei en bak en het veilig houden ervan verwacht ik van stalhouder. Tenzij er iets is afgesproken hierover. Maar dan sta je eigenlijk al doe het zelf voor mij. De lichamelijke conditie bedoel je eventuele wonden of benauwdheid? Op zich is dat aan de eigenaar maar van iemand met eigen paarden zou je een automatische check verwachten. Ik als pensionklant deed dat al van zelf bij de andere paarden van andere mensen. Bij langslopen even vluchtig zien of er geen rare dingen zichtbaar zijn.

Ik zou bij jou verhaal heel vlot verder zoeken. Ook omdat de buitentijd eigenlijk best kort is ook en hetnhooi kennelijk niet heel erg smakelijk is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:36

Dat ligt er een beetje aan wat er is afgesproken.
Voorheen stond ik samen met mijn collega bij een ouder echtpaar zonder andere paarden verder.
Wij betaalden 200 euro, hij regelde het hooi en stro en mestte uit en zorgde voor het afvoer van de mest.
Kleine dingen vervangen als iets kapot was zoals een lamp, tuinslang etc. was voor ons, eveneens het slepen van de bak.
Groot onderhoud was wel voor hem.

Nu sta ik op een pensionstal waar ik 360 euro per maand voor betaal, we hebben een oa een binnen en buitenbak. De paarden worden 1x per week gemest, dagelijks opgestrooid en gevoerd, ook komt ze een paar keer per week in de stapmolen en paddock.

veerxsjimm

Re: Pensionstal, wat doe je zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:41

En pensionhouder die niet naar de lichamelijke toestand van de paarden kijkt zou voor mij al een dikke no go zijn.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:44

Mijn pony staat op pension op een manege. In totaal staan er 6 privépaarden en ik schat zo'n 40 manegepaarden en -pony's.

De manege beschikt over 2 binnenbakken, 2 buitenbakken, een kleinere bak (evt. om in te longeren), kantine, aparte ruimte waar pensionklanten een kast hebben, kantine, en ingang naar het bos zit in dezelfde straat. En daarnaast 2 enorme paddocks waarin de paarden los kunnen lopen met daaraan vast 3 weilanden (hek staat open in het weideseizoen, dan kunnen ze zelf kiezen waar ze willen staan).

1x in de week wordt de stal leeggehaald, en tussendoor wordt 'ie, wanneer nodig nog een keer opgestrooid. Tussendoor uitmesten doen we zelf. Hiervoor mogen we per week nog een extra baal stro en vlas pakken. Voeren en binnen en buiten zetten wordt gedaan, uiteraard helpen we soms wel mee als we toch op stal zijn. Dekens wisselen/op en af doen wordt ook wel door de manege-eigenaresse gedaan als dit nodig is. Bijv. als paard nog een deken op heeft en naar buiten gaat als het best warm is, dan wordt deze afgedaan (wel als het echt zeker is dat het kan, bij twijfel blijft 'ie op). Onderhoud aan stallen/terrein doen we verder niks aan, hoeft ook niet. Keertje vegen hooguit.

Ik betaal €280 p.m.

Wat ik een nadeel vind is dat als álle paarden buiten staan (zeker 40+ paarden dus), je je paard eigenlijk niet uit het weiland kunt halen, want dan staan er ook meteen 10 anderen bij het hek te drammen. Daar moet ik dus wel omheen plannen. Gelukkig vindt pony het reuze-gezellig in zo'n grote kudde buiten, dus daar doe ik het voor. En dekens op in zo'n grote groep is ook wel een ding, in het verleden werd er nog wel eens wat gesloopt. Maar nu met de Amigo dekens gaat het goed moet ik zeggen.

Slecht onderhoud en een pensioneigenaar die niet naar de lichamelijke toestand van de paarden kijkt zou voor mij een dikke no-go zijn. Ik wil mijn pony met een gerust hart ergens kunnen achterlaten.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:49

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:49

Jeetje,wat betalen jullie veel.Dan ben ik goedkoop met mijn"pension" klant.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:56

Tirama schreef:
En is het raar dat ik verwacht dat de eigenaar de lichamelijke toestand van mijn pony ook een beetje in de gaten houdt

Weet je wat het is? Je kunt er zo weinig mee. Je kunt in gesprek gaan, je kunt in gebreke stellen maar als dat niet helpt moet je gewoon een andere, wel veilige plek zoeken voor je paard.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:57

Ik betaal 300 per maand volpension.

20x60 buitenbaan met perfecte bodem, idem binnenbaan.
Er is ook een stapmolen waar je paard elke dag in kan.
In de zomer staan de paarden van s'ochtends vroeg tot s'avonds in de weide, en in de winter op gedraineerde zandpaddocks (hier is kleigrond dus in de winter is weidegang niet mogelijk).

De stallen liggen er elke dag keurig schoon bij (op zaagsel) en de pensionhoudster controleert ook elk paard op wondjes of vreemd gedrag, en meldt dit meteen aan de eigenaar.

Elke 6 weken komt er een hoefsmid en half jaarlijks komt de tandarts en osteopaat. Je kunt op het whiteboard aangeven of je wilt dat jouw paard ook gedaan wordt.

De paarden krijgen onbeperkt goede (!!!) kwaliteit hooi, dus geen voordroog of kuil. Bij paarden die aanleg hebben om dik te worden wordt dit gemengd met een plakje stro. Ook zijn er ruime poetsplekken aanwezig en een wasplaats inclusief solarium.
Verder is alles ook keurig onderhouden.

Al met al een koopje dus.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:02

Ik betaal 225, all in. Alleen zelf mesten.
Binnenbak, buitenbak, longeercirkel, paddocks in de winter en hele dag op de wei in de zomer.
Qua omheiningen is het (vind ik) een beetje een rommeltje.
Ook veel aan elkaar geknoopt.
Maar de paarden worden verder top verzorgd.
Krijgen nagenoeg onbeperkt hooi, 2x p.d brok.
Worden binnen en buiten gezet.
Als de stalhouder een vermoeden heeft van koliek oid wordt je ook direct op de hoogte gesteld.

Het enig nadeel aan deze stal is dat ze in de winter erg kort buiten komen en mijn paard reageert behoorlijk op stof.
Dit is voor mij nu de reden om rond te kijken naar wat anders in de buurt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:03

veerxsjimm schreef:
En pensionhouder die niet naar de lichamelijke toestand van de paarden kijkt zou voor mij al een dikke no go zijn.

Hangt er wat vanaf.
Als een paard hoest, niet lekker is, kreupelt,... ja dat moet idd gemeld.

Maar kleine wondjes (zeker aan binnenkant benen), een ietwat dikkere kogel, een lichte onregelmatigheid in draf, .... is toch vooral de eigenaar. Ik heb hier alle paarden 2x daags in handen maar loop niet rond elk paard elke dag een rondje ter inspectie. Dus dat soort dingen worden vaak niet opgemerkt.

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:13

Ik betaal 330 euro per maand.

Wij hebben een binnenbak (40x20) - 2 buitenbakken - springmateriaal voor zowel de binnen als buitenbak - longeercirkel - solarium - poetsplaats met warm water - kantine met verwarming/airco/gratis koffie, thee, chocomel - 5 ruime paddocks - 6 grote weilanden - trailerplaatsen en een stapmolen. Deze faciliteiten zitten allemaal bij de prijs inbegrepen.

De stallen worden gedaan, het voeren wordt gedaan met goede kwaliteit hooi, ze zetten de paarden buiten en binnen, houden de paarden qua gezondheid heel goed in de gaten en je kan altijd alles bespreken en overleggen.

Ik ben heel erg tevreden met mijn stalling. Ze blijven bezig met het vernieuwen en verbeteren van de stalling en verzorging zodat de paarden nooit iets te kort komen. Het welzijn van de paarden staat echt voor op. Als ze iets zien (bijvoorbeeld missen van een ijzer of dat je paard een dik been heeft) dan krijg je daar meteen en belletje of een appje over.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:17

Ik zou een andere plek gaan zoeken. Een pensioneigenaar die naar je paard kijkt en opmerkt dat je dier iets mankeert is een must.

Tevens is een veilige omgeving / stal terrein en een goed onderhouden bak / paddock van groot belang voor het behoud van je paard.
Dat betekent namelijk absoluut vele malen minder kans op dierenarts kosten.

Goed eten hoef ik toch eigenlijk niet over te vertellen? Dat zou prioriteit 1 moeten zijn. Samen met de buiten tijd van je paard, 5 uur in de winter en 10 uur in de zomer is ehm weinig.

Ik betaalde 280 euro all in. Mijn paard stond in een paddock paradise met een grote schuilstal en onbeperkt goed hooi in een kudde. Dus altijd buiten en in het weide seizoen naast het onbeperkte hooi dan 2/3 uur per dag op de wei.

Er waren 2 goed onderhouden binnenbakken, 1 buitenbak met goede bodem, een Longeerbak / rondpenn die had een minder goede bodem snel nat. Een solarium, een aantal binnenpoetsplaatsen, 2 spuitplaatsen en altijd wel een box vrij voor als je paard iets mankeerde en niet buiten kon / mocht blijven. Het strand was op 3 km van stal over polderwegen en deels ruiterpad.
Dit was in Hellevoetsluis randstad in het westen van het land.

Paard is helaas verkocht, maar als ik weer een nieuw paard koop dan is goed eten, veel buiten en een veilige omgeving echt een vereiste.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:41

Ik sta voor 200€ in de maand en alles wordt gedaan. Paardje staat dag en nacht buiten in een grote paddock deels bestraat, deel zand, deel wei. In de zomer nog een grasweide erbij. Een simpele buitenbak, maar het bos om de hoek. Goed kwaliteit hooi, dat ook nog eens wordt nat gemaakt voor mijn astma paardje. 2x per dag wordt de mest verwijderd.

De eigenaren letten super op mijn paard. Ben echt heel blij mee het plekje. Alles staat super strak. Super schuilmogelijkheden, super hooi, super verzorging.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:42

Ik betaal 535 :+
Ja veel... maar hier in de regio is dat vrij normaal.

Door stal wordt gedaan en heb ik als faciliteiten:
In de ochtend buiten/binnenzetten.
Stal met buitenluik en dubbele zadelkast.
elke dag opstrooien, 1xpw volledig uitgemest.
3xdd krachtvoer cavalor actionpellet. (eigen voer geven of supplementen kan erbij)
3xdd goede kwaliteit voordroog (bij de mijne is dat onbeperkt want hij krijgt het niet op)
Veel controle op je paard, wondjes, dik been, gek gedrag wordt altijd opgemerkt en naar je geappt.
20x65 buitenbaan
20x65 binnenbaan
20x40 binnenbaan
overdekte longeerring
buiten longeerring
paddocks
Gras paddock/weitje
Warm en koud water, solarium, grote kantine.
Veel wedstrijden op locatie
Veel les mogelijkheden op locatie 3 instructeurs tm GP niveau (1 zelfs olympisch niveau :P ) maar ook springlessen e.d. vaste dagen in de week.
Twee actieve rijvereniging op locatie welke ook veel verschillende clinics en uitjes organiseren. Van oefenwedstrijden tot houding en zit clinics, tot oefencrosses op nabij gelegen stal.

Zelf zou ik nog meer weide fijn vinden, maar dat is met de mijne door headshakingsyndroom en allergie helaas niet mogelijk dus is meerdere momenten paddock voor hem het comfortabelste.
Maar daarvan kan ik mij voorstellen dat dit een nadeel kan zijn. Voor de mijne is het dus een voordeel... omdat hij door de faciliteiten toch lekker buiten kan staan.

Ik kom zelf vaak 2xdd, voor rijden, wandelen, longeren, extra buiten zetten, knuffelen, poetsen e.d.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:45

Matheno schreef:
Ik betaal 300 per maand volpension.

20x60 buitenbaan met perfecte bodem, idem binnenbaan.
Er is ook een stapmolen waar je paard elke dag in kan.
In de zomer staan de paarden van s'ochtends vroeg tot s'avonds in de weide, en in de winter op gedraineerde zandpaddocks (hier is kleigrond dus in de winter is weidegang niet mogelijk).

De stallen liggen er elke dag keurig schoon bij (op zaagsel) en de pensionhoudster controleert ook elk paard op wondjes of vreemd gedrag, en meldt dit meteen aan de eigenaar.

Elke 6 weken komt er een hoefsmid en half jaarlijks komt de tandarts en osteopaat. Je kunt op het whiteboard aangeven of je wilt dat jouw paard ook gedaan wordt.

De paarden krijgen onbeperkt goede (!!!) kwaliteit hooi, dus geen voordroog of kuil. Bij paarden die aanleg hebben om dik te worden wordt dit gemengd met een plakje stro. Ook zijn er ruime poetsplekken aanwezig en een wasplaats inclusief solarium.
Verder is alles ook keurig onderhouden.

Al met al een koopje dus.

Dat klinkt echt als een topplekje! Niet zo groot ook zeker?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:53

@Matheno, waar ligt Espel??

@Tirana, vervelend dat de pensioneigenaar weinig aan onderhoud doet. Misschien een keertje voorstellen om het samen te doen of erover te overleggen? Sommige onkruidsoorten zijn giftig en daar wil je natuurlijk niet mee te maken krijgen op je landje.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:59

500,- en ik doe helemaal niks.

Alles is geregeld:
Voer en supplementen
Ontwormen en inenten
Weidegang binnen en buiten zetten
Dekens wisselen

Ze houden hem lichamelijk in de gaten en ik heb direct een telefoontje als er bv. de dierenarts bij moet komen. Ook weten ze precies wat ze moeten doen bij een erge blessure (gebroken been) of bij overlijden.

Kortom echt een gouden plekje, ik sta er al sinds 7 jaar en hij gaat daar straks ook met pensioen.

Tirama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 13:44

Wat een verschillen zeg, ook in prijs en faciliteiten.
De eigenaar van de stal had van een paard niet in de gaten dat ze ontzettend was afgevallen, want ze kon niet door de deken kijken.
De eigenaar van het paard was ziek, dus kwam niet zo vaak. Die schrok zich een ongeluk toen ze haar paard zonder deken zag...

Jurisno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:58

Wow wat klinken sommige plekjes goed zeg!

Ik ben een stalgenoot en sta dus ook met mijn pony bij dit pension en we lopen tegen wat dingen aan, waardoor we ook een beetje zoekend zijn van wat nou normaal is en wat niet, ook in verhouding tot de kosten die we betalen. Er gebeuren de laatste tijd dingen waar we onze vraagtekens bij zetten, en het vertrouwen dat er echt goed voor onze pony's gezorgd wordt is bij mij een beetje weg. Nu is er weer een akkefietje met het hooi, ze eten het allemaal niet, zelfs tot zo erg dat er ook geen mest meer uit kwam. Nu wordt het mondjesmaat weer gegeten maar er wordt 0 actie op ondernomen. Het terrein is een grote bende, onveilig, overal ligt zooi, alles wordt hap snap aan elkaar geknutseld.

Het gesprek aangaan is heel lastig, omdat er in het verleden met andere pensiongasten ook het e.e.a. is gebeurd en die zijn allemaal met knallende ruzie vertrokken. Wij zouden graag bijvoorbeeld het voeren e.d. compleet in eigen hand nemen, dus zelf hooi kopen, zelf voeren etc. Maar we willen ook graag weten of onze verwachtingen een beetje reëel zijn, dus vandaar dit topic.
Laatst bijgewerkt door Jurisno op 05-03-21 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:06

Op de stal waar ik sta mest ik zelf mijn stal uit. Je kan bij ons kiezen voor stro of strokorrels. De pensioneigenaar zet elke dag de paarden binnen en buiten, zorgen ervoor dat ze onbeperkt ruwvoer hebben en geven 2x daags het krachtvoer.

Wij hebben op stal 2 buitenbakken 1 van 20/40 en 1 van ongeveer 20/60, ook is er een springwei waar als het goed is dit jaar een 20/60 eb en vloed bak van gemaakt gaat worden. Omheining is super en wordt allemaal goed ondehouden. In de winter staan ze op paddocks en in de zomer op de wei waar een complete track omheen en tussendoor loopt. Ze hebben dan echt heel veel bewegingsruimte. In de zomer bij extreem warm weer worden de paarden een paar keer per dag afgespoten om oververhitting tegen te gaan. Dekens op en afdoen doen ze ook als je het ze vraagt.

Als je paard medicatie nodig heeft geven zij dat ook aan je paard, is er iets aan de hand met je paard wordt je gebeld. Hoefsmid is bijna elke week wel bij ons op stal en dan kan je intekenen op het bord als je denkt dat je paard weer moet. Mocht het je zelf niet lukken om erbij te zijn en je geeft het aan houdt de stalhoudster je paard voor je vast. Iedem als de dierenarts moet komen.

We hebben een gezellige kantine met koffie thee warme chocholademelk en ranja. Wasplaats met warm water.
De sfeer onderling is ook super.
Het is een grote pensionstal met ruim 50 paarden, waarvan het grootste deel in de nacht op stal staat. Je kan bij ons ook kiezen voor 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer hiervoor betaal je 120 euro per maand

Ik betaal hiervoor 220 per maand

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:08

Tirama schreef:
Wat een verschillen zeg, ook in prijs en faciliteiten.
De eigenaar van de stal had van een paard niet in de gaten dat ze ontzettend was afgevallen, want ze kon niet door de deken kijken.
De eigenaar van het paard was ziek, dus kwam niet zo vaak. Die schrok zich een ongeluk toen ze haar paard zonder deken zag...

Ja maar dat vind ik heel logisch. Als dat niet is afgesproken ga ik ook niet ongevraagd dekens op en af doen. Dus wordt paardlief dan mager, ja dan kan je dat idd niet zien. Een eigenaar heeft nog wel enige verantwoordelijkheid ook.

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:15

Mijn paard heeft op een plek gestaan waar ze 24/7 buiten stond, daar betaalde ik €190,- voor. Hooi was voor de staleigenaar, maar brok moesten we zelf geven en betalen. Ook ontworming was voor onszelf. De eigenaresse ging er ook vanuit dat er meerdere keren per jaar geholpen werd met bijvoorbeeld onkruid plukken, schilderen enz. We hadden alleen een buitenbak die ook als paddock gebruikt werd. Overigens werd er bij de kennismaking niks over het meehelpen gezegd, maar goed.

Inmiddels staat mijn merrie overdag op de wei en 's nachts op stal. Voor deze locatie betaal ik €280,- en wordt eigenlijk alles gedaan voor me. Alleen supplementen e.d. moeten we zelf betalen, maar als we het klaarzetten wordt het wel gevoerd voor ons.

Als ik jullie verhaal zo lees dan is er aan jullie kant niet veel vertrouwen meer in de eigenaren van deze stal. Persoonlijk zou ik dan op zoek gaan naar een plekje waar je jezelf beter over voelt. Ik vind het zelf belangrijk dat ik mijn paard in goede handen achter kan laten en moet daar zelf ook volledig het vertrouwen in hebben anders maak ik me veel te veel zorgen. Hopelijk hebben jullie hier iets aan :)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:17

Ik heb mijn paard op pension gehad voor een jaar, voor ik haar aan huis kreeg.
Delend met ongeveer 20 anderen waren er 2 poetsplaatsen met koud water en nog een 3e waar je niet met de slang kon komen. Er was een goede buitenbak en binnenbak. In de zomer had ik mijn paard dag en nacht buiten staan voor 160,-€ in de maand en daar was dan verder geen werk bij. Als je paard wel naar binnen ging s'nachts betaalde je 210,-€ en de stal moest je zelf uitmesten en weer opvullen. Ook hadden de mensen die hun paarden s'avonds binnen haalden een rooster onderling. Ze werden wel buiten gezet en gevoerd door iemand die op stal werkte en voor het voeren s'avonds had je 'afvoerders' die de paarden allemaal nog even (ruw)voer gaven, die hoefden dan iets minder stalgeld te betalen.
In de winter gingen paarden een dagdeel naar buiten in de paddocks. De ene helft s'ochtends en de andere helft s'middags. Alleen s'middags moesten de paarden die toen buiten stonden binnen gehaald worden door pensionklanten (altijd minimaal 2) volgens rooster. Dat was nog wel eens lastig als iemand niet kon, om vervanging te regelen bijvoorbeeld.

Nu heb ik haar aan huis, samen met mijn 2 Shetlanders. Vorig jaar Mei is er een pensionpaardje bij gekomen van iemand uit het dorp en dat klikt allemaal prima. Zij betaald 120,-€ per maand aan mij het hele jaar door. In de winter kan dit net uit qua hooi en strooisel, in de zomer hou ik dat grotendeels over omdat ze dan toch op de wei staan. Dan kost het mij alleen water, al moet ik ook belasting etc. betalen, maar dat moest ik sowieso wel.
Zelf heb ik alleen een paddock/bak van 25 x 30 en de stallen uitmesten doet ze ook vaak omdat ze het leuk vind, dekens op en af doen overleggen we etc.
Origineel was het gewoon voor privégebruik bedoeld, maar vind het wel erg gezellig nu en we hebben nog nooit ruzie gehad o.i.d.

Jurisno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:18

Hoe zit dat eigenlijk met een grote pensionstal? Nu met een kleinschalige stalling is het heel fijn dat je eigenlijk altijd wel kan rijden, je hoeft het niet te plannen ofzo. Als ik nu bedenk dat ik wil rijden, ga ik er naartoe en kan ik gaan rijden in de bak. Hoe werkt dat met stallen waar veel meer paarden staan? Daar ben ik heel benieuwd naar!