Sportpaard 24/7 groepstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Sportpaard 24/7 groepstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 17:24

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met het huisvesten van paarden waar echt nog mee wordt getraind/wedstrijden gereden die in een 24/7 buiten groepsstalling staan (wel met schuilstal).

Sportpaard is misschien wat overdreven qua benaming, maar ik ken en lees alleen pensionada's of recreanten die op deze manier worden gehuisvest. Ik overweeg mijn paard op zo'n plek te gaan zetten, maar heb nog wel twijfels.

LiselotZorro

Re: Sportpaard 24/7 groepstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:30

Ik heb ze al jaren dag en nacht buiten lopen. Ze krijgen wel 3x per dag voer op stal omdat de voerbehoeften nogal uiteenlopen.

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:30

Heeft dat paard andere behoeftes dan een paard dat recreatief gereden wordt? Een KPWN-er die Z-dressuur loopt heeft niet opeens als behoefte om 20 uur op stal te staan. Net zoals een KWPN-er waar alleen buiten mee gereden dat niet heeft. Het blijft een paard. Een kuddedier, een bewegingsdier en een dier dat van nature nooit 16 uur per dag alleen zou staan.

Er zijn trouwens genoeg sportpaarden die 24/7 buiten lopen. Geloof dat Arabesk daar wel wat over geschreven heeft?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:38

Ik verbaas me een beetje over zulke topics (sorry TS) maar waarom zou het niet kunnen? Met die van mij heb ik intensief wedstrijden gereden en die staat al jaren buiten met een goede schuilstal. Hooguit wat extra gedoe met je zweet deken wisselen of wat langer uitstappen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:42

Wat noem je een recreant? Mijn recreatiepony staat 24/7 buiten, maar loopt met gemak 30 km door het zware duinzand en over het strand, doet dressuur-, spring- en crosslessen maar is geen wedstrijdpony. Het voordeel van 24/7 buiten is dat ze zichzelf fit en gespierd houden en blij blijven in hun koppie. Buiten in de groep met voldoende mogelijkheden tot vrije beweging is een basisbehoefte voor een paard, of wij ze nu bestempelen als sport- of recreatiepaard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:47

Mijn pony's lopen t/m ZZ op wedstrijd en hebben een loopstal en paddock (en zomers paar uurtjes land).
Ik heb nooit anders gedaan, pony's weten niet beter.
Pony's hebben ook nooit spierpijn ofzo.

Nu is het na het rijden afspuiten en hoppa het zand in om te rollen.
S winter's soms bij heel guur weer een uurtje op stal als ze echt heel nat en warm zijn, maar dat gebeurt niet zo heel vaak.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 17:50

Dank voor het delen LisetlotZorro! Het verschil in voederbehoefte is inderdaad 1 van mijn bedenkingen erbij. Mijn paard komt niet aan huis te staan dus ik ben daarbij wel afhankelijk van een stalbaas, en daar wordt meestal niet apart gevoerd.

@MarlindeRooz, ja ik zie wel andere uitdagingen ja. Denk aan scheren en dekens, je paard na de training "in de wind" buiten moeten zetten, het moet geven van (meer) krachtvoer. Een paard dat niet 24/7 in een groep staat, staat overigens niet meteen 20 uur op stal. Ik vind je toon wel wat fel.

@casperzoe Geeft niet :D Ik hoor graag hoe jij het dan deed met scheren, voeren en na de training weer buitenzetten.

@pairadice, ik doel op iemand die "niet-natuurlijke" aanpassingen moet doen zoals het scheren van een paard en het geven van krachtvoer. Recreanten rijden in de winter vaak gewoon wat minder vaak/ver.

Ga nu even op verzenden drukken want ik blijf mn post uitbreiden :D

Edit: LiselotZorro, Casperzoe en Dennis, hebben jullie ze allemaal aan huis staan? Even een uurtje op stal zetten is als het in je achtertuin is prima te doen, maar als je erop staat te wachten voordat je naar huis kan (en geeneens een stal hebt om ze in te zetten bedenk ik me nu), vind ik het wel wat minder geslaagd.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 01-06-20 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:56

Nou de meeste paarden die ‘s nachts op stal staan. Die staan vaak hooguit van 9 tot 5 buiten want daarna wordt het donker. Dan staan ze nog steeds 16uur opgesloten in een stal. Weinig mensen willen ze in het donker buiten hebben. ;)

En mijn toon is fel omdat ik paarden op stal zetten erg zielig vind. Je sluit je hond ook niet 10-20 uur per dag op in een bench.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:02

MarlindeRooz schreef:
Nou de meeste paarden die ‘s nachts op stal staan. Die staan vaak hooguit van 9 tot 5 buiten want daarna wordt het donker. Dan staan ze nog steeds 16uur opgesloten in een stal. Weinig mensen willen ze in het donker buiten hebben. ;)

En mijn toon is fel omdat ik paarden op stal zetten erg zielig vind. Je sluit je hond ook niet 10-20 uur per dag op in een bench.

De laatste keer dat ik checkte gaat de zon vanavond pas om 22:00 uur onder.. Ik vind wel dat je veel aannamens maakt. Je gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste, maar daartussen zit ook nog wat.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:06

Mijn paard waar ik wedstrijden mee rijd staat ook 24/7 buiten. Er zitten voor mij echt wel nadelen aan.

Hij staat samen met koudbloeden die weinig bewegen en dus snel dik worden. Daarom krijgen ze hun ruwvoer onbeperkt maar wel in slowfeeders. Voor mijn paard zou dat niet nodig zijn. En bijvoeren kan alleen als je er zelf bent wat voor mij niet iedere dag is helaas en als ik er ben heb ik ook geen tijd om uren naast een etend paard te staan. Nou krijgt mijn paard ook helemaal geen krachtvoer want daar wordt hij onhandelbaar van, maar ik voer wel bij om hem net was extra te geven zodat hij goed op gewicht blijft. Ik heb hier afgelopen winter wel veel moeite mee gehad. Voor de volgende winter heb ik nu een nieuw product gevonden wat ik ga proberen bij te voeren maar als dat nog niet voldoende is zal hij misschien toch (deel van de dag) apart van de andere paarden komen te staan zodat hij meer kan eten.

Ook met scheren vind ik het lastig, afgelopen winter pas in maart (helemaal) geschoren omdat ik het niet echt durfde en bang was dat het opeens -10 zou gaan worden. Ging wel goed maar heb me toch steeds met koud weer wel onzeker gevoeld of hij wel dik genoeg ingepakt stond, want het is wel een echte koukleum. Maar wil dit jaar meteen beginnen met scheren. Dan zal het wel een lelijk patroon worden, dat zou niet nodig zijn als hij op stal zou staan. Qua na de training in de wind buiten zetten, ik heb alleen maar dekens van bucas met stay dry voering en paard staat ook eigenlijk de hele winter met hals om ivm regen dus ik heb dat nooit als een probleem ervaren.

Paard heeft trouwens inderdaad zoals Dennis ook al aanhaalt nooit spierpijn en heeft tijdens de training altijd veel energie.

Dus heel eerlijk qua sportgericht trainen/voeren vind ik het niet altijd ideaal, met name in de winter. Echter vind ik dat het welzijn van mijn paard de overige 23 uur van de dag belangrijker dus moet ik dat maar voor lief nemen. Paard is gelukkig zo en ik hoef me nooit schuldig te voelen als ik een dag niet kan komen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:09

lovecappie schreef:
MarlindeRooz schreef:

De laatste keer dat ik checkte gaat de zon vanavond pas om 22:00 uur onder.. Ik vind wel dat je veel aannamens maakt. Je gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste, maar daartussen zit ook nog wat.

In mijn hoofd had ik "in de winter" er tussen getypt. :=

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:11

Goed van je dat je het overweegt! :)

Ik zie eigenlijk alleen maar positieve zaken bij een 24/7 loopstal in groepsverband, ongeacht het type paard.
Wij hebben hier van alles wat in groepen staan, ook type sportpaarden. Zelfs zonder deken in de winter als het voor het paard kan.
Mijn pony is weliswaar een recreatie pony maar hij loopt wel 6 dagen in de week en is mentaal veel evenwichtiger geworden in de loopstal. Ook zelden stijf of spierpijn.
Ik denk dat het wel belangrijk is de juiste plek te vinden. Wij hebben een beschutte plek, ook met slecht weer. Ik hoef me dus nooit zorgen te maken dat hij bezweet op de wind staat. Wel moet ik soms inderdaad iets langer wachten als ik hem wil laten staan onder een zweetdeken voor ik hem terug zet in de groep.

Krachtvoer moeten wij individueel / zelf geven, dat krijgen ze niet in de groep. Zo kun je dat zelf geven naar eigen keuze en inzicht.
Idealiter is een groep gevormd uit paarden met een vergelijkbare ruwvoer behoefte.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:16

Overigens met aanvulling altijd naar het individuele paard te blijven kijken, ook in een groepsstal. :j niet alles is op de individuen aan te passen en soms vergt het wat creativiteit maar ik ben er van overtuigd dat voor ieder paard een 24/7 groepshuisvesting mogelijk zou moeten kunnen zijn. :j in ieder geval als je kijkt naar type en vorm van training. Ik laat bij dit statement voor het gemak even hengsten en paarden die moeilijk in groepen zijn even achterwege, ik doel puur even op type en training. :)

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:23

Leo schreef:
Overigens met aanvulling altijd naar het individuele paard te blijven kijken, ook in een groepsstal. :j niet alles is op de individuen aan te passen en soms vergt het wat creativiteit maar ik ben er van overtuigd dat voor ieder paard een 24/7 groepshuisvesting mogelijk zou moeten kunnen zijn. :j in ieder geval als je kijkt naar type en vorm van training. Ik laat bij dit statement voor het gemak even hengsten en paarden die moeilijk in groepen zijn even achterwege, ik doel puur even op type en training. :)

Dat denk ik ook! Ik denk alleen wel dat sommige (sport)paarden een hogere energie/voerbehoefte hebben dan andere, wat sommige groepssamenstellingen lastiger maakt. En op dit moment zie je helaas nog dat veel plekken waar 24/7 buiten wordt aangeboden met name uit een een groep bestaat met koudbloeden die bijna niet gereden worden. Dat maakt het gewoon wel lastig soms. Maar nog steeds zou ik mijn paard nooit meer in een stal willen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:26

Hier een sportpaard dat fanatiek meeloopt in zowel de dressuur- als springsport die ook 24/7 in groepsstalling staat. Onbeperkt hooi en krijgt gewoon 1x per dag krachtvoer als ik er ben. Ze doet het er niet minder op. In feite, ze loopt stukke beter sinds ze zoveel buiten staan. Maar geef je paard wel de tijd te wennen, en pas de zwaarte van de trainingen wel even een paar weken aan.

Maat ik verbaas mij altijd over dit soort topics, waarom zou een 'sportpaard' dat niet kunnen? Is ook gewoon een paard hoor, niks meer of minder dan een 'recreatiepaard'.
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 01-06-20 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:27

Ik heb ze thuis inderdaad, kan me voorstellen dat dat voeren anders nog wel een dingetje is. Zeker in het geval dat jij je sportpaard fanatiek traint en hij samen staat met koudbloeden die zo goed als niks doen, dan ga je dat in veel gevallen niet redden met één keer per dag een bak voer.

Ik scheer ze in de winter indien nodig gewoon van top tot teen. Halzen doe ik alleen op als het heel guur is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:29

Er zijn wel paarden\ponies voor wie 24\7 buiten zeker in herfst en winter en s'zomers met hitte en dazen niet goed is. Het ligt helemaal aan het paard en de omstandigheden. Overigens hebben we nu hier in Brabant ook nog een wolvenprobleem wat het onveiliger is gaan maken.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:31

En betreft scheren. Ik probeer het altijd te voorkomen omdat mijn paard niet zo braaf is, maar ze heeft ook al is geschoren 24/7 in de winter buiten gestaan (met schuilstal). Das iets meer gedoe betreft dekens, maar met laagjes werken en zorgen dat je altijd een extra dekentje klaar hebt liggen heeft ervoor gezocht dat dat ook echt prima is gegaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:32

bliksemflits schreef:
Maat ik verbaas mij altijd over dit soort topics, waarom zou een 'sportpaard' dat niet kunnen? Is ook gewoon een paard hoor, niks meer of minder dan een 'recreatiepaard'.

Nou inderdaad.
Hoop onzin aannames ook weer :roll:
Omdat mensen geen lol beleven aan wedstrijden ben je meteen recreant en niet serieus bezig met je paard en blijkbaar rijd je ook niet elke dag als je een koudbloed bezit.

Echt waar halen jullie die onzin vandaan?
Ben blij dat jullie geen stalgenoten van mij zijn.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:36

Onali schreef:
bliksemflits schreef:

Nou inderdaad.
Hoop onzin aannames ook weer :roll:
Omdat mensen geen lol beleven aan wedstrijden ben je meteen recreant en niet serieus bezig met je paard en blijkbaar rijd je ook niet elke dag als je een koudbloed bezit.

Echt waar halen jullie die onzin vandaan?
Ben blij dat jullie geen stalgenoten van mij zijn.

Het gaat mij niet echt om recreatiepaard vs sportpaard maar meer om warmbloed vs koudbloed en 4/5x per week intensief getraind worden vs eens in de 2 weken 45 min op buitenritje en het maakt dan ook denk ik ook helemaal niet uit of je wedstrijden rijdt of niet. Mijn paard is net zo goed een recreatiepaard als sportpaard, wij gaan naast dat we wedstrijden rijden en intensief trainen ook 2x per week (bitloos) het bos in.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:37

Mijn warmbloed staat als enige in een kudde koudbloeden en ik ben (bijna) de enige die is echt fanatiek rijdt, gaat echt prima hoor :)
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 01-06-20 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:39

Maar ook dat kan een koudbloed net zo goed als een warmbloed Rainer.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:46

Mijn pony loopt ook 24/7 buiten, loopt 6 dagen in de week en wordt in de winter geschoren.
Partij goeie dekens aanschaffen en je kunt vooruit.
Voordeel van scheren vind ik het veel sneller op adem zijn en je kunt zo de winterjas weer opleggen en pony in de wei zetten. De overige 22,5 uur die ik er niet ben mag en kan ze zelf doen wat ze wil.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:46

Ladyson schreef:
Dank voor het delen LisetlotZorro! Het verschil in voederbehoefte is inderdaad 1 van mijn bedenkingen erbij. Mijn paard komt niet aan huis te staan dus ik ben daarbij wel afhankelijk van een stalbaas, en daar wordt meestal niet apart gevoerd.

@MarlindeRooz, ja ik zie wel andere uitdagingen ja. Denk aan scheren en dekens, je paard na de training "in de wind" buiten moeten zetten, het moet geven van (meer) krachtvoer. Een paard dat niet 24/7 in een groep staat, staat overigens niet meteen 20 uur op stal. Ik vind je toon wel wat fel.

@casperzoe Geeft niet :D Ik hoor graag hoe jij het dan deed met scheren, voeren en na de training weer buitenzetten.

@pairadice, ik doel op iemand die "niet-natuurlijke" aanpassingen moet doen zoals het scheren van een paard en het geven van krachtvoer. Recreanten rijden in de winter vaak gewoon wat minder vaak/ver.

Ga nu even op verzenden drukken want ik blijf mn post uitbreiden :D

Edit: LiselotZorro, Casperzoe en Dennis, hebben jullie ze allemaal aan huis staan? Even een uurtje op stal zetten is als het in je achtertuin is prima te doen, maar als je erop staat te wachten voordat je naar huis kan (en geeneens een stal hebt om ze in te zetten bedenk ik me nu), vind ik het wel wat minder geslaagd.

Misschien ter geruststelling: die van mij loopt in de winter net zo veel als in de zomer, en heeft nog nooit een deken gezien en is zeker nooit geschoren. Ondervacht is altijd heel snel droog, ook al zit hij in teddyvacht. Maar inderdaad... het is een recreatiepony, wel met hele goede basisconditie.

Misschien nog meer ter geruststelling:
de paarden van een vriendin van mij lopen op internationaal niveau endurance en haar toppaard heeft vorig jaar het EK goed uitgelopen (160 km) en heeft meerdere 160 km op zijn naam staan. Ook die wonen grotendeels buiten met schuilstal, wel met deken in de winter maar niet geschoren. Ze lopen inderdaad minder in de winter, maar zijn nog steeds fit genoeg om 50 km minimaal in 1x te lopen. En dat zijn absolute topsporters.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:48

bliksemflits schreef:
Mijn warmbloed staat als enige in een kudde koudbloeden en ik ben (bijna) de enige die is echt fanatiek rijdt, gaat echt prima hoor.

Kan het dat ik jou op facebook in de denken over paarden groep langs heb zien komen? Dan heb je op je huidige stal nog niet in de winter gestaan toch? Want die van mij doet het zomers ook echt top, swinters prima maar niet optimaal. Kan zijn dat ik je met iemand anders door de war haal hoor, sorry dan!

Ik zeg overigens ook niet dat dat altijd zo het geval zal zijn hoor! Ik merk alleen in mijn geval dat er toch echt wel een verschil in energiebehoefte is.

@Onali, maar dat zeg ik ook helemaal niet! Ik heb pas sinds vorige zomer een 'sportpaard' en daarvoor altijd een haflinger gereden. Vorige winter trainde ik nog fanatiek met mijn haflinger welke in dezelfde kudde staat en toen was het eigenlijk zo dat hij als enige goed op gewicht was en de rest te dik . Nu is hij ook te dik, dus wellicht dat het inderdaad meer bij het fanatiek trainen zit. Maar dan nog, en dan wil ik niet alles in een keer over 1 kam scheren, zie ik in mijn omgeving dat het vaker de koudbloeden zijn die weinig fanatiek gereden worden.

Even voor de duidelijkheid, wat mij betreft mogen morgen alle stallen afgeschaft worden, mijn paarden zullen nooit meer op stal komen te staan. En ik zou TS ook zeker aanraden om de stap te zetten. Maar het is niet altijd zo makkelijk als sommige mensen graag doen lijken.