Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shalimar schreef:Laatst hoorde ik dat stro tbv het planmatig afrijpen en persen wordt doodgespoten met glyfosaat. Dit komt vervolgens dus terecht in je stal, waar je paard er vervolgens lekker op staat te knabbelen. Nu ik sinds kort op een wat meer diy stal sta, en dus meer invloed heb op wat er in mijn stal ligt (maar helaas zonder opbergruimte voor een voorraad bio stro voor zover dat er is), zit me dit steeds meer dwars. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Maak je je er druk over? Heb je adresjes voor bio stro (regio Arnhem, Zutphen)? Of weet je meer over afbraak van bestrijdingsmiddelen in stro, gevaren of juist niet, gezondheidseffecten of heb je ervaringen? Ik hoor het graag om me er beter een mening over te kunnen vormen.
Dieuwertje92 schreef:Qua biologisch ben ik zelf van mening dat dit ook niet aantoonbaar veilig is. Als de buurkavels wel besproeid worden komt hier ook altijd door drift pesticiden op het biologische gewas. De residuen zitten ook in het oppervlaktewater, als een biologische boer dus water geeft aan de gewassen zitten hier ook weer sporen van in.
Het blijft dus een lastig verhaal!
troi schreef:Dieuwertje92 schreef:Qua biologisch ben ik zelf van mening dat dit ook niet aantoonbaar veilig is. Als de buurkavels wel besproeid worden komt hier ook altijd door drift pesticiden op het biologische gewas. De residuen zitten ook in het oppervlaktewater, als een biologische boer dus water geeft aan de gewassen zitten hier ook weer sporen van in.
Het blijft dus een lastig verhaal!
Sterker nog op de percelen naast een biologisch perceel wordt meer bestrijdingsmiddel gebruikt omdat vanuit de biologische percelen meer plagen overwaaien naar de reguliere percelen. Het probleem is dus eigenlijk nog veel groter. Maar goed dat is niet de vraag van TS
LaDonna75 schreef:Ik weet niet hoeveel stro je nodig hebt, maar wij hebben stro uit de buurt van Zutphen, dat weliswaar niet biologisch is maar zeker weten betrouwbaar is en zonder glyfosfaat gewonnen is. Van een akkerbouwer die ik goed ken.
Áls dat doodspuiten al gebeurt, want ik vraag me af of dat kan en mag en zin heeft hier in NL.
Shalimar schreef:Door mais rijden ze gewoon heen, dat zag ik vorige week in Limburg nog
_Penotti schreef:Hoe moet een spuitwagen door mais heen komen?
En bij graan heb ik het hier naast ons ook nog niet gezien.
Aardappelen wel, jee, wat word daar veel gespoten. Staat momenteel langs ons, hoop volgend jaar weer wat anders.
Maanon_ schreef:_Penotti schreef:Hoe moet een spuitwagen door mais heen komen?
En bij graan heb ik het hier naast ons ook nog niet gezien.
Aardappelen wel, jee, wat word daar veel gespoten. Staat momenteel langs ons, hoop volgend jaar weer wat anders.
Mais is in een later stadium idd lastig spuiten.
Van die aardappelen ben je een jaar of twee/drie (of meer) af![]()
Ligt er een beetje aan hoeveel verschillende gewassen de boer teelt, wij telen 1:5/1:6, dus dan zou je er langer (4/5 jaar) vanaf zijn.
En als aanvulling op de linkjes:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... graanoogst
Het is dus niet(!) toegestaan om het te gebruiken om graan dood te spuiten.