Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rina schreef:Nooit een ongevoerde regendeken erop gooien. Een deken legt de haren plat, heet ze kunnen als ze het koud krijgen de haren niet meer omhoog zetten om warm te blijven. En aangezien een regendeken niet gevoerd is krijgt je paard het dan dus echt koud.
Als een deken dan altijd op z'n minst een 100 grams. Maar of je paard een deken nodig is TS???? Je kan checken of hij/zij het koud heeft door je vingers in de vacht op de kont/in de vouwen van de elleboog/ tussen de billen, voelt hij daar op de huid koud heeft hij/zij het ook inderdaad koud en kan je er een deken opgooien. Voelt de huid daar niet koud, niks doen. Dan heeft hij/zij het warm genoeg. Oren ed zijn slechte indicatoren om te checken of ze het koud hebben.
Poekkie schreef:rina schreef:Nooit een ongevoerde regendeken erop gooien. Een deken legt de haren plat, heet ze kunnen als ze het koud krijgen de haren niet meer omhoog zetten om warm te blijven. En aangezien een regendeken niet gevoerd is krijgt je paard het dan dus echt koud.
Als een deken dan altijd op z'n minst een 100 grams. Maar of je paard een deken nodig is TS???? Je kan checken of hij/zij het koud heeft door je vingers in de vacht op de kont/in de vouwen van de elleboog/ tussen de billen, voelt hij daar op de huid koud heeft hij/zij het ook inderdaad koud en kan je er een deken opgooien. Voelt de huid daar niet koud, niks doen. Dan heeft hij/zij het warm genoeg. Oren ed zijn slechte indicatoren om te checken of ze het koud hebben.
Mijn oude shet is helemaal koud en stijf zonder zijn ongevoerd regendekentje hoorwat mij betreft mag deze onzin wel eens de wereld uit.
rina schreef:Nooit een ongevoerde regendeken erop gooien. Een deken legt de haren plat, heet ze kunnen als ze het koud krijgen de haren niet meer omhoog zetten om warm te blijven. En aangezien een regendeken niet gevoerd is krijgt je paard het dan dus echt koud.
tamary schreef:Ongevoerd was hier anders altijd genoeg om oudje aan het eten te krijgen/houden. Eten is wat ze warm houd, deken is meer om ze droog te houden, nat koelt makkelijker af nl.
Kidde schreef:Maar ik lees nergens dat het bij TS om een oud paard gaat? Met een schuilstal zou ik het gewoon eerst zonder deken aankijken
Kinke schreef:ik mis een belangrijk deel van de info. Worden ze bijgevoerd? En hoeveel/vaak krijgen ze dat?
Paarden kunnen zich over het algemeen prima warm houden als ze te eten hebben. Gras doet nu niet zo heel veel meer.
Heleennn schreef:Een bot hooi is Vlaams (tenminste zo zeggen wij het in Antwerpen): een baal hooi dus.
Gewoon geen deken. Mijn paard staat ook voor de eerste winter altijd buiten, onbeperkt hooi en een goeie stal op de weide. Heb ze nog nooit weten bibberen. Ze krijgt iedere dag ook een schep muesli van stal en van mij nog extra een schep fiberforce met extra lucerne erbij. Gaat prima, vooral zorgen dat je paard goed doorvoed is en dan kunnen ze wel wat hebben. Ook een plek om uit de wind en regen te staan is belangrijk. Sommige van de paarden hier gaan bij het minste spatje regen al op een drafje de stal in gelopen. De mijne niet, maar de optie is er en dat is het belangrijkste.