Sportpaarden op een pp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanbam

Sportpaarden op een pp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 11:28

Ik heb de filosofie dat je veeel beter sportpaarden op een 24/7 paddock paradise kan stallen, dan op zo'n stal zonder weidegang. Ik denk dat het mentaal en fysiek beter is om een paard in zn natuurlijke behoeftes te voorzien. En ik denk dat je dit ook in de training van een paard kunt terugzien

Is hier alleen wetenschappelijk bewijs voor? Ik heb het dan echt over 24/7 naar buiten, niet over dat onderzoek naar paarden die van geen weidegang naar weidegang zijn gegaan (waarvan de uitkomst tws positief was dat paarden beter waren mét weidegang)

Let me know!!!

_Nelleke_

Re: Sportpaarden op een pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:35

Alles valt of staat met goed management. Dus het ene is niet per definitie goed en het andere niet per definitie slecht.

Je paard kan gezonder en blijer zijn op een 'traditionele' stal met goed management dan op een paddock Paradise met slecht management.

Slecht management komt in beide varianten veel voor helaas.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:56

Het ene paddock paradise is de andere niet. Lastige vergelijking dus.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:15

Of er wetenschappelijk bewijs voor is weet ik niet, ben ik ook wel erg benieuwd naar! Zal van de week eens gaan zoeken.

Ik heb zelf wel de ervaring, en zoals _Nelleke_ al aangeeft valt of staat het met goed management. Mijn paard werd doodongelukkig in een gemengde groep bijvoorbeeld (daar hing hij de hengst uit en was hij continue bezig met ‘zijn’ merrie beschermen), terwijl hij nog nooit zo gelukkig is geweest als nu in een 24/7 loopstal met 19 andere ruinen.
Ik moet er alleen wel bij zeggen dat hij niet meer zo mooi in zijn vacht zit als toen hij ‘s nachts op stal stond. Zijn vacht is ruwer en groeit natuurlijk sneller. Ook moet ik hem nu veel meer bijvoeren om hem in zijn bespiering te houden. Toen we nog Z2 reden stond hij ‘s nachts op stal, het voordeel daarvan vond ik dat hij er meer uit zag als sportpaard. Nu is het meer een slonzig buitenpaard en dat vind ik (en hij) helemaal prima :D hij is overigens wel met (actief) pensioen nu, dus we rijden geen wedstrijden meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:38

Shanbam schreef:
Ik heb de filosofie dat je veeel beter sportpaarden op een 24/7 paddock paradise kan stallen, dan op zo'n stal zonder weidegang.

Dat zijn wel 2 uiterste natuurlijk.

De pony van mijn dochter bleek niet te gaan liggen in de wei/groep (heel erg onderdanig) en kreeg problemen, leek op ataxie; maar bleek door slaap te kort te zijn.
Zij moest gewoon 's avond op stal om rust te hebben, zodat ze relaxed kon eten en uitgebreid kon gaan liggen slapen.
In het weideseizoen (24/7 buiten) lieten wij haar regelmatig 1 a 2 uur op stal en dan lag ze binnen een paar minuten helemaal plat te slapen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:49

_Nelleke_ schreef:
Alles valt of staat met goed management. Dus het ene is niet per definitie goed en het andere niet per definitie slecht.

Je paard kan gezonder en blijer zijn op een 'traditionele' stal met goed management dan op een paddock Paradise met slecht management.

Slecht management komt in beide varianten veel voor helaas.

Precies, net elke pp is goed maar gelukkig zijn er genoeg stallen waar een paard niet bijna 24/7 op stal staat.

De meeste pp's die ik tot nu toe heb gezien zou ik mijn paard niet willen stallen.
Teveel paarden op een te klein oppervlakte, te smalle paadjes en te weinig ruime schuilstalling.

Maar ik heb in het verleden toen ze nog niet aan huis stonden ook heel zorgvuldig de pensionstal uitgekozen.
Ik wilde ze dagelijks, 365 dagen per jaar buiten hebben staan. Samen met andere op een groot stuk.
In de nacht op stal vond ik wel fijn voor het individueel voeren en rust.
En een goede buitenbak.
Dan valt er idd ook een boel af.

kaatje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:00

ik heb mijn sportpaard op een pp staan sinds een maand of 4 en ik ben zo ontzettend blij dat ik deze keuze heb gemaakt voor hem. hij is veel rustiger geworden in zijn hoofd, is sterker in zijn lijf geworden en kan zich makkelijker ontspannen. het is geen wetenschappelijke studie maar wel een persoonlijke ervaring. toevallig ben ik hierover geintervieuwd door hoefslag magazine, dit komt binnen een paard dagen online..er komt dus wel meer aandacht voor het onderwerp gelukkig :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:02

Kaatje, hoe stond je paard eerst? Dat vind ik ook wel interessant.

Shanbam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 13:34

Natuurlijk gaat mijn stelling mits er een goed management is. Maar zoals eerder al genoemd geldt dit voor zowel pp's als 'gewone' stalling. Ik neem alleen wel aan (natuurlijk zijn er uitzonderingen, ik wil niet iedereen over een kam scheren) dat mensen die hogere sport rijden met hun paarden ook een hoger stallingsbudget hebben. En daarmee ga ik er ook van uit dat de sportpaarden dan in een pp komen met genoeg faciliteiten en ruimte, een goed georganiseerde stal. Ik heb het niet over kleine privéstallen.
Maar ik ben echt geïnteresseerd in of eigenaren verschil merken bij hun sportpaard in omgang en prestaties en of er ook wetenschappelijk bewijs is of het een positieve (of negatieve) bijdrage heeft aan het lichaam van het paard

kaatje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:35

@duopenotti hij stond eerst op een grote drukke sportstal waar hij max 2 uur per dag buiten kwam. Ik zag hem daar echt letterlijk weg kwijnen en overprikkeld raken. van een open paard veranderde hij in een paard wat zich voor alles afsloot. gelukkig is daar niks meer van te merken en heb ik mn maatje weer vrolijk terug

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:48

Oh ja dan stond hij ook wel echt heel anders.
Fijn dat je je maatje weer terug hebt :j

Voor een dergelijke stal heb ik ook nooit gekozen, ook niet toen ik nog een sportpaard had.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:56

Ik heb mijn sportpaarden wel 24/7 buiten maar niet op een PP. Bewust niet.

Want waarbij er genoeg paarden zijn die het goed doen zonder gras. Of zelfs beter.
Vind ik gras voor een sportpaard juist heel prettig. Die mogen vaak juist net wat méér hebben ipv wat minder. Dat betekend voor mij dat ik de balans in het rantsoen heel mooi kan houden met heeel veel ruwvoer en heel weinig krachtvoer. En dan heb ik alsnog krachtvoer nodig.

Volgens mij bevat dit rapport wel aardig wat verwijzingen naar wetenschappelijke studies die suggereren dat vrije uitloop een sociaal contact bewezen beter zijn voor een paard. Er zijn zover mij bekend is geen studies die zeggen 24/7 is beter voor xxxx https://sectorraadpaarden.nl/2014/08/18 ... standaard/

Voor mezelf staat het overigens als een paal boven water. Ik kan mij echt niet inbeelden wat, voor langere tijd, opstallen van een paard voor voordelen heeft. (mits je je voorwaarden orde hebt)

En over verschil merken: Ik heb mijn oudste paard van pensionstallingen met 4 tot 8 uur weidegang verhuisd naar 24/7 buiten. Hij werd minder dik/opgeblazen van meer uren weidegang. De graskorf kon plots afblijven. En hij werd voorwaartser/fanatieker. Ik vermoed door meer conditie.
Daarbij gaat hij nu op 25 jarige leeftijd echt nog als de brandweer. (Z2 dressuur en BB eventing). Maar het is natuurlijk lastig in te schatten hoe dat gegaan zou zijn als als hij niet op deze manier gehuisvest werd.

Over mijn andere paard kan ik geen oordeel meer velen. Die staat al vanaf de dag dat ik hem kocht zo. Ik vermoed wel dat die een stuk explosiever en gevaarlijker geweest zou zijn als hij niet zo veel vrije tijd zou hebben om rottigheid uit te halen. Zéker in zijn jongste jaren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:08

ik merk dat mijn paarden veel blijer zijn op het gras dan op een paddock, soms kan het niet anders, maar weidegang met schuilgelegenheid zou voor mij altijd de voorkeur hebben

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:10

fokfanaat schreef:
ik merk dat mijn paarden veel blijer zijn op het gras dan op een paddock, soms kan het niet anders, maar weidegang met schuilgelegenheid zou voor mij altijd de voorkeur hebben

Dit merk ik ook.
Als het paard op gras kan, dan doen.
Dat rustig stapje voor stapje scharrelen is echt geestelijk goed voor ze heb ik het idee :j

Toen er pas sneeuw lag was de laag zo dik dat die luiwammesen van mij niet veel op zoek gingen.
Er lag immers ook hooi op diverse plaatsen.
En ik zag ze voornamelijk stil staan ja oke van hooi bult naar hooibult maar dat is hier enorm veel minder beweging dan de hele dag stapjes gras nemen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:19

Een van de voordelen van je sportpaard niet op een PP hebben zou het optimaal kunnen monitoren van je ruwvoer/krachtvoer verhouding kunnen zijn.

Als je veel krachtvoer moet voeren voor de prestaties is het enorm belangrijk te monitoren hoeveel ruwvoer een paard binnen krijgt.

Daarnaast kun je aan hoeveel een paard eet, zien of je op of over een grens aan het trainen bent( je paard van de bak af trainen zou niet moeten maar kan wel gebeuren als je echt op niveau werkt )

Echter denk ik dat de drafsport een vreemde eend in de bijt is, want in onze sport is buiten lopen echt heel erg normaal. Niet in een PP, maar wel in de paddock of op het land. Dus de vergelijking is niet zo zwart wit in onze sport :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:43

Ik heb de beste ervaringen met overdag buiten en ‘s nachts op stal. Zowel qua vacht als voor de mogelijkheid om het voermanagement individueel af te stemmen. Heb ook de ervaring dat de paarden ‘s nachts ook echt wel zelf naar stal willen van zodra het kouder/natter wordt en dan niet gewoon uit gewoonte maar echt na 6 maand buiten opeens voor de draad blijven wachten.

Bevriende stal hebben een pp maar halen hun beste paarden ook speciaal ‘snachts binnen. Die zagen er ook opmerkelijk beter uit (meer glans, beter in de spieren door meer uitgekiend voer).

Mijn voornaamste bezorgdheden op een pp zijn (1) mogelijk te weinig rust in de winter. (2) individuele voerbehoeftes, (3) mok etc door veel door de modder lopen in de winter. Sportpaarden zijn hier toch gevoeliger aan heb ik gemerkt, al dan niet door het scheren. (4) hoefijzers

Maarja... ook ik zou wel pp verkiezen boven 24/7 stal natuurlijk.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:52

ruitje schreef:
Een van de voordelen van je sportpaard niet op een PP hebben zou het optimaal kunnen monitoren van je ruwvoer/krachtvoer verhouding kunnen zijn.

Als je veel krachtvoer moet voeren voor de prestaties is het enorm belangrijk te monitoren hoeveel ruwvoer een paard binnen krijgt.

Daarnaast kun je aan hoeveel een paard eet, zien of je op of over een grens aan het trainen bent( je paard van de bak af trainen zou niet moeten maar kan wel gebeuren als je echt op niveau werkt )

Echter denk ik dat de drafsport een vreemde eend in de bijt is, want in onze sport is buiten lopen echt heel erg normaal. Niet in een PP, maar wel in de paddock of op het land. Dus de vergelijking is niet zo zwart wit in onze sport :)

Er zijn wel manieren om dat te realiseren hoor, bij ons op stal werken ze met chips en voerstations waardoor je precies kan afwegen wat je paard krijgt (met de kanttekening dat ze het uiteraard nog wel zelf moeten halen, als ze dat niet doen heb je alsnog niks :P )

Ik heb zelf een sportpaard in een paddock Paradise/ hit actief staan. Ik vind het wel belangrijk dat er gras is en ik had m'n paard niet neergezet op een stal waar ik het voer zo kan regelen als nu. Simpel voorbeeld: de mijne bleef maar hooi eten en kreeg daar een enorm volle buik van, waardoor hij tijdens het rijden echt minder atletisch was. Nu zijn toegang tot hooi geminimaliseerd is, heb ik een veel fijner te rijden paard.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:57

Ik ken persoonlijk een grandprix paard, die 24/7 buiten staat met een maatje. Geen pp. Maar grote paddock met aangrenzend een weiland. Onbeperkt hooi. En krachtvoer op maat.

Dat dier kan niet anders. Dat hebben ze in de jaren uitgezocht.

Op diezelfde stal, staan de andere paarden gewoon snachts op stal. Die kunnen het qua gewicht en alles niet lekker aan om 24/7 helemaal buiten te lopen.

Maar... Overdag buiten is wel van 730 tot 2200. Dus geen 0900/1700.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:59

Ik ben geen fan van voerstations vanwege de voernijd die ik daaromheen heb zien ontstaan en daarnaast valt niet te realiseren wat ik mijn koerspaard dan allemaal voer aan verschillende soorten voer/supplementen/olies waarvan ik precies wil weten wat hij heeft opgenomen.

En dan weet ik dus nog steeds niet hoeveel ruwvoer hij die dag heeft gegeten.

Ik denk dat de term sportpaard ook verschilt, voor echt precies voer management is het gewoon niet passend. Voor een paard wat minder precies gevoerd moet worden prima toch :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:59

Het is niet zozeer afhankelijk van wat je paard doet maar van zijn karakter.
Er zijn sportpaarden die er perfect bij staan in een groep en recreatiepaarden die er het onderspit delfen
Kijk gewoon naar je paard.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:55

In de endurance is het heel gebruikelijk dat de paarden buiten gehouden worden. Paddock Paradise is nog niet zo ingeburgerd maar wel in opkomst.

Nou is het ook zo dat het daar vaak zo is dat de paarden maar drie dagen in de week getraind worden. Veel vrije beweging is echt heel belangrijk om de paarden goed te laten herstellen tussendoor.

Onderzoek heb ik zo ook niet voor je liggen. Maar ik kan me voorstellen dat het ISES dat wel heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:56

Poekkie schreef:
Ik heb de beste ervaringen met overdag buiten en ‘s nachts op stal. Zowel qua vacht als voor de mogelijkheid om het voermanagement individueel af te stemmen. Heb ook de ervaring dat de paarden ‘s nachts ook echt wel zelf naar stal willen van zodra het kouder/natter wordt en dan niet gewoon uit gewoonte maar echt na 6 maand buiten opeens voor de draad blijven wachten.

Bevriende stal hebben een pp maar halen hun beste paarden ook speciaal ‘snachts binnen. Die zagen er ook opmerkelijk beter uit (meer glans, beter in de spieren door meer uitgekiend voer).

Mijn voornaamste bezorgdheden op een pp zijn (1) mogelijk te weinig rust in de winter. (2) individuele voerbehoeftes, (3) mok etc door veel door de modder lopen in de winter. Sportpaarden zijn hier toch gevoeliger aan heb ik gemerkt, al dan niet door het scheren. (4) hoefijzers

Hier wil ik wel even op reageren.
1. rust kun je in een stabiel (klein) groepje prima faciliteren.
2. ik zet mijn paarden 3x per dag voor een krachtvoer beurt in een stal. Dan kun je al meer maatwerk doen. De paarden met een hogere voerbehoefte krijgen dan een goede portie pulp met het benodigde krachtvoer. De schraalste krijgt allen een beetje Vital met DailyPlus.
3. Het is een klus. Maar ik heb geen modder. Dat hoeft niet inherent te zijn aan buiten staan wat mij betreft.
4. steeds minder nodig met al die zandbodems. En ik weet dat sommige stallen ze niet graag hebben in een groep. Maar ik kan ze hier zo weer terug op ijzers zetten als dat nodig is.

Dus dan ben je voor je sportpaard vooral op zoek naar een passende 24/7 buitenhuisversting. En daar stel je mogelijk dan inderdaad wel meer eisen aan op basis van bovenstaande criteria.

En de eerste opmerking: hier hebben ze bijvoorbeeld altijd toegang tot een stal voor een moment van rust uit het zicht van de anderen. Dus bij de draad staan is niet echt aan de orde.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:03

pol013 schreef:
Poekkie schreef:

Hier wil ik wel even op reageren.
1. rust kun je in een stabiel (klein) groepje prima faciliteren.
2. ik zet mijn paarden 3x per dag voor een krachtvoer beurt in een stal. Dan kun je al meer maatwerk doen. De paarden met een hogere voerbehoefte krijgen dan een goede portie pulp met het benodigde krachtvoer. De schraalste krijgt allen een beetje Vital met DailyPlus.
3. Het is een klus. Maar ik heb geen modder. Dat hoeft niet inherent te zijn aan buiten staan wat mij betreft.
4. steeds minder nodig met al die zandbodems. En ik weet dat sommige stallen ze niet graag hebben in een groep. Maar ik kan ze hier zo weer terug op ijzers zetten als dat nodig is.

Dus dan ben je voor je sportpaard vooral op zoek naar een passende 24/7 buitenhuisversting. En daar stel je mogelijk dan inderdaad wel meer eisen aan op basis van bovenstaande criteria.

Individuele voerbehoefte omvat ook hooi. De ene heeft veel rijker nodig, de andere kan weer niet op onbeperkt. De mijne moet ik in de zomer bvb standaard ‘s nachts uit de groep halen om deze reden, het gaat gewoon niet op onbeperkt ondanks beweging en echt oud, grof hooi.

Verder ben ik nog geen enkele pp tegengekomen die 3x per dag paarden gaat halen om individueel te voeren, meestal geven ze zelfs helemaal geen krachtvoer. Ook zelf aan huis, zou ik hier bewust niet voor kiezen omdat ik mezelf dan echt volledig klem zet qua dagritme.

voor de rust: dat kan je als pensionklant nooit weten. En als stalhouder is het ook maar wat skipperen, verloop is er altijd. Zelfs hier, met een kleine groep die al een jaar samen staat zonder wijzigingen merk ik dat de paarden vooral op stal gaan liggen en bijna niet buiten.

Dus ik begrijp je argumenten, maar mijn ervaring is dat dit in de praktijk toch anders uitdraait.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:28

In mijn praktijk functioneert het anders prima.

En daar verwijs ik dus ook naar in de laatste regel. Het kán wel. Maar is minder vanzelfsprekend.

Voor veel zaken is overigens best een oplossing te vinden.
Zo heb ik ze geleerd zelf de juiste stal in te lopen als ik met eten aan kom. Scheelt de helft van de tijd.

Dat buiten liggen valt me wel op. Nieuwsgierig waar dat verschil vandaan komt.
Ik zie ze hier overal neer ploffen. In de wei, in het zand en alleen bij hoge uitzondering (-10 of zeikweer) verkiezen ze de stro stal. Overdag en 's nachts. De shetlander flikt het zelf om op de hoefslag te gaan liggen als ik daar aan het rijden ben :')
Misschien omdat het er hier maar 3 zijn?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:32

ruitje schreef:
Ik ben geen fan van voerstations vanwege de voernijd die ik daaromheen heb zien ontstaan en daarnaast valt niet te realiseren wat ik mijn koerspaard dan allemaal voer aan verschillende soorten voer/supplementen/olies waarvan ik precies wil weten wat hij heeft opgenomen.

En dan weet ik dus nog steeds niet hoeveel ruwvoer hij die dag heeft gegeten.

Ik denk dat de term sportpaard ook verschilt, voor echt precies voer management is het gewoon niet passend. Voor een paard wat minder precies gevoerd moet worden prima toch :)

Als je er genoeg hebt hoeft er denk ik geen voernijd te ontstaan. Wij hebben er 1 voor krachtvoer, en het komt vaak voor dat de halve kudde besluit krachtvoer te gaan halen maar dan staan ze gewoon op volgorde van rangorde te wachten zonder gezeik en gedoe. Krachtvoer kunnen ze 24/7 afhalen dus ze hebben op een gegeven moment echt wel door dat het niet op die 5 minuten wachten afhangt.

Verder is er 1 voerstation die toegang geeft tot rijker hooi en op de grote hooiplaats wordt wat armer hooi gevoerd. Bij die van het rijke hooi wordt afgewogen hoeveel hij eet, bij het grote gedeelte niet. Je weet echter wel precies hoe lang en hoe vaak hij er in is geweest en er zijn formules die doorberekenen hoeveel je paard eet in een x tijdsbestek.

Qua supplementen, er is keuze uit 4 soorten voer waarvan 1 vitaminebrok. De mijne krijgt daarnaast nog wat extra's vooral aan oliën en vetten, maar dat voer ik gewoon zelf als ik op stal ben.

(Ik probeer je overigens niet af te vallen maar vind het wel belangrijk om te laten zien dat het wel kán :D )