Kleine paddock (15*8 m) maken op zware kleigrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Kleine paddock (15*8 m) maken op zware kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 22:54

Hoi!

Wij wonen op zware kleigrond, in de zomer dikke prima maar in de winter wordt het wss 1 grote bende. Wij krijgen 2 shetlanders aan huis. Die zou ik in de winter, als de wei echt niet meer te doen is, graag overdag in schuilstal en paddock hebben. Schuilstal staat al in het stuk van 15 bij 8. We hebben een klein gedeelte verhard met stoeptegels.

Mijn vragen;

1) Welk zand kan ik het beste gebruiken?
2) ik wil de toplaag eraf graven en daarbovenop dus zand, gaat dit voldoende werken of kan ik er beter nog een doek tussen doen? Zoja; is worteldoek dan de beste optie?

Alvast bedankt!

lies_sparkle

Re: Kleine paddock (15*8 m) maken op zware kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:04

Is dat stuk niet veel te klein voor hen? Of is het alleen als nood-/ nachtplek?

Ik heb namelijk ook 2 shets gehouden op een 3 keer zo groot oppervlak en dat was al veel te klein. Nu staan ze op een plek waar ze 1300 m^2 hebben + stal

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:11

rivierenzand/zeezand ook wel stierenzand genoemd is het beste wat je kunt gebruiken. Ik zou zelf een laag puin laten storten als je het afgegraven hebt. Dan worteldoek bovenop het puin neerleggen en dan het zand daar weer bovenop.

Over het oppervlakte, mocht de Paddock aan de wei liggen zou ik zelf om de wei nog een pad maken zodat ze iets meer ruimte hebben :j

Zo hebben wij het gedaan, al is bij ons nog niks afgegraven en is het bij ons nog kleigrond

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Djoena op 06-06-20 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 23:13

liespower94 schreef:
Is dat stuk niet veel te klein voor hen? Of is het alleen als nood-/ nachtplek?

Ik heb namelijk ook 2 shets gehouden op een 3 keer zo groot oppervlak en dat was al veel te klein. Nu staan ze op een plek waar ze 1300 m^2 hebben + stal

Het is als nood en nachtplek inderdaad, er ligt bij ons een stuk weiland ook wat hoger, daar kunnen ze in de winter ook nog grotendeels in maar dit stuk waar ik echt paddock van wil maken wil ik gewoon echt altijd droog hebben omdat ze daar snachts sowieso staan.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 23:27

Djoena schreef:
rivierenzand/zeezand ook wel stierenzand genoemd is het beste wat je kunt gebruiken. Ik zou zelf een laag puin laten storten als je het afgegraven hebt. Dan worteldoek bovenop het puin neerleggen en dan het zand daar weer bovenop.

Over het oppervlakte, mocht de Paddock aan de wei liggen zou ik zelf om de wei nog een pad maken zodat ze iets meer ruimte hebben :j

Zo hebben wij het gedaan, al is bij ons nog niks afgegraven en is het bij ons nog kleigrond

[ [url=m/WSJwRE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FTV2Tq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sJr1zo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super bedankt voor het delen! Jij hebt dus momenteel nog niks afgegraven?

Er zit aan de paddock ook nog een groter stuk(dan ga je soort van de hoek om) dit is ook nog 8 bij 10, alleen wilde ik hier geen paddock van maken maar “opofferen” dus dat stuk wordt in eerste instantie blubber ben ik bang. Het gaat er mij vooral om dat ze droog kunnen staan op een redelijk stuk.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:48

Hier een paddock op kleigrond, ga er maar vanuit dat het blubber tot boven de kogels wordt als je er niks aan doet, want dat is het hier ook in de winter. Als je het goed wil doen sowieso minstens doek ertussen, want anders mengt het zich binnen no time en dat is zonde van je zand.

Afbeelding
Mijn paddock in een relatief droge periode -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:08

Als mijn paddock er een flink deel van het jaar zo uit zou zien dan had ik iets gedaan wat misschien érg ingrijpend is maar zeker zijn geld en plezier op zal leveren, nl een 'verhoogde' vloer maken van betonelementen met sleuven waar het vocht door weg kan. Om de hoeven niet te hard te laten slijten zou daar dan iets van vloerbedekking overheen gaan.
Doordat er op de eigenlijke ondergrond niet meer gelopen wordt zal deze los blijven en het regenwater er makkelijk in weg zakken.
Voor een groter oppervlak zal dit te kostbaar zijn, maar voor een nood/nacht-oplossing zou het het mij zeker waard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:21

Klei en paarden zijn water en vuur ;(

Wil je het echt goed hebben dan kost dat wat.

Ik heb hier 50cm laten afgraven, daar is doek ik gegaan, 40cm grof gebroken puin, oude sportveld kunstgras matten erop en als toplaag 20cm m3c paddock zand.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:32

wij zitten hier ook op zware kleigrond. ik heb nu wel geleerd dat je t echt goed moet aanpakken want anders wordt het alsnog niks. we hebben een stuk waar puin gestort is met zand erover maar dat wordt nog steeds blubber.

dus we hebben een goede paddock aan laten leggen. eerst gefreest, grond uitgegraven, geulen gegraven en de tussen ‘eilandjes’ goed af laten lopen. in de geulen liggen drainage slangen die naar de poel verderop loopt. daar bovenop drainage zand en daar bovenop ligt nog 20cm witzand. welk zand het precies is weet ik niet, onze loonwerker heeft dat allemaal geregeld.
het water loopt echt super snel weg. zelfs aan t begin van het jaar met die nonstop hoosbuien. dan stonden er wel wat plassen maar na een paar uur was het weg en weer droog.

andere tip die ik wil geven is om een poel te graven op een stuk waar het altijd blank staat. wij hadden een stuk dat altijd een half meer was dus daar hebben we een gat gegraven en wilgen langs geplant en nu is dat hele stuk veel droger.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:07

Als je toch al gaat afgraven, gebruik dan drainage, kost niet super veel, maar werkt vele malen beter dan alleen worteldoek en zand.
Op mijn vorige stal is de paddock op die manier maar 1 jaar mee gegaan en werd hij alleen in de winter gebruikt.
Nu toch maar drainage eronder gelegd.
Hier ook zware kleigrond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:09

Maar voor drainage heb je wel óf een sloot óf een put nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:31

En drainage buizen gaan niet eeuwig mee en hebben onderhoud (spoelen nodig). Ik heb daarom gekozen voor 40cm aan grof puin zodat ik onder mijn zandlaag een enorm waterreservoir heb zitten. Zelfs met al het water begin dit jaar heb ik geen plassen gehad.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:39

Wij hebben ook géén drainage,

Zoals Gloa hiervoor zegt;;
Wel heel diep laten afgraven (zitten met klei en leemlagen) laten opvullen met zwarte grond, daar overheen 50cm puin/steen, doek en dan zand (dacht rivierzand? Maar ben niet zeker). In ieder geval, vooral dat steenpuin doet het hem goed!! Daardoor blijft er geen overtollig water staan en kan het van daar rustig doorsijpelen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:48

Dat is ook een goede inderdaad, maar gaat dat uiteindelijk ook niet dichtslibben?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:00

Silly1972 schreef:
Dat is ook een goede inderdaad, maar gaat dat uiteindelijk ook niet dichtslibben?

Toen de bak bij ons vaak in gebruik was, eigenlijk niet zo zeer last van. Hangt ook van je zand af denk ik. Een paddock is misschien een ander verhaal. Ik zou zowieso grof zand pakken en géén echt pistezand, dit is veel fijner en slibt sneller!

Nu de bak al járen niet meer gebruikt word is hij wel gaan dichtslibben en inmiddels een mooi grasmatje geworden :7

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:02

Haha nou ja klein weilandje ook prima :P

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:14

Silly1972 schreef:
Haha nou ja klein weilandje ook prima :P

Zelf geen paardjes meer dus nu idd een verlenging van de tuin haha }:0

Maar ondanks dat, ligt alles wel nog mooi droog daar! Paddock hebben we op dezelfde wijze gedaan, daar moest het gelukkig wel minder diep worden afgegraven en daar ligt geen doek tussen steenpuin en de bovenlaag. Daar is het dus licht afgegraven, steenpuin, goede grond, eerst laten inzinken (laten braak liggen en inregenen) en daarna is er een dikke laag grof zand overheen gegaan.
Buiten het feit dat je door het puin nérgens een paal in de grond krijgt ligt het wel nog heel fijn na 20jaar, waarvan nu 5 jaar als tuin :P

Zet dus zeker je palen op voorhand :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:18

Heb je een plattegrondje?

Wij hebben de paddock van 10*10 en aansluitend de bak van 20*40 eerst laten keren. Met die erge buien werd de paddock vrij nat en de bak ook. Het schoof ook steeds verder.
Wij hebben naast en achter schouw sloot.

Achter en naast de bak ligt wei. Om het totaal hebben we een pad laten afgraven. Het pad had ik al gemaakt, maar links was echt mega blub.
Met loonwerker overlegd en die zei; afgraven en heeft zand gestort. Dat pad is in totaal wel bijna 200meter, dus er is veel zand op gegaan.

De zwarte grond die afgegraven is, is op de grond gestort die iets lager ligt en waar we een bosje hebben aangelegd en een heuvel geplaatst.

Welk zand weet ik eigenlijk niet. Deze loonwerkers hebben zelf meerdere soorten zand en zij hebben voor dat pad zand gekozen.

De bak hebben ze weer ander zand bij gedaan en gemengd.

Er liggen nog 2 bulten zand om naast nieuwe fundering te doen bij huis. Daarna kijken we hoeveel we nog nodig hebben voor de paddock.

Schuilstal en aan 1 kant stuk ervoor is bestraat. Geen last van te korte hoeven hier.
Pad naast bak wat niet afgegraven is, is vrij droog en daar hebben we een pad van 3 stoeptegels voor onszelf, maar lopen de paarden ook over.

Nu met de regen is 1 stukje pad wat laatste moment gewijzigd is en lager ligt iets nat en 2 stukjes van de paddock.

Pad en bak zijn super droog. Wel iets zwaar, maar is ook nieuwe. Net vrijdag nog gesleept weer, dus is even de tijd geven of aanwalsen.

Laat je adviseren. Je hebt vast een loonwerker/grondverzet bedrijf in de buurt die weet hoe de grond bij jullie is.

Maar ik zou ook kijken of je een pad om alles heen kan maken en dan een droog, lig/sta plekje. Ik vind het helemaal niet klein.

Wij hebben 5 paarden die dus overal kunnen lopen en achterin ook kunnen liggen en doen, maar liggen vaak tegen elkaar aan op de paddock van 10*10 die onderdeel is van het geheel, of ze liggen op een rij op het pad........

Wij hebben buiten nu 4 hooiplekken en in de shuilstal kunnen we 5 netten plaatsen. De weitjes sparen we dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:44

Hier ligt er iets tussen het puin en het zand waardoor dat altijd gescheiden blijft. Ik heb er oude kunstgras matten van sportvelden tussen (allemaal geregeld en geplaatst door de loonwerker). Laten goed water door en eenmaal vol met zand zijn ze zo loeizwaar dat ze never nooit omhoog gaan komen.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 19:28

Dank allemaal voor de tips. Wij huren het huis (mijn vriend is bedrijfsleider op de boerderij) en wij mogen dus de grond gebruiken. Ik wil er dus niet duizenden euro’s aan kwijt zijn.
Gloa schreef:
Hier ligt er iets tussen het puin en het zand waardoor dat altijd gescheiden blijft. Ik heb er oude kunstgras matten van sportvelden tussen (allemaal geregeld en geplaatst door de loonwerker). Laten goed water door en eenmaal vol met zand zijn ze zo loeizwaar dat ze never nooit omhoog gaan komen.

Kunstgras heb ik vaker gezien, zeker op zand is dat ideaal maar tussen puin en zand ook het overwegen waard dus!
Ter illustratie; dit moet de paddock worden, op de foto zie je schuilstal in aanbouw. Links van de paddock gaat er dus nog een pad de hoek om naar het andere veld. Wei krijgen ze verder om de stal heen, overdag staan ze hier dus niet. Bij de schuilstal liggen stoeptegels

Afbeelding

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 19:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:56

welmoedz schreef:
Heeft iemand van jullie misschien ook ervaring met grastegels? Ik kwam deze nog tegen:

https://www.infrastore.nl/component/hik ... -4EALw_wcB

Maar lijkt mij toch een beetje te mooi om waar te zijn :,)

Deze heb ik ook gehad onder de hooibakken. Wat moet er op komen? Want mijn paard liep de randen kapot.

Het stabiliseert de bodem tot op zekere hoogte. Maar als je ze zo op de klei legt dan zullen ze er in een natte periode compleet in verdwijnen ben ik bang.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:58

Voordeel is wel dat shetlanders niet zoveel wegen. Mijn shet van 95cm weegt 160kg. De quarters wegen 500/550. Dat is toch wel ene verschilletje.

Maar een pad maken is juist goed voor bewegen en daar kunnen ze ook lekker staan of liggen/rollen en evt een hooibak.

Juist shetjes worden snel hb en dan is altijd bewegen, ook als ze niet op gras kunnen wel belangrijk.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 08:32

Gloa schreef:
welmoedz schreef:
Heeft iemand van jullie misschien ook ervaring met grastegels? Ik kwam deze nog tegen:

https://www.infrastore.nl/component/hik ... -4EALw_wcB

Maar lijkt mij toch een beetje te mooi om waar te zijn :,)

Deze heb ik ook gehad onder de hooibakken. Wat moet er op komen? Want mijn paard liep de randen kapot.

Het stabiliseert de bodem tot op zekere hoogte. Maar als je ze zo op de klei legt dan zullen ze er in een natte periode compleet in verdwijnen ben ik bang.

Er moet zand opkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:07

Ook met zand erop/erin zullen ze onder druk in natte klei weg zakken. Met shetjes zal dat wel meevallen.