(losse) waterbakken en vriezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

(losse) waterbakken en vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 23:02

Hoe doen jullie het met losse waterbakken en de vrieskou ? Ik heb sinds kort geen elektrische meer en heb nu cementbakken. In de paddock zijn ze al snel bevroren. Ik haal dan de vrieslaag en alle scherpe stukken eruit. Heeft iemand een tip waardoor het minder snel bevroren raakt?

lies_sparkle

Re: (losse) waterbakken en vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:07

Bal in de emmer die blijft dan wat rond drijven en houdt t water in beweging. Maar dat werkt ook maar ietsjes hoor :-)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:07

Ik sla in de ochtend al het ijs kapot..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:32

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:03

Ik doe er een scheutje slaolie in en dan roer ik.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:59

S’morgens het ijs eraf en scherpe randen weg.Doe ik al jaren en ze leven nog steeds.Ik heb wel een grote speciekuip.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:05

Zet de bak ergens naar waar hij uit de wind staat. Als het erg hard vriest kun je 2 bakken in elkaar zetten met een laagje isolatie er tussen en een paar ballen er in. Niet te groot, maar groot genoeg dat het paard ze niet in de mond kan nemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:09

Grote kuip en het ijs s ochtends kapot hakken. Als het hard gevroren heeft moet het soms met een spa.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:18

Hier houden ze ze zelf open. Er zit wel ijs aan de randen en soms is er een bak dichtgevroren omdat een andere bak blijkbaar de voorkeur had. Daar schop ik dan tegen zodat het ijs barst, en dan gooi ik de stukken er uit.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:00

Ik lees even mee. Met de temperaturen aankomende week vriezen ze overdag ook dicht vrees ik :=

Wil die in stal inderdaad met dubbele laag zetten en iets van piepschuim ofzo ertussen.

Verder kwam ik in oude topics tegen om grote flessen te vullen met warm en/of zout water en die in de bak te leggen. Proberen waard :)

Verder inderdaad tussendoor zoveel mogelijk openhakken en het ijs eruit halen. Met ijs er los in vriest het weer makkelijker dicht dan wanneer het water volledig ijsvrij is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:22

Hier hebben ze een oud bad als drinkbak. We slaan 2x per dag het ijs stuk (bij de ochtend- en de avondvoerbeurt) en de scherpe stukken halen we eruit. Ik heb ooit een bal geprobeerd, maar die waaide eruit en dat terwijl het bad praktisch uit de wind staat. Het gaat al jaren prima zo.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:09

Ik gooi er een emmer heet water in, even wachten en dan het ijs stuk steken met een schep.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:48

1 keer een bal erin gehad,maar toen durfte mijn ruin niet meer te drinken.De grote held op sokken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 02:57

Wij hebben een 1/3e ibc vat en had er een bal in gedaan, maar die is al af en toe vast gevroren. Als het meevalt, maken ze het zelf kapot. Ik maak het alsnog rondom goed kapot en de randen weg.

Wordt het ijs straks dikker, moeten we gewoon meerdere keren per dag even alles kapot slaan. Had ook al zout erin, maar hielp laatst ook niet afdoende.

Isoleren gaat bij zo een grote open vat niks helpen. Dan moeten we de bovenzijde ook deels afsluiten.

Een paar jaar terug bevroor alles ergens amders en namen we een gasbrander mee.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:59

Ik heb zo'n warmtelint om de waterbak(cementkuip) heen..werkt supergoed maar dan moet je wel stroom in de buurt hebben

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 01:04

Afbeelding

Ik ga dit proberen..
Als een drijver in de waterbakken

Sowieso heb ik de bakken nu in de schuilstal gezet en een kleinere bak in een grotere bak gezet en daartussen stro. Dus soort van geïsoleerd.

Mijn grote waterbak op een laag vies stro gezet, dus niet meer direct op de tegels.

En verder, ijs breken en hopen dat het snel voorbij is

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 01:32

S’morgens vroeg mijn bejaarde buren uit bed beuken.Tja,het ijs moet toch van de bak.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:01

Ik had een bad met grafkaarsen eronder, zat een ombouw om het bad hoor.
Nu hebben ze een vijver, ze maken zelf een wak. (Of anders de eigenaar van het land)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:53

Wij hebben sinds een jaar of 3 eem geïsoleerde bak. Dubbelwandig, ideaal! Bevriest dit weekend denk ik wel, maar dit jaar verder nog geen bevroren water gehad. In de nacht de deksel erop, scheelt ook.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:12

Ik haal 1x daags de bevroren laag eraf en doe de scherpte punten weg. Tussendoor stampen ze zelf het ijs stuk

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:19

Stalhouder hier zegt dat je er steeds maar klein gat in moet maken. Dat dat minder snel bevriest.
Geloof daar niets van en kan ook geen logica achter bedenken.
Iemand hier daar wel eens van gehoord? :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:28

Kleine gat in grote bak doe ik ook ijs er dan wel uit halen Anders vriest dat gat snel dicht. Ze drinken daar dan uit en houden het ook open. S morgens maak ik het weer groter en open. Niet te klein doen

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:29

Ginam schreef:
Stalhouder hier zegt dat je er steeds maar klein gat in moet maken. Dat dat minder snel bevriest.
Geloof daar niets van en kan ook geen logica achter bedenken.
Iemand hier daar wel eens van gehoord? :)

De logica erachter is dat de resterende ijslaag het water isoleert en het wak alleen makkelijk open blijft omdat ze daar bvb ook af en toe de snuit doorsteken.

Wij legden vroeger een bal en een laagje hooi in de waterbak.
Door het hooi kan het water nooit/minder snel in een dikke laag aanvriezen en ze snappen snel genoeg hoe het werkt :Y)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:41

De fles met strooizout, lucht en water is een leuk idee. Werkt niet op speciekuipen. Een bal idem. De bakken staan hier op de wind, ene kant zou de bal dan meer dijnen, anderzijds bevriest het water dan sneller.

Een kleiner gat werkt wel. Het wakje van gisteren was vandaag makkelijk door te prikken. Ondanks dat de rest van de bak al tot de helft ijs is geworden.

Maar beste werkt deze momenteel:
Afbeelding

Een speciekuip in een hooibak. Zo staat hij van de grond. Onder de bak stro gedaan, de speciekuip in gestopt met stro, het geheel staat uit de wind door winddoek en snachts gaat er een plank bovenop. Bevriest tot nu toe nog amper.

Enige nadeel is dat ze al geen jaren geen stro hebben gezien en het isolatiemateriaal opeten. Helemaal omdat ze er zo lekker mee kunnen soppen in het water haha.

Ze staan overigens nu snachts niet in de paddock dus het is niet zo dst ze het zelf open houden, en toch werkt het. De bak staat sinds zaterdag en ze hebben vandaag voor eerst langer dan 2 uur weer buiten gestaan. Dit is het eerste dat echt werkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 01:02

Een fles met 1/4 gekookt water en 1/4 zout.
En dan 1/2 lucht. Ik heb een waterton in de 'warmste' stal gezet met die fles en tot nu toe kunnen ze gewoon drinken. Wel met slushy maar toch vloeibaar.
Heb wel van die verwarmingsdraden besteld in de hoop dat mn vlotterbakken weer gaan functioneren.