Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jets schreef:Lastig zeg! Ik denk dat hij daarmee nog steeds zand kan opnemen als ie wil door de opening. Wil je een graasmasker zodat hij nog wel hooi kan eten? Of staat ie op een weiland ?
Wesseltje schreef:Jets schreef:Lastig zeg! Ik denk dat hij daarmee nog steeds zand kan opnemen als ie wil door de opening. Wil je een graasmasker zodat hij nog wel hooi kan eten? Of staat ie op een weiland ?
Hij likt vooral aan zand.. hij staat op de wei, maar deze is kaal. Hij gaat 3 uur de wei op, vervolgens op stal met hooi en daarna wederom 3 uur de wei op.. Ik wil het zand likken voor blijven, vandaar dus dat ik hard op zoek ben naar een oplossing zodat hij wel lekker mee kan naar buiten.
Sabbientje schreef:Mijn paard heeft vorig jaar voor kerst deze gehad https://www.agradi.nl/shires-graas-muil ... MYQAvD_BwE
Ze vond het geen leuk kerstkado![]()
Bij ons zit er een hele smakelijke laag in het zand, want meerdere paarden likken/eten zand.(meestal nadat ze eerst naar china gegraven hebben)
Sommigen hebben er nog een plastic bordje in of ducktape over het gat aan de onderkant.
Imaani schreef:Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar mijn pony likt ook veel zand. Met een graasmasker schept zij evengoed zand naar binnen. Ik geef op aanraden van de veearts nu elke maand een zandkuur. Daarnaast krijgt ze vrijwel dagelijks een scheut lijnzaadolie. Dat is niet op aanraden van de veearts, maar mijn pony heeft jarenlang zonder problemen en zonder zand in de mest zand gegeten toen ze nog lijnzaadolie kreeg. Toen ik daarmee stopte kreeg ze na verloop van tijd zandkoliek. Nu ik het weer dagelijks geef, vind ik weinig zand terug in de mest. Beduidend minder dan toen ik alleen de zandkuren gaf zonder de lijnzaadolie. Kan natuurlijk toeval zijn, maar ik stop niet weer met de lijnzaadolie
MyChoice schreef:Diatomeenaarde van de Baroen zorgt er hier voor dat mijn paarden geen gaten meer graven om zand te likken. Al na een dag stoppen ze ermee. Kost bijna niks maar wel effectief. Stalgenoten zijn er ook mee begonnen en ook die paarden zijn gestopt.
MyChoice schreef:Diatomeenaarde van de Baroen zorgt er hier voor dat mijn paarden geen gaten meer graven om zand te likken. Al na een dag stoppen ze ermee. Kost bijna niks maar wel effectief. Stalgenoten zijn er ook mee begonnen en ook die paarden zijn gestopt.
FelineNanet schreef:Hier ook een paard wat periodiek een specifieke laag zand likt. Eerst een stukje graven en likken maar. Voor haar hielp in ieder geval vitamime spuiten (ik gaf er 3 met periodes er tussen). Ik neem aan dat ze op de kliniek ook bloed hebben gecheckt of je paard iets mist, maar wellicht helpt dit je iets.
Hilary schreef:Net zoals zandtesten van de mest niet betrouwbaar zijn, is bloedonderzoek naar vitaminen/mineralen dat ook niet per se.
Je paard lijkt dus toch iets te missen. Dat kan te maken met de maag, zoals DubbelFun aangeeft. Darm kan ook nog, bijv de dunne darm kunnen ze met een endoscopie niet goed zien (bij mensen al niet, laat staan bij paarden).
Te kort aan structuur in het ruwvoer kan ook nog. Krijgt je paard hooi of voordroog? Stro op de bodem van de stal of wat anders?
De diatomeënaarde zou ik zeker uitproberen, is ook verkrijgbaar bij BioRon, volgens mij staat de dosering dan op de verpakking.