Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RianneH schreef:Hoe groot is de stal, hoeveel pakken zijn erin gegaan, hoe lang heb je het laten liggen en wat was de kleur van het vlas dat je eruit gehaald hebt?
Een goede oppotstal hoort niet te stinken, dus ben benieuwd naar bovenste vragen.
Stro mengen door vlas is vragen om te een hele vervelende stal om te mesten, al kan het zijn dat je hier voordeel hebt gezien je geen drollen hoeft te wippen.
EvelienKiss schreef:Okay, al deze informatie helpt. Dus het rode moet er inderdaad uit.
@Brainless. Als ik er meer pakken in doe, was het dan minder rood geworden? Het zakt toch naar onderen? De bovenste laag bleef maar droog. Dus het was niet verzadigd.
En @RianneH, de rest verspreiden, ook dat donkerbruine? Want dat heb ik er ook maar uitgehaald. Zag er toch wel goor uit.
EvelienKiss schreef:Dank voor alle adviezen! Het is dus óf meer vlas erin, óf gewoon elke dag/week al het vieze eruit halen (en uiteindelijk niet potten). Ik denk dat het inderdaad iets is waar ik ervaring in moet krijgen, voor dit ene specifieke paard. Want elk paard gaat ook weer anders om met de stal blijkbaar.
_Penotti schreef:Mij is ooit geleerd.
Wil je dat je paard er een veilig en zacht bed aan heeft.
Ga in de stal staan en laat je zonder tegen te houden op je knieën vallen.
Als dat kan zonder pijn te doen ligt er voldoende in.
Met 1 pak op 3x4 is dat zeker niet zo. er ligt dan een dun laagje in, niet vol
En je krijgt die enorme bende omdat er te weinig in ligt.
Begin maar eens met 6 pakken en dan elke weer een par erbij.
Dan zijn er maar weinig paarden meer met bende.
Ik begrijp dat jij geen tips wilt, maar dat kan voor andere wel een aanvulling zijn in hoe een vlas stal fijner werkt
ikke schreef:Hoe diep is de stal? Als in: hoe groot is de afstap als je in de lege stal stapt?
Echt potten werkt alleen als je een hele dikke laag kunt maken. De onderlaag verzadigt maar dat maakt niet uit; de bovenlaag houdt het wel tegen.
Denk hierbij wel aan een laag van 20 a 30cm dik!
Heb je die ruimte niet, kun je geen potstal opbouwen.