Jakobs kruiskruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy11Duke

Jakobs kruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 08:18

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hoi!

Op het weiland heb ik een aantal planten gevonden waarvan ik denk dat het jakobs kruiskruid is. (Zie bijgevoegde foto’s)
Ik heb een aantal foto’s vergeleken maar het lijkt in het echt een stuk kleiner.
Dit is de eerste keer dat we hier last van hebben dus mocht dit het wel zijn dan wil ik dit natuurlijk zo snel mogelijk verwijderen/bestrijden?
Hoe doen jullie dit en wat werkt het beste? Op internet heb ik gelezen dat het nogal lastig te bestrijden was maar ik wil het natuurlijk wel graag weg hebben.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! :) Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daisy11Duke op 26-06-20 08:34, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:29

het heet eigenlijk jacobs kruiskruid.
en dat is dit wel.
ruim uitsteken voordat het gaat bloeien met een schep of een ragfork.
die laatste gebruik ik zelf,ga enkele keren per week de wei door om de planten er uit te halen

Daisy11Duke

Re: Jakobs kruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 08:35

Ik heb het even aangepast :)
Bedankt voor de tip, ik ga er gelijk mee aan de slag!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:05

Plekken waar ze nu staan volgend jaar ook goed controleren, het is een 2 jarige plant, er hoeft maar een klein stukje wortel achter te blijven om weer overnieuw te beginnen. Volgend jaar tref je ze dan waarschijnlijk weer aan op die plek.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:09

Ik trek ze met de hand uit voor ze beginnen bloeien. Ze blijven terugkomen (ook omdat er veel rond de bermen staat) maar het wordt wel elk jaar minder.
Voor de plant op de foto ben je al een beetje laat, deze zal zelfs als je hem uittrekt toch nog zaad gaan vormen. Laat de planten op de foto na het uittrekken dus zeker niet in de wei of op de mesthoop liggen, want dan ben je er aan voor de moeite. En de zaden in de mesthoop worden ergens anders over hooiland verspreid als je een beetje pech hebt. Best is om ze te verbranden of om de bloemen eraf te knippen en de vuilbak in. De rest van de plant kan dan wel op de mesthoop.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:18

Hier op stal gooien ze er een soort planten zout op. Alle planten zijn weg :)

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:21

Wij hebben bij de welkoop echt een hele handige steker om ze makkelijk uit de grond te halen.
Op de plek waar het stond strooi ik dan een handje kunstmest. Ze kunnen namelijk ook niet goed tegen een voedingsrijke bodem.
Zout wil inderdaad ook wel werken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:24

Zout maakt het hele bodemleven kapot, dat is zonde.
Ze groeien juist al graag op de kapotte stukken.
Wil je echt flink aan de gang, steek ze diep uit.
Dan krijg je een gat maar gooi daar potgrond in met wat graszaad.
En als het weer daar voor is wat kunstmest. Want JKK groeit voornamelijk op arme grond.
Daarom zie je ze in bermen veel, maar in de bemeste koeienlanden niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:50

Poekkie schreef:
Ik trek ze met de hand uit voor ze beginnen bloeien. Ze blijven terugkomen (ook omdat er veel rond de bermen staat) maar het wordt wel elk jaar minder.
Voor de plant op de foto ben je al een beetje laat, deze zal zelfs als je hem uittrekt toch nog zaad gaan vormen. Laat de planten op de foto na het uittrekken dus zeker niet in de wei of op de mesthoop liggen, want dan ben je er aan voor de moeite. En de zaden in de mesthoop worden ergens anders over hooiland verspreid als je een beetje pech hebt. Best is om ze te verbranden of om de bloemen eraf te knippen en de vuilbak in. De rest van de plant kan dan wel op de mesthoop.

Dat is ook waarom ze bij mij in de wei voorkomen, aan de overkant bij de buren staan ze aan de slootkant en dat waait dan onze kant op.
Inderdaad blijven bestrijden dan wordt het wel steeds minder.
Gelukkig heb ik niet veel op de wei, al in het vroege voorjaar als het alleen nog maar rozetten zijn zonder bloemstengel verwijder ik ze. Dan blijft er voor de rest van de zomer niet veel over, alleen die enkeling die ik dan over het hoofd heb gezien.

Daisy11Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 10:29

Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee! Er stonden iets van 5 “volgroeide” planten dus die gaan we er sowieso uit steken. Op veel andere plekken stonden nog kleine plantjes die net beginnen dus hopelijk kunnen we daar nog een beetje voor aan zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:38

Van diegene die net beginnen en nog geen bloemen hebben ben je een in elk geval voor in het verspreiden van de zaden!

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:44

Tipje : In de grijze kliko ermee ,niet in de groene of op de mesthoop!

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:46

Ik kom even binnenvallen hier, hoe ziet een plant eruit die net begint en nog geen bloemen heeft? Bij ons staat er zoveel verschillend onkruid, maar moet eigenlijk echt wat beter hierop gaan letten. Ik ben namelijk altijd te laat, als ze al gele bloemen hebben O:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:53

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:16

Dankjewel!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:19

Kom ik even binnenvallen hoor. Is dit er dan ook? Vond ik gisteren in de paddock. Mijn vader (met toch wel wat plantenkennis) zei dat het iets anders was. Blabla knop kruid? Zoiets.
Voor de zekerheid er uit gestoken en weggegooid.
Afbeelding
Afbeelding

Ik dacht namelijk dat de bladeren meer de breedte in gingen ipv de hoogte. Zoals een krop sla.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:32

KittyDylan schreef:
Kom ik even binnenvallen hoor. Is dit er dan ook? Vond ik gisteren in de paddock. Mijn vader (met toch wel wat plantenkennis) zei dat het iets anders was. Blabla knop kruid? Zoiets.
[ [url=m/cx4DCv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/prdA8i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik dacht namelijk dat de bladeren meer de breedte in gingen ipv de hoogte. Zoals een krop sla.

Deze vind ik interessant, ik had hem zeker ook uitgestoken voor de zekerheid maar ik twijfel wel bij de foto.

In mijn weide dacht ik dat het mee viel, maar toch een plant of 20 gehad.
Flinke klei dus ze staan vást met die droogte.

Heb ze aan de grond afgeknipt en in de vuilbak gegooid.
Gisteren nog drie stuks die me op de weide rand opeens opvielen, die waren opeens al meer dan 1,10 hoog!

Hier sowieso alles verhinderen te zaaien. Heb een paar kunstmest gegeven. En nu de weide bijhouden met bemesten ..

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:34

dit is het ook....helaas....

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:15

KittyDylan schreef:

Ik denk het wel maar ben geen bioloog. Zou deze ook zeker uittrekken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:19

Ik zit er al weken kruiskruid uit te trekken die zich aandienen. Maar dat ziet er echt heel anders uit dan de bloemen op de fotos...
Ik vraag me dan toch af wat ik eruit aan het trekken ben....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:37

maak een foto?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:01

Bij mij gaat alles wat geel is er uit. :')

Maar boerenwormkruid kan er ook nog wel eens staan, die gele bloementjes zijn meer massief vind ik.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:31

KittyDylan schreef:

Dit is ook JKK.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:16

Dit stond tot zojuist in mijn wei en heb ik eruit getrokken. Dit is JKK?
Afbeelding

En dit loop ik al weken uit de grond te trekken met man en macht
Afbeelding
Er komen van die hele kleine gele knopjes aan als ze wat groter worden. Paarsige, stevige stengel.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:24

Er zijn ook een aantal gele bloemetjes planten die er erg op lijken maar het niet zijn. Dat gezegd hebbende; een aantal daarvan wil je OOK niet op je weide eigenlijk.
Ik heb de app Picture This (na heel lang heel sceptisch gedaan te hebben over dit soort apps ;) ) en superblij mee. Ik kan nu echt alles identificeren en hij heeft het vrijwel altijd goed (en zo niet, is dat ook wel vrij duidelijk).

Helpt me echt in mijn weide/paddockbeheer