Welke bodem werkt nu hét beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Welke bodem werkt nu hét beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 15:30

Hoi,

Ik zou graag willen weten welke "stalbedekking bodem", het beste werkt.
Toen ik in 2011 mijn paard kocht, heeft ze eerst 2/2,5 jaar 24/7 buiten gestaan.
Toen we verhuisde naar een andere stal, kreeg ze een inloopstal, en stond ze hier op stro! Elke week kreeg ze 1 tot 2 plakken stro bij, dit lag aan hand van de kwaliteit van de stro. Dit at ze echter gewoon dagelijks op, conclusie, volgende dag kon ik er weer nieuwe plakken in gooien. Hier meste ze mooi alles op 1 hoop, en de stal was aanzienlijk kleiner dan, waar ze nu in staat!

Sinds 4 jaar staan we nu op een top stal, en is ze hier op vlas komen te staan. Elke week krijg/kreeg ze een nieuw pak vlas erbij. Haar stal zag mooi schoon & "wit" eruit, maar de volgende á 2 dagen later was het weer behoorlijk smerig! Soppig, en alsof ze die dagen ervoor geen nieuw vlas heeft gehad.

Nu zijn we met iets nieuws bezig, stro korrels. Als je hier mee begint moet je de strokorrels wat nat maken, daarna kan je tussen de 7 á 10 dagen een nieuwe pak bij gooien.
Paardlief, dacht natuurlijk dat het brokjes waren, en begon het dus op te eten, ja, mijn paard denkt af en toe dat alles te eten is!

Hierbij haal zowel ik als mijn bijrijdster elke dag de mest ballen eruit, en 1x in de week, wanneer ze een nieuwe zak krijgt, ook de soppig natte plekken. Tussendoor als het echt heel erg is, dan haal ik de bovenkant van de soppige plekken eruit.

Alles wat voor ligt, en droog :D , doe ik dan na achter zodat dat op het vieze gedeelte komt. En de nieuwe pak doe ik dan weer voor!

Hierbij, even een foto van hoe de stal is, deze fotos zijn toevallig van vanochtend genomen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen idee waarom de foto's gedraaid zijn... -O-

En dan ook een foto hoe haar stal was, toen ze nieuwe zak strokorrels kreeg:

Afbeelding

Ik zou graag tips willen hoe of wat ik het beste zou aaankunnen pakken, of wellicht wat ik iets anders kan proberen. Andere stalgenootjes hun paarden staan ook gehakte tarwestro (als ik dit even goed zeg). dus dat kan ik misschien ook nog even proberen??
Laatst bijgewerkt door Banyu op 26-12-20 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Re: Welke bodem werkt nu hét beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:36

Het eerste waar ik aan denk is te weinig ruwvoer en te weinig strooisel? Ik zou inderdaad ook als eigenaar niet zo happy zijn met zo’n kale box.

Met hoeveel zakken strokorrel ben je begonnen?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:37

Wij hebben er 4 op vlas staan en geen problemen, halen jullie ook elke week het rode/verzadigde eruit?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 15:38

Spikeandjax schreef:
Wij hebben er 4 op vlas staan en geen problemen, halen jullie ook elke week het rode/verzadigde eruit?

Yes!

_Nelleke_ schreef:
Het eerste waar ik aan denk is te weinig ruwvoer en te weinig strooisel? Ik zou inderdaad ook als eigenaar niet zo happy zijn met zo’n kale box.

Met hoeveel zakken strokorrel ben je begonnen?

Ze komt buiten, en ook gewoon genoeg ruwvoer. Er zijn 5 á 6 zakken strokorrel in gegaan!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:45

Vlas werkt hier het beste.
Maar wat voor iedere stalbedekking belangrijk is: niet zuinig zijn. Goed dikke laag strooien om te beginnen en ook daarna lekker dik bijstrooien. In deze periode gebruik ik standaard 2 pakken vlas per week.

Houtkrul heb ik ook goede ervaring mee. Strokorrel op zich ook wel, maar toen stond ik nog in een buitenstal en 's winters nam de korrel te veel vocht van buitenaf op. Ook het gedoe met de natmaken om de brokjes uiteen te laten vallen vond ik te veel werk.

Minder goede ervaring heb ik met stro. Toen kon ik de stal ook moeilijk droog houden, maar eigenlijk omwille van de reden die ik aangaf. Op het begin strooide ik goed op en had ik geen probleem met een natte stal. Toen klaagde mijn toenmalige stalhouder dat ik te veel gebruikte en moest ik inperken in stroverbruik met een bijna niet proper te houden stal tot gevolg. Als je wel dik kan strooien, is ook stro een goede stalbodem.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:50

Hier ook beide pony's op vlas en nooit problemen. Eén keer in de week keer ik de plekken om waar ik weet dat ze plassen en daar haal ik het rode eruit. Verder weer strak trekken en eventueel aanvullen met een nieuw pak vlas. Het is normaal dat het hooguit twee dagen wit blijft en daarna een wat grijzige kleur krijgt. Hier is het dan wel evengoed droog. Ik vind de stal met de strokorrels er wel erg vies uitzien. Of is dat de belichting? Paarden die van de bodembedekking gaan eten, krijgen over het algemeen tekort ruwvoer.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:54

Wat Gini zegt, zo ervaar ik het ook.
Ik heb alles, behalve vlas, wel in de stal gehad.
Nu staan ze op zaagsel omdat hier goedkoop is en ik vind het fijn in gebruik. Maar je moet niet te zuinig zijn. Mijn ruin was altijd een grote smeerpoets in stal, maar die stal is nu schoner dan die van mijn merrie die alles in een hoek doet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:56

Alles is afhankelijk van de grootte van de box en het aantal uur dat je paard op stal staat.
En uiteraard ook hoeveel ze draaien en keren in de stal :P

De bovenste laag van de natte plekken eruit halen moet je in geen geval doen. Dan trek je het hele spul open en zowel strokorrels als vlas zijn bedoeld om de nattigheid onderin en ' gesloten ' te houden.

Als ik de foto's zo zie, gok ik dat je paard best veel uren in zijn box doorbrengt ?
Dan zou je in elk geval al meer bodembedekking moeten geven zodat je een dikker ' tapijt ' krijgt wat niet zo snel door elkaar gehusseld wordt.

Ik heb ze hier al jaren op vlas staan en doe er ongeveer om de 5 dagen een pak bij. Elke dag mestballen eruit en 1x per week de natte plek. Boxen zijn 3.5 op 3.5 ongeveer. In een lege box doe ik gemakkelijk 7 pakken, zodat er een mooie dikke ' matras ' gevormd wordt.
Ze staan in de winter max 10u in de stal.
2 hebben cushing, dus die plassen ook wel wat meer dan een gemiddeld paard en dat merk je heel goed.
Dus misschien kan het ook nuttig zijn om het drink-en plasgedrag van je paard te checken. Hebben de andere paarden ook zo snel een soppige stal of is het enkel die van jou ?
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 26-12-20 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:58

Als het sopt zit er te weinig bedekking in.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 16:03

Gini schreef:
Vlas werkt hier het beste.
Maar wat voor iedere stalbedekking belangrijk is: niet zuinig zijn. Goed dikke laag strooien om te beginnen en ook daarna lekker dik bijstrooien. In deze periode gebruik ik standaard 2 pakken vlas per week.

Houtkrul heb ik ook goede ervaring mee. Strokorrel op zich ook wel, maar toen stond ik nog in een buitenstal en 's winters nam de korrel te veel vocht van buitenaf op. Ook het gedoe met de natmaken om de brokjes uiteen te laten vallen vond ik te veel werk.

Minder goede ervaring heb ik met stro. Toen kon ik de stal ook moeilijk droog houden, maar eigenlijk omwille van de reden die ik aangaf. Op het begin strooide ik goed op en had ik geen probleem met een natte stal. Toen klaagde mijn toenmalige stalhouder dat ik te veel gebruikte en moest ik inperken in stroverbruik met een bijna niet proper te houden stal tot gevolg. Als je wel dik kan strooien, is ook stro een goede stalbodem.

Dus eigenlijk zou ik bijvoorbeeld komende week, want maandag krijgt ze nieuwe pak erin, even 2 pakken kunnen proberen?
Verder krijgt ze gewoon genoeg eten, want ze denkt ook alles wat iemand vast heeft of in zn broekzak heeft zitten, al te eten is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:14

Ik zou kijken naar hoe je stal er dan maandag bij ligt. Als je zoveel moet wegscheppen dat je nog maar een dun laagje proper overhoudt, zou ik de stal bekijken als een lege stal. En in een lege stal zou ik om te beginnen overdadig veel strooien. :D Het is al even geleden dat ik strokorrel in handen heb gehad, maar ik denk dat ik echt richting de 5-6 zakken zou gaan dan. Dat je vanuit een goede basis kan beginnen. En dan iedere dag mestballen eruit en rechttrekken. 's Winters wekelijks 2 pakken erbij nadat je ook de natte plekken eruit gehaald heb.
En van daaruit kijken of het werkt. :) Puur uit eigen ervaring van mijn vroegere buitenstal, zou strokorrel niet mijn eerste keuze in de winter bij een inloopstal. Maar kan goed zijn dat als je bed maar dik genoeg is, dat de bovenlaag droog blijft.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:28

Ervaring met erg vieze paarden, zowel vlas als houtmot werkten prima, mits echt een dikke laag om mee te starten. Mijn huidige paard staat nu in de winterperiode 's nachts op stal, dan gebruik ik 1 baal per week. Met het hele slechte weer van vorige week zijn ze al een paar keer begin van de avond naar binnen gegaan, dan gebruik ik een extra pak.

Ik haal de mestballen er dagelijks uit en trek het recht, 1x in de week de natte plek er uit, en dan alleen wat echt nat is verwijderen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:15

Ik ben echt super blij met houtkrullen. Stro vind ik onhandig en vlas was ik bang met oog op op eten. Zelfde als de korrels, dus vandaar de houtkrullen. Elke week een nieuw pak erin en op het begin in een lege stal 5 pakken erin. Het moet lekker dik zijn. Dan elke dag bijhouden.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:02

Ik werk het liefst met gehakseld stro. Begin met 3 pakken en dan elke dag enkel mest eruit en 1 x per week de natte plek. Dan ook 3/4 pak er weer bij.
Paarden staan wel elke dag 15uur buiten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 19:23

Hier vlas en paarden die ongeveer 10-13u per dag (nacht) op stal staan. Ik verbruik 1 pak per stal per week en de stallen zijn altijd proper.
Beginnen met een dikke laag (10 cm) en dan 2x per week een half pak bijstrooien, werkt beter dan 1 pak in 1 keer. Ik doe wekelijks de toplaag weg en schep alles wat rood is vanonder eruit. Voor een paard dat veel draait werkt het beter om een beetje te potten, dwz altijd blijven opstrooien en alleen de natte plekken die tot vanboven komen eruit scheppen.

Strokorrel heb ik 2 maanden geleden wat over nagevraagd in mijn omgeving. Ik hoor wisselende verhalen, mensen die het heel fijn en zacht vinden en mensen die klagen over harde plakkaten in de hoeven.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:20

Hier heb ik ook 2 jaar Vlas gebruikt en dat beviel prima, maar mijn leverancier had de laatste keer ineens alleen maar Houtvezel en dat is echt een drama. Heel stoffig en lastig te verdelen doordat het aan elkaar zit. Deze week heb ik Koolzaadstro laten bezorgen in het groot om toch nog wat goedkoop uit te zijn en daar begin ik toevallig volgende week mee nu de Houtvezel op is. Dat waren gelukkig ook maar 10 pakken. Maar ik ben benieuwd. Ik hoor er goede verhalen over. Ik haal zelf elke dag drollen er uit en soms doet degene die haar paard bij mij op pension heeft het en dan eens in de 3 dagen de natte plekken. Ik ben niet zo van de bodempjes en potstallen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:50

Ik heb voor mijn paard zowel vlas als houtkrullen gebruikt. Bij beide was de stal altijd prima droog en schoon. Als ik moet kiezen ga ik toch voor vlas. Vlas is veel lichter met uitmesten dan houtkrullen vind ik zelf. De houtkrulbox had ik hetzelfde als met een vlasbox, oppotten met elke dag de mest eruit en 1x per week de natte plek en dan een nieuw pak. Meestal 1 pak en af en toe 2 als de laag te dun werd.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:10

Ik meng vlas met rapsodie (gehakseld koolzaadstro). Vind het ideaal!

Folani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:52

Ik heb nu een vlas en zaagsel in mn stal liggen en dat werkt perfect! Ik leg onderop vlas daar over het oude zaagsel en dan een half pak zaagsel per keer er overheen. Ik gebruik nu ongeveer 1 pak vlas en 2 pakken zaagsel per week. Elke dag de mest eruit en om de 2 a 3 dagen het natte vlas eruit en hier wat nieuw vlas voor in de plaats, daar dan weer zaagsel over heen en alles blijft keurig schoon, droog en wit.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:01

Folani schreef:
Ik heb nu een vlas en zaagsel in mn stal liggen en dat werkt perfect! Ik leg onderop vlas daar over het oude zaagsel en dan een half pak zaagsel per keer er overheen. Ik gebruik nu ongeveer 1 pak vlas en 2 pakken zaagsel per week. Elke dag de mest eruit en om de 2 a 3 dagen het natte vlas eruit en hier wat nieuw vlas voor in de plaats, daar dan weer zaagsel over heen en alles blijft keurig schoon, droog en wit.

In totaal 3 pakken per week vind ik wel erg veel. Of heb je een hele grote stal? Hier 1 pak vlas per week en heel af en toe een tweede als de laag te dun wordt.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:12

Ik gebruik nu voor mijn 2 paarden gehakseld stro en bevalt goed, zelfs mijn paard dat echt een monster is in stal houd het redelijk netjes. Alleen denk ik wel dat het erg aan het paard ligt hoe ze in stal zijn. Maddy stond altijd op stro maar nu sinds kort overgestapt op gehakseld en gaat goed

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:19

Pff strokorrels zijn echt prut... het ziet er al snel erg smerig uit en als je het echt goed wil schoonhouden is het best veel werk. Ik werk zelf op een stal en daar hebben we echt al bijna alles geprobeerd met de vieze paarden. Op dit moment dus die korrels. Je moet eigenlijk al iedere dag de hele stal uitzeven met de schep (zo eentje waar je houtkrullen mee uitmest) om echt zuinig te kunnen omgaan met de korrels. Er mogen geen plakken gevormd worden en het natte gruis zou je in een hoek moeten uitschudden zodat het weer kan drogen. Dan kan het de dag nadien opnieuw als onderlaag dienen, op een bepaald moment zijn de korrels verzadigd en dan halen we het eruit.

Maar het is dus een heel werk ja, en als je het 1 dag niet grondig genoeg doet is het hele systeem verpest. Dus erg tijdrovend. De eigenaar van de stal stapt er in ieder geval weer vanaf en daar ben ik blij om!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:30

Ik heb zelf vlas en bovenlaag stro. Mijn ruin kan in en uit de stal maar gebruikt zijn stal echt als toilet. Vlas absorbeert goed en ik vind stro schoner uitzien en geeft ze iets te knabbelen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:35

Blijft soms moeilijk , maar royaal genoeg strooien.
Welke bedekker je ook kiest is in de meeste gevallen echt het sleutelwoord, ook al denk je van niet omdat je paard zo een zwijn is.
Het blijft echt schoner en droger als je ruim strooit .
En dagelijks goed mest, dan hoef je maar weinig bij te strooien.
( spreek van strooien maar is algemeen voor elke bodembedekker)

Folani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 01:02

Shenavallie: de stal is 3x3,5 en pony schopt der bodem heel erg om waardoor het ook viezer wordt. Als ze zich een keer een week schoon houd gaat er minder zaagsel op en vlas doet ze vaak met 1 baal ook wel 1,5 week maar het ligt er maar net aan. Zomers staat ze langer buiten en is ze ook schoner en gaat er minder op dan swinters.