Sneeuwtip van de hoefsmid!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Sneeuwtip van de hoefsmid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 08:22

Heleennn

Re: Sneeuwtip van de hoefsmid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:24

Dit kan zeker niet bij paarden die 24/7 buiten lopen? Of zou het dan ook blijven zitten?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 08:28

Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat het bij mijn pony met een hoefzweer gewoon bleef zitten met een extra duckttape erop.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:37

Ik doe dit al tijden zo. Bij 24/7 blijft het bij m’n ruin een dag zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:24

Paar oude sokken (vastplakken met ductape in de kootholte) is goedkoper én sneller :))

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:26

Heleennn schreef:
Dit kan zeker niet bij paarden die 24/7 buiten lopen? Of zou het dan ook blijven zitten?

Jawel hoor, vetwrap blijft vrij goed zitten als je het even aanwrijft/-duwt. Desnoods het eindje even vastzetten met ducttape en you're good to go.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:29

Ibbel schreef:
Paar oude sokken (vastplakken met ductape in de kootholte) is goedkoper én sneller :))

Zijn die niet in no time stukgelopen met ijzers?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:37

Net zo snel als vetwrap :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:53

Met sneeuw gaat er niks boven ijzerloos :D Ik hoop een mooie sneeuwrit te kunnen maken komende week!
Helaas voorspellen ze hier in Limburg in het weekend alleen heel veel regen in plaats van sneeuw.. Dus ik heb m'n hoop op de rest van de week gezet!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:07

Ik heb er één met orthopedisch beslag met zooltjes, in het verleden ging dat altijd prima, ook al zijn het geen sneeuwzooltjes. De rest loopt op blote voeten, maar ook daar kunnen sneeuwklompen onder ontstaan onder de verkeerde omstandigheden. Desalniettemin heb ik nog nooit strompelende paarden gehad, die klompen vallen er uiteindelijk tóch weer onderuit.

Ik heb ook langharige honden, daar kunnen grote sneeuwballen aan de haren van de poten bij ontstaan - ligt echt aan de soort sneeuw - en daar hebben de honden meer last van dan dat mijn paarden ooit last van klompen onder de voeten hebben gehad. Ik kan me voorstellen dat paarden met veel behang aan hun benen dáár meer last van hebben dan sneeuw onder hun voeten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:08

De hoef opvullen met vette watten en dan die vetwrap eroverheen werkt goed. Is wel een duur grapje trouwens. Maar werkt wel. Ik had vroeger in de winter altijd een sneeuwbeslag erop, zo’n zooltje ertussen. Maar blote voeten werkt het allerbeste. Maar dat is niet altijd een optie. Dan kan dit wel werken voor die ene keer dat het in Nederland sneeuwt.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:34

mijn nieuwe pony staat helaas op ijzers. kocht hem vierkant op ijzer nu achterijzers eraf en alleen nog voorijzers.. geprobeerd zonder maar kreeg andere ongemakken erbij, zolen te dun en bleef te gevoelig lopen, daardoor besloten voorijzers er maar weer onder en met de tijd mss nog keer proberen maar dan in voorjaar eraf ipv in de winter ivm nattigheid

deze tip is een goeie.. ik ga het morgen proberen.. vind het helemaal niks ijzers en sneeuw maar ja soms kan het gewoon niet anders

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:03

Ibbel schreef:

Ik heb geen nieuwe sokken, dus hou ik mijn oude sokken nog maar even zelf :') en ga dus kijken of de vetwrap-oplossing werkt bij ons.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:05

Suzanne F. schreef:
De hoef opvullen met vette watten en dan die vetwrap eroverheen werkt goed. Is wel een duur grapje trouwens. Maar werkt wel. Ik had vroeger in de winter altijd een sneeuwbeslag erop, zo’n zooltje ertussen. Maar blote voeten werkt het allerbeste. Maar dat is niet altijd een optie. Dan kan dit wel werken voor die ene keer dat het in Nederland sneeuwt.

Het is dat de Action dicht is, maar daar verkopen ze goedkoop "vetwrap". Agradi heeft 'm ook wel wat betaalbaarder :j

Overigens werkt de hoeven/ijzers invetten met vaseline ook wel iets tegen sneeuwklompjes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:25

Heeft iemand dit al eens echt in de praktijk uitgetest? Het lijkt me echt zoiets wat in theorie of in de perfecte omstandigheden wel werkt, maar dat het na een uurtje ofzo als een vieze bruine drap half los met nog wat stukjes ducttape aan dat paardenbeen hangt te bungelen. :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:34

Even je DA bellen of je daar een rolletje vetwrap kan halen!

https://m.facebook.com/horsephysio.ch/v ... /?sfnsn=mo
Ik zag deze voorbij komen.. nu heb ik een kleine pony die hier echt niet braaf genoeg voor is maar misschien het proberen waard.. vraag me alleen of hoe veilig het is, lijkt me toch vrij scherp spul. Iemand ervaring mee?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:46

8nnemiek schreef:
Met sneeuw gaat er niks boven ijzerloos :D Ik hoop een mooie sneeuwrit te kunnen maken komende week!
Helaas voorspellen ze hier in Limburg in het weekend alleen heel veel regen in plaats van sneeuw.. Dus ik heb m'n hoop op de rest van de week gezet!

Inderdaad, nog steeds blij dat ik mijn pony na 20 jaar van de ijzers heb gehaald. Ja, was een lange tijd niet fijn, maar nu kan ‘ie dus gewoon lekker door de sneeuw banjeren.

Dit ziet er wel goed uit, maar ook niet ideaal. Volgens mij werkt sneeuwbeslag nog het beste. Iedereen met ijzerpaarden: succes komende dagen :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:28

Nyaleti schreef:

Ik zag deze voorbij komen.. nu heb ik een kleine pony die hier echt niet braaf genoeg voor is maar misschien het proberen waard.. vraag me alleen of hoe veilig het is, lijkt me toch vrij scherp spul. Iemand ervaring mee?

Wat is dat? De link werkt niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:36

Sneeuwringen of anders goed invetten wil ook helpen.

Moet wel zeggen dat ik ze nu blootvoets heb (ook dan staan ze wel eens op ijsklompen..), maar met ijzers ook weinig last gehad.
Anders deed ik er een grote dot vaseline onder de hoeven tegen de rand van het ijzer zodat de sneeuw niet bleef plakken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:02

Suzanne F. schreef:
Nyaleti schreef:

Wat is dat? De link werkt niet.

Soort zooltje dat je zelf maakt. Binnenkant van de hoef uit tekenen, sjabloon uitknippen op een oude emmer, warm maken en dan er tussen klemmen.
Da's me voor nu teveel moeite en gevloek dus heb vetwrap gehaald. Even oefenen met het goed vast maken maar het bleef super stevig zitten! Heb m'n pony er even mee laten rennen en het scheurde wel op een stukje ijzer maar in het midden bleef het stevig en juist daar klontert de sneeuw natuurlijk.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:44

Ik heb echt uit pure ellende vanmiddag de ijzers eraf gehaald. Smid op een zondag was geen optie en niets hielp. Dus ijzers eraf gehaald. Wat een verschil, een verademing :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:05

Heleennn schreef:
Ik heb echt uit pure ellende vanmiddag de ijzers eraf gehaald. Smid op een zondag was geen optie en niets hielp. Dus ijzers eraf gehaald. Wat een verschil, een verademing :')

Dat kan ik me voorstellen :') Mijn stalgenootje was vanmorgen extra vroeg op stal om te tapen met vetwrap. Max een half uur, toen lag alles eraf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:06

Ik dacht het wel :') Maar toch fijn dat iemand het in de praktijk heeft uitgetest. :D

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:16

Tarico schreef:
Heleennn schreef:

Dat kan ik me voorstellen :') Mijn stalgenootje was vanmorgen extra vroeg op stal om te tapen met vetwrap. Max een half uur, toen lag alles eraf.

Ah jammer, wilde de tip net doorsturen naar een vriendin anders. Wel fijn zo'n terugkoppeling van iemand die het heeft geprobeerd

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:18

Tarico schreef:
Heleennn schreef:

Ik ben ook niet enthousiast, 1 voet zat het nog om, maar de ander er ook af.