Artrose wat kan er nog?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipeert

Artrose wat kan er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 18:11

Mijn paard heeft vandaag de diagnose artrose gekregen in haar voorknie. En ik lig in tranen op het moment.
Ik weet wat artrose is en wat het doet maar de dierenarts zei dat het de vraag is hoe ze de winter door komt met alle kou en zei dat het met meer achteruit gaan einde verhaal is.

|Mijn paard is nog een levendig paard die zoveel nog wil doen ze is echt mijn beste vriendin.
Ze krijgt nu al voor langere tijd
- Glucasomine
- msm
- magnesium
- Collageen
- duivels klauw

als de vocht weer toeneemt krijgt ze kleefkruid.
alles om ontstekingen te remmen en haar op de been te houden hier doet ze het goed op. Ze wil nog zo graag en ze is een rescue paard ik wil haar gewoon een goede kans geven.

Nu is mijn vraag zijn er dingen die ik kan doen om het nog comfortabeler te maken voor haar?
Wat kan ik nog met haar doen?

Op dit moment krijgt ze extra pijnstillers van de DA (Novacam)
Laatst bijgewerkt door Kiwipeert op 22-02-21 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Re: Artrose wat kan er nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:23

Ah wat naar! Hoe oud is ze?

Bij mijn shetje met artrose hielp - naast duivelsklauw- een ongevoerd regendekentje enorm op koude, winderige of natte dagen. In welke vorm geef je de duivelsklauw? Mijn da beval die van NAF aan en moet zeggen dat dat echt super werkt

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 18:25

Poekkie schreef:
Ah wat naar! Hoe oud is ze?

Bij mijn shetje met artrose hielp - naast duivelsklauw- een ongevoerd regendekentje enorm op koude, winderige of natte dagen. In welke vorm geef je de duivelsklauw? Mijn da beval die van NAF aan en moet zeggen dat dat echt super werkt

ze is een 15 jarige Friese merrie

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:28

Oei wat jong nog voor artrose! Sterkte!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:30

De diagnose is vandaag gesteld, ik neem daarom aan dat je paard op dit moment last heeft? En daarom ook pijnstillers krijgt? Waar is de artrose vast gesteld? En hoe staat je paard momenteel gestald?
Waarom gaf je eerder al supplementen erbij?

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 18:32

RianneH schreef:
De diagnose is vandaag gesteld, ik neem daarom aan dat je paard op dit moment last heeft? En daarom ook pijnstillers krijgt? Waar is de artrose vast gesteld? En hoe staat je paard momenteel gestald?
Waarom gaf je eerder al supplementen erbij?

Ze heeft al een tijdje last maar vanwege trailer trauma duurte het een tijdje voordat ik een mobile kliniek kon vinden.
artrose in de linker voorknie
in de winter stond ze voornamelijk op een stuk beton buiten maar ook soms binnen (tegen mijn wil in ze staat bij een boer) Ze houd niet van natte voeten en is in deze periode ook erg achteruit gegaan

Suplementen gaf ik al een tijdje omdat ik al een vermoeden had naar artrose en dit is mij geadviseerd

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:34

Ik ben bij dit soort gevallen altijd benieuwd hoe het paard loopt. Want de ene kan nog jaren voort met artrose, de ander is echt vlot afgeschreven.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 18:35

Earth schreef:
Ik ben bij dit soort gevallen altijd benieuwd hoe het paard loopt. Want de ene kan nog jaren voort met artrose, de ander is echt vlot afgeschreven.

Lopen met heel veel wil. dat is de afgelopen weken sterk verbeterd
Draven is minder favoriet

Galopperen doet ze uit zichzelf in de wei.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:36

Ja ik bedoel meer hoe het eruit ziet. :P Heb je beeldmateriaal?

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 18:38

Afbeelding

Afbeelding
Earth schreef:
Ja ik bedoel meer hoe het eruit ziet. :P Heb je beeldmateriaal?
Laatst bijgewerkt door Kiwipeert op 22-02-21 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:40

Ik heb heel toevallig voor mijn kat flexidinne gekregen, dat is er ook voor honden. Wellicht is er ook zoiets voor paarden. Is specifiek voor artrose ontwikkeld om de ontstekingsreactie door het lichaam te verminderen.

Sterkte in ieder geval!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:46

Bij artrose is bekend dat stil staan met winterweer niet bevorderlijk is. Stap 1 is daarom de dagelijkse omstandigheden optimaal maken voor je paard en daar zal je vooral winters tegen problemen aanlopen. Zomerdag op de weide (warm, droog, veel beweging) gaat vaak goed, zodra het vochtig en koud wordt speelt de artrose op. Dan is juist onbelaste beweging goed, stil staan op een stuk beton buiten is net zo slecht als stil staan in een stal. Ik zou daarom op zoek gaan naar een stal die op een betere manier beweging kan bieden. Je moet nu nog even een periode door (eind winter, ik verwacht nog wel wat natte periodes) die niet ideaal is, daarna ga je de zomer in en zou je toch wel verbetering moeten merken. Loopt je paard nog met pijn in de zomer, dan zou ikzelf twijfelen of opnieuw de winter door eerlijk is. Maar die keuze zal je zelf moeten maken.

Ondersteunen kan inderdaad met allerlei supplementen, tot op zekere hoogte, zoals je nu hebt gemerkt, soms is de schade dusdanig dat ook dat niet meer helpt..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:03

Jeetje, dat is ook niet maar een beetje artrose, dat lijkt me ook zware botwoekering? Ik ben benieuwd hoe ze beweegt. Ik vind het wel heftig om te zien hoor.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:04

RianneH schreef:
Bij artrose is bekend dat stil staan met winterweer niet bevorderlijk is. Stap 1 is daarom de dagelijkse omstandigheden optimaal maken voor je paard en daar zal je vooral winters tegen problemen aanlopen. Zomerdag op de weide (warm, droog, veel beweging) gaat vaak goed, zodra het vochtig en koud wordt speelt de artrose op. Dan is juist onbelaste beweging goed, stil staan op een stuk beton buiten is net zo slecht als stil staan in een stal. Ik zou daarom op zoek gaan naar een stal die op een betere manier beweging kan bieden. Je moet nu nog even een periode door (eind winter, ik verwacht nog wel wat natte periodes) die niet ideaal is, daarna ga je de zomer in en zou je toch wel verbetering moeten merken. Loopt je paard nog met pijn in de zomer, dan zou ikzelf twijfelen of opnieuw de winter door eerlijk is. Maar die keuze zal je zelf moeten maken.

Ondersteunen kan inderdaad met allerlei supplementen, tot op zekere hoogte, zoals je nu hebt gemerkt, soms is de schade dusdanig dat ook dat niet meer helpt..

Dit inderdaad, veel vrije beweging op een zachte droge ondergrond is echt super belangrijk, het liefste 24/7 vrije beweging met een plek waar de droog zou kunnen liggen.
Lekker door de berm wandelen kan ook fijn zijn.

Bij artrose loopt de slijtage aan het kraakbeen niet gelijk op met de pijn, er kan minimale schade zijn en heel veel pijn of heel veel schade en minder pijn.
Door beweging wordt er gewrichtsvloeistof aangemaakt die de pijn kan verzachten (vandaar dat je bij mensen vaak die opstart pijn/stijfheid ziet), gluscosamine en msm (vaak als combinatie) werken hier ook op in maar heeft bij de een meer effect dan bij de ander.

Wel fijn dat je dit allemaal doet voor haar als rescue paard!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:07

Nou precies dat Earth! Mij lijkt dat dit dier meer last heeft van die enorme bult op z'n knie!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:11

Dat is een serieuze bult! Heeft zij die al lang?
Je zou denken dat het artroseproces al een hele tijd speelt.
Maar wat een nare uitslag van het onderzoek bij de dierenarts. Helaas kan ik erover meepraten.
Mijn 23-jarige paard is afgelopen donderdag gediagnostiseerd met hoge overhoef aan beide voorbenen... Ik deel je verdriet, loop ook steeds tegen de tranen aan.
Die van mij krijgt al een jaar collageen en equiflexion. De laatste weken was hij soms niet helemaal goed/kort en dan weer goed en dan weer 'ik zie iets aan hem'.
Heb hem een paar keer Duivelsklauw gegeven en prompt werd hij echt heel duidelijk kreupel..
Helaas kan ik je geen advies geven, want ik ben ook nog zoekende.
Maar ik lees wel graag mee.
Sterkte en hopelijk kan zij nog een hele tijd pijnvrij bij je blijven.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 22-02-21 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:13

Earth schreef:
Jeetje, dat is ook niet maar een beetje artrose, dat lijkt me ook zware botwoekering? Ik ben benieuwd hoe ze beweegt. Ik vind het wel heftig om te zien hoor.

Ben ik inderdaad met je eens...
Vraag me af of er bij dit paard nog winst te behalen valt daarin

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:18

Wat vervelend dat je paard deze diagnose gekregen heeft. De foto van haar been ziet er inderdaad niet goed uit. Als ze daarbij erg moeizaam loopt en dus veel pijn heeft, denk ik dat er nog maar 1 ding is wat je voor haar uit liefde kunt doen.
Sterkte met je paard. :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:25

Ik vroeg me eerst af waarom niet is ingespoten maar nu ik deze foto zie helpt daar niets meer tegen eerlijk gezegd.
Kan niet anders dan dat dit paard veel pijn heeft. Al te zien aan de foto hoe ze het been ontlast.
Ik vind het erg naar om te zien en ik denk ook dat je er het best aan doet om haar uit haar lijden te verlossen (hoe moeilijk dat ook is).

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:31

Ach jeetje... voordat ik de foto’s zag wilde ik zeggen back on track, msm/glucosamine en lekker veel stappen. Maar hier is niet tegenop te supplementeren. Dit lijkt me duidelijk, helaas. Sterkte.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:38

Ah, ik zie de foto’s nu ook, en was al een beetje bang voor zoiets (maar had het niet zo extreem verwacht). Je zegt dat het een ‘rescue’ paardje is, destijds ook al zo aangedaan bij de knie?

Gezien je paard nu ook al pijn heeft, zie je verbetering met de pijnstilling die je gekregen hebt van de da?
Geen leuk nieuws, maar ik denk dat je goed moet luisteren naar de da, dit is dusdanig ernstig dat er eigenlijk weinig aan te doen is :knuffel:

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 19:44

Eretria schreef:
Wat vervelend dat je paard deze diagnose gekregen heeft. De foto van haar been ziet er inderdaad niet goed uit. Als ze daarbij erg moeizaam loopt en dus veel pijn heeft, denk ik dat er nog maar 1 ding is wat je voor haar uit liefde kunt doen.
Sterkte met je paard. :(:)

De wil om te lopen heeft ze nog wel ze heeft behoorlijke de pas er in ook voor de pijnstilling. De bult kan ik indrukken en daar reageert ze ook niet op, dus ik denk vocht maar dat is ook niet een goed teken. Misschien moet ik maar gewoon haar de zomer gunnen om een leuke afsluiting te hebben en dan afscheid. Want deze reacties openen mijn ogen wel....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:52

Dit is ook wel een hele heftige. Je kan nog even proberen met pijnstillers/ontstekingsremmer, een goed supplement en zorgen dat ze heel veel vrij kan bewegen op goed begaanbare bodem maar ook kan rusten/liggen. Ze zou dan in het voorjaar (betere periode) wat op kunnen knappen. Maar eerlijk gezegd... ik zou haar denk ik wel voor de volgende winter laten gaan.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:56

Vergeet niet dat ook inslapen, op het moment dat je ziet dat je paard pijn heeft, iets is wat je uit liefde voor je dier doet! :(:)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:58

:knuffel: