Onbeperkt laten eten v.s. Bevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Onbeperkt laten eten v.s. Bevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 12:08

Ik zit met een dilemma.

Overal op dit forum lees ik dat paarden best onbeperkt ruwvoer ter beschikking krijgen.
Ik geef dus constant hooi via slowfeeders. Elke pony eet een botje per dag wat ongeveer zo’n 10/12kg is. Ze eten de ganse dag en nacht door.

Nu kwam vandaag de smid en die zei dat ze echt wel op ontploffen staan en dringend minder moeten eten. Hij zegt dat ze anders bevangen zullen raken ( zeker de merrie die al 20 is) en dat eens je met dat probleem hebt gezeten, het altijd weer zal terugkomen.

Hoe lossen jullie dit op?

Eliana

Re: Onbeperkt laten eten v.s. Bevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:10

Wat voor soort hooi geef je? Is het geanalyseerd?
Mijn shet staat op onbeperkt graszaadhooi en daarnaast krijgt ze nog 4 maal daags wat voordroog. Voordroog is geanalyseerd en laag in suiker.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:11

Niet elk paard kan dit. Hier idem met de tinkers. Kwamen ongezond dik door 24/7 hooi. Nu krijgen ze 2/daags een goeie portie en er staan continu goed stro waardoor ze wel altijd kunnen blijven knabbelen(en dat doen ze ook), alleen zit daar veel minder in dan in het hooi

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:18

Mijn paard krijgt ook onbeperkt ruwvoer. In de zomer is dit gras en in de winter als het gras op is kuil.

Als je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid snap ik zeker je keuze om niet onbeperkt te gaan voeren. Teveel is ook niet gezond. Mijn Fjord vindt ik ook aardig dik , maar ik zou dan zeker wat meer bezig moeten met bewegen. Ik rij vooral in de winter te weinig. Ook mijn jonge Fjord zou wel veel minder kunnen eten.

Ik zit vaak in het dubio met de oudste Fjord dat ik haar wel liever te dik zie als te mager voor haar leeftijd. Ze komt de winters nu wel goed door ook als er wat minder te eten is. Ze eten gezamenlijk van 2 pakken en staat daar wel met een vast groepje van eten. Ze krijgen dan toch wat minder te eten.

Ik ben er al jaren een beetje een weg aan in het zoeken.... Met mijn jonge Fjord wil ik ook veel meer gaan rijden. Ik zit er nog over te twijfelen om toch te gaan proberen een stal te gaan huren zodat er een dieet wei tot beschikking is. Het is goed om onbeperkt eten te hebben , maar het heeft ook zeker veel nadelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:24

Niet elk paard is gemaakt om aan een all you can eat-buffet te staan.

Ik heb 2 warmbloeden en een PRE en hier vreet niks meer onbeperkt.
Eéntje is bevangen geweest en de 2 merries hebben cushing. Welvaartsziekten dus :Y)
Ik heb mijn lesje geleerd ondertussen. Alleen echt zonde dat ik het zo ver heb laten komen destijds.

Sinds het gelimiteerde eten, gaat alles al jaren prima. Less is more. :D

Ik heb al 40 jaar paarden en nog nooit ééntje gehad met symptomen van maagzweren of iets dergelijks door niet 24/7 te kunnen eten.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 12:28

Pandora2 schreef:
Niet elk paard is gemaakt om aan een all you can eat-buffet te staan.

Ik heb 2 warmbloeden en een PRE en hier vreet niks meer onbeperkt.
Eéntje is bevangen geweest en de 2 merries hebben cushing. Welvaartsziekten dus :Y)
Ik heb mijn lesje geleerd ondertussen. Alleen echt zonde dat ik het zo ver heb laten komen destijds.

Sinds het gelimiteerde eten, gaat alles al jaren prima. Less is more. :D

Ik heb al 40 jaar paarden en nog nooit ééntje gehad met symptomen van maagzweren of iets dergelijks door niet 24/7 te kunnen eten.

Ja dan toch ook misschien maar eens terug omschakelen want dit gaat fout aflopen volgens de smid. En hoe doe je dat dan in de zomer ? Ik zet ze normaal 24/24 op de weide dan

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:30

Kan hier niet!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:32

Degene die HB geweest is, kan niet meer op gras. Dus die staat jaar rond op haar stuk van ongeveer 25 are. Alles is toch stuk gelopen :D
Die dient als kantenmaaier van de rijbak en een strook gras naast haar wei van ongeveer 2m op 60m wat ik met stukjes afzet zodat ze elke dag wat gras heeft.

De andere 2 hebben strookbegrazing. De helft van hun land wordt binnenkort afgezet en laat ik groeien tot ongeveer juni zodat het gras in bloei is. Dan elke dag een stukje erbij.

Better safe than sorry. Eens hoefbevangen, altijd ellende. Dus beter voorkomen dan genezen en op tijd de rem erop zetten. :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:34

Dat onbeperkt hooi is de laatste jaren inderdaad flink uit zijn verband getrokken en kan zeker niet altijd. Vroeger waren er paarden die 2 X per dag een klein plakje hooi kregen en echt geen maagzweren of koliek hadden. Ik denk dat de middenweg het beste is. Porties hooi verdeeld over de dag en afgestemd op wat het paard nodig heeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:34

In de winter kan je hooi vermengen met stro, dan hebben ze wel wat te knabbelen maar minder calorieën. In de zoner kan je een graasmasker proberen, deel van de dag op de paddock of strookbegrazing.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:36

Goh heel die 24/7 onbeperkt hooi is een mooie hype, maar werkt voor het merendeel van de paarden eigelijk niet. Het gros staat dan moddervet.
Heb het hier met mijn kudde ook eens geprobeerd, maar slechts 1 van de 6 was ervoor geschikt en een op het randje, rest absoluut niet meer gezond.
Voor mijn paard dus ook gewoon overdag in sterke slowfeeders onbeperkt ivm de kudde en ‘s nachts apart met een gerantsoeneerde portie.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:37

Onbeperkt kunnen de meesten niet aan. Voer verdelen over de dag. Misschien met je stalgenoten iets regelen. Zelf heb ik een automaat opgehangen en kan nu bijv. voor de nacht een extra voerbeurtje aanbieden, of als ik wat langer weg ben, toch voeren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:39

Suzanne F. schreef:
Dat onbeperkt hooi is de laatste jaren inderdaad flink uit zijn verband getrokken en kan zeker niet altijd. Vroeger waren er paarden die 2 X per dag een klein plakje hooi kregen en echt geen maagzweren of koliek hadden. Ik denk dat de middenweg het beste is. Porties hooi verdeeld over de dag en afgestemd op wat het paard nodig heeft.

Haha ja klopt inderdaad, daar moest ik laatst nog aan denken :D Mijn pony en eerste paardje vroeger kregen 's morgens en 's avonds een plak hooi en stro in de box voor 's nachts. Overdag stonden ze op een kaal gevreten stuk land. Nooit problemen gehad en ze zijn beide 30+ geworden 8-)

En ik ben nu dus ook nog van de ouwe stempel want ook geen hooinetten of slowfeeders hier. Ik krijg er zelf tandpijn van :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:59

Ik kan mijn paard echt niet onbeperkt hooi voeren, dat gaat helemaal mis, ze krijgt voldoende arm hooi in porties en daarnaast vermaakt ze zich maar net stro.
De beste stal waar ik gestaan heb mixte eigen bio-stro in hun hooi en hadden dan ook nog een dubbel fijnmazig net en zelfs dan was er geen slank paard bij.
Dat weerhoudt me helaas van groepsstallingen waar de meerderheid gewoon moddervet is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:10

Ik heb hier dit jaar ook ontdekt dat haverstro geweldig goed aanzet.
Ze eten het dan ook met heel veel smaak. :P

Dus toch maar weer tarwestro bestellen voor komend seizoen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:20

Sizzle schreef:
Ik kan mijn paard echt niet onbeperkt hooi voeren, dat gaat helemaal mis, ze krijgt voldoende arm hooi in porties en daarnaast vermaakt ze zich maar net stro.
De beste stal waar ik gestaan heb mixte eigen bio-stro in hun hooi en hadden dan ook nog een dubbel fijnmazig net en zelfs dan was er geen slank paard bij.
Dat weerhoudt me helaas van groepsstallingen waar de meerderheid gewoon moddervet is.

Ja het gaat gewoon niet in groepstalling.
Hier kudde in eigen beheer. De zwaarste slowfeeders die ik kon vinden in de winter.
Strookbegrazing en arm hooi in de zomer.
En dat lukt amper. Voor sommigen wel super. Voor anderen probeer ik in de winter ‘s nachts heel hard te rantsoeneren om ze tegen de lente terug wat normaler te hebben.
Voor mijn eigen paard moet het 365 dagen per jaar om hem ‘s nachts op rantsoen apart te houden en alleen de overschot van de strookbegrazing te geven. Alleen de shets kunnen zonder zorgen onbeperkt voor de moment, maar die zijn 25+

Veel mensen denken vaak dat beweging het wel oplost. Voor echt zware arbeid en lange koetstochten denk ik dat dat wel klopt. Maar voor mijn paard - 4-6x per week een uur rijden of longeren op basisniveau - was het echt onvoldoende en is gerantsoeneerd hooi echt de enige optie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:29

Hier kan dat ook niet.
Ja vroeger mijn KWPN-ers konden dat wel aan die stopte met eten.
Maar die tinkers die ik nu hebben stoppen niet. Daarnaast te weinig fanatiek aan het rijden dus ze verbruiken het ook niet.

Overdag met een graasmasker op de wei.
In de nacht hebben ze op stal hooi uit een hooinet. Dat hooi is hooi dat de eerste snede eind juni begin juli is gemaaid.
Dus helemaal in de aar heeft gestaan.
In hun stal ligt vlas en altijd een plakje stro mochten ze wat extra willen eten.
De ene keer is het stro op, de andere keer niet. Dus vind ik het prima zo.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:37

Niet al het ruwvoer is hetzelfde he, het maakt veel uit hoeveel er in zit :)

Daarnaast maakt de hoeveelheid arbeid uit. En hoeveel krachtvoer je voert.

Het is een totaal plaatje natuurlijk :)

Heb je al wel eens je je voer laten analyseren?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:44

Hier ook een gewone KWPN'er die in een groepsstalling staat maar zich echt helemaal volvreet als ie onbeperkt hooi krijgt. Is een sportpaard dus krijgt ruim voldoende training.

Ik heb nu een schema waarbij hij 4 uur wel toegang krijgt tot hooi, 2 uur niet. En dat dan om en om 24 uur lang, laatste eetmoment is om 11 uur avonds klaar en dan krijgt hij om 1 uur snachts de volgende dag weer. Merk wel echt verbetering in zijn bolle buik.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 23:14

ruitje schreef:
Niet al het ruwvoer is hetzelfde he, het maakt veel uit hoeveel er in zit :)

Daarnaast maakt de hoeveelheid arbeid uit. En hoeveel krachtvoer je voert.

Het is een totaal plaatje natuurlijk :)

Heb je al wel eens je je voer laten analyseren?

Nog niet laten analyseren. Waar doe je dat best in België ?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:19

Mijn paard is netjes bijgetrokken op onbeperkt hooi, maar zeker niet te dik. Je ziet haar ook echt niet de hele dag eten maar regelmatig zelfstandig een tijdje rondlopen, draven of zoals ik het noem een rondje hardlopen :+
Een heel verschil met sommige pony's die zowat lijken vastgespijkerd aan de bak. Ik denk dus dat het wel verschilt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:24

Voor veel paarden werkt dat helaas niet, zoals mijn Haflinger onbeperkt hooi of niet die vreet standaard op standje ‘morgen begint de hongerwinter’ .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:32

Het hele “onbeperkt ruwvoer is de enige goede optie” hype is ontstaan vanui de wetenschap dat paarden in de natuur hele dagen eten. Dat klopt ook, alleen is het voer dat ze natuurlijk eten lang niet zo voedzaam en overdadig aanwezig. Er moet echt gescharreld worden voor een paard droge stukjes gras, takken etc.

In Europa is het gras veel te rijk om paarden onbeperkt van te laten eten. Of het nu in de natuurlijke vorm, of als hooi/voordroog is.

Voor de grootste groep paarden is het onmogelijk ze onbeperkt ruwvoer te voeren zonder overgewicht in de hand te werken met alle gevolgen van dien.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:37

Altijd ruwvoer beschikbaar hebben betekent niet onbeperkt kunnen vreten tot ze erbij neervallen, dat is inderdaad voor veel paarden geen optie.

Maar altijd ruwvoer beschikbaar hebben zonder dat ze veel te dik worden kan zeker wel. Denk dan bijvoorbeeld aan slowfeeders, die heb je zelfs in hele kleine maaswijdtes. Test je hooi voor voedingsstoffen en vul desnoods aan met graszaadhooi oid als het te rijk blijkt (hier wordt pertinent geen stro gevoerd, slechte ervaringen mee, maar dat is voor ieder persoonlijk). Plaats voerplaatsen verder uit elkaar zodat er gerouleerd en bewogen wordt. En daarnaast zijn takken e.d. ook een hele goede aanvulling om wel wat te knabbelen te hebben, zonder vol te vreten.

Het kan dus zeker wel, ook bij de gevoelige dieren, maar je moet wel op zoek naar de manier die passend is :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:39

Mijn paard blijft eten als er een ander paard in de buurt is helaas. Uit zicht weg doet ze rustig, maar is er een ander paard dan moet het op.