Paard in de regen zonder deken op de wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Paard in de regen zonder deken op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:30

Hoi,

Tot afgelopen seizoen stond mijn paard altijd netjes onder de dekens in de winter. Dit jaar was ik daar helemaal klaar mee en heb ik besloten geen dekens meer om te doen. Dat bevalt super goed en mijn paard heeft een super mooie dikke wintervacht gekregen! Echter vind ik het wel sneu om haar in de regen ook naakt buiten te zetten, dus met weer zoals vandaag krijgt ze een 0 grams regendeken om. Echter heb ik deze deken nu 2 maanden en is hij nu al zo lek als wat, heb de deken ook al ingespoten met Bucas rug conditioner maar dat helpt ook niks.

Nu gaat ze morgen weer op de weide maarja de deken is helemaal zeiknat dus het staat vast dat ze die morgen niet om kan. En eigenlijk ben ik ook die regendeken spuugzat. Het liefst zet ik haar voortaan ook in de regen zonder deken buiten. Zelf denk ik dat het kan maar ik heb er wel een onderbuik gevoel bij. Mijn paard kan namelijk nergens schuilen als het regend. Er staat 1 struik/boom en daar zoekt ze wat beschutting als het regend en hard waait. Voor de rest staat ze met deken op gewoon midden op het land gras te eten met slecht weer. Ze staat ongeveer van 8.00u tot 16.30u buiten en daarna gaat ze naar een droge stal met veel zaagsel, hooi en tocht vrij.

Wat vinden jullie?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:33

Als ze een schuilstal heeft zou ik haar zo buiten zetten
Als de deken kletsnat is niet opleggen
En anders evt eerder op stal zetten?

Hier krijgen ze met dit zeikweer ook een 0 gr op. Verder zijn ze dekenloos

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:34

Lekker naar buiten zonder deken. Vacht is waterdicht en warm en als ze de nachten op stal kan opdrogen, zie ik geen enkel probleem.
Een 0 grams regendeken vind ik niet handig. Paarden zetten hun haren overeind als ze t koud hebben, dat kan niet met n deken erop. En een zeiknatte deken is juist kouder.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:34

Eerder op stal gaat niet ivm werk helaas.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:36

Hier kiezen ze zelf of ze binnen of buiten staan. Het valt me op dat ze niet kiezen om binnen te staan als het regent. Ze hebben wél een bomenrij, en ze staan daar, vooral uit de "wind".
Na een hele dag regen zijn ze enkel nat aan de buitenkant van de vacht. De ondervacht is droog. Ik hou me wel in met poetsen. Poetsen in de winter doe ik zo weinig mogelijk, dit om hun vacht niet te "verstoren".
De buitenvacht zorgt ervoor dat de binnenvacht droog blijft is mijn indruk. Het water loopt er gewoon af.
Mijn draver moest er in "den beginne" wel aan wennen, hij had een hele fijne, dunne vacht toen ik hem kocht (waarschijnlijk altijd onder de dekens gestaan), maar nu heeft ook hij een volwaardige vacht.

Niet alle paarden kunnen zo "aanpassen" denk ik, ik ken een Arabische merrie en die blijft een dunne vacht houden en vraagt werkelijk om binnen te komen...

Denk er wel aan, natte dekens zijn volgens mij "not done", ik zie vaak paardjes in weides waar een "natte dweil" (opneemdoek) opligt, doorweekte dekens...
Als je dekens gebruikt, dan moet je echt wel de goede dekens gebruiken of regelmatig nakijken of ze onder het deken nog droog zijn...

Dus, volgens mij hangt het af van je paardje en de conditie van de vacht...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:41

Haar vacht is echt gigantisch meer vacht dan paard. :+ Zeker als ik het vergelijk met het paard van mijn stalgenoot die heeft echt nog een mooi strak vachtje terwijl die van mij een soort van golfjes geeft.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:51

Belmera schreef:
Een 0 grams regendeken vind ik niet handig. Paarden zetten hun haren overeind als ze t koud hebben, dat kan niet met n deken erop.

Welnee, dat is zo’n typisch bokt/internet ding dat vaak wordt nagepraat. In al die haren zit genoeg kracht om ondanks deken een luchtlaag te vormen. Door de beschutting van de deken is die laag ook nog beter stilstaand en blijft hij warm. Als er wind tussen de haren komt koelt een pony meer af en kost het verwarmen meer moeite. Plus tussen de deken en de haren komt ook nog wat lucht die warm kan worden en blijven.

Ik geloof erg in onderbuik gevoel. Dus als je dat hebt TS zou ik een goede waterdichte deken regelen.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 21-12-20 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Re: Paard in de regen zonder deken op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:55

Die van mij hebben alleen een vliegendeken voor in de zomer (ook weer niet met hoge temperaturen) en een fleecedekentje. En mijn oudste dan een catago deken voor en na het trainen.
Heb 1 winter winterdeken opgehad en paard kreeg kale plekken. Dierenarts erbij en al. Drama. Die adviseerde 'paard kan nooit meer zonder deken' heb de deken er gelijk afgetrokken en nooit meer deken op gehad.
Blijf toch het idee houden dat die dingen onvoldoende beschermen en zelfs meer schade kunnen aanrichten. En inderdaad, wat doen die dekens nog als ze door en door nat zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:07

2 dekens is sowieso wel handig hoor,dan kun je wisselen als er eentje nat is.
ik heb 2 pony’s, beiden al oud en er staat een met en een zonder deken.
ligt echt een beetje aan je paard zelf.
,mijn ruin is echt een beetje een watje, die staat zo maar te rillen als het even regent.
dus die staat lekker onder deken.
mijn merrie is een bikkel, geeft er niet zoveel om dus die staat lekker zonder.

gewoon doen waar jij en je paard je goed bij voelt :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 19:23

Ik ga het morgen maar eens proberen zonder deken, ik heb ook niet veel keuze gezien ik nu dus geen droge deken heb en ivm corona ook niet zo snel een nieuwe kan regelen. En om haar nu een hele dag binnen te laten lijkt mij ook niet goed, ik denk zelf dat ze er wel tegen kan gezien haar dikke vacht!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:30

hun vacht is van zichzelf al een regendeken, paarden gaan meestal met hun kont tegen de regen in staan.
de bovenlaag van de vacht zal nat worden maar de huid zal droog blijven, dat is de functie van de vacht.

Hier heb ik de ervaring dat de tinkers een schuilstal in de wei hadden, als de zon scheen gingen ze in de schuilstal staan en als het begon te regenen liepen ze naar buiten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:35

Als je goed kijkt dan zie je dat de haren een soort van puntjes vormen in de regen en dat het water daar gewoon van afdrupt. De onderste helft blijft gewoon droog. De onderharen onder de 'dakpannetjes' zijn ook gewoon droog. Dus geen zorgen maken. Met een voldoende dikke vacht is het geen enkel probleem dat ze nat worden. Een goede waterdichte pels maken ze ook aan door goede voeding met voldoende vet in de vorm van lijnzaad of andere plantaardige olie in de vorm van zonnepitten e.d. (al dan niet gemalen).

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:37

Paard op mijn stalling staat dit jaar ook voor het eerst zonder dekens. Prima wintervacht aangemaakt. Ook al regent het heel de dag, ze krijgt nooit een regendeken op. Ook weinig beschutting in de wei/paddock. Paard doet het er heel goed mee. Ze gaan 's nachts wel gewoon droog op stal.
Ik zou het inderdaad lekker zonder deken proberen, de regen dringt niet zomaar door tot op de huid. Helemaal als ze 's avonds gewoon naar binnen gaan!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:39

Sybelle schreef:
Belmera schreef:
Een 0 grams regendeken vind ik niet handig. Paarden zetten hun haren overeind als ze t koud hebben, dat kan niet met n deken erop.

Welnee, dat is zo’n typisch bokt/internet ding dat vaak wordt nagepraat. In al die haren zit genoeg kracht om ondanks deken een luchtlaag te vormen. Door de beschutting van de deken is die laag ook nog beter stilstaand en blijft hij warm. Als er wind tussen de haren komt koelt een pony meer af en kost het verwarmen meer moeite. Plus tussen de deken en de haren komt ook nog wat lucht die warm kan worden en blijven.

Ik geloof erg in onderbuik gevoel. Dus als je dat hebt TS zou ik een goede waterdichte deken regelen.

Heb je wel eens n natte 0 grams deken gevoeld? Dat is echt zwaar hoor. En waar een wintervacht vrij snel opdroogt, blijft zo n deken lang nat. Bij mijn paard heeft een stal n keer uit nood (paard was met haar gevoerde deken in n plas gaan rollen, dus binnenkant nat, zo via de schouder water erin) een 0 grams deken op gedaan. In de avond lag haar haar plat en was de deken nat en koud. Paard was niet happy.

Maar iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En ik voel me niet goed bij een 0 grams deken op doen bij een paard met een winternacht. Wintervacht is de beste bescherming tegen koude en netheid. Al vind ik t wel fijn als ze in ieder geval droog kunnen staan, of een paar uur op stal om op te drogen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:49

Als ze 's nachts naar binnen gaan en paard is gezond, zie ik geen reden om een deken op te doen voor die paar uur.. Beetje kijken naar je eigen paard. Als ze het vreselijk vind om nat te blijven doe dan een dekentje om. Lijkt ze het prima te vinden, dan niet. Genoeg hooi om een beetje warm te blijven is natuurlijk wel noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:59

Petrichor schreef:
Haar vacht is echt gigantisch meer vacht dan paard. :+

Hier een beelddenker :+ . Ben wel erg benieuwd naar een foto van je paard :D .
Mijn paarden staan 24/7 buiten. Wel met schuilstal, maar ze staan blijkbaar liever in de regen te chillen.
Het is natuurlijk per paard verschillend, maar over het algemeen genomen kunnen de meeste paarden makkelijk zonder deken staan. In jouw geval kan ze snachts nog naar binnen om op te drogen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:05

Met een natte en dus zware deken word de isolerende laag tussen de haren platgedrukt en krijgen ze het veel sneller koud dus bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt. Dus goede dikke wintervacht dan gewoon naar buiten. Natuurlijk geen dagen en nachten achter elkaar in de regen laten staan want op een gegeven ogenblik kan de vacht het niet meer aan. Maar overdag buiten en dan op stal heb je geen deken nodig mits ze onbeperkt te eten hebben om zich warm te houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:10

Gewoon goed naar je paard kijken, je ziet vanzelf waneer het ze te ellendig is. De een is met 3 dagen regen nog tevreden, een ander staat al op al zijn hoefjes te schudden na 4 druppels.
Overigens nog nooit slechte ervaringen gehad met regendekens. Ik haal er altijd kurkdroge en warme paarden onder vandaan.
Je moet alleen niet zo‘n typische „regenjas“ kopen waar de binnenkant amper een lining heeft, die zijn afschuwelijk inderdaad. Een ongevoerde horseware deken is echt niet plakkerig en koud en wordt ook niet zwaar.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:37

Hier blijven de dekens al een aantal jaar in de kast. In het begin is het even wennen maar ik wil niet meer anders. (Overdag buiten zonder stal. Het eerste wat ze overigens doen in de wei is in de modder rollen.)

Eenmaal terug op stal zijn ze sneller droog dan dat de deken die erop lag kon drogen, en een natte deken die je ervan af haalt, krijg je op de stal nooit meer droog.
Daarnaast hoeven er geen vuile dekens meer worden gewassen, geen reparaties meer, en geen loshangende singels meer.

Het grootste voordeel:
Meer bewegingsvrijheid voor het paard!
(Ik zie dekens nogal eens gespannen zitten op de borst en de schoft, voordat wanneer een paard ligt.)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:55

Hier staat ze 24/7 buiten zonder deken. Ze hebben een schuilstal maar heb haar er nog nooit in zien staan. Ook wat bomen/bomenrijen om onder te schuilen.
En verder kan ze zo veel hooi vreten als ze wil.
Ze heeft er geen enkel probleem mee.
Je merkt idd dat de onderlaag altijd droog blijft.

Zolang ze uit de wind kunnen staan kunnen ze best wat hebben.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:15

Hoeveel hooi kan je paard eten in de tijd dat ze buiten staan?

Dat houd het kacheltje warm en en je minder snel een deken nodig

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 21:29

hagelslag schreef:
Hoeveel hooi kan je paard eten in de tijd dat ze buiten staan?

Dat houd het kacheltje warm en en je minder snel een deken nodig

Op dit moment krijgt ze geen hooi op de weide, er staat nog zoveel gras in dat krijgt ze alleen nooit op. Toevallig had ik vorige week wat hooi op de wei gevoerd ivm bevroren gras, dat ligt er voor een gedeelte nog steeds. :+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:33

Gewoon lekker op wei zetten. De vacht is in principe waterdicht, ook als het een keer hoost of de hele dag regent. Zolang ze voldoende kunnen lopen om zichzelf te warmen en genoeg kunnen eten, zie ik geen probleem. Hier staan ze regelmatig in de stromende regen, terwijl ze gewoon naar binnen kunnen >;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:34

In jouw geval? Gewoon lekker zonder laten staan.

Hier ook een lekker varkentje, en is een iers Sportpaard.

Kan tussen de bomen staan en ook onbeperkt wat te kauwen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:37

Mijn paard staat ook voor het eerst ongeschoren zonder dekens 24/7 buiten. Dus ook als het zoals vandaag een hele dag regent geen deken op. Ze kan in de stal schuilen maar dat doen ze natuurlijk niet :P Ze doet het prima en ik leg er nooit meer een deken op dat staat vast.