Moestuingewassen voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Moestuingewassen voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 11:40

De kinderen zijn het huis uit en de moestuin wordt te groot.
Die grote moestuin hou ik graag, want daarin verwerk ik al mijn paardenmest.

Nu mijn vraag:
Zijn er nog mensen die "paardenvoer" in hun moestuin kweken.

Ik kweekte al voederwortelen, maar doordat ik niet sproei is daar echt wel veel werk aan ( uitdunnen, wieden, netten erover ...)
Voederbieten zijn gemakkelijker maar daar had ik blijkbaar een minder lekkere variëteit want mijn paarden lustten ze écht niet. Wie heeft goede raad?
Ik zet nu zonnebloemen die ik volledig door mijn hakselaar draai. Dat werkt prima maar in die stammen zitten heel harde draden van zo een 20 cm lang, die de hakselaar niet in stukken kapt. De paarden eten alles op en lijken er geen last van te hebben, maar ik vertrouw het niet 100 %.

Ik ben ook op zoek naar een nateelt, voor na de vroege aardappelen.

Wie heeft ervaringen?

dioni

Re: Moestuingewassen voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:48

sla, andijvie, rucola, raapstelen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:53

Hier zijn ze dol op radijs ook als ze door weinig water behoorlijk pittig zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:19

Ik weet dat onze ponies vroeger heel graag peulen aten. Ze stonden al aan het hek te hinneken als mijn moeder bij de planten in de buurt kwam.

Ze waren ook gek op Frambozen.

Sla en kool is naar mijn weten niet echt goed voor paarden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:38

Weet je zeker dat je voederbieten had? Mijn paarden zijn er allemaal dol op en ik heb nog nooit 1 gehad die ze niet lustte. Het is anders een prima gewas voor de tuin en je hebt er wat aan. Boerenkool kan ook goed, daar heb je zelf ook wat aan en het kan gewoon blijven staan. Kun je iedere dag wat vers voeren voor de vitamine C

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:43

Koolsoorten = gasvorming, dus voorzichtig mee zijn. Paard heeft langer darmstelsel en dan is het lastiger om gas er uit te krijgen (gaskoliek).
De wortelgroentes werden vroeger gezien als diervoer, bovengronds was voor mensen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:58

Het is misschien niet echt moestuin maar ze zijn wel gek op de bladeren van de hazelaar en dan heb je zelf lekkere noten ..

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:02

Zonnebloemen!!! Zeker blijven doen!!!

Volledig eetbaar van stengel tot zaadbol, blad en bloem. Ze zitten tsjokvol vitamienen en mineralen en ze zijn ook nog eens medicinaal! En vaak worden ze erg gesmaakt :Y)
+ ook medicinaal en eetbaar voor jezelf of een mooi boeketje op tafel.
Je hoeft ze overigens niet te hakselen als je ze vers voert.
Ze eten ze ook op in zijn geheel en zijn dan vaak wat langer bezig.

Rabarberblad kan gebruikt worden als natuurlijke wormenbehandeling bvb. En van de stengels maak je zelf lekkere jam.

Rendiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:14

BillyJ schreef:
Zonnebloemen!!! Zeker blijven doen!!!

Volledig eetbaar van stengel tot zaadbol, blad en bloem. Ze zitten tsjokvol vitamienen en mineralen en ze zijn ook nog eens medicinaal! En vaak worden ze erg gesmaakt :Y)
+ ook medicinaal en eetbaar voor jezelf of een mooi boeketje op tafel.
Je hoeft ze overigens niet te hakselen als je ze vers voert.
Ze eten ze ook op in zijn geheel en zijn dan vaak wat langer bezig.

Rabarberblad kan gebruikt worden als natuurlijke wormenbehandeling bvb. En van de stengels maak je zelf lekkere jam.

Interessant! Kan je de gehele zonnebloem, dus inclusief stengel gewoon in zijn geheel vers voeren?

Ik heb een aantal in mijn tuin staan. Dan kan ik elke avond eentje meenemen voor m'n paard :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:16

Mais, je hebt zowel voermais (hele plant) als suikermais (de kolf)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:40

tamary schreef:
Koolsoorten = gasvorming, dus voorzichtig mee zijn. Paard heeft langer darmstelsel en dan is het lastiger om gas er uit te krijgen (gaskoliek).
De wortelgroentes werden vroeger gezien als diervoer, bovengronds was voor mensen.

Boerenkool geeft geen gasvorming.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:43

Die thuis zijn gek op komkommers ... groeit heel makkelijk ook :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:44

Luzerne of esparcette wellicht? En misschien wat kruiden inzaaien?
Voor kruiden zou ik kijken wat er in de mixen van bijv de paardendrogist zit en dat zaaien (bijv. kamille).

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:34

Rendiertje schreef:
Interessant! Kan je de gehele zonnebloem, dus inclusief stengel gewoon in zijn geheel vers voeren?

Ik heb een aantal in mijn tuin staan. Dan kan ik elke avond eentje meenemen voor m'n paard :).

Jazeker!! :Y)
Ook als ze bvb al in zaad staan of alleen nog maar zaadbollen hebben maar nog geen bloemen..
Ook de scheuten kan je bvb voeren. Echt alles is eetbaar.

De zaadbollen (bloemknoppen) werden vroeger door mensen gegeten als soort van krachtbommetje, het gaf de krijgers moed... het is een soort natuurlijke oppepper hahaha
Het witte spul in de stengel, daar zijn mijn honden bvb ook dol op. Die bijten de stengels stuk en eten dan ook echt alleen dat witte wollige spul op van de binnenkant.

Maar dus ook voor paarden erg gezond. In het algemeen zit de plant gewoon tsjokvol goede mineralen en vitamienen en is daardoor overwegend weerstandsverhogend. Maar van gedroogde bloemblaadjes kan je bvb koortswerende thee maken enzovoorts..

de wortels zou ik overigens niet voeren deze zijn zodanig medicinaal (worden ingezet tegen oedeem, artrose/artritis, hartproblemen, verwijderen van nierstenen,..) en daarmee zou ik dus oppassen. Tenzij je de dosering zou te weten komen.

leuk weetjes, als koeien verse zonnebloemen gevoerd krijgen, word de melk veel romiger en licht geel/beige van kleur....
De gedroogde stengels kan je gebruiken als tuinfakkel...

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:12

pillow schreef:
tamary schreef:

Boerenkool geeft geen gasvorming.

Ik durf geen uitspraken te doen over gasvorming bij paarden. Maar boerenkool geeft bij mensen juist
veel gasvorming.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:21

Ik geef de komkommers die ik te veel heb wel eens aan mijn paard, maar die zou je dan wel iets langer of later moeten voortelen in de kweekbak als ze na de aardappelen de grond in moeten.
En ik ‘kweek’ kleefkruid :+ Dat laat ik altijd lekker staan, en voer ik beetje bij beetje. Zelfde geldt voor brandnetel. Allebei hartstikke gezond.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:30

Kardoen en artisjok, van beide kun je het blad voeren. Ook voer ik snoeisel van onze druif, heb rozenbottels en framboos staan. Misschien kan paard-en-plant in Wilhelminaoord je op nog wat ideeën brengen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:36

Citaat:
Ik durf geen uitspraken te doen over gasvorming bij paarden. Maar boerenkool geeft bij mensen juist
veel gasvorming.

...ik ontbijt in het donkere seizoen met boerenkool, noten en een appel.
Nooit iets van gasvorming gemerkt.

Wel een grappig idee om Knollie ook boerenkool met appel te geven...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:26

Citaat:
veel gasvorming.

Mijn darmen reageren op alles wat maar enige gasvorming geeft, maar nog nooit van boerenkool.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 10:18

pillow schreef:
Weet je zeker dat je voederbieten had? Mijn paarden zijn er allemaal dol op en ik heb nog nooit 1 gehad die ze niet lustte. Het is anders een prima gewas voor de tuin en je hebt er wat aan. Boerenkool kan ook goed, daar heb je zelf ook wat aan en het kan gewoon blijven staan. Kun je iedere dag wat vers voeren voor de vitamine C

Welk ras van voederbieten kweek je?
Er bestaan ook witte, langwerpige voederbieten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 10:20

DubbelDun schreef:
Mais, je hebt zowel voermais (hele plant) als suikermais (de kolf)

Kan je mais nog in juli/augustus zaaien? Om dan eventueel onvolgroeide planten te voeren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:28

Voederbieten moeten ze vaak wel leren eten. Rena moest er vroeger ook niks van weten. Maar dapper volhouden met kleine stukjes en na een poosje werd ze er gek op. Ze knaagt sindsdien zó een hele voederbiet op als je haar de kans geeft :)

Maar...wortelen veel werk...? Gewoon met zaaien even secuur te werk gaan zodat ze meteen op goede afstand opkomen en je hoeft er niks aan te doen :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 10:47

Het verwondert mij dat niemand suggereert om gewoon nog tarwe/gerst/haver te zaaien en dan tegen de winter te laten afgrazen.
Er wordt toch ook wintertarwe en wintergerst gezaaid?
Of kan je dat niet in de zomer zaaien?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:55

koend schreef:
Het verwondert mij dat niemand suggereert om gewoon nog tarwe/gerst/haver te zaaien en dan tegen de winter te laten afgrazen.

Ja of te maaien en dan te voeren ( op stal ) maar mensen vinden graan teveel suiker zetmeel en weet ik wat allemaal teveel bevatten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:01

koend schreef:

Graan verbouwen op kleine schaal is vaak niet rendabel (zaden opgegeten ipv ontkiemt) en het is flink werk om de grond er klaar voor te krijgen. Als je hoeveelheden wil verbouwen als wintervoedsel, dan heb je daar een flink stuk voor nodig en dat moet wel eerst geploegd, etc. en daarna opnieuw ingezaaid oid. Mais is de makkelijkste van de granen om te verbouwen op moestuinniveau. Al zou ik de kolven zelf eten en de paarden de rest voeren. Maiszetmeel is lastig te verteren voor een paard. Ze zijn ook niet samen ontwikkeld of "opgegroeid" aangezien ze van 2 verschillende continenten komen. Gerst en haver verteert een paard veel makkelijker.