Hoe maai jij je wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Hoe maai jij je wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 23:38

Ja, dat hoort het paard te doen... Echter is dat verwende ding van mij te goed voor 'vies' gras en laat het dus staan. Dat mag ik dus maaien.
Het gaat om een halve hectare. Klinkt weinig maar we hebben het recent gedaan met een elektrische duwmaaier. De messen zijn er bot door geworden en het frame is nu scheef. Bovendien was het ding niet vooruit te duwen maar moesten we hem achter ons aantrekken.
Nu gingen we vandaag kijken naar een zitmaaier, enigszins betaalbaar.
Echter na proberen in onze weide bleek toch dat de maaier meer geschikt was voor een strak gazonnetje ipv een weide met achterin wat pollen en bergjes (niet extreem maar wel aanwezig).
Het betrof een opgeknapte MDT maaier maar er bleek toch nog wel een en ander mis aan met de parkeerrem en maaidek dat tegen de achterbanden aan kwam.

Nu zit ik verder te kijken naar zitmaaiers, maar heb geen idee waar ik nu naar moet kijken.

Hoe maaien jullie je weides? We hebben een grastrimmer op accu en een snoeier. Werkt goed maar toch is de oppervlakte te groot.

Waar moet ik naar zoeken wat ook betaalbaar is? John deere is uitgesloten helaas vanwege het budget.

Ps. We hebben een paddock paradise en is vrij lastig om met tractor in te komen.

Amado7

Re: Hoe maai jij je wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:42

Wij hebben eentje toevallig die in de straat verderop kwam hooien. Dus gebeld en het kost hem heel weinig tijd om ons weiland te maaien. Week daarna komt hij met een kleine schud trekkertje en maakt er daarna baaltjes van. Kost een paar 100 euro maar we hebben nu wel altijd hooi van onszelf en anders ben je dat kwijt aan hooi halen hebben we berekend.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:59

Klein tractortje nu de hele wei gemaaid moet worden, specifieke stukken (te lang gras eten ze hier ook niet) met de zeis, handmatig dus :P

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:00

Ik heb een zitmaaier met een maaidek voorop, ik laat die niet op de grond zakken en dan maai ik het hoge gras. Dat werkt prima en m'n messen zijn veilig voor de hobbels en bobbels van het weiland

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:19

Wij hebben een ouwe Husqvarna en die maait alles wat ie tegenkomt. Geen idee wat ie gekost heeft, we hebben bedongen dat hij bij het huis bleef bij de aankoop van het huis.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:36

Wij hebben hiervoor een snapper SPX300. Gaat bij ons goed bij een halve hectare. Wij hebben helaas veel zuring en ander onkruid. Maait hij allemaal goed weg. Let wel op dat onkruid door maaien eventueel erger kan worden als je dit hebt. Wij gaan dit er nog uithalen maar helaas kan niet alles tegelijk..Deze maaier gaat ook goed door een wei heen die wat hobbelig is.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:47

Wij kunnen gewoon met de grote trekker in de wei. Mijn vriend, broertje en vader hebben dat als hobby. Maar wij veel buren die kleine stukjes wei, grote tuinen hebben. En mijn broertje heeft ook een mini trekker, dus die maait daar met de mini trekker of met onze zitmaaier.

Heb je iemand in de omgeving, die een wat kleinere trekker met een bloter heeft?

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:55

Maaien is zaaien dus haal wel op tijd onkruid weg. Wij deden voorheen de plekken waar ze mestte met een bosmaaier of met de weilandbloter

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:07

Wij hebben afgelopen zomer een alpine zitmaaier met wat meer pk’s dan de gemiddelde zitmaaier gekocht. Ik weet zo het model niet, mijn vriend heeft toen alles uitgezocht, maar hij was ongeveer €3200.- nieuw. Hij werkt echt perfect in de wei. Als er echt kuilen in de wei zitten is t vooral rot voor je rug maar hij maait t allemaal met gemak ook als er wat meer mest ligt. Slepen doen we er ook mee trekt ie makkelijk.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:37

Met de gewone grasmaaier :o Mijn grootste weide is een halve hectare en daar ben ik een uurtje of 3 aan bezig :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:41

Qimm schreef:
Ik heb een zitmaaier met een maaidek voorop, ik laat die niet op de grond zakken en dan maai ik het hoge gras. Dat werkt prima en m'n messen zijn veilig voor de hobbels en bobbels van het weiland

Hier ook.
Verder wel ook een 'echte' tractor met een cyclomaaier - maar dat is dan om te hooien.
En voor het hele ruige spul een motorzeis.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:44

Of ik doe het met de zitMaaier, of ik laat het vriendlief doen met de weidebloter

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:56

Hoge gras en brandnetels e.d. eruit met een benzine bosmaaier. De rest laten wij gewoon doen door de boer (1,3 hectare) kost incl. balen ongeveer 250,- en daarna houden we het bij met de zitmaaier.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:57

Maaien na begrazing met de zitmaaier. Hoog gras gaat met de vingerbalk

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:59

Ik maai met of de zitmaaier (is een 12 pk) of met de bosmaaier. Bij ons nieuwe huis heb ik ook wat kleinere stukjes, en ik wil een maaibalk/vingerbalk voor onze eenasser gaan kopen om dat bij te houden. Daarmee kan je ook heel makkelijk onder de omheining maaien.
Laatst bijgewerkt door rina op 07-06-20 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:59

Zitmaaier, voorheen 80 are

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:01

Ik deed dat met bosmaaier de randen van de wei en mijn man met tractor de binnenkant. Ik benngetrouwd met de boer. De smalle weide deden we met bos maaier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:06

Mini-trekkertje voor de grotere stukken, en bosmaaier voor onder de draden enzo.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:07

Brandnetels doe ik trouwens met de zeis (makkelijker en minder gedoe dan de bosmaaier, zo deed ik het voorheen), daarna eten de paarden het ook op :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:11

Zitmaaier hierzo, een oude stiga met maaidek aan de voorkant. Ik stel hem dan hoog in, en maai de lange stukken uit.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:13

Met de trekker en de weilandbloter. De kleine stukjes met een oude husqvarna zitmaaier

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:20

Eerst met een bosmaaier op benzine, maar vorig jaar ontdekt dat er bij een apparaat vd Lidl ook opzetstukken zaten voor een bosmaaier, deze was elektrisch en veel lichter. Vond ik ideaal voor de stukken die ze niet opaten en brandnetels langs de kant enzo.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:21

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:37

Als het alleen om de hoge pollen gaat kun je het met de zeis of bosmaaier maaien. Gooi je het op de kale stukken dan vreten ze het wel op. Hier blijft wel eens wat van dat sprieterige spul staan en dat doe ik met de Husqvarna zitmaaier. Het stuk om te hooien 70 are heeft de boerman gemaaid. Kost niks want die heeft het voor de mestrechten op papier. Dinsdag 120 pakjes er af gehaald.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:50

Hier ook halve hectare, ongeveer 3000m2 gras, rest paddock, stal etc. Ik maai met benzinecirkelmaaier die zelf vooruit gaat. Gisteren heb ik alle lange stukken gemaaid op 1800m2, half uurtje. Nieuw ingezaaid stuk van circa 800m2 deed ik voordat ze erop mochten helemaal in ongeveer 45 min.
Ding maait echt alles, ook distels, zurig, brandnetels van 40-50 cm hoog, uitlopers van bramen etc. Ik duw hem ook onder de draden door. Alleen bij de hele lage draden heb ik een bosmaaier nodig.