Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Een stal vinden voor een pssm1 paard is sowieso vreselijk moeilijk. Vaak kunnen ze niet op gras en ze moeten heel suikerarm hooi. Dan moet je dus echt al gericht gaan zoeken naar een soort paddock paradise waar ze niet op gras lopen en wat ingericht is op overgewichtige paarden. Echter zijn zulke stallen dan meestal weer niet ingericht op individueel bijvoeren van supplementen.
Sterkte met je pony, pssm is een enorme zorg.
ruitje schreef:Ik bekijk dingen natuurlijk vanuit de kant als pensionstalhouder, dus ik heb een aantal vragen
Allereerst: Wat een stalhouder beloofd moet hij/zij nakomen.
Ik vind bijv, die supplementen echt een no go. Als je dat aangeeft moet je het doen. Wat zegt de stalhouder als je daar iets van zegt?
Wat ik een lastig onderdeel vind uit jouw verhaal is je hooi. Enerzijds zie ik staan dat je wil dat hij onbeperkt moet, anderzijds dat hij zich vol vreet en dat niet goed voor hem is. Wij hebben dat ook wel eens, dat een klant enerzijds zegt mijn paard moet afvallen en anderzijds er een bult ruwvoer en krachtvoer in wil. Kan het zijn dat je hierin gemixte signalen naar de stalhouder geeft?
Mijn vraag is ook wat je budget is, ik lees hier wel vaker topics van mensen die voor 100 euro bij een boer gaan staan en dan achteraf zeggen: Hij doet alles zwart en zorgt niet goed voor mijn paard. Maar dit weet ik natuurlijk niet he, of dit bij jou het geval is!
Verder vind ik je topictitel een klein beetje ironisch, want jij hebt het over bemoeienissen, maar ik zie dat jij dat ook doet. Ik vraag mij af hoe jij zeker weet dat er geen belasting betaald word? En je bemoeit je blijkbaar ook met de manier hoe de stalhouder haar paarden houd
.
Als laatste wil ik nog meegeven dat een PSSM paard lastiger is op een pensionstal, wij hebben er nu 1 staan en er ook wel eens in pension gehad. Het vraagt als stalhouder meer kennis en meer individuele zorg. Dat vinden wij vooral 'leuk' , het is boeiend als je als stalhouder het voor elkaar kan krijgen zoiets passend te laten zijn. Maar je zit ook aan grenzen, betreft wat je voor een paard kan betekenen. Zo hadden wij er 1 die in de zomer op de paddock moest blijven, i.p.v. op het gras. Maar er was geen enkel pensionpaard met dezelfde vraag. Dus stond dat paard in de zomer alleen.
Dan doe je dus echt je best als stalhouder, maar kun je het gewoon niet anders organiseren op je bedrijf dan zo.
Misschien kun je aangeven in welke regio je wat zoekt? Dan kunnen we helpen.
Morganlefay schreef:Paarden met dit soort problemen moet je in eigen beheer zetten. Een doorsnee staleigenaar beheerder heeft nog de tijd nog de mankracht om dit soort specifieke verzorging goed uit te kunnen voeren.
En pas je topic titel aan.
Dit zet mensen op het verkeerde been.
Beter is Mijn paard heeft PSSM1, ik zoek een goede stal voor m.
anonyme schreef:Bemoeienissen heb ik op alle 2 de stallen tegengekomen sinds mijn pony een aamval heeft gehad van pssm, in de trant van 'het valt wel mee' of hij kan gewoon op gras of je moet gewoon zo en zo en zo trainen. Of ' hij heeft een prima leven gewoon wat aanpassingen en opgelost'