Welk masker voor paard die zand likt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Welk masker voor paard die zand likt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 20:50

Mijn paard likt zand, wat helaas al geresulteerd heeft in een week kliniek.. Het bloed is goed, ook staat hij met vriendjes buiten, dus dat blijkt niet de oorzaak.

Nu wil ik hem natuurlijk gewoon fijn naar buiten laten gaan, dus ben ik op zoek naar een zandmasker. Oftewel een graasmasker. Ik stuitte op onderstaande en hoor graag van gebruikers of hier wel of geen goede ervaringen mee zijn?

https://www.paardeerlijk.nl/a-57191805- ... escription

DubbelFun

Re: Welk masker voor paard die zand likt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:56

Vaak is zandlikken een indicatie dat de maag te zuur is en de darmwand beschadigd is en/of er zijn al maagzweren aanwezig.
Heeft de DA daar ook naar gekeken ??

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 20:58

Ja hij is grondig onderzocht in de kliniek..

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:59

met een graasmasker kunnen ze nog steeds zand opscheppen/eten.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:08

Lastig zeg! Ik denk dat hij daarmee nog steeds zand kan opnemen als ie wil door de opening. Wil je een graasmasker zodat hij nog wel hooi kan eten? Of staat ie op een weiland ?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 21:15

Nickolay schreef:
met een graasmasker kunnen ze nog steeds zand opscheppen/eten.

Echt? Dacht ik even een oplossing te hebben gevonden..

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 21:17

Jets schreef:
Lastig zeg! Ik denk dat hij daarmee nog steeds zand kan opnemen als ie wil door de opening. Wil je een graasmasker zodat hij nog wel hooi kan eten? Of staat ie op een weiland ?

Hij likt vooral aan zand.. hij staat op de wei, maar deze is kaal. Hij gaat 3 uur de wei op, vervolgens op stal met hooi en daarna wederom 3 uur de wei op.. Ik wil het zand likken voor blijven, vandaar dus dat ik hard op zoek ben naar een oplossing zodat hij wel lekker mee kan naar buiten.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:23

Wesseltje schreef:
Jets schreef:

Hij likt vooral aan zand.. hij staat op de wei, maar deze is kaal. Hij gaat 3 uur de wei op, vervolgens op stal met hooi en daarna wederom 3 uur de wei op.. Ik wil het zand likken voor blijven, vandaar dus dat ik hard op zoek ben naar een oplossing zodat hij wel lekker mee kan naar buiten.

Is er geen mogelijkheid dat hij op de wei ook hooi krijgt? Kan ook nog gewoon verveling zijn...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:25

Mijn paard heeft vorig jaar voor kerst deze gehad https://www.agradi.nl/shires-graas-muil ... MYQAvD_BwE

Ze vond het geen leuk kerstkado :+

Bij ons zit er een hele smakelijke laag in het zand, want meerdere paarden likken/eten zand.(meestal nadat ze eerst naar china gegraven hebben)
Sommigen hebben er nog een plastic bordje in of ducktape over het gat aan de onderkant.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:26

Ja ik zou dan eens kijken hoe het gaat met hooi en dan bijvoorbeeld in een hooinet. Dan heeft ie mooi wat te doen :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 21:34

[/quote]

Is er geen mogelijkheid dat hij op de wei ook hooi krijgt? Kan ook nog gewoon verveling zijn...[/quote]

Hij gaat nu met volle maag de wei op, na 3 uur gaat hij naar binnen en wederom een grote portie hooi en weer 3 uur de wei op. Hooi op de wei is helaas geen optie wegens onrust van de andere paarden. Niet iedereen wil dit en ik ben de enige met een paard die dit doet..

Verveling heb ik ook aan gedacht, nu is het alleen zo dat ik het hem vandaag zag doen nadat hij nog geen 10 minuten op de wei stond na zijn portie hooi op te hebben..

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 21:35

Sabbientje schreef:
Mijn paard heeft vorig jaar voor kerst deze gehad https://www.agradi.nl/shires-graas-muil ... MYQAvD_BwE

Ze vond het geen leuk kerstkado :+

Bij ons zit er een hele smakelijke laag in het zand, want meerdere paarden likken/eten zand.(meestal nadat ze eerst naar china gegraven hebben)
Sommigen hebben er nog een plastic bordje in of ducktape over het gat aan de onderkant.

Haha ik snap dat ze het cadeau niet geslaagd vond. Helpt het ook echt tegen zand likken?

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:40

Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar mijn pony likt ook veel zand. Met een graasmasker schept zij evengoed zand naar binnen. Ik geef op aanraden van de veearts nu elke maand een zandkuur. Daarnaast krijgt ze vrijwel dagelijks een scheut lijnzaadolie. Dat is niet op aanraden van de veearts, maar mijn pony heeft jarenlang zonder problemen en zonder zand in de mest zand gegeten toen ze nog lijnzaadolie kreeg. Toen ik daarmee stopte kreeg ze na verloop van tijd zandkoliek. Nu ik het weer dagelijks geef, vind ik weinig zand terug in de mest. Beduidend minder dan toen ik alleen de zandkuren gaf zonder de lijnzaadolie. Kan natuurlijk toeval zijn, maar ik stop niet weer met de lijnzaadolie :o

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 21:43

Imaani schreef:
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar mijn pony likt ook veel zand. Met een graasmasker schept zij evengoed zand naar binnen. Ik geef op aanraden van de veearts nu elke maand een zandkuur. Daarnaast krijgt ze vrijwel dagelijks een scheut lijnzaadolie. Dat is niet op aanraden van de veearts, maar mijn pony heeft jarenlang zonder problemen en zonder zand in de mest zand gegeten toen ze nog lijnzaadolie kreeg. Toen ik daarmee stopte kreeg ze na verloop van tijd zandkoliek. Nu ik het weer dagelijks geef, vind ik weinig zand terug in de mest. Beduidend minder dan toen ik alleen de zandkuren gaf zonder de lijnzaadolie. Kan natuurlijk toeval zijn, maar ik stop niet weer met de lijnzaadolie :o

Dankjewel voor je advies :) ik heb dit paard pas 6 weken en na 4 weken stond hij dus op de kliniek. Of hij ooit kuren en dergelijke heeft gehad weet ik niet. Vanuit de kliniek ook meegekregen om 1x per maand 5 dagen 250 gram vlozaad te gaan voeren, wat ik ook ga doen. De lijnzaad krijgt hij nu ook dagelijks sinds hij terug is, alleen hij vindt het vreselijk.. dus of hij alles binnenkrijgt? Het wordt met lange tanden gegeten. Vandaag zag ik hem dus aan het zand likken en dat wekte wel even paniek op na die pittige week..

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:57

Diatomeenaarde van de Baroen zorgt er hier voor dat mijn paarden geen gaten meer graven om zand te likken. Al na een dag stoppen ze ermee. Kost bijna niks maar wel effectief. Stalgenoten zijn er ook mee begonnen en ook die paarden zijn gestopt.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:07

Hier ook een paard wat periodiek een specifieke laag zand likt. Eerst een stukje graven en likken maar :Y) . Voor haar hielp in ieder geval vitamime spuiten (ik gaf er 3 met periodes er tussen). Ik neem aan dat ze op de kliniek ook bloed hebben gecheckt of je paard iets mist, maar wellicht helpt dit je iets.

barrbara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:21

Mijn paard staat in de winter in de paddock en graaft dan ook kuilen en likt/eet ook zand...
Hij staat in de ochtend 2 of 3 uurtjes in de paddock, gaat dan naar binnen om hooi te eten en gaat daarna weer naar buiten. Heeft een mineralen/zoutblok in zijn stal hangen. Krijgt ook bij zijn gewone voer Metazoa superfit broxx vitamine brokjes extra met scheutje lijnzaadolie. Bloed is onderzocht en daar was niks geks te vinden.

Er zit bij ons blijkbaar ook iets heel lekkers in het zand... Zoals FelineNanet hierboven ook zegt is het een specifieke laag zand... Beetje meer richting roestbruine kleur zand aan.
Zijn 2 paardenvriendinnetjes waarmee hij in de paddock staat doen het trouwens ook...
Dus nu staan ze met z'n 3tjes met een soort muilkorfje op de paddock zodat ze in ieder geval gewoon naar buiten kunnen want koliek krijgen is nog erger... Korfje zullen ze in het begin niet leuk vinden maar ze wennen er snel aan.
Er zitten 2 grote gaten ter hoogte van de neusgaten in en en kleine gaatjes onderin zodat ze gewoon nog kunnen drinken. Soms vind ik nog wel een klein beetje zand in het bakje maar vele malen minder dan met een gewoon graasmasker waar ze het nog steeds heel makkelijk naar binnen krijgen.

https://www.agradi.nl/shires-muilkorf-plastic-brown.htm

Goeie tip van de Diatomeenaarde MyChoice!! ! Ik ga er eens naar kijken!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:24

MyChoice schreef:
Diatomeenaarde van de Baroen zorgt er hier voor dat mijn paarden geen gaten meer graven om zand te likken. Al na een dag stoppen ze ermee. Kost bijna niks maar wel effectief. Stalgenoten zijn er ook mee begonnen en ook die paarden zijn gestopt.

Hier ook iemand die deatomeen aarde is gaan voeren, alleen in de winter periode!

Ook super gevoelige darmen elke keer, veel zand er in.

Sinds ik deatomeen aarde er bij voer, is het probleem verdwenen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:24

MyChoice schreef:

Dankjewel voor de tip! Ik heb gekeken, maar welke moet ik dan precies hebben? En geef jij dat dagelijks het hele jaar door?

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:29

Silicium voeren, van heltie horse. Werkt het beste tegen zandeten.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:30

FelineNanet schreef:
Hier ook een paard wat periodiek een specifieke laag zand likt. Eerst een stukje graven en likken maar :Y) . Voor haar hielp in ieder geval vitamime spuiten (ik gaf er 3 met periodes er tussen). Ik neem aan dat ze op de kliniek ook bloed hebben gecheckt of je paard iets mist, maar wellicht helpt dit je iets.

Dankjewel :) hij is er op gecheckt.. hier ook eerst even graven, daarna likken.. ik geef dagelijks vitaminebrok, marstall force.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:42

Net zoals zandtesten van de mest niet betrouwbaar zijn, is bloedonderzoek naar vitaminen/mineralen dat ook niet per se.

Je paard lijkt dus toch iets te missen. Dat kan te maken met de maag, zoals DubbelFun aangeeft. Darm kan ook nog, bijv de dunne darm kunnen ze met een endoscopie niet goed zien (bij mensen al niet, laat staan bij paarden :') ).
Te kort aan structuur in het ruwvoer kan ook nog. Krijgt je paard hooi of voordroog? Stro op de bodem van de stal of wat anders?
De diatomeënaarde zou ik zeker uitproberen, is ook verkrijgbaar bij BioRon, volgens mij staat de dosering dan op de verpakking.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:42

MTinker schreef:
Silicium voeren, van heltie horse. Werkt het beste tegen zandeten.

Is hetzelfde als dat van de Baroen, maar dan duurder.

Je moet de ongezuiverde hebben. Als het goed is staat er een uitleg op de site :-)

Ik voer het in het begin elke dag. Ca 30 gram. Nu nog twee a drie keer per week.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:48

Hilary schreef:
Net zoals zandtesten van de mest niet betrouwbaar zijn, is bloedonderzoek naar vitaminen/mineralen dat ook niet per se.

Je paard lijkt dus toch iets te missen. Dat kan te maken met de maag, zoals DubbelFun aangeeft. Darm kan ook nog, bijv de dunne darm kunnen ze met een endoscopie niet goed zien (bij mensen al niet, laat staan bij paarden :') ).
Te kort aan structuur in het ruwvoer kan ook nog. Krijgt je paard hooi of voordroog? Stro op de bodem van de stal of wat anders?
De diatomeënaarde zou ik zeker uitproberen, is ook verkrijgbaar bij BioRon, volgens mij staat de dosering dan op de verpakking.

Ik begrijp dat niet alles is uit te sluiten, maar ik ga mag toch wel aannemen dat ik van de onderzoeken in de kliniek op aankan.. waarvoor doen ze het anders. Hij krijgt natuurhooi al heeft hij de voorkeur voor wat anders en staat op stro.
Ik ga het zeker proberen :)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:50

Laatst bijgewerkt door MyChoice op 07-01-21 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt