Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarlindeRooz schreef:Nou de meeste paarden die ‘s nachts op stal staan. Die staan vaak hooguit van 9 tot 5 buiten want daarna wordt het donker. Dan staan ze nog steeds 16uur opgesloten in een stal. Weinig mensen willen ze in het donker buiten hebben.
En mijn toon is fel omdat ik paarden op stal zetten erg zielig vind. Je sluit je hond ook niet 10-20 uur per dag op in een bench.
lovecappie schreef:MarlindeRooz schreef:Nou de meeste paarden die ‘s nachts op stal staan. Die staan vaak hooguit van 9 tot 5 buiten want daarna wordt het donker. Dan staan ze nog steeds 16uur opgesloten in een stal. Weinig mensen willen ze in het donker buiten hebben.
En mijn toon is fel omdat ik paarden op stal zetten erg zielig vind. Je sluit je hond ook niet 10-20 uur per dag op in een bench.
De laatste keer dat ik checkte gaat de zon vanavond pas om 22:00 uur onder.. Ik vind wel dat je veel aannamens maakt. Je gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste, maar daartussen zit ook nog wat.
Leo schreef:Overigens met aanvulling altijd naar het individuele paard te blijven kijken, ook in een groepsstal.niet alles is op de individuen aan te passen en soms vergt het wat creativiteit maar ik ben er van overtuigd dat voor ieder paard een 24/7 groepshuisvesting mogelijk zou moeten kunnen zijn.
in ieder geval als je kijkt naar type en vorm van training. Ik laat bij dit statement voor het gemak even hengsten en paarden die moeilijk in groepen zijn even achterwege, ik doel puur even op type en training.
bliksemflits schreef:Maat ik verbaas mij altijd over dit soort topics, waarom zou een 'sportpaard' dat niet kunnen? Is ook gewoon een paard hoor, niks meer of minder dan een 'recreatiepaard'.
Onali schreef:bliksemflits schreef:Maat ik verbaas mij altijd over dit soort topics, waarom zou een 'sportpaard' dat niet kunnen? Is ook gewoon een paard hoor, niks meer of minder dan een 'recreatiepaard'.
Nou inderdaad.
Hoop onzin aannames ook weer
Omdat mensen geen lol beleven aan wedstrijden ben je meteen recreant en niet serieus bezig met je paard en blijkbaar rijd je ook niet elke dag als je een koudbloed bezit.
Echt waar halen jullie die onzin vandaan?
Ben blij dat jullie geen stalgenoten van mij zijn.
Ladyson schreef:Dank voor het delen LisetlotZorro! Het verschil in voederbehoefte is inderdaad 1 van mijn bedenkingen erbij. Mijn paard komt niet aan huis te staan dus ik ben daarbij wel afhankelijk van een stalbaas, en daar wordt meestal niet apart gevoerd.
@MarlindeRooz, ja ik zie wel andere uitdagingen ja. Denk aan scheren en dekens, je paard na de training "in de wind" buiten moeten zetten, het moet geven van (meer) krachtvoer. Een paard dat niet 24/7 in een groep staat, staat overigens niet meteen 20 uur op stal. Ik vind je toon wel wat fel.
@casperzoe Geeft nietIk hoor graag hoe jij het dan deed met scheren, voeren en na de training weer buitenzetten.
@pairadice, ik doel op iemand die "niet-natuurlijke" aanpassingen moet doen zoals het scheren van een paard en het geven van krachtvoer. Recreanten rijden in de winter vaak gewoon wat minder vaak/ver.
Ga nu even op verzenden drukken want ik blijf mn post uitbreiden
Edit: LiselotZorro, Casperzoe en Dennis, hebben jullie ze allemaal aan huis staan? Even een uurtje op stal zetten is als het in je achtertuin is prima te doen, maar als je erop staat te wachten voordat je naar huis kan (en geeneens een stal hebt om ze in te zetten bedenk ik me nu), vind ik het wel wat minder geslaagd.
bliksemflits schreef:Mijn warmbloed staat als enige in een kudde koudbloeden en ik ben (bijna) de enige die is echt fanatiek rijdt, gaat echt prima hoor.