Jacobskruid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Jacobskruid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 19:27

Is het jullie al opgevallen dat er dit jaar enorm veel bloeiend jacobskruid in de bermen staat? Of is dat alleen bij ons?

Ik houd mn hart vast voor de weides komende jaren want het is echt een overvloed aan die rotplanten hier. Onze gemeente (woudenberg, Utrechtse Heuvelrug) maait nog maar 1x per jaar Vandaar.

mellamoshan

Re: Jacobskruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:49

Viel mij dus ook al op. Hier in n-h barst het er ook van...
Zelfs al twee planten uit het land getrokken. Zag overigens dat dat niet echt de beste methode is.

Vind dat nieuwe bermmaaibeleid van gemeentes verschrikkelijk. De berenklauwen groeien jn m'n tuin tegenwoordig hierdoor...

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:57

Ik zat dat ook net te bedenken, veel langs de snelweg, maar ook on de berm voor mijn huis. Ik dacht dat de gemeente het misschien zaait had (maar dat zal dan toch niet)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:08

Dat is toch al minstens 10 jaar zo? Overal waar je kijkt staat die zooi. Hele 'natuurgebieden', hectares vol :(

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:11

Hier stikt het er ook van, zelfs op stukken waar ze al aan het hooien waren, gaat gewoon mee met al het hooi :\

xMvGV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:20

Bij ons helaas ook in de weide, morgen gaan we alles met de hand uitsteken voordat ze verder gaan verspreiden. Het land móét gemaaid worden, maar durf het bijna niet aan onze koeien op te voeren deze winter voor het geval er toch iets achterblijft met het persen van de baaltjes...

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:21

Gisteren stuk of 30 uitgestoken en verbrand

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:12

Al jaren dat hele bermen geel zijn.. en ik zag laatst idd ook natuurgebied zo ver als je kon kijken geel langs de auto weg.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:14

Hier vorige week ook random eentje in de wei, terwijl we ze eerst nooit hadden.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:30

Hier helaas ook veel last van (eindhoven).
Ik ben al weken bezig om het uit mijn wei te krijgen echt verschrikkelijk.
Overal staat het vol met die k*t planten...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 21:45

Christiene schreef:
Al jaren dat hele bermen geel zijn.. en ik zag laatst idd ook natuurgebied zo ver als je kon kijken geel langs de auto weg.

Hier zie ik het voor het eerst in 5 jaar dat het zo erg veel is. Normaal werden de bermen netjes gemaait voor de bloei maar dat is nu niet meer. Waarom? Geen idee.
Ik zou bijna eens aan de bel trekken bij de gemeente want gif wat er tegen helpt mag je weer niet spuiten. Schiet niet op zo dan

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:50

Bij de kudde waar mijn paard bij staat staat het ook vol. Echt vreselijk. Maar inderdaad ook langs de snelweg, bermen etc.

Het lijkt nu ook echt veel meer dan andere jaren.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:06

Hier staat ook meer dan normaal. In de bermen langs de snelwegen staat ook vaak koolzaad.. Ook gele bloempjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:17

Ik denk dat het de droogte is geweest vorig jaar en dit jaar. Zode open, droge grond, daar houdt het plantje van. Ik verwacht dat we dit jaar meer slachtoffers gaan zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:28

Hier in de buurt staan de natuurgebieden al jarenlang bomvol, er groeit haast niks anders meer, en daar lopen dan de galloway runderen en koniks tussen -O-
Ik plaats op Facebook wel eens reacties over hoe gevaarlijk het spul is, maar mensen lijken het niet te willen horen..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:05

Ik blijf ook maar planten uittrekken. Mijn buren doen er niks aan, erg vervelend. Wij hooien ook zelf dus wil het er niet in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:52

8nnemiek schreef:
Hier in de buurt staan de natuurgebieden al jarenlang bomvol, er groeit haast niks anders meer, en daar lopen dan de galloway runderen en koniks tussen -O-
Ik plaats op Facebook wel eens reacties over hoe gevaarlijk het spul is, maar mensen lijken het niet te willen horen..

Dieren eten om de levende plant heen. Daarom staat er er ook nog. In hooi is het gevaarlijk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:01

Majolen schreef:
Hier staat ook meer dan normaal. In de bermen langs de snelwegen staat ook vaak koolzaad.. Ook gele bloempjes :)

Koolzaad is al lang uitgebloeid. Deze week veel in Friesland rond gereden, het is inderdaad enorm wat er overal staat.
Het is overigens Jacobskruiskruid

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:04

Ze lopen er omheen ja, maar als je paarden in de wei hebt die trekken graag een sprintje... plantje breekt af, droogt op en ligt in je weide... heel NL zou zich die plant moeten willen verbannen, waardeloos voor mens en dier

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:05

het valt ons ook op idd.. overal zie je het en dit was andere jaren echt niet zo.. wij halen het vh land...ze eten er wel omheen maar als ik ze niet weghaal heb ik over een paar jaar een weide vol...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:10

Gisteren met de schep en mijn vader bij hen door de weide geweest, hij wil hooien maar had een plant of 6 JKK staan.

Wist niet dat het giftig is en dat ze het helaas eten als het door het hooi zit omdat het niet meer herkenbaar is. Scheelt dat hij een paardendochter heeft, dus gelijk korte metten gemaakt met de planten.

Hier ook opvallend meer de laatste jaren (waarschijnlijk door de droogte).

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:14

bij ons is er vroeg gemaaid en hebben ze het maaisel weggehaald. Dus gelukkig niet zo veel jacobskruid in de buurt van stal.
Door eerdere jaren was het best wel erg. Maar nu twee jaar de wei goed bijgehouden en word het langzaam minder.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:40

Een snelle goed werkende tip. Misschien dat niet iedereen met kunstmest aan de slag wil. Maar voor wie dat geen probleem is.

Bij bloemende planten de bloem afknippen en daar op elke plant 3 handjes KAS gooien. In een droge periode een flinke scheut water erbij gooien en na 3 dagen is de plant zo goed als verdwenen en na een week helemaal weg. Ook zie je zelden op die plek nieuwe JKK terug komen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:50

cam schreef:
Een snelle goed werkende tip. Misschien dat niet iedereen met kunstmest aan de slag wil. Maar voor wie dat geen probleem is.

Bij bloemende planten de bloem afknippen en daar op elke plant 3 handjes KAS gooien. In een droge periode een flinke scheut water erbij gooien en na 3 dagen is de plant zo goed als verdwenen en na een week helemaal weg. Ook zie je zelden op die plek nieuwe JKK terug komen.

Ik denk dat ik ze sneller uitsteek.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:52

Hier in de maashorst staat het goed vol op sommige stukken. In mijn eigen weide komt het nu ook steeds vaker voor. Krengen met wortel en al eruit trekken anders komt het zo weer terug.