Grote balen hooi uit elkaar halen voor opslag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RLm

Grote balen hooi uit elkaar halen voor opslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 12:36

Omdat ik op het moment hier in de buurt alleen maar hele dure kleine baaltjes hooi kan krijgen overweeg ik toch een paar grote balen te laten leveren. Ik kan deze recht voor de deur van mijn stal laten lossen maar ze passen helaas niet door de deur. Dan zal ik ze dus uit elkaar moeten halen en in delen naar binnen moeten brengen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Werkt dit? (Los van dat het veel werk is, maar dat is 100 kleine baaltjes naar binnen sjouwen ook :o ).

Sabbientje

Re: Grote balen hooi uit elkaar halen voor opslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:38

Probleem is dat losse plakken snel uit elkaar vallen en niet zo makkelijk stapelbaar zijn.
Dus uiteindelijk veel meer ruimte innemen dan kleine baaltjes.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:39

Heb ik ook wel eens gedaan, maar dan met voordroog. Neemt wel veel ruimte in beslag

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:40

Hooi of in plastic? Hooi kan (maar die grote hooibalen worden onder lage druk geperst en vallen dus echt los uit elkaar), in plastic kan niet. Dat gaat - hoe los je het ook stort - gegarandeerd schimmelen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:41

Had ik toen niet ibbel. IK had een baal met beginnende broei, uit elkaar getrokken. Heeft zeker 3 weken los gelegen voor het op was. Wou prima

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:43

Wij doen dat, vierkante balen in plastic laten brengen en dan telkens per 2 balen naar binnen dragen. Gaat perfect als je zo'n plak met 2 man kan pakken.

Als ze droog liggen, kunnen ze echt wel weken/maanden zo gehouden worden. Maar onze pakken zijn wel heel droog, geen idee als het natter is.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 17-07-20 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:43

zolang ze niet in plastic gewikkeld zijn zal het wel gaan.
gewikkelde balen moet je binnen 10-14 dagen opvoeren anders gaan ze schimmelen.

Kun je niet aan midi baaltjes komen?
van deze:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

Die kun je makkelijk in je eentje rollend verplaatsen, en zijn geschikt bij een lagere voersnelheid

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:48

Wij hebben dat ook wel gedaan; gaat prima maar je moet wel met 2 man/ vrouw zijn. Wij hebben ook nog een platte kar waar we ze op leggen en dan binnen weer op de plek van bestemming opstapelen op pallets. Dat is dan dus droog hooi.
Voordroog kan ook zo maar dan moet je het wel goed losschudden en op pallets leggen en regelmatig opschudden. Dan kan je echt wel een maand goed houden.

RLm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 12:51

Het gaat inderdaad om onverpakt hooi (sorry had ik er even bij moeten zetten)...opzich is de ruimte geen probleem, ik denk dat ik dat wel kwijt moet kunnen. Ik kan er ook 100 kleine baaltjes kwijt en wilde nu beginnen met 5 grote balen. Ik kan wel aan verpakte midibalen komen, die heb ik ook gehad omdat die inderdaad ideaal zijn maar mijn paard doet het slecht op het verpakte hooi (en dit was al vrij droog wat er in zat). Heb geinformeerd bij de leverancier of ze dit jaar geen onverpakte balen konden maken maar hun midibalen pers kan geen te droog hooi persen helaas...

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:53

Hoeveel paarden heb je dan? Want kleine pakken hooi zijn inderdaad behoorlijk duur. Ik heb vier paarden en gebruik de grote voorverpakte vierkante, daar haal ik gewoon vanaf wat ik iedere dag nodig heb dus sla binnen niets op...dan doe ik er een week mee met zon pak.
Als je minder paarden hebt, gaat het sneller schimmelen inderdaad. Dan zou ik zelf de rollen gefolied hooi nemen, die wegen minder en krijg je wel naar binnen. Ik heb nu toevallig eens de grote rollen hooi dus echt zonder folie...wat een bende geeft dat, dat valt echt uit elkaar. Maar ja dat is wel beter voor je paard gewoon hooi ipv voordroog.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:00

Ik heb het ook wel gedaan als er geen kleine pakjes meer zijn. Met de kruiwagen heen en weer lopen. Maar je krijgt de plakken nooit meer zo netjes gestapeld en het neemt dus meer ruimte in. Ik denk dat het ook aantrekkelijker is voor muizen etc omdat het “los” ligt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:04

ik ben bang dat je 5 grote balen los niet in dezelfde ruimte kwijt kan als 100 klein baaltjes. betwijfel zelfs of dat lukt als je ze vast laat. Maar passen de balen sowieso niet door de deur of kan je ze dan niet binnen krijgen qua materiaal?

Wij lossen ze altijd met een elektrische pompwagen en kunnen daardoor ook in wat kleinere/smallere ruimtes lossen als de deur maar breed genoeg is en het terrein vlak

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:04

Ik neem hier tegenwoordig ook grote onverpakte balen hooi omdat het in deze regio ook veel goedkoper is tegenover kleine baaltjes en een betere kwaliteit. Hier blijven ze echter buiten gewoon op paletten met dan iets bovenop het hooi en daarop een vrachtwagenzeil. Ik zit nu aan de voorlaatste baal en het ruikt echt heerlijk gewoon nog altijd. Hier is verpakt geen optie aangezien er eentje het echt niet verdraagt, op deze manier heb ik genoeg voorraad voor een jaar en blijft het goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:11

trustHim schreef:
ik ben bang dat je 5 grote balen los niet in dezelfde ruimte kwijt kan als 100 klein baaltjes. betwijfel zelfs of dat lukt als je ze vast laat.

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. 100 kleine baaltjes is 2 ton hooi (bij pakken van 20 kg), 5 grote pakken is ook 2 ton hooi (bij pakken van 400 kg)

RLm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:11

Ik heb 2 paarden, maar omdat 1 van de 2 het dus niet goed doet op verpakt hooi valt die optie helaas af. Ik kan zelf maar heel weinig pakjes hooi op mijn aanhanger en alle partijen die hier bezorgen vragen op het moment €7,50 voor kleine baaltjes...De grote balen zijn omgerekend per kilo echt veel goedkoper.

Ik ga het proberen en mocht het om wat voor reden dan ook niet werken dan weet ik dat in ieder geval voor de toekomst. Dan heb ik alleen de komende tijd even gedoe met al dat losse hooi, maar goed, belangrijkste is dat het niet gaat schimmelen.

Ik begon alleen te twijfelen of het misschien een heel gek idee was en ik was bang dat ik misschien nog wat over het hoofd zag. Maar er zijn dus meer mensen die dit doen gelukkig.

Bedankt voor de reacties!

RLm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:15

Ibbel schreef:
trustHim schreef:
ik ben bang dat je 5 grote balen los niet in dezelfde ruimte kwijt kan als 100 klein baaltjes. betwijfel zelfs of dat lukt als je ze vast laat.

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. 100 kleine baaltjes is 2 ton hooi (bij pakken van 20 kg), 5 grote pakken is ook 2 ton hooi (bij pakken van 400 kg)

Ja inderdaad! Maar door het uit elkaar halen zou ik dus misschien wel wat meer ruimte nodig hebben. Maar dat komt wel goed denk ik, in het uiterste geval nog een deel tijdelijk in de trailer.

RLm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:17

Lori schreef:
Ik neem hier tegenwoordig ook grote onverpakte balen hooi omdat het in deze regio ook veel goedkoper is tegenover kleine baaltjes en een betere kwaliteit. Hier blijven ze echter buiten gewoon op paletten met dan iets bovenop het hooi en daarop een vrachtwagenzeil. Ik zit nu aan de voorlaatste baal en het ruikt echt heerlijk gewoon nog altijd. Hier is verpakt geen optie aangezien er eentje het echt niet verdraagt, op deze manier heb ik genoeg voorraad voor een jaar en blijft het goed.

Oké, zou dus ook nog een optie zijn. En dat blijft dus zelfs voor een heel jaar buiten liggen?

RLm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:20

trustHim schreef:
ik ben bang dat je 5 grote balen los niet in dezelfde ruimte kwijt kan als 100 klein baaltjes. betwijfel zelfs of dat lukt als je ze vast laat. Maar passen de balen sowieso niet door de deur of kan je ze dan niet binnen krijgen qua materiaal?

Wij lossen ze altijd met een elektrische pompwagen en kunnen daardoor ook in wat kleinere/smallere ruimtes lossen als de deur maar breed genoeg is en het terrein vlak

De deur is ook net te smal...binnen zouden er wel 5 grote in moeten kunnen qua afmeting, maarja, ik kan ze dus niet binnen krijgen helaas. Ik heb net nog contact gehad en ze leveren ook al gratis vanaf 4 dus ik kan voor 1 minder gaan, dat scheelt in ieder geval weer wat.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:24

Ik heb het eerder ook gedaan. Had toen stro en hooi in een stal gedaan van 3x3 en dan de helft van de stal in gebruik voor de opslag. Ik heb tussen het stro en hooi een plank gedaan van vloer naar plafond waardoor je dus een plek had van ongeveer 1,5 x 1,5m. Ik haalde dan 1 pak per keer op. Werkte op zich goed, ook wel dezelfde reden als wat jij hebt. Prijs beter, op de aanhanger kon ik maar 15 pakken kwijt of 1 groot pak.
Als je die grote pakken touw los knipt heb je evengoed plakken, ik zou het niet helemaal uit elkaar halen maar die plakken dan ook zo op elkaar stapelen. Ligt dus alleen niet zo strak. gok dat je dan minimaal 1,5x de ruimte van een vast pak inneemt.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:32

@Rlm, Dat blijft heel het jaar buiten liggen inderdaad :j . Het is een kwestie van zorgen dat het van de grond af ligt en er iets bovenop en dan een goed zeil over, niet zo een action geval. Ideaal is als je het zeil iets schuin kan laten aflopen zodat water er afloopt ook.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:58

Ik heb vorig jaar eens 2 enorme onverpakte balen in gedeeltes binnen gelegd.
Wat een werk was dat zeg _O-
Zo veel mogelijk geprobeerd netjes hele plakken te pakken en dit op pallets gelegd.
Nam echt enorm veel ruimte in.
Als je ze buiten op pallets kunt leggen en van boven af kunt dekken met goed zeil, zou ik eerder daar voor kiezen dan uit elkaar halen :')

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:24

Met wat langer hooi is het goed te doen om de balen uit elkaar te halen en vervolgens netjes op te stapelen. Als je de mogelijk hebt kan je de plakken op een pallet leggen, spanbandje omheen en dan zo met een palletwagen naar binnen rijden.
Met wat losser geperst hooi of als het heel kort gesneden is dan wordt het lastiger want als je de plak dan vast pakt valt die al uit elkaar. Netjes opstapelen is dan niet te doen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:29

RLm schreef:
Ik heb 2 paarden, maar omdat 1 van de 2 het dus niet goed doet op verpakt hooi valt die optie helaas af. Ik kan zelf maar heel weinig pakjes hooi op mijn aanhanger en alle partijen die hier bezorgen vragen op het moment €7,50 voor kleine baaltjes...De grote balen zijn omgerekend per kilo echt veel goedkoper.

Ik ga het proberen en mocht het om wat voor reden dan ook niet werken dan weet ik dat in ieder geval voor de toekomst. Dan heb ik alleen de komende tijd even gedoe met al dat losse hooi, maar goed, belangrijkste is dat het niet gaat schimmelen.

Ik begon alleen te twijfelen of het misschien een heel gek idee was en ik was bang dat ik misschien nog wat over het hoofd zag. Maar er zijn dus meer mensen die dit doen gelukkig.

Bedankt voor de reacties!

€ 7.50 voor een kleine baal :wow: welke regio zit jij dan ts? Ik verkoop ze voor € 5,50 en vanaf € 75,00 gratis bezorgd en op de juiste plek gelost

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:41

Het kan en is wel doenbaar, maar 1 grote baal maakt een stapel van +- 2.5 m hoog (als je zo hoog kan stapelen), dus eigenlijk heb je ongeveer anderehalve stapel per baal., dus je moet ruimte hebben voor 7-8 stapels, en de plakken zijn erna minder hanteerbaar.
Maar het kan wel, met 2 man tillen is wel fijner, en hoe strakker geperst hoe gemakkelijker

RLm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 14:46

[/quote]€ 7.50 voor een kleine baal :wow: welke regio zit jij dan ts? Ik verkoop ze voor € 5,50 en vanaf € 75,00 gratis bezorgd en op de juiste plek gelost[/quote]

Noord-Limburg...Hier in de buurt kan ik niemand vinden die het goedkoper heeft én ook levert, inmiddels bij 3 verschillende fouragehandelaren geïnformeerd maar overal hetzelfde. Nu moet ik wel zeggen dat ik ook bij deze terecht ben gekomen omdat ik een bepaalde kwaliteit zoek (o.a. niet te rijk i.v.m. sobere rassen). Dus dan valt voor mij 'de boer om de hoek' af omdat mijn ervaring is dat deze meestal heel rijk hooi hebben.

En idealiter zou ik een vaste leverancier vinden die het hele jaar ongeveer vergelijkbare kwaliteit kan leveren.