Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Slmt9 schreef:- zou je geïnteresseerd in een hooiautomaat?
Nee, wij voeren onbeperkt en minimaal per paard op de track 1 hooibak. Met 1 hooiautomaat op 1 plek kan ik niet zoveel.
- hoe vaak moet hij hooi kunnen geven?
Er moet altijd hooi beschikbaar zijn, dus iets van zelf herkennen als er meer bij moet.
En anders zoveel hooi dat ze nooit langer dan 3 uur zonder staan.
- batterij, netstroom of accu?
Netstroom met batterij als back up
- tijdschakelaar?
Als het niet automatisch aanvult, dan wel
- buiten of binnen?
Buiten
- wat is het maximale bedrag wat je ervoor zou willen geven?
Poeh, geen idee
- zouden er nog bijzonderheden op moeten zitten? Voorbeelden; nat hooi, meerdere paarden die niet met elkaar kunnen etc.
Een net erover om de opname te vertragen
Nu dan een vraag een algemene vraag....
Zouden jullie daar patent/octrooi op aanvragen?
Ja en nee. Namakers krijg je toch wel.
Gini schreef:Ik zou niet geïnteresseerd zijn in een hooiautomaat. Als het op dieren aankomt, houd ik maar in beperkte mate van automatisering. Een daadwerkelijke persoon die een hooinet komt ophangen en tegelijkertijd ook even checkt hoe het paard erbij staat, vind ik fijner.
mysa schreef:Wel geïnteresseerd.
Netstroom
4x per dag rantsoen
Liefst verplaatsbaar, dus buiten en binnen.
Bijzonderheden: voor ieder paard 1,ik heb er twee die niet evenveel krijgen.
Patenten lopen volgens mij via European Patent Office.
Hooiautomaat schreef:Gini schreef:Ik zou niet geïnteresseerd zijn in een hooiautomaat. Als het op dieren aankomt, houd ik maar in beperkte mate van automatisering. Een daadwerkelijke persoon die een hooinet komt ophangen en tegelijkertijd ook even checkt hoe het paard erbij staat, vind ik fijner.
Meerdere keren hooi is beter voor een pony/paard, ook in de nacht.
Ik ben met dit systeem ervan uitgegaan dat je minimaal 1 a 2x heen gaat op een dag.
Voorbeeld; voeren om 8 uur en automaat vullen. Zodat ze nog 3 porties verdeeld over de dag krijgen tot bijvoorbeeld 20 uur in de avond en je de automaat vult voor de nacht.
Voorbeeld 2; 1x per een dag(wat niet gewenst is) en automaat vullen voor de gehele dag.
Onbeperkt is ideaal maar helaas niet altijd mogelijk.
Jetta schreef:Bedoel je een hooiautomaat zoals in een Hit-Actief stal? Of moet ik er iets anders bij denken?
Hooiautomaat schreef:mysa schreef:Wel geïnteresseerd.
Netstroom
4x per dag rantsoen
Liefst verplaatsbaar, dus buiten en binnen.
Bijzonderheden: voor ieder paard 1,ik heb er twee die niet evenveel krijgen.
Patenten lopen volgens mij via European Patent Office.
Bedankt voor je antwoord!
Is op batterij dan niet handiger in verband het verplaatsen?
Lopen de paarden bij elkaar?
Hooiautomaat schreef:Jetta schreef:Bedoel je een hooiautomaat zoals in een Hit-Actief stal? Of moet ik er iets anders bij denken?
Dat werkt per paard toch? Elk paard krijgt zijn eigen hoeveelheid?
Zo werkt dit systeem helaas niet.
Het zal wel lastiger worden als de 1 meer mag krijgen dan een andere maar wel bij elkaar staan.
mysa schreef:Ja, ze lopen bij elkaar in paddock met open stallen. Netstroom zit aan de stal, dat is eenvoudig voor zowel buiten als binnen te regelen.
Hooiautomaat schreef:@gini
@onali
Je hebt gelijk!
Je doelt met het stukje automatisering op dat ze uit een kast hooi krijgen op een bepaald tijdstip en dat ze hierop wachten/gewend raken?
Tijden met de automaat kun je bijvoorbeeld variëren per dag.
Als je doelt op dat iemand zou moeten komen kijken hoe het gaat. Helaas heeft niet iedereen tijd om meerdere keren per dag heen te gaan om te voeren, wat eigenlijk wel beter is voor een paard.
Vandaar dat we aan het brainstormen zijn gegaan.
Als je ergens anders op doelt hoor ik dat uiteraard graag.
Jetta schreef:Dat werkt per paard toch? Elk paard krijgt zijn eigen hoeveelheid?
Zo werkt dit systeem helaas niet.
Het zal wel lastiger worden als de 1 meer mag krijgen dan een andere maar wel bij elkaar staan.
Citaat:- zou je geïnteresseerd in een hooiautomaat?
Citaat:- hoe vaak moet hij hooi kunnen geven?
Citaat:- batterij, netstroom of accu?
Citaat:- tijdschakelaar?
Citaat:- buiten of binnen?
Citaat:- wat is het maximale bedrag wat je ervoor zou willen geven?
Citaat:- zouden er nog bijzonderheden op moeten zitten? Voorbeelden; nat hooi, meerdere paarden die niet met elkaar kunnen etc.
Citaat:Nu dan een vraag een algemene vraag....
MarliesR schreef:Voor mijn paddock paradise (in opbouw) zou ik er wel graag meerdere hooipunten bij willen met een tijdregulatie om het rondlopen nog extra te stimuleren. Ik bied mijn (sobere) paarden onbeperkt ruwvoer door te werken met slowfeedernetten met verschillende maasgroottes en meng er gerstestro doorheen in een verschillend percentage afhankelijk van de voedingstoestand van mijn paarden. Even los van budget, mijn ideaal zou zijn om 2 ~ 3 hooipunten met tijdschakelaar te hebben staan met een wat ruimere maas die bijvoorbeeld 20 minuten per twee uur open zijn. En daarnaast dan ook altijd beschikking over afdoende voerpunten waar altijd ruwvoer te krijgen is (gerstestro en arm hooi met een wat kleinere maas).
Je concrete vragen;Citaat:- zou je geïnteresseerd in een hooiautomaat?
Afhankelijk van prijs en het gekozen systeem voor afsluiten, jaCitaat:- hoe vaak moet hij hooi kunnen geven?
Ik zie de meeste meerwaarde in een systeem wat ik "onbeperkt" kan instellen qua aantal voermomenten en duur.Citaat:- batterij, netstroom of accu?
Qua plaatsing is accu/batterij makkelijker, maar ik heb hier wel de mogelijkheid om netstroom in te gravenCitaat:- tijdschakelaar?
Absoluut belangrijk. Er zijn al genoeg opties (bv chicken guard, FeedX gate etc.) die relatief betaalbaar zijn voor eenmalige uitgifte.Citaat:- buiten of binnen?
BuitenCitaat:- wat is het maximale bedrag wat je ervoor zou willen geven?
Altijd lastig. Dat hangt er enorm vanaf hoe het systeem in elkaar zit en wat de mogelijkheden zijn. Goedkoopste opties gaan een beetje van af ~ €150 als je zelf wat knutselt voor eenmalige extra uitgifte t/m een paar duizend voor "vol automatische systemen". Voor rond de €2.000~€2.500 (per voerpunt) heb ik al wel oplossingen gezien die prima dekken wat ik zoek en voldoen aan mijn eisen qua veiligheid.Citaat:- zouden er nog bijzonderheden op moeten zitten? Voorbeelden; nat hooi, meerdere paarden die niet met elkaar kunnen etc.
- Paardvriendelijke eethouding
- Veiligheid
- Mogelijkheid tot combinatie met slowfeedernet
- Hooi onder dak
- Veilig bereikbaar voor meerdere paarden tegelijkertijd of dermate betaalbaar dat er meerdere punten tegelijkertijd kunnen worden geplaatst.Citaat:Nu dan een vraag een algemene vraag....
Gezien de hoeveelheid aan systemen die er al beschikbaar zijn vraag me ik af of je iets hebt kunnen bedenken wat niet al in een bepaalde mate aanwezig is danwel eenvoudig nagemaakt kan worden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het uit kan daar een patent/octrooi op te regelen, maar heb daar verder ook weinig verstandig van.
----
edit; ik zie dat je tussentijd hebt aangegeven dat het om een soort kast gaat. Daarvan weet ik in elk geval al drie leveranciers en is dus niet een heel nieuw idee. Wat verder natuurlijk niet erg is! Maar een patent lijkt me dan erg lastig. Ik ben benieuwd naar jullie specifieke systeem en de kosten.
Hooiautomaat schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoorden!
Helaas kan hij het hooi niet weghalen zodra het gevallen is.
Wel zou het in een net of hooiruif kunnen vallen.
Het systeem is te vergelijken met de kasten die een plank laten vallen. Alleen hoe hij de plank laat vallen is een heel ander systeem.
We hebben nu een kast van hout gemaakt (alles is hout en makkelijk te recyclen) alleen het apparaatje zelf is van ander materiaal.
Voorbeeld; een kast van 3x hooi heeft 3 apparaatjes.
Prijs ongeveer 750/800 euro. Dit is dan een kleine kast op batterij die buiten kan staan. Makkelijk te repareren.
Zouden jullie dat betalen?
6x hooi betekent NIET dat hij 1600 euro kost overigens.