Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Poekkie schreef:Is het een optie om de paddock open te laten naar de weide? Voor je gras is 3 delen beter. Voor je paarden hangt het af van de groep: als daar soms wat onenigheid in zit of een paar rakkers die regelmatig wel een crossen, zou ik zeggen hoe groter hoe beter.
Myfairytale schreef:Kuggur: nee, ons weiland is ruim 1,5 hectare. Maar omdat we dus al een stuk afgezet hebben i.v.m. een bepaalde doorgang heb ik dat niet meegeteld. Je kunt het te klein vinden voor 5 paarden, maar dit is imo prima, zeker omdat ze hele dagen erop staan en in de nacht op de paddock staan met onbeperkt hooi. Dat blijft zo, want ik wil ze in de nacht gewoon het meest veilig hebben staan. Denk dat die 5 van ons weinig te klagen hebben.We zitten hier in NL en helaas niet in IJsland waar allea nog zo uitgestrekt is.
.
Poekkie schreef:Maar van 5 paarden alle mest elke dag uit de weide halen is toch niet te doen op termijn? Dat zijn minstens 3 a 4 bomvolle kruiwagens per dag? Waarom sleep je niet gewoon?
Als ze toegang hebben tot de paddock, zou ik 3 stukken doen.
Wij hebben hier 5 weides: 6000m2, 4000m2, 4000m2, 3500m2 en nog een kleintje. Allen aangesloten aan een soort halve track en paddock met hooi en in de weides zelf strookbegrazing (dus eigelijk zelfs nooit de volledige wei ter beschikking). Voor 6. Dat gaat echt prima en de weides staan goed. Nu doen wij dit beleid ook wel zodat ze niet te dik worden
Kuggur schreef:Myfairytale schreef:Kuggur: nee, ons weiland is ruim 1,5 hectare. Maar omdat we dus al een stuk afgezet hebben i.v.m. een bepaalde doorgang heb ik dat niet meegeteld. Je kunt het te klein vinden voor 5 paarden, maar dit is imo prima, zeker omdat ze hele dagen erop staan en in de nacht op de paddock staan met onbeperkt hooi. Dat blijft zo, want ik wil ze in de nacht gewoon het meest veilig hebben staan. Denk dat die 5 van ons weinig te klagen hebben.We zitten hier in NL en helaas niet in IJsland waar allea nog zo uitgestrekt is.
.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Als ik zeg te klein voor 5 paarden bedoel ik het weidegang/graas aspect, niet de levensruimte, bewegingsvrijheid. Ik dacht dat dat wel duidelijk was uit de context.
Jouw anderhalve ha wordt niet groter omdat ik toevallig ergens anders woon en wat meer plaats ter beschikking heb.
pillow schreef:Ik heb een groot weiland en doe stripbegrazing. 2 x Lint met prikpaaltjes iedere dag een stuk omzetten en de draad aan de achterkant mee omzetten. Iedere dag een strook nieuw gras en aan de achterkant kan het weer groeien. Na een tijd weer vooraan beginnen.
Achterom schreef:Ik ben het met Kruggur eens, dit is in mijn beleving echt te weinig voor 5 paarden. Ik zou er maximaal 3 op zetten, zelf beperk ik het tot 2.
Mijn wei heb ik in de winter in 3 stukken verdeeld, in de zomer in 6 ivm omweiden.