Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Boras schreef:Op welke grond(en) ontbindt jij het contract?
Je schrijft wel iets over opzegging door beide partijen mogelijk met 1 maand opzegtermijn.
Maar je kunt dit natuurlijk niet gebruikten om voor de andere huurder op te zeggen.
En zij hebben niets opgezegd. Dat willen ze helemaal niet.
Citaat:Huur onbepaalde tijd
Het komt helaas vaker voor dat bij een meningsverschil een staleigenaar zijn klant meteen de deur wijst. De staleigenaar kan echter niet verwachten dat de klant ook per direct vertrekt. Indien er bij het aangaan van de huur geen contract is opgesteld, dan is de staleigenaar toch verplicht een opzegtermijn in acht te nemen. Als het een huurovereenkomst betreft met betrekking tot een onroerende zaak, niet zijnde een woning of bedrijfsruimte, die aangegaan is voor onbepaalde tijd, dan dient er tenminste een opzegtermijn van één maand in acht genomen worden. Deze opzegtermijn geldt voor de opzegging door zowel de staleigenaar als de pensionklant.
Boras schreef:Over de opzegtermijn:
In tegenstelling tot de huurder van woonruimte of bedrijfsruimte komt de huurder van losse grond niet voor bijzondere wettelijke huurbescherming in aanmerking.
Zo kan een huurder van losse grond bedrogen uitkomen, ook al betaalt hij maandelijks een
huurprijs, heeft hij een huurcontract voor onbepaalde tijd afgesloten en denkt hij daarmee
de grond voor onbepaalde tijd in gebruik te zullen hebben. Uit artikel 7:228 lid 2 Burgerlijk
Wetboek volgt namelijk dat de verhuurder zonder nadere motivering de huurovereenkomst
te allen tijde kan opzeggen, met inachtneming van een termijn van één maand. Als de hobbymatige paardenfokker er zeker van wil zijn dat hij de weilanden meerdere jaren achtereen
kan blijven huren, moet hij een huurcontract voor bepaalde tijd afsluiten. Bijvoorbeeld voor
de bepaalde duur van vijf jaar. Een dergelijk huurcontract eindigt weliswaar na verloop van
vijf jaren, maar de verhuurder kan het niet tussentijds opzeggen.
Bron: https://www.linssen-advocaten.nl/wp-con ... 01-002.pdf
Maar ik vraag me wel af wie welke positie inneemt in deze casus en wat voor gevolgen dat heeft.
Wie is de verhuurder. Ben jij dat wel of ben je onderverhuurder? Wie heeft welke rechten en plichten. Wat zegt de wet.
Lon schreef:Een zaak starten om af te dwingen dat ze bij jou op de wei kunnen blijven staan, dat lijkt me bluf. Ik zou ze daar veel succes mee wensen, en aangeven dat ze tot XX hebben om hun paard op te halen, en dat jij hem anders zelf van het terrein verwijdert(eerste boom links naast het hek).
Emily81091 schreef:Boras schreef:Over de opzegtermijn:
In tegenstelling tot de huurder van woonruimte of bedrijfsruimte komt de huurder van losse grond niet voor bijzondere wettelijke huurbescherming in aanmerking.
Zo kan een huurder van losse grond bedrogen uitkomen, ook al betaalt hij maandelijks een
huurprijs, heeft hij een huurcontract voor onbepaalde tijd afgesloten en denkt hij daarmee
de grond voor onbepaalde tijd in gebruik te zullen hebben. Uit artikel 7:228 lid 2 Burgerlijk
Wetboek volgt namelijk dat de verhuurder zonder nadere motivering de huurovereenkomst
te allen tijde kan opzeggen, met inachtneming van een termijn van één maand. Als de hobbymatige paardenfokker er zeker van wil zijn dat hij de weilanden meerdere jaren achtereen
kan blijven huren, moet hij een huurcontract voor bepaalde tijd afsluiten. Bijvoorbeeld voor
de bepaalde duur van vijf jaar. Een dergelijk huurcontract eindigt weliswaar na verloop van
vijf jaren, maar de verhuurder kan het niet tussentijds opzeggen.
Bron: https://www.linssen-advocaten.nl/wp-con ... 01-002.pdf
Maar ik vraag me wel af wie welke positie inneemt in deze casus en wat voor gevolgen dat heeft.
Wie is de verhuurder. Ben jij dat wel of ben je onderverhuurder? Wie heeft welke rechten en plichten. Wat zegt de wet.
Ik ben de huurder van de weide, betaalde huurwaarborg en tekende alleen het contract. Er was nog geen sprake van haar toen ik de huur ben aangegaan. Met haar heb ik ook een contractje om dus deze dingen te voorkomen maar blijkbaar trekken zij hun er niets van aan. Ze gaan er van uit dat mijn contract niet rechtsgeldig is en zij daar evenveel recht hebben om te staan als ik
Poekkie schreef:Lon schreef:Een zaak starten om af te dwingen dat ze bij jou op de wei kunnen blijven staan, dat lijkt me bluf. Ik zou ze daar veel succes mee wensen, en aangeven dat ze tot XX hebben om hun paard op te halen, en dat jij hem anders zelf van het terrein verwijdert(eerste boom links naast het hek).
Dit. Aangezien zij geen contract met de verhuurder hebben en ook niet (meer) met jou, hebben ze volgens mij geen poot meer om op te staan.
En tot de tijd dat je dit durft... idd weide opdelen (je eigen paard de schuilstal etc geven want het is toch je eigen wei) en ze het zelf uit laten zoeken op hun stuk.
Emily81091 schreef:Poekkie schreef:
Dit. Aangezien zij geen contract met de verhuurder hebben en ook niet (meer) met jou, hebben ze volgens mij geen poot meer om op te staan.
En tot de tijd dat je dit durft... idd weide opdelen (je eigen paard de schuilstal etc geven want het is toch je eigen wei) en ze het zelf uit laten zoeken op hun stuk.
Dan zetten ze er volgens mij een plooibox op als ze maar kunnen blijven. Wat als ze dan niet betalen of schade aan mijn paard berokkenen? Ik zie het zo allemaal gebeuren. Het zijn geen gewone mensen, heb me er serieus aan mispakt.
Oscar schreef:Aan je schrijfstijl te zien gaat het niet om een NL contract maar om een BE/Vlaams contract? Bij jullie is wellicht ook zoiets als een juridisch loket?
Ik zou me vooral eens beraden over de toekomst, vooral omdat je schrijft dat je al vaak problemen hebt gehad. Dan heb je of veel pech, of er gaat iets niet goed met je mensenkennis. Wellicht verstandiger om er een weidemaatje (shet ofzo) van jezelf bij te nemen en het onderverhuren te laten voor wat het is? Ik denk dat het op deze manier meer ellende geeft dan het oplost.
Poekkie schreef:Lon schreef:Een zaak starten om af te dwingen dat ze bij jou op de wei kunnen blijven staan, dat lijkt me bluf. Ik zou ze daar veel succes mee wensen, en aangeven dat ze tot XX hebben om hun paard op te halen, en dat jij hem anders zelf van het terrein verwijdert(eerste boom links naast het hek).