Paarden in de regen. Meerdere klachten gekregen en meldingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chipenmouse

Paarden in de regen. Meerdere klachten gekregen en meldingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 14:52

Hé allemaal,

Al jaren lees ik mee maar nog nooit zelf gepost. Maar nu heb ik toch even jullie raad nodig.

Volgens mij zit ik niet fout. Maar toch blijft het knagen.

Mijn paard Chip (kwpn 11 jaar) en pony Mouse (5 jaar) staan gezellig aan huis. Staan heerlijk 24/7 buiten. Kunnen het land in, op een verhard pad en in de paddock. Deze is goed gedraineerd alleen bij hevige regen kans op enkele plassen maar na 2 uur weer droog. Weiland is wel modderig.
Ook beschikken zij over een schuilstal. Deze gevuld met stro en is droog. Hier hangen diverse gevulde hooinetten.

Maar mijn lieve vriendjes staan het liefst buiten op het land, in de modder... Tijdens regen, onweer, sneeuw en storm. Dag of nacht. Het maakt hun niks uit!

Beide hebben regendekens op.

Vanaf de weg kan je de schuilstal niet zien. Voorbijgangers en buren dienen een klacht in bij de politie en dierenambulance.
Want zij zien alleen maar paarden staan in een modderig weiland waar niet veel gras meer staat.

Nu vandaag voor de 4de keer (dieren)politie aan de deur. Wederom alles laten zien en alles was weer in orde.
Elke keer is het iemand anders die de klacht in dient. En elke keer een andere politie of dierenambulace voor de deur.

Ik heb al een bordje staan met daarop: wij krijgen eten en hebben een droge stal. Maar toch staan wij liever buiten!

Ik word er moedeloos en onzeker van.
En bijna geneigd om mijn paard en pony binnen te zetten. Dan alleen een paar uur naar buiten als het droog is. Met gevolg dat mijn paard weer met dikke benen komt te staan.

Wat kan ik hier aan doen?

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:55

Als ze een goede paddock hebben waarom sluit je de wei dan niet af als de grond te nat word? Voorkom je ook dat ze het kapot lopen.

Hommage

Re: Paarden in de regen. Meerdere klachten gekregen en meldingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:58

Kunnen zij geen foto's maken van de hele accomodatie waar de paarden staan? Dan is iedereen binnen het team daar op de hoogte om welk adres het gaat en kunnen ze bij een melding direct doorgeven dat alles oké is.

En weiland afsluiten enkel vanwege omwonenden zou ik wel een beetje te ver vinden gaan.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:58

Oh jee hier komt m'n haar echt van omhoog, je hebt helemaal gelijk hoor, je doet niks mis, top zelfs! Zeker niet gaan ophokken omdat anderen nog steeds niet snappen dat paarden niet van suiker zijn 8)7 ze kunnen droog binnen, hebben hooi ter beschikking en zelfs een deken op, beter kan niet toch?? Snap je frustratie helemaal maar ik zou je er niet door laten doen, je doet niks verkeerd !

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:00

Je zou een foto kunnen printen van de stal en de paddock die aan het weiland liggen. Als je die naast je bordje hangt, zien mensen dat er meer is dat je vanaf de weg niet ziet.

Hommage schreef:
Kunnen zij geen foto's maken van de hele accomodatie waar de paarden staan? Dan is iedereen binnen het team daar op de hoogte om welk adres het gaat en kunnen ze bij een melding direct doorgeven dat alles oké is.

En weiland afsluiten enkel vanwege omwonenden zou ik wel een beetje te ver vinden gaan.

dierenbescherming is dacht ik verplicht om te gaan kijken bij elke melding die ze krijgen.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:03

xmarritw schreef:
Je zou een foto kunnen printen van de stal en de paddock die aan het weiland liggen. Als je die naast je bordje hangt, zien mensen dat er meer is dat je vanaf de weg niet ziet.

Ik zou het toch ver gedreven vinden dat je nota bene foto's van je prive eigendom moet gaan publiek 'tentoonstellen' omdat anderen het niet kunnen laten om zich te moeien?? Bordje met tekst dat er nu staat is imo meer dan voldoende..

Chipenmouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 15:04

Ik sluit liever niet het weiland af. Hoe meer km mijn paard maakt, hoe beter voor zijn benen.
Dit weiland mag kapot gelopen worden. Voor in de zomer hebben zij een ander weiland.
Paddock is ook te zien vanaf de weg.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:04

Niks, je hoeft hier niets aan te doen wat het is jouw probleem niet.

Je paarden worden goed verzorgd en staan er goed bij. Dat heeft de dierenpolitie inmiddels zelf 4x ter plaatse, bij jou dus, geconstateerd. Ik neem aan dat ze hun administratie op orde hebben en dat ze bij de volgende melding in het systeem kijken, zien dat dat de 5e melding is en dat de vorige 4 keren alles prima in orde was en de melding vervolgens laten voor wat ie is. Zo niet komen ze nog een keer om te zien dat alles in orde is. En misschien daarna nog wel een paar keer. Elke keer niet jouw probleem.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:05

Je doet niks verkeerd, sterker nog: je doet het heel erg goed! Mensen moeten nog wennen aan het nieuwe normaal van paarden houden. Ze zijn gewend aan opgehokte beesten maar dat mag jouw probleem niet (nog meer) worden.

Zou je niet in gesprek kunnen met dierenambulance/ dierenpolitie zodat ze niet steeds voor de deur hoeven staan en ze bellers gerust kunnen stellen wanneer er weer een melding komt over jouw paardjes? Misschien hebben ze ook wel tips voor je in de omgang met omstanders.

Hoe zijn je contacten in de buurt an sich? Kan wonderen doen regelmatig een rondje te gaan wandelen met het paard en in gesprek te gaan met buurtbewoners zodat zich rondspreekt wie jij bent en hoe goed je paardjes het hebben?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:05

Wat erg! Ik snap dat je er wel door geraakt wordt, maar ik zou weigeren de wei daarvoor dicht te doen, vooral als ze er zo graag staan. Ik denk dat er weinig tegen te doen is, het is eigenlijk jammer dat mensen niet eerst de eigenaar aanspreken. Jou situatie klinkt juist perfect!

Chipenmouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 15:06

Bordje met platte grond gaat hem denk ik niet worden. Dan moet ik een groot plattegrond tekenen omdat ze het anders niet kunnen lezen. Tussen de weg en het land zit zo'n 25 meter!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:06

Een optie om een schutting of haag te zetten waardoor ze de paarden niet meer kunnen zien? Wat vervelend. Al raad ik idd wel aan om een stuk af te zetten en eventueel een goede paddock grond te leggen zodat de paardjes er geen troep van maken door alles kapot te lopen. Maar dat hangt natuurlijk een beetje los van de klachten. Meer dan een duidelijk bordje hangen kan je niet doen denk ik. Misschien je eigen nummer erop zetten zodat mensen jou eerst kunnen bellen en jij het aan ze kan uitleggen? Hoewel ik ook al snap dat het niet jouw taak is om een uitleg te gaan bezorgen aan mensen die er geen verstand van hebben.

Muchacho1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:08

Ik begrijp dat het natuurlijk heel vervelend is voor je, maar begrijp de buurt bewoners ook. Ergens zou ik zelfs blij zijn dat ze zo vaak bellen en de politie zo vaak langs komen, laat toch wel zien dat mensen moeite doen om het dierenwelzijn te verbeteren. En als alles altijd op orde is is er nu toch geen probleem?

Snap echt wel daf het vervelend is maar begrijp de mensen die bellen ook wel. Vaak mensen die niet veel can paarden weten maar het wel goed bedoelen en. Eventueel een briefje ophangen met hoe ze staan en foto’s zou kunnen helpen.

Vind hef top dat ze bij je 24/7 buiten kunnen komen!

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:09

Het is erg jammer voor TS dat zij elke keer last heeft van de dierenbescherming die op bezoek komt, maar ik vind het wel een goed signaal dat dit gebeurt. TS heeft een super accommodatie voor haar paarden en doet heel goed. Maar er zijn genoeg paarden die nu tot hun buik in de modder staan 24/7. Ik vind het super dat mensen er een melding van maken, als zij denken dat een paard mishandelt wordt. En ik vind het goed dat de dierenbescherming elke keer weer komt kijken.

Chipenmouse schreef:
Bordje met platte grond gaat hem denk ik niet worden. Dan moet ik een groot plattegrond tekenen omdat ze het anders niet kunnen lezen. Tussen de weg en het land zit zo'n 25 meter!
Misschien kan je het op een lantarenpaal die naast de weg staat ophangen.

Chipenmouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 15:12

Contact met enkele buren. Aardige mensen, met de andere geen contact. Van 1 buur weet ik het dat zij het gemeld hebben, en heb daar toen ook meegesproken en uitgelegd.
Het zijn ook wandelaars, fietser ed die melding doen volgens de politie.

Ik ga zo zelf even contact leggen met de politie over dat zij niet meer welkom zijn zonder gegronde reden. Dat mijn situatie bekend is bij hun.

Chipenmouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 15:17

Ik ben het ermee eens dat het goed is dat zij controleren.
Maar vandaag was voor mij wel een top punt bereikt toen er 2 politie auto's voor mijn deur stonden. Alsof ik een crimineel ben. Geeft in zo'n dorp als dit roddels.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:22

Ik zou voorlopig niets doen. Als de politie dan een vijfde keer op de stoep staat, zou ik hen net zo vriendelijk welkom heten als altijd, opnieuw alles laten zien en uitleggen dat alles in orde is. Daarna zou ik aankaarten dat dit al de vijfde keer is, dat je er geen probleem mee hebt om de politie alles te laten zien, maar dat je er ondertussen wel verdrietig van wordt dat er zo vaak gebeld wordt voor jouw dieren. Stel ook de vraag hoeveel tijd de politie nog moet verspillen aan een adres dat ondertussen al 5 keer gecheckt en goed bevonden is. Meestal denkt de politie dan wel goed mee. Ook zij willen meestal niet voor niets in hun combi kruipen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:25

Gewoon niet meer binnen laten. Als goed is staat het geregistreerd en anders moeten ze hun administratie beter op orde houden

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:31

StalNollie schreef:
Gewoon niet meer binnen laten. Als goed is staat het geregistreerd en anders moeten ze hun administratie beter op orde houden

Dat heeft daar niks mee te maken.
Het is hierboven ook al gezegd, elke melding word behandeld.

Ik snap de TS, maar ik ben juist blij te lezen dat het serieus opgepakt worden. :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:33

Ik snap de mensen die het melden ergens wel. Zeker mensen die niet veel kijk op paarden hebben, denken algauw dat het zielig is.

Maar snap niet dat de dierenpolitie niet ergens een notitie in het systeem kan zetten, scheelt ze een hoop ritjes.

Verder denk ik dat je paarden blij mogen zijn met de keuze of ze buiten of binnen staan. Toen ik mn draver nog 24/7 buiten met schuilstal had staan, stond ie alleen in de stal als de zon heel fel scheen. Niet bij regen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:34

StalNollie schreef:

je mag/kan ze niet weigeren

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:34

Daarnaast wil je de politie echt te vriend houden in dit verhaal. Hen zou ik niet te bits antwoorden of de toegang weigeren, je wilt juist dat ze jou helpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:37

Chipenmouse schreef:
Ik ben het ermee eens dat het goed is dat zij controleren.
Maar vandaag was voor mij wel een top punt bereikt toen er 2 politie auto's voor mijn deur stonden. Alsof ik een crimineel ben. Geeft in zo'n dorp als dit roddels.

Ik vind het wat vreemd als het zo'n klein dorp is waar roddels zich kennelijk snel rondspreken, dat het feit van 'die paarden zijn OK' zich dan niet rondspreekt. Is het mogelijk dat er gebeld wordt om je te pesten? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er zoveel voorbijgangers zijn die allemaal vinden dat ze per se moeten bellen en dat je buren bellen zonder zelf naar te toe te gaan is ook wat apart. Júist in een klein dorp zou je denken dat men eerder gewoon even zelf langs gaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:39

Op een gegeven moment is het wel duidelijk dat het bij jou in orde is voor de paarden, vragen of ze het in het systeem goed willen vermelden dat er een schuilstal is en dat de paarden zelf vrije keuze hebben om daar wel of niet te gaan staan, kan wellicht al wat schelen in het wel of niet langs komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:45

Vraag de politie om even van te voren te bellen, zodat je alvast de koffie klaar kan zetten. Zij moeten controleren en hoe irritant het ook is als er tig keer nutteloos naar dezelfde gegaan moet worden, elke melding controleren blijft belangrijk voor waar het wel echt mis blijkt.