Deken of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 00:56

Mijn paard staat nu voor de allereerste winter buiten.
Hij is niet geschoren en staat nu sinds april op de weide. Er is een mogelijkheid om in de schuilstal te gaan staan.
Moet ik bij een bepaalde temperatuur een dekentje aandoen? En hoeveel gram dan?
Hoe kan ik controleren of hij koud heeft?
Of doe ik beter niets?

Poekkie

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 01:01

Ik zou een ongevoerd regendekentje aandoen op dagen waar ze een ganse dager regen voorspellen, al dan niet met harde wind. Maar voor de rest lekker zo laten als je niet scheert :)
Als hij niet bibbert valt het wel mee.

P.s. als je de paardnatuurlijk site leest dan bevelen zij zelfs aan om ook bij bibberen geen actie te ondernemen want ze moeten maar sterker worden. Dat vind ik eigelijk dierenmishandeling :knuffel:

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 01:07

Hier hebben ze met schuilstal en geschoren streepje geen dekens op en ook niet nodig. Bibberen deze tijd van het jaar is te laat qua goed aanpassen vacht, er is dan te weinig of voor ander klimaat vacht aan gemaakt, in zulke gevallen is deken noodzakelijk. Maar wat niet bibbert en gewoon actief is, eet, speelt, etc. heeft geen deken nodig. Wel genoeg hooi, gras it niet veel meer in nu en ruwvoer is wat ze warm houdt.
Preventief dekens zou ik echt niet aan beginnen, dat is iets voor stijf, koud, snel afvallen, etc.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 01:10

Nooit een ongevoerde regendeken erop gooien. Een deken legt de haren plat, heet ze kunnen als ze het koud krijgen de haren niet meer omhoog zetten om warm te blijven. En aangezien een regendeken niet gevoerd is krijgt je paard het dan dus echt koud.

Als een deken dan altijd op z'n minst een 100 grams. Maar of je paard een deken nodig is TS???? Je kan checken of hij/zij het koud heeft door je vingers in de vacht op de kont/in de vouwen van de elleboog/ tussen de billen, voelt hij daar op de huid koud heeft hij/zij het ook inderdaad koud en kan je er een deken opgooien. Voelt de huid daar niet koud, niks doen. Dan heeft hij/zij het warm genoeg. Oren ed zijn slechte indicatoren om te checken of ze het koud hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 01:15

Ongevoerd was hier anders altijd genoeg om oudje aan het eten te krijgen/houden. Eten is wat ze warm houd, deken is meer om ze droog te houden, nat koelt makkelijker af nl.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 01:17

rina schreef:
Nooit een ongevoerde regendeken erop gooien. Een deken legt de haren plat, heet ze kunnen als ze het koud krijgen de haren niet meer omhoog zetten om warm te blijven. En aangezien een regendeken niet gevoerd is krijgt je paard het dan dus echt koud.

Als een deken dan altijd op z'n minst een 100 grams. Maar of je paard een deken nodig is TS???? Je kan checken of hij/zij het koud heeft door je vingers in de vacht op de kont/in de vouwen van de elleboog/ tussen de billen, voelt hij daar op de huid koud heeft hij/zij het ook inderdaad koud en kan je er een deken opgooien. Voelt de huid daar niet koud, niks doen. Dan heeft hij/zij het warm genoeg. Oren ed zijn slechte indicatoren om te checken of ze het koud hebben.

Mijn oude shet is helemaal koud en stijf zonder zijn ongevoerd regendekentje hoor :) wat mij betreft mag deze onzin wel eens de wereld uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 07:58

De mijne krijgt nooit een ongevoerde op omdat hij dan juist staat te bibberen dus dat verschilt per paard.

TS gaat je paard ook de schuilstal in? Als hij uit de regen/wind kan staan en genoeg kan eten om zichzelf warm te houden zou ik geen deken opdoen, zeker als hij een goede vacht heeft.

Ik zou wel een deken achter de hand houden. Als je ziet dat hij het koud heeft, of je merkt dat de spieren strammer zijn kan je ‘m gelijk opgooien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 08:05

Ik zou het eerst gewoon aankijken hoe hij op kouder/nat weer reageert. En zorgen dat er genoeg ruwvoer aanwezig is om zichzelf warm te houden.

Mijn ponys hebben 2 stallen als inloopstal en toen grietje er nog was gingen ze met koud weer met zijn 3e in een stal. Lekker warm dicht op elkaar

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 08:18

Poekkie schreef:
rina schreef:

Mijn oude shet is helemaal koud en stijf zonder zijn ongevoerd regendekentje hoor :) wat mij betreft mag deze onzin wel eens de wereld uit.

Maar ik lees nergens dat het bij TS om een oud paard gaat? Met een schuilstal zou ik het gewoon eerst zonder deken aankijken

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 09:03

Ligt eraan wat voor je paard je hebt, wat je met je paard doet en hoe hij nu reageert op de kou.

Ik heb 1 shet, 1 haf en 1 kwpn-er staan. De shet houdt zich goed warm en heeft niks nodig. De haf heeft cushing en stond hele dagen te zweten dus die is geschoren en heeft 250gram op. De KWPN-er had het al weken koud en kwam de schuilstal niet meer uit. Die heeft in het najaar 150gr regendeken op gekregen en heeft er nu net sinds een paar dagen 200gr bij.

Bij de KWPN merk ik dat ze steenkoude oren heeft, niet meer graag wil liggen op het zand, en dus veel in de schuilstal gaat staan. Ik heb ze wel aan huis dus kan beter in de gaten houden hoe ze zich gedragen.

Ze lopen overigens 24/7 in een gedraineerde paddock, rijbak en hebben een grote schuilstal. Wel in de polder met weinig beschutting.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 09:46

rina schreef:

Dit is net zoiets als dat fabeltje van je paard niet nat in de zon zetten omdat hij dan oververhit zou raken. Meestal komt een paard met platte vacht onder een deken vandaan omdat het met deken lekker warm is. Als het kouder wordt komt mijn paard gewoon met opgezette vacht onder zijn regendeken vandaan. Behalve misschien op die maar plekken waar de deken strak zit, het randje bij de hals bijvoorbeeld. Je kunt toch ook zelf gewoon kippenvel krijgen onder je kleding??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:14

Bij erge regen doe ik ook een regendeken op en als het weer droog is doe ik hem af. Haren staan gewoon na een uur weer overeind.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:20

tamary schreef:
Ongevoerd was hier anders altijd genoeg om oudje aan het eten te krijgen/houden. Eten is wat ze warm houd, deken is meer om ze droog te houden, nat koelt makkelijker af nl.

Dit geldt ook voor mijn merrie (25), al heeft ze nu sinds een paar dagen een gevoerde deken op omdat de temperatuur gedaald is. Het is echt kijken naar je paard.

Mijn jonkie (3) staat lekker in zijn eigen wollige winterjas. Die heeft zoveel haar dat hij makkelijk warm en droog blijft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:23

Om te voelen of je paard koud is kan je verschillende plekken voelen. Achter de oren bij de aanzet, op de singelplaats en tussen de achterbenen. Daar zou een paard comfortabel warm moeten zijn. Je kan ook regelmatig temperatuur opnemen met een thermometer, maar dan moet je wel de basistemperatuur van je paard eerst vaststellen.
Daarnaast goed kijken naar gedrag, mist ie energie, staat ie er anders bij dan de andere paarden uit de groep, hoeveel vacht zit erop, eet ie goed of heeft ie juist veel honger, valt ie in etc.

Wees minder bang voor lage gevoelstemperatuur bij droog weer, vooral nat weer geeft kou aan je paard. Soms is dan een regenjas (lees regendeken) voldoende, platte haren verhaal is hierboven al goed uitgelegd.

Goed passende deken is wel essentieel, comfort is belangrijk. Wees ook niet bang om de deken weer een dagje af toe doen als het lekker weer is, sommige mensen beweren dat dat niet kan maar dat is onzin, het is juist goed aan te passen aan het weertype.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:33

Kidde schreef:
Maar ik lees nergens dat het bij TS om een oud paard gaat? Met een schuilstal zou ik het gewoon eerst zonder deken aankijken

Waarom is dat nodig dan? Als ze doorweekt zijn na een hele dag regen (met eventueel wind), dan helpt heel dat systeem van vacht omhoog zetten geen zier meer, ongeacht de leeftijd van het paard. En ja een jonkie kan dan beter extra energie vrijmaken en wat compenseren, maar of het comfortabel is betwijfel ik sterk. Overigens heb ik na natte en winderige dagen al regelmatig een jonger (10-15 jaar) paard bibberend uit de wei gehaald. Er is een schuilstal, maar op een paard na zijn ze meestal te koppig om er in te gaan staan of willen ze niet weg van de groep. En waarom je nu echt moet willen dat je paard heel de dag in zijn schuilstal blijft staan ipv gewoon comfortabel met een licht dekentje naar buiten te kunnen voor die paar dagen is mij ook een raadsel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:34

ik mis een belangrijk deel van de info. Worden ze bijgevoerd? En hoeveel/vaak krijgen ze dat?
Paarden kunnen zich over het algemeen prima warm houden als ze te eten hebben. Gras doet nu niet zo heel veel meer.

arabofriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:43

Misschien een beetje andere vraag, maar ik heb mijn merrie altijd gereden en in de wei een 200 grams deken opgedaan zo snel het kouder werd om te voorkomen dat ze na het rijden niet 'droog'te krijgen is. Dan zou ze het door het zweet juist koud krijgen. Dit gaat al jaren goed. Maar nu heb ik minder tijd (examenjaar) en nog erger.... volgend jaar zal ik echt niet meer kunnen rijden. Ze blijft bij mijn ouder op de boerderij maar de andere paarden hebben geen deken. Ze is een Arabofries, en ik vraag me af of ze wel een dikke vacht gaat maken als we haar 'ineens' volgend jaar geen deken meer op gaan doen. Ik heb hem af gelaten dit jaar en ze heeft het 1 keer koud gehad. Maar bliojkbaar wel vacht aangemaakt, nu gaat het nog goed. Toch heeft ze echt een dunner vachtje dan de anderen. Is dit genetisch, of door afwenning in de jaren? Kan ik er op rekenen dat ze zonder deken kan als ze geen echte arbeid meer verricht? (Dus net als de anderen zonder deken hier)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:03

@arabofriezen: Vachtontwikkeling is genetisch, maar niet door gewenning :) Dus als ze van het voorjaar zonder deken heeft gestaan zal ze niet minder vacht aanmaken omdat ze vorige jaren wel een deken had. Maar sommigen hebben sowieso meer of minder haar dan anderen, dat wel.
Als ze van het najaar altijd een deken op had zal de vacht datzelfde winterseizoen dunner zijn omdat het lichaam dan minder prikkel krijgt om meer haar aan te maken. Wordt vaak gedaan bij ruiters die niet willen scheren maar wel veel rijden :)

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 22:28

Kinke schreef:
ik mis een belangrijk deel van de info. Worden ze bijgevoerd? En hoeveel/vaak krijgen ze dat?
Paarden kunnen zich over het algemeen prima warm houden als ze te eten hebben. Gras doet nu niet zo heel veel meer.

Ze krijgen elk 1 botje hooi per dag en er ligt ook altijd een zak met stro. Ze krijgen twee maal per dag een half bekertje korrel ( havens basisbrok met cavalor traditional) . Ik rij ze als het droog is 5x per week een uurtje maar nu is de piste te glad dus 1x per week op verplaatsing

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:29

Wat is een botje? Een baal? Of een plak? Om hoeveel kilo gaat het dan? Balen verschillen nogal eens van gewicht

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 23:07

capopjekop schreef:
Wat is een botje? Een baal? Of een plak? Om hoeveel kilo gaat het dan? Balen verschillen nogal eens van gewicht

Een kleine botje weegt ongeveer 10 tot 12 kilo.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:17

capopjekop schreef:

Ik vroeg het mij ook af wat een botje is maar geen idee..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:24

Mijn paard heeft dit jaar voor het eerst geen deken op, dit gaat super goed want moeder natuur heeft voor een dikke vacht gezorgt! :D Ik geef haar wel een regendeken als het regent, zo verwend is ze dan wel. :) En verder zorg ik dat er veel zaagsel in de stal ligt en dat en meer dan voldoende hooi ligt zodat ze goed warm kan blijven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:08

Een bot hooi is Vlaams (tenminste zo zeggen wij het in Antwerpen): een baal hooi dus.

Gewoon geen deken. Mijn paard staat ook voor de eerste winter altijd buiten, onbeperkt hooi en een goeie stal op de weide. Heb ze nog nooit weten bibberen. Ze krijgt iedere dag ook een schep muesli van stal en van mij nog extra een schep fiberforce met extra lucerne erbij. Gaat prima, vooral zorgen dat je paard goed doorvoed is en dan kunnen ze wel wat hebben. Ook een plek om uit de wind en regen te staan is belangrijk. Sommige van de paarden hier gaan bij het minste spatje regen al op een drafje de stal in gelopen. De mijne niet, maar de optie is er en dat is het belangrijkste.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:11

Heleennn schreef:
Een bot hooi is Vlaams (tenminste zo zeggen wij het in Antwerpen): een baal hooi dus.

Gewoon geen deken. Mijn paard staat ook voor de eerste winter altijd buiten, onbeperkt hooi en een goeie stal op de weide. Heb ze nog nooit weten bibberen. Ze krijgt iedere dag ook een schep muesli van stal en van mij nog extra een schep fiberforce met extra lucerne erbij. Gaat prima, vooral zorgen dat je paard goed doorvoed is en dan kunnen ze wel wat hebben. Ook een plek om uit de wind en regen te staan is belangrijk. Sommige van de paarden hier gaan bij het minste spatje regen al op een drafje de stal in gelopen. De mijne niet, maar de optie is er en dat is het belangrijkste.

Aha dankje een bot is dus een kleine baal hooi