Delen van een weide en opzeggen van huurcontract

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emily81091

Delen van een weide en opzeggen van huurcontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 14:05

Hoi iedereen!

Een tijdje geleden was ik op zoek naar een weidemaatje voor bij mijn 5jarige ruin. Ik huur zelf een weide van ongeveer een hectare en alleen is maar alleen.. zo kon ik de kosten wat drukken en werden de werken hopelijk wat verdeeld. Ik ben namelijk nog niet zo lang geleden bevallen van mijn tweede kindje en alle hulp was welkom.

Er kwam iemand langs, waarmee het naar mijn gevoel enorm klikte en we besloten het een kans te geven. Ik ben al meerdere malen met het mes in de rug gestoken dus besloot alsnog een contract op te stellen tussen mij en de persoon waarmee ik de weide ging delen. Hierin werd uitdrukkelijk gemeld wat de kosten zijn (welke eigenlijk gewoon de helft van de totale huur zijn en de helft van het aangekochte eten) en hoe het contract langs beide partijen opgezegd kan worden. Dit laatste kan nl ten alle tijden maar met een opzeg van een maand.

Omdat de samenwerking niet vlot verloopt en ik meer op de baan ben om continu alles te voorzien en elke ochtend en avond er alleen voor sta, heb ik besloten onze overeenkomst te ontbinden. Ik deed dit al schriftelijk, met de vermelding dat ze een maandje kregen om iets anders te zoeken.

Nu ben ik gisteren enorm persoonlijk aangevallen door de moeder van de persoon waarmee ik de weide deel. Zij zullen zelf beslissen wanneer zij vertrekken en enkel en alleen als zij dat willen. Ze zegt dat mijn contract helemaal niets wil zeggen omdat het een modelcontractje dat lichtjes aangepast is en dat ze een advocaat zal aannemen wegens onderverhuren. Ik wil graag nog even toevoegen dat IK een contract heb met de eigenaar van de weide en een fikse waarborg heb moeten betalen. Zij hebben een dubbel van het contract en ook ondertekend.. plus ik deel de weide, ik maak geen cent winst.. eerder verlies vrees ik zo

Heeft iemand hier ervaring mee over hoe ik dit geval het beste aanpak? Dien ik alsnog schriftelijk een opzeg in? Kan ze me echt iets maken? Het contract tussen mij en hun is wel rechtsgeldig, dat zijn namelijk alle overeenkomsten..

noukie12

Re: Delen van een weide en opzeggen van huurcontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:21

Ik zou contact zoeken met de verhuurder van de weide en dit bespreken.

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 14:28

noukie12 schreef:
Ik zou contact zoeken met de verhuurder van de weide en dit bespreken.

De verhuurder heeft enkel aan mij verhuurd maar hij weet wel dat ik op zoek zou gaan naar een weidemaatje.. dat staat dus los van elkaar.. :/

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:29

Dit gaat verder dan de kennis van de gemiddelde bokker.

Raadpleeg het juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering.
Laatst bijgewerkt door Boras op 16-02-21 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:33

Wat hebben zij precies ondertekend, een contract met jou of een contract met de eigenaar van de weide?

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 14:38

Boras schreef:
Op welke grond(en) ontbindt jij het contract?

Je schrijft wel iets over opzegging door beide partijen mogelijk met 1 maand opzegtermijn.
Maar je kunt dit natuurlijk niet gebruikten om voor de andere huurder op te zeggen.
En zij hebben niets opgezegd. Dat willen ze helemaal niet.

Er staat duidelijk aangegeven dat de huur door beide partijen opgezegd kan worden maar langs beide kanten er rekening dient gehouden te worden met 1 maand opzegtermijn. Ik gun hun die maand ook. Netjes zoals we zijn overeengekomen. Ik ben ook hoofdhuurder van de weide en zij staan nergens vernoemd in het contract tussen mij en de eigenaar. Ik verbreek op basis van een slechte samenwerking en meermaals toegerichte schade aan de weide..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:39

wei in 2 delen en alleen jouw eigen paard verzorgen water geven en voeren. Laat ze het maar oplossen, niet betalen is geen service meer..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:41

Vooropgesteld dat dit meestal bluf is, ga naar juridisch loket.
Neem beide contracten mee en laat er goed naar kijken.
Voor een volgende keer zeer verstandig om het uitgebreider in het contract te zetten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:44

Over de opzegtermijn:

In tegenstelling tot de huurder van woonruimte of bedrijfsruimte komt de huurder van losse grond niet voor bijzondere wettelijke huurbescherming in aanmerking.

Zo kan een huurder van losse grond bedrogen uitkomen, ook al betaalt hij maandelijks een
huurprijs, heeft hij een huurcontract voor onbepaalde tijd afgesloten en denkt hij daarmee
de grond voor onbepaalde tijd in gebruik te zullen hebben. Uit artikel 7:228 lid 2 Burgerlijk
Wetboek volgt namelijk dat de verhuurder zonder nadere motivering de huurovereenkomst
te allen tijde kan opzeggen, met inachtneming van een termijn van één maand.
Als de hobbymatige paardenfokker er zeker van wil zijn dat hij de weilanden meerdere jaren achtereen
kan blijven huren, moet hij een huurcontract voor bepaalde tijd afsluiten. Bijvoorbeeld voor
de bepaalde duur van vijf jaar. Een dergelijk huurcontract eindigt weliswaar na verloop van
vijf jaren, maar de verhuurder kan het niet tussentijds opzeggen.

Bron: https://www.linssen-advocaten.nl/wp-con ... 01-002.pdf

Maar ik vraag me wel af wie welke positie inneemt in deze casus en wat voor gevolgen dat heeft.
Wie is de verhuurder. Ben jij dat wel of ben je onderverhuurder? Wie heeft welke rechten en plichten. Wat zegt de wet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:46

Zelfs zonder contract mag je opzeggen met een maand opzegtermijn:

Citaat:
Huur onbepaalde tijd

Het komt helaas vaker voor dat bij een meningsverschil een staleigenaar zijn klant meteen de deur wijst. De staleigenaar kan echter niet verwachten dat de klant ook per direct vertrekt. Indien er bij het aangaan van de huur geen contract is opgesteld, dan is de staleigenaar toch verplicht een opzegtermijn in acht te nemen. Als het een huurovereenkomst betreft met betrekking tot een onroerende zaak, niet zijnde een woning of bedrijfsruimte, die aangegaan is voor onbepaalde tijd, dan dient er tenminste een opzegtermijn van één maand in acht genomen worden. Deze opzegtermijn geldt voor de opzegging door zowel de staleigenaar als de pensionklant.

Bron:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ijzen.html

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:47

Ik vermoed (maar zeker ben ik natuurlijk niet), dat alleen de eigenaar van het perceel kan ingrijpen. Het zal me niks verbazen als je je door het opstellen en ondertekenen van een contract alleen maar meer in de nesten hebt gewerkt, wettelijk gezien. Inderdaad rechtsbijstand raadplegen (juridisch loket geeft helaas ook nog wel eens onjuiste informatie is mijn ervaring) of naar de eigenaar stappen.

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 14:56

Boras schreef:
Over de opzegtermijn:

In tegenstelling tot de huurder van woonruimte of bedrijfsruimte komt de huurder van losse grond niet voor bijzondere wettelijke huurbescherming in aanmerking.

Zo kan een huurder van losse grond bedrogen uitkomen, ook al betaalt hij maandelijks een
huurprijs, heeft hij een huurcontract voor onbepaalde tijd afgesloten en denkt hij daarmee
de grond voor onbepaalde tijd in gebruik te zullen hebben. Uit artikel 7:228 lid 2 Burgerlijk
Wetboek volgt namelijk dat de verhuurder zonder nadere motivering de huurovereenkomst
Als de hobbymatige paardenfokker er zeker van wil zijn dat hij de weilanden meerdere jaren achtereen
kan blijven huren, moet hij een huurcontract voor bepaalde tijd afsluiten. Bijvoorbeeld voor
de bepaalde duur van vijf jaar. Een dergelijk huurcontract eindigt weliswaar na verloop van

Maar ik vraag me wel af wie welke positie inneemt in deze casus en wat voor gevolgen dat heeft.
Wie is de verhuurder. Ben jij dat wel of ben je onderverhuurder? Wie heeft welke rechten en plichten. Wat zegt de wet.

Ik ben de huurder van de weide, betaalde huurwaarborg en tekende alleen het contract. Er was nog geen sprake van haar toen ik de huur ben aangegaan. Met haar heb ik ook een contractje om dus deze dingen te voorkomen maar blijkbaar trekken zij hun er niets van aan. Ze gaan er van uit dat mijn contract niet rechtsgeldig is en zij daar evenveel recht hebben om te staan als ik

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:56

Een zaak starten om af te dwingen dat ze bij jou op de wei kunnen blijven staan, dat lijkt me bluf. Ik zou ze daar veel succes mee wensen, en aangeven dat ze tot XX hebben om hun paard op te halen, en dat jij hem anders zelf van het terrein verwijdert (eerste boom links naast het hek).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:02

Lon schreef:
Een zaak starten om af te dwingen dat ze bij jou op de wei kunnen blijven staan, dat lijkt me bluf. Ik zou ze daar veel succes mee wensen, en aangeven dat ze tot XX hebben om hun paard op te halen, en dat jij hem anders zelf van het terrein verwijdert (eerste boom links naast het hek).

Dit. Aangezien zij geen contract met de verhuurder hebben en ook niet (meer) met jou, hebben ze volgens mij geen poot meer om op te staan.
En tot de tijd dat je dit durft... idd weide opdelen (je eigen paard de schuilstal etc geven want het is toch je eigen wei) en ze het zelf uit laten zoeken op hun stuk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:02

Emily81091 schreef:
Boras schreef:
Over de opzegtermijn:

Ik ben de huurder van de weide, betaalde huurwaarborg en tekende alleen het contract. Er was nog geen sprake van haar toen ik de huur ben aangegaan. Met haar heb ik ook een contractje om dus deze dingen te voorkomen maar blijkbaar trekken zij hun er niets van aan. Ze gaan er van uit dat mijn contract niet rechtsgeldig is en zij daar evenveel recht hebben om te staan als ik

Volgens mij ben je huurder en onderverhuurder.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:04

Maar ts, je hebt weinig aan info van leken. Ga naar iemand met professionele vakkennis.

Volgens mij en voor mijn gevoel tellen niet in het recht.

Succes ermee.

Emily81091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 15:06

Poekkie schreef:
Lon schreef:

Dit. Aangezien zij geen contract met de verhuurder hebben en ook niet (meer) met jou, hebben ze volgens mij geen poot meer om op te staan.
En tot de tijd dat je dit durft... idd weide opdelen (je eigen paard de schuilstal etc geven want het is toch je eigen wei) en ze het zelf uit laten zoeken op hun stuk.

Dan zetten ze er volgens mij een plooibox op als ze maar kunnen blijven. Wat als ze dan niet betalen of schade aan mijn paard berokkenen? Ik zie het zo allemaal gebeuren. Het zijn geen gewone mensen, heb me er serieus aan mispakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:18

Supervervelend is dit voor je ts. Ik snap ook wel dat je er iemand bijnam in onderhuur,want een paard alleen is niet ideaal.Maar het blijkt nu niet te klikken en dus moeten ze weg.Je hebt groot gelijk.Ik begrijp de andere partij ook niet want als je ergens niet meer gewenst bent,dan is er niets meer aan en wil je meestal zelf ook weg.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:28

Emily81091 schreef:
Poekkie schreef:

Dan zetten ze er volgens mij een plooibox op als ze maar kunnen blijven. Wat als ze dan niet betalen of schade aan mijn paard berokkenen? Ik zie het zo allemaal gebeuren. Het zijn geen gewone mensen, heb me er serieus aan mispakt.

Ja kijk als je ze via de juridische weg van je terrein wil hebben, dan ga je een heel lang pad tegemoet.
Zie je het niet zitten om te splitsen of op te delen etc, dan zet je dat paard na die maand gewoon buiten aan het hek of voor hun voordeur. Is dat juridisch correct? Nee vast niet. Maar efficient is het wel. En dreigen helpt vaak ook al is mijn ervaring (effectief al gedaan, met paard in de hand voor de voordeur).

Hou er ook rekening mee dat ze wel wat bluffen, maar Vrijwel niemand Voor een paardenwei een juridische weg op zal gaan. Zeker niet in een situatie waarbij een samenwerking met jou nodig zou moeten blijven. Heb hier zelf ook al de dreigementen van rechtszaken etc naar mijn hoofd gekregen over een opzeg van 50 euro bvb. Nooit iets van gehoord, die ‘raadsmannen’ lachen dat soort mensen ook gewoon recht in hun gezicht uit meestal.

Wat betreft schade aan je paard, vernieling, etc... dat risico loop je altijd, evengoed in een situatie waarbij ze mogen blijven en het niet lekker draait. Ik lees dat je zelfs al schade aan de wei hebt. Volgende keer een waarborg vragen, dan bedenken ze zich meestal wel 2 keer. En voor nu zo snel mogelijk je weide af krijgen. ‘T blijft een raar volk, paardenmensen in het lagere prijssegment ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:39

Aan je schrijfstijl te zien gaat het niet om een NL contract maar om een BE/Vlaams contract? Bij jullie is wellicht ook zoiets als een juridisch loket?

Ik zou me vooral eens beraden over de toekomst, vooral omdat je schrijft dat je al vaak problemen hebt gehad. Dan heb je of veel pech, of er gaat iets niet goed met je mensenkennis. Wellicht verstandiger om er een weidemaatje (shet ofzo) van jezelf bij te nemen en het onderverhuren te laten voor wat het is? Ik denk dat het op deze manier meer ellende geeft dan het oplost.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:45

Waarin voldoen zij niet aan jouw eisen? Paard er neer gezet en verder niets?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:47

Oscar schreef:
Aan je schrijfstijl te zien gaat het niet om een NL contract maar om een BE/Vlaams contract? Bij jullie is wellicht ook zoiets als een juridisch loket?

Ik zou me vooral eens beraden over de toekomst, vooral omdat je schrijft dat je al vaak problemen hebt gehad. Dan heb je of veel pech, of er gaat iets niet goed met je mensenkennis. Wellicht verstandiger om er een weidemaatje (shet ofzo) van jezelf bij te nemen en het onderverhuren te laten voor wat het is? Ik denk dat het op deze manier meer ellende geeft dan het oplost.

Ja hier is een juridisch loket. Het paardenloket noemt het dacht ik. Zelf eens allemaal uitgezocht met een oude pony waar geen betaling voor kwam.
‘T probleem is dat dat een lange weg is.
Hier is het geregeld dat de houder van het paard verantwoordelijk is voor de verzorging, ook als er niet betaald is.

Dus dat wil zeggen dat jij als ‘stalhouder’ zou moeten blijven instaan voor de verzorging van het dier en dit dan achteraf kan proberen terug te vorderen via een rechtszaak of incasso voor zover ik het begreep. Ook als het stalcontract al verlopen is, was het iets gelijkaardigs.

Wel kon je retentierecht uitoefenen op de spullen (=spullen zelf afgesloten bewaren) totdat het paard is opgehaald en/of de betaling uitgevoerd. Voor het paard zelf geldt dat ook, je mag dit dier in beslag nemen totdat alles betaald is. Nog steeds met de nota dat je verantwoordelijk blijft voor de verzorging.
Voor een oude pony zonder spullen of op een wei kom je daar weinig mee verder natuurlijk.

Hoe dit zit met een soort doe het zelf weide weet ik niet, maar ik vrees ongeveer hetzelfde.

Dwz dat - tenzij ze dure spullen hebben waar ze om geven - je helaas weinig kan moesten ze blijven staan zonder te betalen en je alles perfect juridisch wil doen. Tenzij je het paard buiten in handen van de eigenaar kan drukken en dan de stal/wei kan sluiten natuurlijk...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:06

Kan de eigenaar van de weide niets voor je betekenen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:22

Poekkie schreef:
Lon schreef:

Maar als TS de wei op gaat splitsen en ze gewoon laat staan draait ze alsnog zelf voor de kosten op van de huur en kan ze ook niet op zoek naar iemand anders om de wei mee te delen, plus dat het me persoonlijk wel te ver gaat dat ze dan kosteloos daar kunnen staan.
Er op blijven staan dat ze aan het einde van de opzegtermijn vertrekken, dat ze op het moment van tekenen akkoord gegaan zijn met de afspraken tussen jullie beide en dat je verder nergens een boodschap aan hebt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:25

Ja moest je opsplitsen (wat ik niet aanraad), dan idd wel door laten betalen natuurlijk. Gratis zou wel helemaal gek zijn.