Nou inmiddels zijn er met een graafmachind proefsleuven gegraven, dat bleek goed nieuws te brengen: de grond in de omgeving is overal dikke klei, op 1 zandplaat die als een rivier door een aantal dorpen slingert na. En wat blijkt, ons land ligt daar PRECIES bovenop.
Na 1m kwamen we op 1 plek heel grof geel zand tegen:

en 20m verderop na 80cm wit zand:

Volgens de loonwerker was dat zand niet té fijn, we konden er geen bal van maken gelukkig.
Hun plan is om de grond te keren, sleuven de graven in de klei en daar drainage in te leggen (slibt niet dicht, dat weet hij zeker) en dan 40cm van het opgegraven zand er op.
Een andere loonwerker is langs geweest om te kijken en een offerte op te maken, en die zegt weer dat we ook een laag van 20cm zand recht op de klei kunnen gooien zonder worteldoek en drainage. Hij beweert dat het jaaaaren duurt voordat ze dat een beetje door elkaar heen lopen, en áls het gebeurt dat de bodem dan alsnog veel water doorlaat vanwege de mengeling van zand en klei.
Persoonlijk vind ik dat een minder aantrekkelijk idee omdat het voor mijn gevoel veel sneller gemengd wordt dan hij denkt (zeker de eerste 5 jaar niet zegt hij).
Nou even de prijzen afwachten maar 
De marienwaard heb ik gemaild en die komen er nog op terug!