Mijn pony uitlenen aan een zorgboerderij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ovivio

Mijn pony uitlenen aan een zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 17:15

Hallo, Ik ben kort geleden gecontacteerd door een zorgboerderij in mijn straat of het mogelijk was om met mijn shet (gezelschap voor mijn paard) te wandelen en hem mee te nemen om te borstelen etc. Ik twijfel enorm, hij is namelijk echt een schat en doet geen vlieg kwaad maar wat als hij dat nu wel doet, dan ben ik aansprakelijk. De gasten op die boerderij hebben namelijk mentale beperkingen. Ik vraag er natuurlijk geen vergoeding voor omdat ik weet dat mijn shet het geweldig vindt om erop uit te gaan. Hij is alleen wel erg hyper en sterk zelfs op zijn 25 jarige leeftijd.

Heeft iemand ervaring met zulke dingen en of ideeën over wat ik zou kunnen doen zodat ik me er comfortabel mee voel en het veilig is en blijft.

Anoniem

Re: Mijn pony uitlenen aan een zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:16

Ik zou dat alleen doen als ik er zelf bij zou blijven.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:22

Die vragen die je aan Bokt stelt, zou ik aan hen stellen en aan het juridisch loket.

Ik zou het persoonlijk nooit doen. Stel ze laten je Shetlander per ongeluk los, krijgt een ongeluk (of veroorzaakt er 1!) en overlijdt. Ik zou het mezelf nooit vergeven :n
Inderdaad alleen als je er zelf bij bent en zelfs dan alleen op eigen terrein

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:24

Ik zou het ook niet doen. Ze kunnen voor heel weinig geld zelf een shetje kopen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:32

Je kan toch om de tafel gaan zitten en ( van te voren) opschrijven wat je wel en niet wil.
Neem bv het snoepjes of brood geven en dergelijke. Beide kunnen gevaar opleveren voor je pony. Goede afspraken is iets wat een hoop ellende kan voorkomen.
Waarom geen vergoeding? Kan heus wel een kleine vergoeding tegenover staan. Kan uiteraard ook door middel van een zak voer of iets. Ook als er iets fout gaat, neem een ongeluk zoals een aanrijding, zou niet op jouw naam hoeven gebeuren. Hun willen jouw pony, daar mag gerust goed overwogen beslissingen over gemaakt worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:38

Gaat er iemand bij zijn met verstand van paarden (en dan niet de 15 jarige stagaire die heus al gevorderd is op de manege)? En hoe vaak willen ze hem mee gaan nemen? Zijn ze handig genoeg om je shet uit de wei te vissen en je paard te laten staan, ook als die misschien een keer staat de drammen bij de draad?

Ik zou hier niet om staan te springen, juist omdat je altijd aansprakelijk blijft.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:48

ik zou als setje gaan, dus ze kunnen jou en je pony inhuren voor bepaalde uren in de week, zo ben je er zelf bij en kan je ze in de gaten houden. Duidelijk afspraken op papier zetten.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:49

speurneusc schreef:
ik zou als setje gaan, dus ze kunnen jou en je pony inhuren voor bepaalde uren in de week, zo ben je er zelf bij en kan je ze in de gaten houden. Duidelijk afspraken op papier zetten.

Ja, inderdaad. Dit of niet.

Ovivio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 18:00

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik zou inderdaad een soort contract op kunnen stellen, dat als hij een keer trapt of bijt, wat natuurlijk altijd kan gebeuren, er niks aan de hand is. Ze hebben namelijk geen plek voor een pony. En vergoeding voel ik me altijd een beetje slecht over omdat hij mij ook niet veel kost. Maar inderdaad voer of dergelijke is een goed idee!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:13

Ik zou een juridische overeenkomst opstellen, puur vanwege die aansprakelijkheid. Dan huren ze de pony van je, desnoods voor 1 euro per jaar. Wel even overleggen met een notaris, op hun kosten, want het is niet zomaar rechtsgeldig!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:23

Ovivio schreef:
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik zou inderdaad een soort contract op kunnen stellen, dat als hij een keer trapt of bijt, wat natuurlijk altijd kan gebeuren, er niks aan de hand is. Ze hebben namelijk geen plek voor een pony. En vergoeding voel ik me altijd een beetje slecht over omdat hij mij ook niet veel kost. Maar inderdaad voer of dergelijke is een goed idee!

Je kunt contractueel je aansprakelijkheid niet ontlopen. Als jouw paard een kind bijt is het jouw verantwoordelijkheid. Is de jas van het kind naar de klote, mag jij 'm vergoeden, ook al beet het paard omdat het kind met snoepjes rondliep terwijl jij dat expliciet verboden had.
Breekt jouw paard los en ramt-ie een auto, idem. Ook al liep er geen begeleiding bij en had jij dat uitdrukkelijk geëist. Enz, enz.

Gewoon niet doen. Ze kunnen zelf een pony kopen, en hebben ze daar geen plek voor, jammer dan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:24

Zou die pony dit leuk vinden?Sommige ponies zijn gek op aandacht maar er zijn er ook wel die beslist niet blij van ondeskundig gepluk worden.En jouw paard staat alleen als de pony daarheen is?Laat ze zelf maar een pony kopen en dan bij jou tegen betaling of tenminste onkostenvergoeding stallen.aangezien je aangeeft dat zij zelf er geen plek voor hebben? Is toch zorgboerderij?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:40

Als eigenaar van het paard ben je aansprakelijk voor de schade die het paard aanricht. Je kan niet gewoon zelf op een A4'tje typen dat dat niet zo is, laten handtekenen en klaar.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:49

Gini schreef:
Als eigenaar van het paard ben je aansprakelijk voor de schade die het paard aanricht. Je kan niet gewoon zelf op een A4'tje typen dat dat niet zo is, laten handtekenen en klaar.

Nee dus! Wat ibbel zegt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:52

Heb je de 'niet' gezien in mijn tweede zin? :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:00

Gini schreef:

Hmm, ik dacht juist gelezen te hebben op zo'n juridische advieswebsite dat je inderdaad altijd voor minimaal 50% aansprakelijk bent voor de schade die je paard aanricht, zeker met kinderen onder de 14 jaar (dan zelfs 100%), maar dat je een contract kunt opstellen en dat deze dan bindend is. Met andere woorden: als je bijrijders of de personen die je pony lenen zo gek zijn dat ze alle schade voor zich nemen en daarvoor tekenen, dan zou je als eigenaar veilig moeten zitten.

Zat me een paar weken geleden toevallig in te lezen of een bijrijder juridisch gezien wel zo handig was, vandaar. Weet alleen niet meer precies waar ik deze info vond en of dit dan ook helemaal correct is.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:03

michenou schreef:
Gini schreef:

Hmm, ik dacht juist gelezen te hebben op zo'n juridische advieswebsite dat je inderdaad altijd voor minimaal 50% aansprakelijk bent voor de schade die je paard aanricht, zeker met kinderen onder de 14 jaar (dan zelfs 100%), maar dat je een contract kunt opstellen en dat deze dan bindend is. Met andere woorden: als je bijrijders of de personen die je pony lenen zo gek zijn dat ze alle schade voor zich nemen en daarvoor tekenen, dan zou je als eigenaar veilig moeten zitten.

Zat me een paar weken geleden toevallig in te lezen of een bijrijder juridisch gezien wel zo handig was, vandaar. Weet alleen niet meer precies waar ik deze info vond en of dit dan ook helemaal correct is.

Dacht als je kan aantonen dat een bijrijdster zelf een groot risisco heeft genomen dat je dan een (nader te bepalen) percentage van de schade eraf kunt krijgen.
Ik zou er geen zin aan hebben..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:14

De enige manier om aansprakelijkheid als eigenaar af te wentelen is om een paard daadwerkelijk langdurig te verhuren/verleasen etc. Zoals de paarden die bij prof ruiters staan, of als je je paard naar een africhtingsstal brengt ed. Dan heb jijzelf niet de dagelijkse zorg en verantwoording - want je paard staat ook niet meer bij jou.

Op het moment dat jij (en zeker tegen betaling) jouw paard op regelmatige basis uitleent aan een ander, heb je daarbij ook nog kans dat je aansprakelijkheidsverzekering particulieren zegt: dit is een zakelijke constructie, je moet een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Al die prof ruiters en africhtingsstallen hebben dat dus ook als ze slim zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:25

Hercule was expliciet genoemd en opgenomen in onze WA verzekering met daarbij dat schade door hem veroorzaakt aan derden of aan goed door de verzekering uitbetaald zou worden. Er was bekend dat anderen ook op hem reden cq menden.
Hercule had de kinderboerderij uitjes fantastisch gevonden zolang hij maar elke avond bij mij kon zijn.
Hercule heeft tijdens pony kampen meegedaan aan toilettair wedstrijden en de kinderen deden van alles met hem. Hij stond erbij te glunderen en na paar keer wist ik dat het goed zat.

Dus kijk naar je paard. Hercule en Chico zouden het gaaf hebben gevonden Polie vreselijk!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:27

Als het een zorgboerderij is, dan is dat over het algemeen gewoon een bedrijf. Ik zou dus zeggen dat je een contract moet opstellen tussen jou en dat bedrijf (niet naar de klanten van de boerderij maar het bedrijf zelf.) Ik weet niet wat daar precies de mogelijkheden of beperkingen zijn, maar dat heeft in elk geval niet zomaar dezelfde problemen als aansprakelijkheid onder particulieren.

Maar als je toch bezig bent is het wellicht ook een idee om zelf even op een rijtje te zetten wat je wel en niet wilt. (Wel poetsen en wandelen maar bv niet grondwerken, rijden, vrijspringen.) Dit hoeft allemaal niet tot in details juridisch maar het helpt om het wel duidelijk te hebben.

En je kunt natuurlijk een proeftijd afspreken, er zelf een paar keer bij aanwezig zijn of wat verder goed past.

Maar de aansprakelijkheid moet wel goed geregeld worden, dat kan teveel gevolgen hebben.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:01

Heb je een aansprakelijkheidsverzekering? Die ook schade door paard dekt (even bellen vaak)...
Dan gewoon doen als de aansprakelijkheid het enige is dat je tegenhoudt.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:05

Kunnen de mensen van de zorgboerderij niet een shetje kopen en die bij jou paard&shet stallen? Gewoon een pensionpony is het dan, en dan kunnen ze bij de zorgboerderij alles doen met die pony wat ze willen.
Moet natuurlijk wel haalbaar zijn qua ruimte voor het terrein waar jouw 2 nu gestald staan, en er moet een klik zijn tussen de dan 3 paarden. Ik neem aan dat de huisvesting dichtbij is voor de zorgboerderij en dat ze daarom bij jou aankloppen?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:16

Zolang er altijd goede begeleiding bij is die ook verstand heeft van paarden en veiligheid, denk ik dat het prima kan. Al helemaal als je zegt dat je Shetlander braaf is en van aandacht houdt.
Ik zou vragen of je een dag(deel) mee mag lopen om te zien hoe het er aan toe gaat en hoe de begeleiders omgaan met veiligheid, met name rond rond dieren. Dan kan je ook meteen een beetje kennis maken. Als dit goed gaat kan je verder kijken en observeren hoe zij omgaan met jou Shetlander icm de deelnemers van de zorgboerderij. Ik zou er de eerste paar keer dan gewoon bij blijven, totdat het goed voelt.

In mijn ervaring zijn begeleiders op zorgboerderijen juist veel bezig met veiligheid omdat ze die plicht uiteraard hebben richting de deelnemers toe. Deelnemers leren juist veel over veiligheid rond dieren en houden zich daar (vaak) ook aan. In principe is het waarschijnlijk veiliger om je Shetlander rond mensen met een beperking te hebben met begeleiding, dan 2 tieners (zonder beperking) zonder begeleiding.

Ovivio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 20:23

Ik stel alle hulp zeer op prijs! Ik zal vragen wat ik kan doen om een contract op te stellen via het bedrijf zelf, dit zou dan dus wel mogelijk moeten zijn? Mijn pony heeft inderdaad altijd al van aandacht gehouden vandaar dat ik het ook überhaupt ging overwegen.

Ovivio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 20:25

Ik had namelijk wel vroeger bij mijn verzorgpaarden dat ik een contract had ondertekend (mijn ouders) dat de eigenaar niet aansprakelijk was voor mijn verwondingen of schade aan mijn spullen als er iets gebeurde. Was dit dan ook al niet erg betrouwbaar? De klanten van de zorgboerderij zijn wel al volwassenen (boven de 18) dit maakt toch wel verschil?