Hooiautomaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hooiautomaat

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 11:07

Hallo Bokkers,

Wij zijn bezig met het ontwikkelen van een hooiautomaat.
Zouden jullie mij kunnen helpen met enkele vragen?

- zou je geïnteresseerd in een hooiautomaat?

- hoe vaak moet hij hooi kunnen geven?

- batterij, netstroom of accu?

- tijdschakelaar?

- buiten of binnen?

- wat is het maximale bedrag wat je ervoor zou willen geven?

- zouden er nog bijzonderheden op moeten zitten? Voorbeelden; nat hooi, meerdere paarden die niet met elkaar kunnen etc.

Nu dan een vraag een algemene vraag....
Zouden jullie daar patent/octrooi op aanvragen?

Zo ja, wie weet waar je dat goedkoop kan doen?
De meesten zitten toch al op 2500 tot 5000 euro.
Nu kosten een een hooiautomaat bij equipona ook al ruim 2000 euro, dus dan is het geld wel waard.
Wel hebben wij een iets simpele systeem.

We zijn nog aan het ontwikkelen dus willen steeds verbeteren, is het dan verstandig octrooi aan te vragen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:24

Nee, wij voeren onbeperkt en minimaal per paard op de track 1 hooibak. Met 1 hooiautomaat op 1 plek kan ik niet zoveel.

Er moet altijd hooi beschikbaar zijn, dus iets van zelf herkennen als er meer bij moet.
En anders zoveel hooi dat ze nooit langer dan 3 uur zonder staan.

Netstroom met batterij als back up

- tijdschakelaar?
Als het niet automatisch aanvult, dan wel

- buiten of binnen?
Buiten

Poeh, geen idee

- zouden er nog bijzonderheden op moeten zitten? Voorbeelden; nat hooi, meerdere paarden die niet met elkaar kunnen etc.
Een net erover om de opname te vertragen

Ja en nee. Namakers krijg je toch wel.

Gini

Re: Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:27

Ik zou niet geïnteresseerd zijn in een hooiautomaat. Als het op dieren aankomt, houd ik maar in beperkte mate van automatisering. Een daadwerkelijke persoon die een hooinet komt ophangen en tegelijkertijd ook even checkt hoe het paard erbij staat, vind ik fijner.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:28

Gini schreef:
Ik zou niet geïnteresseerd zijn in een hooiautomaat. Als het op dieren aankomt, houd ik maar in beperkte mate van automatisering. Een daadwerkelijke persoon die een hooinet komt ophangen en tegelijkertijd ook even checkt hoe het paard erbij staat, vind ik fijner.

Dit.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:30

Bedoel je een hooiautomaat zoals in een Hit-Actief stal? Of moet ik er iets anders bij denken?

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 11:31

Slmt9 schreef:
Nee, wij voeren onbeperkt en minimaal per paard op de track 1 hooibak. Met 1 hooiautomaat op 1 plek kan ik niet zoveel.

Er moet altijd hooi beschikbaar zijn, dus iets van zelf herkennen als er meer bij moet.
En anders zoveel hooi dat ze nooit langer dan 3 uur zonder staan.

Netstroom met batterij als back up

- tijdschakelaar?
Als het niet automatisch aanvult, dan wel

- buiten of binnen?
Buiten

Poeh, geen idee

Een net erover om de opname te vertragen

Ja en nee. Namakers krijg je toch wel.

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden!
Onbeperkt hooi is natuurlijk het idealiter. Helaas is niet elk paard/pony daar geschikt voor.
1 van mijn 2 pony's is daardoor hoefbevangen geraakt.
Vandaar uit een oplossing gezocht in plaats van 10 keer naar stal.

Zou een grote machine, waar meerdere paarden aan kunnen eten, beter zijn?
Vanuitgaande dat ze dan niet onbeperkt hebben maar 1x per dag de automaat(automaten) vullen en meerdere porties op een dag krijgen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:32

Wel geïnteresseerd.
Netstroom
4x per dag rantsoen
Liefst verplaatsbaar, dus buiten en binnen.
Bijzonderheden: voor ieder paard 1,ik heb er twee die niet evenveel krijgen.
Patenten lopen volgens mij via European Patent Office.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 11:35

Gini schreef:

Bedankt voor je antwoord!

Meerdere keren hooi is beter voor een pony/paard, ook in de nacht.
Ik ben met dit systeem ervan uitgegaan dat je minimaal 1 a 2x heen gaat op een dag.
Voorbeeld; voeren om 8 uur en automaat vullen. Zodat ze nog 3 porties verdeeld over de dag krijgen tot bijvoorbeeld 20 uur in de avond en je de automaat vult voor de nacht.
Voorbeeld 2; 1x per een dag(wat niet gewenst is) en automaat vullen voor de gehele dag.

Onbeperkt is ideaal maar helaas niet altijd mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Hooiautomaat op 27-12-20 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 11:36

mysa schreef:
Wel geïnteresseerd.
Netstroom
4x per dag rantsoen

Is op batterij dan niet handiger in verband het verplaatsen?
Lopen de paarden bij elkaar?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:37

Hooiautomaat schreef:
Gini schreef:

Meerdere keren hooi is beter voor een pony/paard, ook in de nacht.
Ik ben met dit systeem ervan uitgegaan dat je minimaal 1 a 2x heen gaat op een dag.
Voorbeeld; voeren om 8 uur en automaat vullen. Zodat ze nog 3 porties verdeeld over de dag krijgen tot bijvoorbeeld 20 uur in de avond en je de automaat vult voor de nacht.
Voorbeeld 2; 1x per een dag(wat niet gewenst is) en automaat vullen voor de gehele dag.

Onbeperkt is ideaal maar helaas niet altijd mogelijk.

Je slaat alleen het geautomatiseerde stukje en extra controle over in Gini dr post.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 11:39

Jetta schreef:
Bedoel je een hooiautomaat zoals in een Hit-Actief stal? Of moet ik er iets anders bij denken?

Dat werkt per paard toch? Elk paard krijgt zijn eigen hoeveelheid?
Zo werkt dit systeem helaas niet.
Het zal wel lastiger worden als de 1 meer mag krijgen dan een andere maar wel bij elkaar staan.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 11:44

@gini
@onali

Je hebt gelijk!

Je doelt met het stukje automatisering op dat ze uit een kast hooi krijgen op een bepaald tijdstip en dat ze hierop wachten/gewend raken?
Tijden met de automaat kun je bijvoorbeeld variëren per dag.

Als je doelt op dat iemand zou moeten komen kijken hoe het gaat. Helaas heeft niet iedereen tijd om meerdere keren per dag heen te gaan om te voeren, wat eigenlijk wel beter is voor een paard.
Vandaar dat we aan het brainstormen zijn gegaan.

Als je ergens anders op doelt hoor ik dat uiteraard graag.
Laatst bijgewerkt door Hooiautomaat op 27-12-20 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:45

Hooiautomaat schreef:
mysa schreef:
Wel geïnteresseerd.
Netstroom
4x per dag rantsoen

Is op batterij dan niet handiger in verband het verplaatsen?
Lopen de paarden bij elkaar?

Ja, ze lopen bij elkaar in paddock met open stallen. Netstroom zit aan de stal, dat is eenvoudig voor zowel buiten als binnen te regelen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:48

Hooiautomaat schreef:
Jetta schreef:

Het zal wel lastiger worden als de 1 meer mag krijgen dan een andere maar wel bij elkaar staan.

Ik ben zelf niet zo van de machines, heb ook bij HA stallen gekeken. Vond het voedersysteem niks. Ik heb liever verschillende goede voerplaatsen op een PP. Dat kan met bakken, netten, al dan niet overdekt. Met een hooiautomaat wordt het hooi voeren weer erg gereguleerd. Ik laat mijn paard reguleren en hou wel toezicht op voldoende- genoeg- teveel- te weinig.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 11:50

mysa schreef:
Ja, ze lopen bij elkaar in paddock met open stallen. Netstroom zit aan de stal, dat is eenvoudig voor zowel buiten als binnen te regelen.

Hmm met het automaat wat we nu gemaakt hebben is dat nog niet echt mogelijk.
Maar we gaan hierover nadenken!

Het automaat wat we nu hebben kan op tijd hooi geven (je bepaald zelf de hoeveelheid) maar zodra hij hooi geeft kan elk paard erbij.
Je kunt wel 2 kasten neerzetten.
Zijn de paarden even groot?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:54

Hooiautomaat schreef:
@gini
@onali

Je hebt gelijk!

Je doelt met het stukje automatisering op dat ze uit een kast hooi krijgen op een bepaald tijdstip en dat ze hierop wachten/gewend raken?
Tijden met de automaat kun je bijvoorbeeld variëren per dag.

Als je doelt op dat iemand zou moeten komen kijken hoe het gaat. Helaas heeft niet iedereen tijd om meerdere keren per dag heen te gaan om te voeren, wat eigenlijk wel beter is voor een paard.
Vandaar dat we aan het brainstormen zijn gegaan.

Als je ergens anders op doelt hoor ik dat uiteraard graag.

Voor mij is het idd de menselijke controle.

Verder gaat een automaat kapot, stroomstoring noem het maar op.
Alles kan er kapot aan gaan. Zitten extra kosten aan verbonden om te vervangen/ repareren.

Dan kom je er dus veel te laat achter dat er geen hooi uitgedeeld is.
Verder heb ik geen idee hoe groot het gevaarte is.
Wij hebben een paddock met 4 slowfeederbakken en 6 paarden.
Waar zou zo'n ding moeten staan, daar is geen ruimte voor? Paddock is aan 2 kanten omgeven door onze eigen weilanden, daar ga ik geen ruimte vanaf staan. 1 kant is maisland van de buren, nogmaals geen ruimte. De ingang bevindt zich aan de erfkant,staan trailers van stalgenoten.

Ik zou niet inzien hoe en waar ik een automaat zou neer moeten zetten anders dan midden in de paddock.

Het is dus niet geschikt voor ons.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 11:56

Jetta schreef:

Ik ben zelf niet zo van de machines, heb ook bij HA stallen gekeken. Vond het voedersysteem niks. Ik heb liever verschillende goede voerplaatsen op een PP. Dat kan met bakken, netten, al dan niet overdekt. Met een hooiautomaat wordt het hooi voeren weer erg gereguleerd. Ik laat mijn paard reguleren en hou wel toezicht op voldoende- genoeg- teveel- te weinig.[/quote]

Een paddock paradise is inderdaad fijn. Helaas hebben wij niet die mogelijkheid tot op heden(de track is te klein om voldoende hooi te geven zonder te overvoeren)

We hebben nu een soort kast gemaakt die meerdere keren per dag een portie hooi afleverd.
Deze werkt op batterij en zou buiten gezet kunnen worden.
Voor ons zelf willen we er 2 of 3 maken en op verschillende plekken neerzetten en verschillende tijden. Zodat ze verplicht worden om te lopen (is voor mijn hoefbevangen gevoelige pony belangrijk)

We hebben er nu 1 die goed werkt.
We dachten dat misschien meerdere mensen met deze problemen te maken hebben.

Onali

Re: Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:57

Heb je foto's ervan?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:03

Voor mijn paddock paradise (in opbouw) zou ik er wel graag meerdere hooipunten bij willen met een tijdregulatie om het rondlopen nog extra te stimuleren. Ik bied mijn (sobere) paarden onbeperkt ruwvoer door te werken met slowfeedernetten met verschillende maasgroottes en meng er gerstestro doorheen in een verschillend percentage afhankelijk van de voedingstoestand van mijn paarden. Even los van budget, mijn ideaal zou zijn om 2 ~ 3 hooipunten met tijdschakelaar te hebben staan met een wat ruimere maas die bijvoorbeeld 20 minuten per twee uur open zijn. En daarnaast dan ook altijd beschikking over afdoende voerpunten waar altijd ruwvoer te krijgen is (gerstestro en arm hooi met een wat kleinere maas).

Je concrete vragen;

Citaat:

Afhankelijk van prijs en het gekozen systeem voor afsluiten, ja

Citaat:

Ik zie de meeste meerwaarde in een systeem wat ik "onbeperkt" kan instellen qua aantal voermomenten en duur.

Citaat:

Qua plaatsing is accu/batterij makkelijker, maar ik heb hier wel de mogelijkheid om netstroom in te graven

Citaat:
- tijdschakelaar?

Absoluut belangrijk. Er zijn al genoeg opties (bv chicken guard, FeedX gate etc.) die relatief betaalbaar zijn voor eenmalige uitgifte.

Citaat:
- buiten of binnen?

Buiten

Citaat:

Altijd lastig. Dat hangt er enorm vanaf hoe het systeem in elkaar zit en wat de mogelijkheden zijn. Goedkoopste opties gaan een beetje van af ~ €150 als je zelf wat knutselt voor eenmalige extra uitgifte t/m een paar duizend voor "vol automatische systemen". Voor rond de €2.000~€2.500 (per voerpunt) heb ik al wel oplossingen gezien die prima dekken wat ik zoek en voldoen aan mijn eisen qua veiligheid.

Citaat:

- Paardvriendelijke eethouding
- Veiligheid
- Mogelijkheid tot combinatie met slowfeedernet
- Hooi onder dak
- Veilig bereikbaar voor meerdere paarden tegelijkertijd of dermate betaalbaar dat er meerdere punten tegelijkertijd kunnen worden geplaatst.

Citaat:

Gezien de hoeveelheid aan systemen die er al beschikbaar zijn vraag me ik af of je iets hebt kunnen bedenken wat niet al in een bepaalde mate aanwezig is danwel eenvoudig nagemaakt kan worden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het uit kan daar een patent/octrooi op te regelen, maar heb daar verder ook weinig verstandig van.

----

edit; ik zie dat je tussentijd hebt aangegeven dat het om een soort kast gaat. Daarvan weet ik in elk geval al drie leveranciers en is dus niet een heel nieuw idee. Wat verder natuurlijk niet erg is! Maar een patent lijkt me dan erg lastig. Ik ben benieuwd naar jullie specifieke systeem en de kosten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:12

Het nadeel van automatisering is dat je je paard in een geautomatiseerd systeem duwt, terwijl ik een zoveel mogelijke individuele aanpak en flexibiliteit verkies.

Een heel concreet voorbeeld: het is een koude winterdag met heel slecht weer en een pensionhouder beslist om de paarden die dag binnen te laten. De hooiautomaat in de stal wordt gevuld en de timer wordt ingesteld om de hele dag door hooi te verdelen. Op de middag klaart het echter opvallend op. De stalhouder kijkt op Buienradar en warempel, het blijft de hele namiddag droog. De paarden kunnen van 13 uur tot 19 uur naar buiten. Wat doe je met de hooiautomaten? Die in de stallen moeten stilgelegd worden en je moet alsnog gaan checken of er buiten op wei/paddock nog voldoende hooi is. Als de stalhouder daar ook met hooiautomaten werkt, moeten die dan ook weer gevuld en ingesteld worden.
Dat is een flexibele stalhouder. Maar erg veel tijd besparen doet die nu niet.

Daarnaast verkies ik een stalhouder die mijn paard meerdere malen per dag echt ziet/aai over de bol geeft. Die checkt wat mijn paard doet. Als je meerdere malen per dag een hooinet in de stal ophangt, zie je of en hoeveel er nog over is van het vorige net, of het paard wat koliekerig in de hoek staat of meteen aanvliegt op het hooi en misschien dus wel te weinig krijgt. Op paddock of wei hetzelfde. Je ziet welke paarden het eerst op het hooi vliegen, welke paarden constant met hun hoofd in het hooi staan en welke paarden minder behoefte hebben.
Als hooi geven automatisch gebeurd, verlies je dat soort kenniswerving over het individuele paard.

Uiteraard wilt dit niet zeggen dat er totaal geen doelgroep voor is. Een paard een chip geven om een voederpoortje te laten opengaan waarna ze hun krachtvoer kunnen eten, doet mij ook de mond openvallen. Maar er zijn stallen die het zo doen en die stallen hebben klanten, dus er zal vast een doelgroep zijn voor automatisering. Maar mijn meug is het niet. :D

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 12:39

Onali schreef:
Heb je foto's ervan?

Ik zal foto's maken de kast. Hoe het werkt doe ik nog niet omdat ik niet weet of ik octrooi ga aanvragen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:43

Ik wil meerdere voerpunten en verschillend in hoe moeilijk/makkelijk er uit te eten is. Die moeten ook nog eens verplaatst kunnen worden bij problemen, groep moeten splitsen, etc. Daarnaast zou stroom een accu oid moeten zijn en die worden niet gelukkig van kou (wat samen gaat met korte dagen en dan is zo'n apparaat juist handig). Liever een mechanische oplossing dus die minder gevoelig is voor slecht weer en ook geen chemisch afval oplevert bij kapot gaan (milieu en zo), reparabel is en een lange levensduur moet hebben.

Veel mensen die in je doelgroep zouden vallen hebben niet de financiele middelen die dit soort systemen aantrekkelijk maken voor een fabrikant, 1 niet en aangezien er meestal meer nodig zijn dat al zeker niet. Hoe leuk het ook klinkt, het is voor velen interessanter dat geld in meer ruwvoer te steken, bv extra voederstro, dan zo'n apparaat. Er zit namelijk lang niet zoveel geld in het grootste deel van de paardenwereld zodra je buiten de topsport en fokkerijen gaat kijken. Paardenrijkdom zit niet in geld.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 12:50

MarliesR schreef:
Voor mijn paddock paradise (in opbouw) zou ik er wel graag meerdere hooipunten bij willen met een tijdregulatie om het rondlopen nog extra te stimuleren. Ik bied mijn (sobere) paarden onbeperkt ruwvoer door te werken met slowfeedernetten met verschillende maasgroottes en meng er gerstestro doorheen in een verschillend percentage afhankelijk van de voedingstoestand van mijn paarden. Even los van budget, mijn ideaal zou zijn om 2 ~ 3 hooipunten met tijdschakelaar te hebben staan met een wat ruimere maas die bijvoorbeeld 20 minuten per twee uur open zijn. En daarnaast dan ook altijd beschikking over afdoende voerpunten waar altijd ruwvoer te krijgen is (gerstestro en arm hooi met een wat kleinere maas).

Je concrete vragen;

Citaat:

Afhankelijk van prijs en het gekozen systeem voor afsluiten, ja

Citaat:

Ik zie de meeste meerwaarde in een systeem wat ik "onbeperkt" kan instellen qua aantal voermomenten en duur.

Citaat:

Qua plaatsing is accu/batterij makkelijker, maar ik heb hier wel de mogelijkheid om netstroom in te graven

Citaat:
- tijdschakelaar?

Absoluut belangrijk. Er zijn al genoeg opties (bv chicken guard, FeedX gate etc.) die relatief betaalbaar zijn voor eenmalige uitgifte.

Citaat:
- buiten of binnen?

Buiten

Citaat:

Altijd lastig. Dat hangt er enorm vanaf hoe het systeem in elkaar zit en wat de mogelijkheden zijn. Goedkoopste opties gaan een beetje van af ~ €150 als je zelf wat knutselt voor eenmalige extra uitgifte t/m een paar duizend voor "vol automatische systemen". Voor rond de €2.000~€2.500 (per voerpunt) heb ik al wel oplossingen gezien die prima dekken wat ik zoek en voldoen aan mijn eisen qua veiligheid.

Citaat:

- Paardvriendelijke eethouding
- Veiligheid
- Mogelijkheid tot combinatie met slowfeedernet
- Hooi onder dak
- Veilig bereikbaar voor meerdere paarden tegelijkertijd of dermate betaalbaar dat er meerdere punten tegelijkertijd kunnen worden geplaatst.

Citaat:

Gezien de hoeveelheid aan systemen die er al beschikbaar zijn vraag me ik af of je iets hebt kunnen bedenken wat niet al in een bepaalde mate aanwezig is danwel eenvoudig nagemaakt kan worden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het uit kan daar een patent/octrooi op te regelen, maar heb daar verder ook weinig verstandig van.

----

edit; ik zie dat je tussentijd hebt aangegeven dat het om een soort kast gaat. Daarvan weet ik in elk geval al drie leveranciers en is dus niet een heel nieuw idee. Wat verder natuurlijk niet erg is! Maar een patent lijkt me dan erg lastig. Ik ben benieuwd naar jullie specifieke systeem en de kosten.

Helaas kan hij het hooi niet weghalen zodra het gevallen is.
Wel zou het in een net of hooiruif kunnen vallen.

Het systeem is te vergelijken met de kasten die een plank laten vallen. Alleen hoe hij de plank laat vallen is een heel ander systeem.

We hebben nu een kast van hout gemaakt (alles is hout en makkelijk te recyclen) alleen het apparaatje zelf is van ander materiaal.

Voorbeeld; een kast van 3x hooi heeft 3 apparaatjes.
Prijs ongeveer 750/800 euro. Dit is dan een kleine kast op batterij die buiten kan staan. Makkelijk te repareren.
Zouden jullie dat betalen?

6x hooi betekent NIET dat hij 1600 euro kost overigens.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:52

Ik zou het op zich interessant vinden als er iets is wat werkt voor 3 paarden. Ze kunnen redelijk samen eten maar jagen elkaar ook wel eens weg. 1 plek is dan dus niet handig en 3 apparaten teveel plek en te duur.

Daarnaast zou ik ook nog wel een soort slowfeeder systeem willen aangezien ze een gewoon plakje hooi in 20 min wegschransen

Verder inderdaad mogelijk om voor minimaal een dag te vullen en dat het over 24 uur verdeeld kan worden

Netstroom met een backup accu zou het meest betrouwbaar zijn denk ik. Voor mij zou er buiten gevoerd moeten worden

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:55

Hooiautomaat schreef:
Helaas kan hij het hooi niet weghalen zodra het gevallen is.
Wel zou het in een net of hooiruif kunnen vallen.

Het systeem is te vergelijken met de kasten die een plank laten vallen. Alleen hoe hij de plank laat vallen is een heel ander systeem.

We hebben nu een kast van hout gemaakt (alles is hout en makkelijk te recyclen) alleen het apparaatje zelf is van ander materiaal.

Voorbeeld; een kast van 3x hooi heeft 3 apparaatjes.
Prijs ongeveer 750/800 euro. Dit is dan een kleine kast op batterij die buiten kan staan. Makkelijk te repareren.
Zouden jullie dat betalen?

6x hooi betekent NIET dat hij 1600 euro kost overigens.

Nee dat begreep ik inderdaad inmiddels. Je hebt natuurlijk ook systemen die een (bijvoorbeeld) een luik open en dicht doen en waarbij het hooi zelf blijft liggen. Dan kan dat wel.

Qua prijs ben je vrij vergelijkbaar met de andere kasten die ik ken. Of ik het er voor over zou hebben zou voor mij dan toch wel afhangen van hoe het systeem precies werkt en hoe het er dan uitziet. Snap dat je dat in dit stadium (nog) niet wil delen, maar zonder die info zou ik dus sowieso geen beslissing maken. Wat maakt dat jouw systeem beter is dan dat wat er al bestaat? Voor dat geld kan ik bijvoorbeeld namelijk ook een aantal FeedXgate kopen, die analoog zijn en geen batterij nodig hebben (uiteraard moet je dan wel zelf nog aan de knutsel).