In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:38

Heel graag wil ik jullie eerlijke advies over hoe te handelen in onderstaande situatie. Wat had jij gedaan?

Sinds kort verhuurden wij onze stal van 4 bij 4 meter + weidegang bij ons aan huis aan 2 eigenaren van 1 a welsh en 2 minishets. Zij betalen gezamenlijk een maandelijks bedrag.

Natuurlijk spreek je van te voren van alles goed af maar helaas werkt het toch niet helemaal lekker. De eigenaar van de 2 shets heeft te kennen gegeven onze “bemoeienis” spuugzat te zijn en wil vertrekken.

De eigenaar is er op aangesproken dat zijn shet veel en veel te mager is. Tot overmaat van ramp besloot hij het beestje ook nog eens kaal te scheren en onder alleen een regendekentje te zetten. Volgens hem mag de shet ook alleen oud hooi omdat zij in het verleden bevangen is geweest. Omdat het mij aan mijn hart ging, de dierenarts toch kwam voor controle van ons drachtige paard heb ik advies gevraagd wat we nu het best konden voeren. Onze dierenarts denkt aan cushing en adviseerde een bloedtest op cushing en inderdaad zou alleen wat plukjes hooi niet goed genoeg zijn om het diertje weer op gewicht te krijgen. Pony is niet bevangen.

Eigenaar was hier niet van gediend. Vind cushing onzin. Het is zijn pony en hij maakt zelf uit wat of hoe. Hij weigert verder onderzoek. Wij hebben afgesproken dat hij dan zelf voor ander hooi moet zorgen. Boos of niet. Ik laat een pony niet verpieteren! Voor een warmere deken had hij geen geld en volgens hem had ze het niet koud. Ik heb daarop zelf een dekentje met hals gekocht. Deze kreeg ik meteen boos terug met de mededeling mijn pony!
Ik ga donderdag weg want jullie bemoeien je echt met zaken waar je je niet mee moet bemoeien.

Eigenaar van de welsh wil liever blijven maar dan natuurlijk 1/3 van de stalprijs betalen. Deze eigenaar zien we bijna nooit. En liet de zorg gedeeltelijk aan hem en ons over.

Heb ik mij teveel bemoeid ? Dat hij gaat is eigenlijk voor ons een stuk spanning minder maar dat ik dan geen zicht op het diertje heb vind ik erg vervelend voor het diertje.

Nou kom maar op

Blue_Eyes

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:41

Moeilijk. Ik kan me wel voorstellen dat de eigenaar er niet zo blij mee is, vind het ook wel vrij ver gaan om dan zelf maar een dekentje te kopen, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je niet een broodmager en onderkoeld pony'tje op stal wilt hebben staan. Dat is niet alleen zielig voor het beestje, maar ook slecht voor jullie reputatie als pensionhouder.
Sterkte met de situatie...

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:42

Erg vriendelijk dat je zo begaan bent met de dieren op je erf maar ik zou er als pensionklant ook niet van gediend zijn als de staleigenaar zich zo vergaand met mijn dieren zou gaan bemoeien.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:45

Pfff, dit is de reden dat ik geen pensionklanten wil. Ik kan mij goed voorstellen dat je dit zo hebt aangepakt, maar uiteindelijk is het niet jouw pony. Denk ook dat je dit vantevoren niet kan vastleggen in een contract. Wel een keer op een stal gestaan waar in contract stond dat paarden goed behandeld moeten worden, maar waar leg je dan de grens?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:46

Als deze klant al meerdere keren heeft aangegeven dat je je er niet mee moet bemoeien en dan vervolgens een dierenarts er naar laat kijken en spullen gaat kopen dan snap ik de reactie wel.

Je zal dus moeten kiezen, of dit aanzien, of dierenbescherming bellen als het de spuigaten uitloopt of contract opzeggen en ze laten gaan.

Jij kan wel van alles vinden maar uiteindelijk ben je niet de eigenaar

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:48

Ik had geen dekentje gekocht. Maar de rest begrijp ik volkomen. Je hebt voor het beestje juist gehandeld en ik begrijp dat ze meneer straks vertrekt met zijn 2 shets. Heel moeilijk, maar ik zou het toch proberen los te laten en hopen dat zijn ogen ooit open zullen gaan en er meerdere mensen hem er op gaan attenderen en dat het beestje toch nog een fijn leven heeft.

Eigenaar Welsh.. tja qua financiën is het wat jullie daarvoor afgesproken hebben, maar als er heel veel zorg in jouw schoenen komt straks, omdat de eigenaar niet zo vaak op komt dagen, dan zou ik toch wel even het eea zwart op wit zetten, anders ben je straks weer dekentjes aan het kopen zo :) Of de prijs iets verhogen incl. verzorging etc.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:49

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit ook vrij bemoeizuchtig vind.

Ik zou hier als eigenaar ook zeker niet van gediend zijn.
Leven en laten leven.
Ik zou not amused zijn als het management van mijn pony zonder overleg overgenomen zou worden door de huurbaas.
Ik heb bijv een vraatzuchtige koudbloed die ik 24/7 met graasmasker in de wei zet, de pensionhouder vindt dat niks, die vindt het sneu. Maar ze heeft deze mening met mij besproken (waarom ze dat vindt en haar mogelijke oplossingen) en verder laat ze het zo. En overlegt heel fijn als ze voor de paarden een stukje wei erbij zetten, of ik mijne dan daar ook op wil.

Nee, ik sta helaas aan de kant van de shet eigenaar, al begrijp ik je zorgen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:50

Ik zou zeggen dat ze de DA konden laten komen, zo niet dat ik dat de LID zou bellen maar zou het ook niet met lede ogen aanzien.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:53

We hebben het niet over een beetje mager he.. ik kan ivm privacy geen foto plaatsen maar echt graatmager.

Moet je dan over alles wat niet van jou is maar denken.. niet mijn probleem?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:56

Ik snap heel goed dat je gehandeld hebt zoals je gedaan hebt. Als mensen niet goed voor hun dieren zorgen dan kunnen ze toch verwachten dat dat niet zonder commentaar gaat. Ik zou nu gewoon een melding maken bij de dierenbescherming.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:00

Moeilijk... hier lopen we met pension soms tegen gelijkaardige problemen aan.
Tegen een persoon hebben we ooit gezegd dat ze ofwel volpension moest staan met onze verzorging ofwel moest vertrekken, dat liep de spuigaten uit. Staat nu al 2 jaar volpension zonder morren.

Ik begrijp dat je het niet eens bent met een slechte verzorging op jou erf. Als dieren iets te kort komen (en dan bedoel ik niet een andere mening maar echt mager of duidelijk gebitsproblemen, kreupel, etc.) dan zou ik dat ook niet tolereren als staleigenaar. Maar dekentjes kopen, je eigen dierenarts laten kijken, etc. Ga je ook je boekje mee te buiten. Volgende keer gewoon zeggen waar je niet mee akkoord bent en wat je veranderd wil zien en indien geen verandering, dan vertrekken en klaar. Meer kan je niet doen helaas.

Reacties van ‘ik sta aan de kant van de eigenaar’ zijn imo erg fout in dit geval zonder verdere info. Ik mag hopen dat je een dier dat duidelijk slechte zorg krijgt niet zomaar laat verkommeren zonder ten minste je mond open te doen zeg -O-
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 03-01-21 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:02

MarryAnneR schreef:
We hebben het niet over een beetje mager he.. ik kan ivm privacy geen foto plaatsen maar echt graatmager.

Nee dan bel je de dierenbescherming of je laat de betreffende dierenarts contact opnemen als die ook jou mening deelt over zeer slechte conditie

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:02

Hoe oud is het diertje?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:04

Gillbo schreef:
MarryAnneR schreef:

Nee dan bel je de dierenbescherming of je laat de betreffende dierenarts contact opnemen als die ook jou mening deelt over zeer slechte conditie

Sorry maar de dierenbescherming bellen zonder zelf eerst duidelijk te spreken vind ik wel een stap te ver. Als ik voor iemands paard de DB moet bellen wil ik ook dat deze daarna sowieso vertrekt van mijn erf en omgekeerd ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:04

Vooropgesteld dat ik zo’n eigenaar wel aan zou spreken en desnoods zou kijken wat mogelijk is om het dier over te nemen als het zo verwaarloost wordt.

Vind ik ook dat je inderdaad erg ver gaat. Ik zou er niet van gediend zijn als iemand zomaar de DA voor mijn paard zou bellen (tenzij in nood). Deken kopen gaat ook behoorlijk ver. Heb ook op een pension gestaan waar de eigenaar zo ver ging en uiteindelijk zichzelf in problemen werkte omdat ze mijn merrie zo gek voerde dat ze haar niet meer aan kon. (In dit geval was er geen sprake van te mager trouwens. Zij vond haar te mager maar elke DA zei dat ze mooi op gewicht was. :+ betrof een 3 jarige dus een ongespierde slungel maar niet mager. Haar beweegreden was echter dezelfde als de jouwe. Zij vond haar te mager.) en dat heeft ook voor een fixe ruzie gezorgd uiteindelijk.

Hoewel ik het in dit geval begrijp (dier is ondervoed en verwaarloost uiteindelijk.) ga je inderdaad wel te ver met bemoeien.
Eigenaar is het dier niet beu en wil het je niet door verkopen toevallig?

Ik denk dat he in dit geval beter grenzen gesteld had in de zin van: ‘of het dier wordt terug begeleid naar een gezonde toestand kwa gewicht of je vertrekt want dit sta ik niet toe op mijn erf.’ Dan wat je nu gedaan hebt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-01-21 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:05

Misschien iets te bemoeizuxhtig, maar ik zou zulke magere dieren niet bij huis willen hebben. Dus die meneer lekker weg laten gaan of vragen andere stalling te zoeken. Jouw terrein en jij moet er dagelijks tegenaan kijken.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:07

Poekkie schreef:
Tegen een persoon hebben we ooit gezegd dat ze ofwel volpension moest staan met onze verzorging ofwel moest vertrekken, dat liep de spuigaten uit. Staat nu al 2 jaar volpension zonder morren.

Ik begrijp dat je het niet eens bent met een slechte verzorging op jou erf. Als dieren iets te kort komen (en dan bedoel ik niet een andere mening maar echt mager of duidelijk gebitsproblemen, kreupel, etc.) dan zou ik dat ook niet tolereren als staleigenaar. Maar dekentjes kopen, je eigen dierenarts laten kijken, etc. Ga je ook je boekje mee te buiten. Volgende keer gewoon zeggen waar je niet mee akkoord bent en wat je veranderd wil zien en indien geen verandering, dan vertrekken en klaar. Meer kan je niet doen helaas.

Reacties van ‘ik sta aan de kant van de eigenaar’ zijn imo erg fout in dit geval zonder verdere info. Ik mag hopen dat je een dier dat duidelijk slechte zorg krijgt niet zomaar laat verkommeren zonder ten minste je mond open te doen zeg -O-

Je beseft dat je hier alleen het verhaal van de stalhouder hoort en niet dat van de eigenaar van het paard?
Op basis van dit verhaal kan je geen oordeel vellen over de staat van de pony anders dan de staleigenaar op haar blauwe ogen te geloven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:07

"Alleen wat plukjes hooi" is voor geen enkel paard voldoende. Als je de stal/weide met ruwvoer verhuurt, heb je dat als stalhouder alvast zelf in de hand.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:08

a) ik had klant met Shet zelf de wacht aangezegd. Als een pensionklant volkomen anders tegen welzijn aankijkt (ook als hij z'n paard juist moddervet voert of agressief rijdt of whatever) dan schuurt dat. Moet je niet willen. Dat je je er zelf diep mee hebt bemoeid is niet handig. Maar die neiging voorkom je dus door 'gelijkgestemden' te proberen te vinden.

b) klant met Welsh huurt als hij/zij blijft nu in z'n eentje 1 hele stal en betaalt dus het hele bedrag. Je verhuurt een stal, je vraagt geen bedrag per paard. Dat-ie nu toevallig de kosten en de stal deelt (en jij dat goed vindt) doet daar niets aan af.
Jij kunt tenslotte niet zomaar een andere klant met z'n pony in diezelfde stal proppen en zo de rest van het stalgeld vangen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 03-01-21 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:08

Rox87 schreef:
Poekkie schreef:

Je beseft dat je hier alleen het verhaal van de stalhouder hoort en niet dat van de eigenaar van het paard?
Op basis van dit verhaal kan je geen oordeel vellen over de staat van de pony anders dan de staleigenaar op haar blauwe ogen te geloven.

Ja en waar lees jij een oordeel?
Los van het verhaal van de eigenaar van de pony... als de feiten hier vermeld door de TS kloppen dan is er geen enkele uitleg mogelijk om een geschoren paard onder een ongevoerd deken met deze temperatuur goed te praten imo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:10

Het probleem heeft zich vanzelf opgelost. Jij hoeft niet naar die graad magere pony meer te kijken en de mijnheer hoeft niet mee die bemoeizuchtige pensionhoudster te ontmoeten. Dus een win win situatie.

Ik zou er gauw een punt achter zetten en op zoek gaan naar een andere klant die wel bij jullie past. wie er uiteindelijk gelijk heeft doet dus niet ter zaken want er is geen objectief gelijk.
Jij vindt dat je gelijk hebt, en die mijnheer denkt dat ook. Uitgaande van jullie eigen beleving hebben jullie dus alle twee gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:11

Dierenbescherming bellen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:11

Ja je hebt je te veel bemoeid. Je dierenarts naar andermans paard laten kijken zonder dat er spoed is en een deken kopen en omdoen gaat te ver. Maar ik snap het wel. Je wil zo'n dier niet laten verpieteren terwijl je erbij staat.

Ik zou er zelf eerder voor gekozen hebben om het gesprek nogmaals met de eigenaar aan te gaan en uit te leggen dat hoe hij met zijn paard omgaat niet aansluit met hoe jullie visie is op dit gebied en hem dan de keus geven het dier te laten onderzoeken of om een andere stal te zoeken. Voor jullie is het ook geen goede reclame als er een mager paard loopt, nog even los gezien van het feit dat het onwijs sneu is voor het paard.

Je zou zelfs de dierenbescherming kunnen inschakelen als meneer medische zorg blijft ontzeggen aan het dier.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:13

Ze heeft de dierenarts er niet voor gebeld, de dierenarts was er voor een ander paard en heeft er naar gekeken.
Ik denk dat ik dat ook had gedaan. Even kijken of ik het verkeerd zie.
Maar als ik me dan niet kan vinden in zijn manier van doen met zijn pony, dan kan hij vertrekken.
Ik zal zeker niet een deken gaan kopen zonder overleg..

Ayasha
Blogger

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:15

Of ze hem er voor gebeld heeft of niet maakt geen f*ck uit. Tenzij voor nood zou ik not amused zijn als een ander zijn DA mijn paard gaat laten onderzoeken zonder overleg met mij.