Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Oscar schreef:De meeste opties die je noemt zijn niet echt duurzaam.
Heb je een mogelijkheid om een houtwal te maken of om bijv. een groene omheining/heg te maken? Een houtwal kun je van snoeihout maken. Staat mooi in het landschap, kost niks en je bent meteen van je snoeihout af.
J_E schreef:belle_boef schreef:Wij hebben kunststof. Erg fijn op natte zure veengrond
Hoe lang staat dat al? Is dat niet geneigd tot knappen of verspochten? Ik heb al wel mooie kunststof palen gezien inderdaad.
rina schreef:Wij hebben gecreosoteerde palen. Die gaan nu al 17 jaar mee. Goed niet helemaal eerlijk, de palen van toen werden in de carboline gezet. En ja er zijn over de jaren wel een aantal gesneuveld, maar meer omdat er dan iemand met een trekker tegenaan zat dan dat ze verrot gingen.
Een paar jaar geleden nog nieuwe creo-palen gekocht, voor een roundpenn en was dus hogere palen nodig. Maar die waren binnen 5 jaar voor 50% verrot.
Als ik nu nieuwe palen zou moeten kopen ging ik voor kunststof. Mijn buurvrouw bij ons vorige huis had die, en die bleven wel mooi en goed. Ik zou dan wel voor de vol-kunststof palen gaan.
Popstra schreef:Onze houten omheining staat nu 6 jaar. Wij hebben wel alle leggers van een stroomdraad voorzien zodat ze niet gaan kauwen.
Af en toe een Legger moeten vervangen als er een tegen aan gebokt had maar de palen staan allen nog netjes. Het is geïmpregneerd hout.
Lindsey_99 schreef:Wat versta je onder duurzaam: in tijd of in milieuschade? Als het echt duurzaam moet zijn dan zijn betonpalen het duurzaamst. Kan niet rotten, staat over bwvs 100 jaar nog, en blijft recyclebaar.
Kunststof is erg prettig werken, het geleid niet en rot ook niet, en je kunt er alles indraaien. Alleen de holle gaan kromtrekken. Op de vorige locatie stonden holle en dat was soms wat )( op de hoeken.
J_E schreef:dat weet ik zo even niet. Het is grijs met een groenige gloed nu. Van der Reep omheiningen heeft het destijds hier geplaatst.Popstra schreef:Onze houten omheining staat nu 6 jaar. Wij hebben wel alle leggers van een stroomdraad voorzien zodat ze niet gaan kauwen.
Af en toe een Legger moeten vervangen als er een tegen aan gebokt had maar de palen staan allen nog netjes. Het is geïmpregneerd hout.
Bedankt. Wat voor soort geïmpregneerd hout?