Bak sproeien, waar sproeiers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Bak sproeien, waar sproeiers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 10:26

Wij zijn aan het onderzoeken hoe we onze bak het beste kunnen sproeien. Ik wil graag pop up sproeiers omdat ik geen zin heb iedere keer met het materiaal te slepen :o
Nu hadden mijn man en ik net een discussie over waar de sproeiers dan het beste kunnen staan. Op papier hebben ze een bereik van 10m, dus ik dacht in de hoeken en op E/B. Mijn man dacht 2 op de lange zijde (10m uit de hoek) en dan eventueel nog 2 bij A/C

Wie heeft er zoiets aangelegd in zijn bak en waar hebben jullie ze zitten? En hoe is dan de dekking na sproeien?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:29

Kennissen hebben er vier , twee op elke lange zijde. Dus bovenop de palen, sectorsproeiers. Pop up vanaf de grond is geen doen met al dat zand. Ze hebben wel een dure professionele aangelegde bak.

Hilli

Re: Bak sproeien, waar sproeiers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:30

Ik zou altijd van buiten naar binnen sproeien. Vanuit het midden (als je een neerzetsproeier hebt) hou je snel droge hoeken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:33

Wij hebben ze. Pop up, maar dan aan een paal op hoogte, niet uit de grond.
20x60 bak. 4 sproeiers aan 1 lange zijde.
Aan 1 kant hebben we ze beginnend in de hoeken.
Aan de andere kant beginnend uit de hoek.
Ik vind dat hij fijner verdeelt aan de kant waar het niet in de hoek begint.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:39

bigone schreef:
Kennissen hebben er vier , twee op elke lange zijde. Dus bovenop de palen, sectorsproeiers. Pop up vanaf de grond is geen doen met al dat zand. Ze hebben wel een dure professionele aangelegde bak.

Dit hebben wij ook. De gewone sectorsproeiers op het hek van 1.20/1.30m hoog, omdat de pop-ups gevoeliger zijn voor zand. Wij sproeien met grondwater, dus de kans dat er wat zand mee komt is aanwezig. Dit zou de pop-ups sneller verstoppen.
Onze sproeiers hebben bereik van ruim 12 meter. We hebben er 2 per lange zijde (40x20 baan) en ze staan 10 meter uit de hoeken. Ze sproeien 180 graden. Omdat ze ruim 12 meter sproeien, overlappen ze elkaar wat en houd ik in theorie alleen in het midden een klein ruitje over waar geen water komt. In de praktijk waait het altijd wat, waardoor je dat eigenlijk niet merkt.

Wij hebben ze op een automaat, die sproeit om de dag om 5 uur 's morgens eerst de ene kant en dan de andere kant, 3 kwartier per kant. De bak blijft super zo!

Overigens is de dekking en sproeiafstand ook zeer afhankelijk van de capaciteit van je pomp (wanneer je grondwater zou gebruiken) en de afstand die het water moet afleggen. Wij hebben 32mm tyleen onder de grond, welke in 25mm naar boven gaan. Je bouwt dan wat extra druk op. Om voldoende druk te houden sproeien we dus de 2 kanten apart (dus 2 sproeiers per keer aan).
Laatst bijgewerkt door Morpheus81 op 10-06-20 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:41

Pop up sproeiers gaan hier al jaren goed hoor. Vind ze een stuk fijner sproeien dan die sectorsproeiers.
Maar inderdaad niet in de grond, dat werkt niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 10:51

Morpheus81 schreef:
Onze sproeiers hebben bereik van ruim 12 meter. We hebben er 2 per lange zijde (40x20 baan) en ze staan 10 meter uit de hoeken. Ze sproeien 180 graden. Omdat ze ruim 12 meter sproeien, overlappen ze elkaar wat en houd ik in theorie alleen in het midden een klein ruitje over waar geen water komt. In de praktijk waait het altijd wat, waardoor je dat eigenlijk niet merkt.

Bij A en C is het dan wel mooi nat? Ik ben vooral bang dat hij daar niet de hele hoefslag mee neemt

Thx voor alle tips so far!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:53

Als hij 10 meter sproeit en je zet hem 10 meter uit de hoek neer, dan is dit ongeveer je bereik. Als t bereik 12 meter is, dan vul je dus die lege stukken ook deels op.
Afbeelding

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:55

Ik zou een sproeier bij a en c ook aanbevelen wij hebben het zoals hierboven en de hoeken zijn altijd nog zwaar, ook na het sproeien..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 11:02

Dat was inderdaad ook nog een optie die we overwegen, zoals op de afbeelding hierboven en dan nog bij A & C

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:05

Ja dat zou ook een goede optie zijn. Dan zou je die andere sproeiers op de lange zijde nog iets naar elkaar toe kunnen verplaatsen, dan is ook t midden beter nat.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:16

Iemand toevallig een foto van het type sproeier en de bevestiging (op bijv paal vd omheining)? Klinkt interessant. Dat gesleep met slangen kost te veel tijd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:37

Zo hebben wij het, 2 op elke lange zijde en 1 op elke korte zijde.
Werkt perfect.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:50

Wij zijn hier ook naar aan het kijken, daarbij lijkt 6 sproeiers idd ideaal. Mag ik vragen wat bij jullie de capaciteit van de sproeiers is (liters/uur) en die van de pomp?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:10

Ik lees dat voor 20x40 6 wordt aangeraden, en voor 20x60 8 sproeiers. Ik vermoed dat het maat 60 3/4 sectorsproeiers zijn?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:18

6 dus dan wordt het toch 4x lange 2x korte zijde...
Wij gaan echt niet voor sectorsproeiers, maar kiezen voor pop ups (op paal)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:19

Onze bak is 20x40, op de lange zijde heb ik er 3 staan, zeg maar bij elke letter. Onze sproeiers hebben ongeveer een bereik van 12 meter, zal vast ook wel afhankelijk zijn van de druk van de pomp en de wind.
Let wel op bij de pop-up sproeiers dat je het systeem in de wintermaanden goed leeg laat lopen anders zijn ze snel kapot gevroren.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 11-06-20 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:20

Zapje schreef:
Iemand toevallig een foto van het type sproeier en de bevestiging (op bijv paal vd omheining)? Klinkt interessant. Dat gesleep met slangen kost te veel tijd.

Zo hebben wij het:

Afbeelding

En inderdaad, het plaatje klopt. Maar omdat onze sproeiers ruim 12/13 meter komen, hebben we eigenlijk geen droge plek in het midden en bij A/C.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:21

We hebben al een heel pop-up systeem in de tuin liggen, dus met winter-onderhoud zijn we bekend :)

Het is dus hopen dat de sproeiers ietsje meer dan 10 m sproeien en dan is 4 genoeg haha

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:24

De pop-ups kun je op dezelfde manier bevestigen als de sector sproeiers. Wij zouden ook nog voor pop-ups kunnen kiezen op het huidige systeem.

En klopt, als je wat verder komt dan 10 meter, is 4 echt voldoende. Tenminste dat is mijn ervaring. Je hebt wel stukjes waar 2 sproeiers elkaar dan overlappen, maar goed, dat heb je met alle sproeiers die een rondje sproeien natuurlijk als je het overal nat wilt hebben.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:34

Bedankt voor de foto! Als ik het zo maak wordt de sproeier opgegeten ben ik bang, de bak is ook paddock. Dan toch maar kijken naar pop-ups. Welk type hebben jullie?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:53

Ah kijk aan, perfect topic want wij zijn ook net bezig hiermee.
Ik heb nu aan 1 zijde tyleen liggen.

Maar voor de gene die ook met grondwater sproeien, welke pomp hebben jullie ?
Wij moeten een andere pomp zodat er voldoende druk is bij meerdere sproeiers.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:10

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 16:27

Wij moeten ook nog een nieuwe pomp. De put zat er al toen we het huis kochten maar de pomp die er bij hoorde leeft niet meer

Ik moet hier ook nog even goed kijken naar de bevestiging van de pop-ups. Hier is de paddock naast de bak, dus voor 1 korte en 1 lange zijde moet het dan wel echt paard-proof zijn

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:07

Ik heb er hier toen ze nieuw waren wat cri-box opgesmeerd. Kan ook nog wel tegen wat sproeibeurten.
Nu al jaren er niets meer op.
Bovenkant zit een beetje op dezelfde hoogte als de draad dus moeten ze toch wel precies zijn in er aan zitten. Dat riskeren ze hier niet. Als hij op popt zit het er 10 cm boven. Maar dan staan ze er niet bij.