Perceel ligt laag ten opzichte van omringende percelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xdesix

Perceel ligt laag ten opzichte van omringende percelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:14

Hoi Bokkers,

Willen jullie met mij meedenken?

Ik ben me aan het oriënteren op een boerderijtje waarbij ik een paar paarden bij huis kan houden en nu heb ik een huis gezien met ruim een hectare grond en een ruime schuur. Echter nu heb ik de volgende vragen:

Het weiland is een voormalig ijsbaan geweest en nu valt mij op dat het achterste stuk van het perceel veel lager ligt dan de omringende percelen.

Dit betreft het perceel:
Afbeelding

Dit is het naastgelegen perceel:
Afbeelding

En dit het achterliggende perceel:
Afbeelding

Het perceel betreft volledig zandgrond. Is er een grote kans op een drassige weide in de wintermaanden? Of valt dit wellicht mee doordat het zandgrond is?

Is het ook mogelijk om het achterste stuk op te hogen? Ongeveer 3000m2. Wat zouden hier de kosten dan van zijn? Hoeveel zand zou je dan nodig hebben?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:20

Een ijsbaan moet natuurlijk water vast houden. Valt weinig te schaatsen zonder water namelijk. Dus dat klinkt niet perse gunstig.

Kun je niet gaan kijken? Er is best wat water gevallen, dus als het kurkdroog is, dan kan het blijkbaar prima.

Ibbel

Re: Perceel ligt laag ten opzichte van omringende percelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:34

Je kunt óf proberen te egaliseren (want de andere kant van het land ligt hoog, er zit als ik je kaartje goed bekijk 8 meter verschil tussen hoogste en laagste punt, dat kan je dus 'uitsmeren' zonder dat je extra grond hoeft aan te voeren) of denken: gaaf, een beetje heuvelachtige wei, fantastisch voor m'n paarden en er niets aan doen. Mocht het nat worden 's winters, gewoon afsluiten. Je wilt toch 's winters je paarden niet over die hele hectare hebben als je 's zomers ook wat gras wilt hebben.

Ophogen is praktisch niet uitvoerbaar en onbetaalbaar.
Je zou - weer op basis van je kaartje - al snel een paar meter grond moeten opbrengen. Dan heb je om 3000 m2 met 2 meter op te hogen (en dan nog heb je 6 meter hoogteverschil!) 6000 kubieke meter grond nodig. Dat is 250 grote vrachtwagens. Wil je ophogen met enigszins bruikbare grond mag je daar wel 100.000 euro voor uittrekken, en dan reken ik nog zuinig.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:46

Wij zijn van kleigrond naar zandgrond verhuisd afgelopen zomer. Wij beschikken ook over een ruime hectare, voor twee paarden. De vlakke stukken houden het tot nu toe prima, soms wat remsporen te zien maar meer ook niet. Hebben één klein stuk wat iets lager ligt en deze is toch wel behoorlijk sompig, zakt hier wel redelijk in weg dus er is wel duidelijk verschil te zien.
Wij laten de paarden nu zo weinig mogelijk op dat stuk lopen om het te sparen.
Hoe nat /stuk het land wordt, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe veel paarden je erop hebt lopen.

Wellicht heb je hier iets aan :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:50

Maak gebruik van je lage stuk door er een vijver aan te leggen. Lekker poedelen voor je paarden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:56

Je zou een grondboring uit kunnen laten voeren of er geen leemlaag voorkomt. Al zit je op zandgrond, met een ondoordringbare laag onder het zand heb je een probleem in de winter. De hydrologische situatie valt met alleen een hoogtekaart helaas niet te beoordelen.

Misschien rondvragen bij boeren van naastgelegen percelen? Die kunnen je vast veel vertellen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:00

Interessante kwestie in het kader van de klimaatveranderingen. Je weet niet wat komende decennia gaan doen maar hier wonen we op zandgrond en is het al jaren bal met een groot watertekort. In dat licht zou die diepte weer gunstig kunnen zijn zomers.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:01

Pumpkins schreef:
Je zou een grondboring uit kunnen laten voeren of er geen leemlaag voorkomt. Al zit je op zandgrond, met een ondoordringbare laag onder het zand heb je een probleem in de winter. De hydrologische situatie valt met alleen een hoogtekaart helaas niet te beoordelen.

Misschien rondvragen bij boeren van naastgelegen percelen? Die kunnen je vast veel vertellen.

Dit kan ik beamen. Onze vorige wei, midden op het zand, had ook een leemlaag. In de winter gaf dit kniediepe modder, waaronder gewoon droge grond zat. Wat een ellende was dat in de winter..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:20

Hier ook een leemlaag, op ongeveer 1.5m diepte. Geen enkel probleem mee, maar onze weide ligt juist hoog.

Een voordeel van jouw perceel is dat het (deels) afloopt, je kunt dus het laagste deel als wateropvang gebruiken. Je zou kunnen overwegen om juist op het hoogste deel een verhoogde zandpaddock bovenop het maaiveld te maken zodat je daar minder last hebt van water wat van omringende percelen komt. Je kunt daarvoor wellicht ook nog wat zand gebruiken wat je bij het diepste deel weghaalt (vijver graven daar of de helling vloeiender maken). Plus van die wallen zou ik greppels maken, dat helpt weer met de afwatering. De wal voor het laagste deel zou ik zo weggraven dat het gewoon vloeiend van het hogere naar het lagere deel afloopt. Al het zand van die wallen en het uitgraven van de greppels kun je weer gebruiken om een hoger stuk te maken.

Ibbel schreef:
er zit als ik je kaartje goed bekijk 8 meter verschil tussen hoogste en laagste punt

Op haar eigen stuk grond is het maar een ruime halve meter. Als je de wallen meetelt is het 1.20m.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:48

Wij zitten ook op zandgrond en ons perceel ligt ook lager dan dat van de buren. Ja onze wei is in de winter natter dan bij de buren. Dus die wordt dan ook niet gebruikt wil ik er in het voorjaar-zomer-herfst wat aan hebben voor de paarden. Een goede sloot er om heen die goed is bijgehouden zal een stuk schelen in het afvoer van overtollig water maar als het grondwaterpeil hoger komt te staan door langdurig regen zal die wei ook natter zijn of wellicht zelfs onderwater staan gezien waar deze voorheen voor gebruikt is geweest.
Wat Ibbel al aangeeft kan je kijken of je het hoogteverschil kleiner kunt maken door te gaan egaliseren, maar of dat voldoende gaat zijn... Bij ons lag de wei toen we hier kwamen wonen hol, middenstuk lag veel lager dan de zijkanten, dat hebben we veranderd door de zijkanten bij de sloot naar binnen te trekken en nu ligt de wei er veel beter bij.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:52

Pumpkins schreef:

Via dinoloket.nl kun je ondergrondgegevens downloaden. Misschien niet van exact het juiste perceel, maar wel van omliggende percelen. Daar kun je vaak wel iets aan conclusies uit trekken, zonder dat je zelf een duur bodemonderzoek laat uitvoeren.

Verder zou ik nu gewoon gaan kijken hoe het erbij ligt. Dit is wel het seizoen waarin veel water valt, dus als het nu nog kurkdroog is, zal het mogelijk best meevallen met wateroverlast ;-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:09

Dat is nog eens interessant, dat dinoloket! Dank je wel voor het delen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:16

Als het jaren als ijsbaan is gebruikt dan heeft het dus jaren in de winter onder (opgepompt) water gestaan. Ik kan me niet voorstellen dat dat veel goeds beloofd eigenlijk. Maar de opmerking van Bianca is een goede. Ik zou nu even goed door het weiland heenlopen om een idee te krijgen. Natuurlijk veranderd het flink als het door paarden belast wordt maar je krijgt wel een indruk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:58

Is je plan om ook in de wei te rijden?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:04

Alle percelen lopen blijkbaar af naar die kant als ik de andere gegevens zo bekijk, zit daar ook een sloot, aan de lage kant?

Ik zou gaan kijken hoe het er nu bijligt, het is maar een klein deel van de weide.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:06

Mariska_28 schreef:
Pumpkins schreef:

Dit kan ik beamen. Onze vorige wei, midden op het zand, had ook een leemlaag. In de winter gaf dit kniediepe modder, waaronder gewoon droge grond zat. Wat een ellende was dat in de winter..

Idem hier, mooie leemlaag terwijl we op zand zitten. In jan/feb/mrt, als het echt nat is en de grond verzadigd wordt dat erg nat. Oplossing: wij hebben stuk laten keren. Als het echt nat is kunnen ze daar lopen en sluiten we de rest af. Effectief hebben ze 10 maanden per jaar super veel ruimte en dus 2 maanden wat beperkter (dat is dan nog steeds een flinke paddock en 450 meter aan zandpad).

De situatie op dit moment zegt denk ik nog niet heel veel. De grond is nog niet verzadigd dus het is nog relatief droog. Dus gaan kijken kan maar als het nu droog is zegt dat nog niet heel veel denk ik...

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 08:35

Deze percelen liggen op de helling van een heuvel, het perceel waar jij naar kijkt is dan nog opvallend vlak.
Zolang je niet het laagste punt in het dal hebt zal de wateroverlast nog meevallen.
Houd er ook rekening mee dat deze gegevens 24 jaar oud zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:27

als er destijds een vergunning is afgegeven voor deze ijsbaan zijn er mogelijk nog gegevens in het dossier bij de gemeente en kun je er in kijken

mogelijk het waterschap, die zorgen er voor dat met "schouwen" de watergangen goed schoon gehouden worden door de eigenaren van het land zodat het water achterin uw perceel ook weg kan, weet niet of die sloten ook onder de schouwplicht vallen

mogelijk is daar nog informatie te verkrijgen over de afwatering, en misschien hebben zij nog wel gegevens over de ijsbaan, mogelijk zijn er destijds maatregelen genomen voor een hoger waterpeil in dat gebied

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:57

Is het niet juist wel prettig dat je wellicht 1 nat stuk hebt wat het water naartoe loopt, ipv dat de hele wei onder water komt te staan?

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 07:15

Helaas horen de andere percelen er niet bij dus egaliseren gaat niet lukken.
Zelf dat ik ook aan de "ijsbaan" afsluiten in de winter. Er zit een hele grote schuur bij, welke deels een inloopstal kan worden. 10,5x5 meter inloop dacht ik aan. Dus altijd droge voeten.

Bedankt voor de kostenberekening voor ophogen. Zelfs al zou ik de helft ophogen wordt het dus erg duur -O-. Dan is een inloopstal en paddock op droog gebied gemakkelijker en veel goedkoper te realiseren.

Ibbel schreef:
Je kunt óf proberen te egaliseren (want de andere kant van het land ligt hoog, er zit als ik je kaartje goed bekijk 8 meter verschil tussen hoogste en laagste punt, dat kan je dus 'uitsmeren' zonder dat je extra grond hoeft aan te voeren) of denken: gaaf, een beetje heuvelachtige wei, fantastisch voor m'n paarden en er niets aan doen. Mocht het nat worden 's winters, gewoon afsluiten. Je wilt toch 's winters je paarden niet over die hele hectare hebben als je 's zomers ook wat gras wilt hebben.

Ophogen is praktisch niet uitvoerbaar en onbetaalbaar.
Je zou - weer op basis van je kaartje - al snel een paar meter grond moeten opbrengen. Dan heb je om 3000 m2 met 2 meter op te hogen (en dan nog heb je 6 meter hoogteverschil!) 6000 kubieke meter grond nodig. Dat is 250 grote vrachtwagens. Wil je ophogen met enigszins bruikbare grond mag je daar wel 100.000 euro voor uittrekken, en dan reken ik nog zuinig.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 07:18

rien10 schreef:
Maak gebruik van je lage stuk door er een vijver aan te leggen. Lekker poedelen voor je paarden.

Dan heb ik meer vijver dan weide helaas. De "ijsbaan" beslaat 3/4 van de grond.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 07:20

Hannanas schreef:
Interessante kwestie in het kader van de klimaatveranderingen. Je weet niet wat komende decennia gaan doen maar hier wonen we op zandgrond en is het al jaren bal met een groot watertekort. In dat licht zou die diepte weer gunstig kunnen zijn zomers.

Interessante gedachte! Dank voor het delen!

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 07:32

Britta31 schreef:
Is je plan om ook in de wei te rijden?

Nee op de wei ga ik niet rijden. Het ligt naast het bos/zandpad *\o/*

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 07:34

MarliesV schreef:
Alle percelen lopen blijkbaar af naar die kant als ik de andere gegevens zo bekijk, zit daar ook een sloot, aan de lage kant?

Ik zou gaan kijken hoe het er nu bijligt, het is maar een klein deel van de weide.

Nee er zit geen sloot langs de wei, ook geen sloot in de buurt.
Helaas een groot deel van de wei want de andere percelen horen er niet bij -O-

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 07:58

Bedankt voor de bruikbare tips allemaal!

Helaas het huis nog niet bezichtigd, want ik zit met griep thuis. Huis staat al 3 maanden te koop, dus hoop dat het niet zomaar weg is. En als deze het niet wordt leer ik zo evengoed veel van jullie!

Nog wat vragen:
Op het perceel groeit alleen gras. Kan het aanplanten van bomen en struiken helpen tegen te natte grond?
Zou een sloot/ geul graven over de gehele lengte van het perceel /"ijsbaan" helpen tegen water? Met dat zand kan ik weer een ander stuk ophogen inderdaad en het is leuke training voor paarden als ze over verschillende hoogtes lopen.