Shetlander wei en een wolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lalahorse

Shetlander wei en een wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 13:24

Hey bokers
Ik heb 2 shetjes 1 van 6 en 1 van 15 nu gaan we 18 juli op vakantie in uffelte drenthe in het bos.Nu zijn er wolven geruchten daar en nu zit ik te twijvelen of ik ze wel mee wil nemen we zijn daar 3 weken in de bouwvak de weide heeft 2.draaden maar ik heb altijd men eigen weide die ik daar mag maken.Die zijn ietjes lager dan de hoofd wei.Nu staat de weide aan de rand van de camping waar we zitten.Dus je hebt de camping terein fietspad bos pad en dan de ingang van de weide.Ik ben zo bang dat ik 1 of alle 2 men paarden verlies door deze wolf.En daar zit ik niet op te wachten.Er is geen mogelijk heid om ze binenn te zetten.Heb alleen een trailer die mee gaat en die is anderhalf paards.Wil ze daar snachts niet in zetten omdat die daar te klein voor is.Als ik een paarden vracht wagen had dan had ik ze daar.in de nacht in gezet die zijn voornamelijk groter dan een trailer ze zijn ook totaal niet bang voor honden en zullen dus niet snel schrikken.
Hoe moet ik dit aan pakken wand ik zit met men handen in het haar.en kan geen goede info vinden

Marigold

Re: Shetlander wei en een wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:27

Zal wel meevallen hoor, in die regio heeft de wolf genoeg wild om van te leven. Er staan daar zoveel pony’s op de wei. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 13:30

Marigold schreef:
Zal wel meevallen hoor, in die regio heeft de wolf genoeg wild om van te leven. Er staan daar zoveel pony’s op de wei. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Vorig jaar hebben we ze ook mee gehad en toen was er niet veel nieuws over de wolf in drenthe maar er worden steeds meer

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:32

Er is altijd een kans dat er iets gebeurt, maar als ik heel eerlijk ben zou ik me er niet zo heel veel zorgen over maken. Tot nu toe zijn er maar heel weinig bevestigde gevallen dat pony's aangevallen worden, het gaat meestal om schapen.
Er zijn trouwens niet veel meer wolven, het lijkt er wel op dat er eentje is die zich vaak laat zien en zich gaat vestigen hier.
Daar wordt het op zich alleen maar rustiger van, de problemen worden meestal veroorzaakt door de zwervers.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 20-06-20 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 13:35

Kendra schreef:
Er is altijd een kans dat er iets gebeurt, maar als ik heel eerlijk ben zou ik me er niet zo heel veel zorgen over maken. Tot nu toe zijn er maar heel weinig bevestigde gevallen dat pony's aangevallen worden, het gaat meestal om schapen.

Dat weet ik maar in nl is wel een shetveulen dood gemaakt door een wolf

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:35

Waar was dat dan - en die van jou zijn geen veulens meer....

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:38

Ponylove22 schreef:
Kendra schreef:

Dat weet ik maar in nl is wel een shetveulen dood gemaakt door een wolf

Er is na onderzoek uitgewezen dat dat niet door de wolf komt.

Ik zou me niet teveel zorgen maken en ze gewoon meenemen en genieten :)

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 13:38

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:45

rayoow schreef:
Er is na onderzoek uitgewezen dat dat niet door de wolf komt.

Ik zou me niet teveel zorgen maken en ze gewoon meenemen en genieten :)

Is dat zo?
In Hasselt was geen wolf, maar die in Haarsteeg is dat al bekend dat het geen wolf was dan?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:09

Dan zet je ze 's nachts in een kleiner stukje wat goed is afgezet en een mooie klap stroom op meerdere draden heeft staan. Volwassen shetten zijn niet gek, die zijn voor een wolf een te lastig hapje. En een wolf is ook niet gek, die wil geen trap van een volwassen shet riskeren.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:31

De kans dat jou pony's gepakt worden is erg klein lijkt me. Volgens mij gaat het maar om 1 wolf, geen hele roedel.

Ik zou ze gewoon lekker meenemen als ik jou was. Mocht je het toch niet lekker zitten is het dan niet een optie te kijken naar een stal in de buurt waar ze snachts in kunnen staan?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:44

Ik begrijp je zorgen wel, ik deel ze ook wel een klein beetje.
Hier in Belgie zwerft er ook een wolf rond die al diverse kippen, schapen en een koe heeft doodgebeten. Deze wolf is sinds gister bij ons in de stad en omdat ik aan het bos woon en mijn paard en Shetlander buiten met inloopstal heb staan, vond ik het ook best spannend. Ik heb begrepen dat bij de dieren die tot nu toe gepakt zijn er geen stroom op stond. Veel boeren hebben alleen prikkeldraad of schapengaas en krijgen het advies om er stroom op te zetten omdat dat de wolf zou afschrikken. Om bij mijn paarden te komen moet de wolf langs 2 afsluitingen met 3 stroomdraden, volgens de wolvenkenners zou dat voldoende bescherming moeten zijn.

Maar het is toch raar dat we niets mogen doen tegen de wolf omdat het een beschermde diersoort is...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:48

Hier in drenthe weinig overlast nog van die wolf. En waar dat veulen gepakt is is noord brabant. Dus ook niet echt in de buurt. Zou ze wel mee durven nemen als ik jou was

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:07

Troost je , ik woon vlakbij Uffelte en mijn mini, geiten en kippen lopen ook nog in de wei.
Dus nee ik zou me geen zorgen maken over de wolf.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 15:34

Happinez schreef:
Troost je , ik woon vlakbij Uffelte en mijn mini, geiten en kippen lopen ook nog in de wei.
Dus nee ik zou me geen zorgen maken over de wolf.
heb de camping eigenaar gebeld en die zij dat er rond om uffelte geen teken is geweest van de wolf nu is men bruine merrie van 6 best vel als het haar niet zint dan valt ze gewoon het dier aan.Ze heeft geen voernijd maar op de oude stal waar ze stond moesten die van mij tegen grote paarden opboxen en ze werden weg gejaagt als ze in de wei stonden dus de bruine wil haar voer verdedigen men oudste kan ook best vel zijn

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 18:24

Ik las ook inderdaad dat het noordbraband was en daar zit ook de velue toch dat natuur gebied..dat is indedaad verder van friesland en ook van drenthe af

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:42

Ponylove22 schreef:
Kendra schreef:
Waar was dat dan - en die van jou zijn geen veulens meer....

https://www.geenstijl.nl/5153660/gadver ... opgegeten/
Hier is het bewijs

Dat is niet echt een betrouwbare informatiebron.....maar ook daar twijfels en het gaat ook om een veulen - dat is wel wat anders.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:46

Kendra schreef:
Dat is niet echt een betrouwbare informatiebron.....maar ook daar twijfels en het gaat ook om een veulen - dat is wel wat anders.

Hoe bedoel je?

Deze info heeft op meer plekken gestaan oa van de eigenaar op facebook, en ja het ging om een veulentje.
DNA is zover ik weet daar nog niet binnen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:44

Een net geboren veulen in een begrazingskudde is wel wat anders dan een volwassen shetlander.
Volgens mij ging het om een doodgeboren veulen dat niet door een wolf, maar door aaseters was aangegeten. Maar dan nog, een pas bevallen merrie ergens achteraf is niet perse veilig voor een wolf. Maar een volwassen pony is geen prooi in een omgeving waar het wemelt van de reeën en hazen.
No worries!

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:57

Ik denk ook niet dat een volwassen shet zomaar wordt opgegeten. Maar ik begrijp je angst wel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:20

Ik vind het wel verwonderlijk dat jullie er vanuit gaan dat een wolf geen shet pakt. In België is recent een koe dood gebeten, en niet door een roedel maar door 1 solitaire wolf. Een poos terug 2 alpaca’s ... In Duitsland meer dan genoeg voorbeelden van paarden.
Dus wel terecht dat TS zich zorgen maakt.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:29

Kendra schreef:
Ponylove22 schreef:

Dit is toch echt wel gebeurt, ik ken de mensen persoonlijk. Heb van hun vorig jaar een kitten gekocht.
Ze hebben zelf het bericht op facebook geplaatst.

Dus het verhaal van het veulen en de wolf is wel echt waar!
Alles is opgegeten behalve één beentje.

Ts jou shetlanders zijn volwassen, zou mij hier niet teveel zorgen over maken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:32

Lukasje schreef:
Ik vind het wel verwonderlijk dat jullie er vanuit gaan dat een wolf geen shet pakt. In België is recent een koe dood gebeten, en niet door een roedel maar door 1 solitaire wolf. Een poos terug 2 alpaca’s ... In Duitsland meer dan genoeg voorbeelden van paarden.
Dus wel terecht dat TS zich zorgen maakt.

Ja, ik heb nog het beeld op mijn netvlies van een volwassen ezel die neergehaald is, en aan de achterkant aangevroten was. Dus ook volwassen dieren kunnen door de wolf gedood worden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:33

De koe die is doodgebeten was een zwak, ziek dier.
Ik ben absoluut geen voorstander van de wolf, maar je moet wel realistisch blijven.
Er zijn ook voorbeelden van vossen (en van honden) die de meest verschrikkelijke dingen doen.
Op dit moment zie je nogal eens dat er wordt gesuggereerd dat een wolf iets heeft gedaan, terwijl 3 weken later pas de uitslag van het DNA-onderzoek komt. Dan is iedereen het voorval vergeten en ook als het geen wolf is blijft het idee dat het wél één was toch hangen....

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 22:50

Wat is het nu is de wolf een gevaar voor men pony s of niet wand ik twijvel nu weer.De eigenaar van de camping zij dat er in de omgeving van uffelte geen wolf is