Wat er allemaal bij een paard kopen komt kijken...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shantyx

Wat er allemaal bij een paard kopen komt kijken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 20:58

Hey!

Na zes jaar paardrijden en zeuren over een paard heb ik mijn ouders overgehaald om een paardje te gaan aanschaffen. (we willen er niet direct inspringen dus we nemen een half jaar tot jaar tijd om er goed over na te denken) Nu hebben wij een prijs schatting gemaakt en heb ik jullie hulp nodig. We hebben al na een pensionstal gekeken en ook de kosten van dierenarts, tandarts, hoefsmid, entingen, tuig (zadel hoofdstel etc.)
entingen, wormen kuur en nog meer. We hebben een maandelijks bedrag dat zit rond de 340 euro (daar zitten kosten voor vierkant beslag ook bij, want ik ga voor een spring/eventing paard). Ook gaan we het paard uitgebreid verzekeren. Maar dat neemt niet weg dat we een buffer van ongeveer 1000-, willen hebben liggen mocht er iets gebeuren. Verder denk ik genoeg mee gerekend voor een echt sportpaard, de spullen die nodig zijn en eenmalige kosten zo als keuring enz. (we kijken naar verzekeren bij EFO). Ik heb genoeg tijd voor een paard (natuurlijk weet ik niet hoe volgend jaar er uit ziet want ik zit in de eerste) En ook geef ik mezelf ruim de tijd om te sparen. Nu is de vraag... Zit ik goed met deze prijs berekening? Heb ik genoeg ervaring? Ik ben zelf nog een beetje bang aangelegd (toen ik 9 was in mijn rug getrapt waar ik nog soms last van heb). Maar ik geef niet zomaar op! En nu ook nog de vraag kunnen jullie nog ergens mee helpen? zoals met het voeren van een groot sportpaard, waar ik voor niet al te duur een goed springzadel kan vinden. ( het liefst 17,5 inch en bruin) Maar vooral wat ik kan doen om niet mijn zelf vertrouwen te verliezen bij het zorgen van een paard. Bedankt voor het lezen, vooral omdat het zo lang is :) <3
Hier nog even een duidelijk lijstje met welke vragen ik heb:
-is 340 accurraad voor de maandelijkse lasten (incl hoefsmid en stalling en voer)?
-Hoe kom ik van de angst voor vallen af?
-kan je een goed sport paard voor 3.500 kopen?
-is 1000 euro genoeg voor buffer?
-waar kan ik een goed springzadel vinden?
-ben ik ervaren genoeg?
-Wat voer je zo'n groot sportpaard?

Anoniem

Re: Wat er allemaal bij een paard kopen komt kijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:04

Reken maar 500 per maand. Goed sportpaard denk je al gauw aan 8000 tot 15000 euro of meer. Voor 3500 heb je vaak een paard wat niet goed is, dingen niet bij kloppen, oud is of de sport niet in kan.

Verder zou ik een buffer van 5000 gaan creëeren. De dierenarts in combinatie met kliniek opname kan wel eens duur uitvallen als dingen niet gaan zoals gepland.

Klinkt misschien wat hard en veel. Maar paarden kosten echt veel geld.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:07

Afhankelijk van je stalling zou ik zeggen: nee, absoluut niet. Met rondom beslag is je maandelijkse bedrag hoogstwaarschijnlijk een stuk hoger. Vaak wordt zo'n 500 aangehouden en daar kom je beter mee rond.

Een echt 'goed' sportpaard zul je je budget ook een stuk naar boven moeten stellen.
Voor 1000 euro kun je vaak tweedehands wel een leuk zadel vinden. Je buffer zou ik hoger zetten.

Bij je eerste paard én een beetje onzekerheid zou ik je willen aanraden om vooral ook te kijken naar een paard wat je NU leuk vindt. Een paard dat NU goed voelt en waar je direct leuke dingen mee kunt doen. Dromen en doelen zijn leuk en goed om te hebben, maar het moet behapbaar blijven. Je hebt niks aan een megaknap talentvol paard dat je niet kunt handelen, waar je je niet veilig bij voelt.

Ik denk, als ik je topic zo lees, dat je nog wat verder komt als je nog wat meer zoekt, meekijkt bij anderen misschien, een bijrijpaard wellicht voor de tussentijd? Dan krijg je vast een completer beeld van alles wat er bij komt kijken.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:10

Misschien is het handig om te laten weten waar de berekening uit bestaat. In veel regios ben je die 340 euro al kwijt aan het stalgeld alleen, dan komen daar nog een hoop kosten bij. Er loopt ook een topic over wat men maandelijks kwijt is aan een paard, die zou je even op kunnen zoeken. Ik denk dat de inschatting wat krap is.

Afkomen angst voor vallen: neem goed en geregeld les, helemaal mooi als je iemand kan vinden die wat meer gericht is op mentale coaching.

3500€ voor een goed sportpaard; wellicht als het paard inmiddels 16 jaar is, maar voor een leeftijd ergens tussen 4 en 12, met enige ervaring en braaf (want dat lijkt me een voorwaarde als je een angst voor vallen hebt) betaal je meer. Nu zijn er vast mensen die zeggen dat er ook voor dit bedrag een paard te krijgen is, maar ik kan ze in elk geval niet vinden.

Een goed zadel; laat een goede zadelpasser komen.

Of je ervaren genoeg bent.. geen idee.

Voer is geheel afhankelijk van huisvesting, arbeid en behoefte paard, daar valt dus ook niets over te zeggen nu.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:15

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Hier een topic waarin mensen maandelijks bijhouden hoeveel ze kwijt zijn aan de paarden.

In mijn regio ben je al blij als je een stalling hebt voor 340 euro in de maand, dus dat is hier niet genoeg voor alle maandelijkse lasten.

Je hebt je lessen niet ingecalculeerd volgens mij.

Wat je niveau is en of je klaar bent voor een eigen paard zal je met je huidige instructeur moeten bespreken. Ik neem aan dat je nu les op manege/verzorgpaard hebt?
Zo niet, zou ik eerst even tijdelijk op een manege gaan rijden en uitproberen wat voor type paarden bij jou passen.

3500 is geen ruim budget voor een sportpaard, daar zal je ergens concessies op moeten doen (leeftijd/gezindheid/niveau/braafheid/enz).

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:17

Hoi!

Ondanks dat ik het onwijs gaaf voor je vind dat je een paard mag aanschaffen, wil ik je toch helpen relativeren. Want heel eerlijk, als ik jouw verhaal hierboven lees, denk ik dat je een totaal verkeerde inschatting maakt. Alles hangt ook een beetje met elkaar in verband, dus ik probeer je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

- Je wilt een sportpaard. Ik neem aan dat je daar de hogere sport (Z+) mee bedoelt?. Voor een braaf, 100% goedgekeurd en opgeleid paard betaal je minimaal wel €10.000,- in deze markt. Corrigeer me als ik verkeerd zit, ik heb zelf geen paard gekocht met de intentie 'sportpaard'. Maar voor €3500 vind je die sowieso niet. Een uitgebreide keuring bij een sportpaard (röntgenologisch) kost al gauw €1000.

- Als je een sportpaard wilt, heb je het liefst ook een goede (binnen)rijbak en bepaalde faciliteiten bij de stal. Denk ik. Zulke accomodaties kosten hier in de randstand tussen de €350 en €500 per maand. Maar ook daarbuiten ben je wel tussen de €250 en €350 kwijt.

- Een paard moet om de 8/10 weken (iedere 2/3 maanden, afhankelijk van het paard) naar de hoefsmid. Rondom beslaan kost verschillend, afhankelijk van de smid. Hier wordt €120,- gevraagd.

- €1000 is wat mij betreft geen goede buffer als die niet verder uitgebouwd wordt. Is een leuk beginnetje, maar stel dat je paard lelijk ten val komt in de weide of de paddock en een operatie noodzakelijk is, is dat erg weinig.

- Voor een goed springzadel raad ik altijd een zadelmaker aan. Die heeft er veel verstand van en kan vaak iets vinden dat in jouw budget past. Let wel: een passend zadel is beter dan een goedkoop zadel. Een goedkoop, niet-passend zadel is duurkoop: je kan het paard er flink mee beschadigen. Een budget voor een zadel zet ik persoonlijk toch al gauw op €1000,- (tweedehands, inclusief pasconsult).

- Ik ga ervan uit dat je met een sportpaard ook wedstrijden wilt rijden. Verkijk je ook daarbij niet op de kosten voor een startpas en starten. Daarbij moet je natuurlijk ook naar een wedstrijd toe kunnen, dus vervoer is een bijkomend 'dingetje'.

- Een groot sportpaard eet in eerste instantie voldoende ruwvoer. Krachtvoer (brok) voer je aan de hand van de hoeveelheid arbeid die hij verricht (hoeveel hij werkt).

- Of jij ervaren genoeg bent, kan ik niet vanaf een beeldscherm beoordelen. Maar aan de hand van jouw bedachte kostenplaatje en jouw leeftijd, zeg ik nee. Denk er goed over na, een paard is een behoorlijke verantwoordelijkheid en vergt ontzettend veel tijd (en dus ook geld). Je kunt niet zomaar een dagje weg of op vakantie zonder iets te moeten regelen. Ook tijdens toetsweken heeft jouw paard aandacht nodig. Jouw paard kan ziek worden, hoeft natuurlijk niet. Maar stel dat hij wel een blessure oploopt?

- Om van je angst van vallen af te komen, zou ik bij een goede instructeur gaan lessen op een braaf paard.

-

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:20

Wij betalen per 8 weken voor vierkant beslag 110 euro.

Stalgeld ligt aan wat je voor faciliteiten zoekt. Als je op de middelbare zit zou het denk ik niet handig zijn om een doe het zelf stal te kiezen (de goedkoopste optie). Voor een volpensionstal ben je al snel zo'n 250-450 euro per maand kwijt, afhankelijk van de regio waar je zit.

Wij hebben per paard een spaarpot van 5000 euro apart staan. Daarentegen hebben we ze niet in de verzekering, want daar hebben we die buffer voor. Die we, indien nodig, snel aan kunnen vullen.

Naast bovenstaande hebben we wekelijks les. Zou ik jou ook aanraden, iedereen die voor een eerste eigen paard gaat. :) Les verschilt ook, maar bij een gediplomeerd instructeur kost een uur privéles al snel 25 tot 50 euro per uur.

Dus de rekensom tot nu toe:
55 euro per maand aan hoefsmid.
300 euro per maand aan stalling.
150 euro per maand aan les.

Reken daar nog nieuwe spullen bij op (paarden en ruiters zijn sloopkogels), de jaarlijkse enting, ontworming, een dierenartsbezoek hier en daar..

Ik denk dat 500 tot 600 euro per maand een realistischer bedrag is om rekening mee te houden.

En uiteraard kun je het nog duurder maken met wedstrijden. Lidmaatschap van de KNHS is per jaar 25, een startkaart 120 en elke wedstrijd waar je naartoe gaat met twee starts zit tussen de 20 en 30 euro qua startgeld.

Soms vraag ik me af waarom ik niet ben gaan schaken. :P
Laatst bijgewerkt door upendo op 26-05-20 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:20

-is 340 accurraad voor de maandelijkse lasten (incl hoefsmid en stalling en voer)?

Dat hangt af van de regio, hoefsmid en welk plus hoeve voer.

Lekker gaan lessen dan krijg je ook zelfvertrouwen. Vooral veel doen dan komt dat wel goed.

Het is altijd mogelijk, maar ze zijn dan vaak nog onervaren of al op leeftijd. Hou ook rekening mee met keuringskosten als je een echt sportpaard wilt

Voor vee arts kosten kom je er al gauw overheen. Maar jouw paard hoeft natuurlijk niet percee blessures op te lopen.

Sowieso een zadelpasser laten komen, al helemaal als je de sport in wilt dan is die rug erg belangrijk.

-ben ik ervaren genoeg?

Dat kan niemand zo beoordelen denk ik. Als je er lekker bij gaat lessen en je neemt een paard dat al het een en ander kent komt het vast goed.

Als je een paard koopt dat al in de sport loopt kun je het beste vragen waar je het paard koopt wat hij daar krijgt en hoeveel.

Humn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:35

Er staan veel mooie paarden op het internet, maar pas als je het zelf hebt gezien/gereden heb,t eerst langs een keuring! , bij een kliniek/dierenarts van eigen keuze, niet in de buurt van waar je het koopt.
Dit lijkt heel argwanend naar de verkoper, maar voor dat jij het dier voor de komende jaren als beste maatje gaat houden wil je toch weten dat het echt gezond is.

Een 1000 euro om te beginnen als buffer is oke, maar spaar wat verder voor die onvoorziene kosten.
Een goed zadel, ga naar een zadelmaker die goed bekend staat in je buurt. Het zelfde geldt voor een hoefsmid en dierenarts. Bij wie jij je fijn bij voelt.
Hoefsmid elke 10 tot 12 weken...
Hoe is het op die stal geregeld? entingen, kuren, voer, weide, stalling, etc.
Blijf lessen ;-)

Veel plezier en succes bij je avontuur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:37

Houd maar rekening met minimaal 500 euro per maand.
Buffer van 1000 euro is te weinig. Al ga je hem wel verzekeren dus dat scheelt alweer als er een operatie moet plaatsvinden. Of verzeker je hem niet voor veeartskosten? Dan gaat trouwens je maandbedrag een heel eind omhoog en red je het met 500 ook niet.
3500 voor een sportpaard red je het ook niet mee in deze tijd. Het dubbele minimaal. Tenzij je concessies wilt doen, dus geen sportpaard maar recreatie. Of een jong dier. Maar dat raad ik je vanwege je angst niet aan. Of een niet zo brave, maar dat is voor jou ook geen optie. Dan ben ik bang dat je het met 3500 euro niet red.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:48

Wat leuk dat je van je ouders dit avontuur aan mag gaan. En complimenten dat je er al zo goed over nagedacht hebt!

De meeste dingen zijn al genoemd.
Wat ik nog wil aanraden:
- zorg dat jij en je ouders je goed inlezen in de voorwaarden van de verzekering en ook wat ervaringen zoeken. Het klinkt ideaal als onervaren paardeneigenaar maar er zitten vaak nog best wat addertjes onder het gras. Gevallen dat ze niet uitkeren of het moeilijk is de juist behandeling te krijgen. Dan kan je soms beter een dikkere spaarpot hebben voor onvoorzien

- Hoe groot die spaarpot moet zijn is lastig inschatten maar een bezoek aan de kliniek voor wat dan ook kan snel in de duizenden lopen. Iets wat een paar bezoekjes van de dierenarts nodig heeft ook zo een paar honderd. Hoe makkelijk kunnen jullie dat potje aanvullen? Is er nog meer geld achter de hand voor serieuze noodgevallen?

- Zorg dat jullie begeleiding kunnen krijgen in de aankoop van een instructrice of kennis. De paardenhandel is net als de auto handel behoorlijk verrot helaas... De prijzen liggen op dit moment hoog dus 3500 voor een gezond en braaf paard is wel echt het minimale als je naar oudere paarden zou kijken. Dan moet je nog heel goed opletten of ze gezond zijn

- Google de verkoper/handelaar en naam/gegevens van het paard voordat je koopt en laat het paard in ieder geval klinisch keuren door je eigen dierenarts voor aankoop. Ook als ze al klinisch gekeurd zijn, nooit wat gemankeerd hebben of je snel moet beslissen omdat de prijs zo mooi is en er meer kijkers zijn.... Een ongezond paard brengt alleen maar verdriet en ellende.

Gouden regel: als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo helaas :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:49

Tja, advies van oma.
"Ben ik ervaren genoeg...?" - Geef nooit antwoord op de verkeerde vraag!
(Om goed paard te rijden, echt goed - heb je twee volle levens nodig...)

En angst om te vallen - daar is veel over te zeggen. Vallen zelf is reëel.
Je kunt wel maatregelen nemen: je dier goed aanvoelen, paardvriendelijk rijden, een zgn. balansteugel om de hals, trainen op ontspanning en daarna gehoorzaamheid, er zijn bodyprotectors, etc etc.

Efo is een fijn verzekeringsbedrijf zonder winstoogmerk.

Shantyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 08:05

ual_95 schreef:
Hoi!

Ondanks dat ik het onwijs gaaf voor je vind dat je een paard mag aanschaffen, wil ik je toch helpen relativeren. Want heel eerlijk, als ik jouw verhaal hierboven lees, denk ik dat je een totaal verkeerde inschatting maakt. Alles hangt ook een beetje met elkaar in verband, dus ik probeer je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

- Je wilt een sportpaard. Ik neem aan dat je daar de hogere sport (Z+) mee bedoelt?. Voor een braaf, 100% goedgekeurd en opgeleid paard betaal je minimaal wel €10.000,- in deze markt. Corrigeer me als ik verkeerd zit, ik heb zelf geen paard gekocht met de intentie 'sportpaard'. Maar voor €3500 vind je die sowieso niet. Een uitgebreide keuring bij een sportpaard (röntgenologisch) kost al gauw €1000.

- Als je een sportpaard wilt, heb je het liefst ook een goede (binnen)rijbak en bepaalde faciliteiten bij de stal. Denk ik. Zulke accomodaties kosten hier in de randstand tussen de €350 en €500 per maand. Maar ook daarbuiten ben je wel tussen de €250 en €350 kwijt.

- Een paard moet om de 8/10 weken (iedere 2/3 maanden, afhankelijk van het paard) naar de hoefsmid. Rondom beslaan kost verschillend, afhankelijk van de smid. Hier wordt €120,- gevraagd.

- €1000 is wat mij betreft geen goede buffer als die niet verder uitgebouwd wordt. Is een leuk beginnetje, maar stel dat je paard lelijk ten val komt in de weide of de paddock en een operatie noodzakelijk is, is dat erg weinig.

- Voor een goed springzadel raad ik altijd een zadelmaker aan. Die heeft er veel verstand van en kan vaak iets vinden dat in jouw budget past. Let wel: een passend zadel is beter dan een goedkoop zadel. Een goedkoop, niet-passend zadel is duurkoop: je kan het paard er flink mee beschadigen. Een budget voor een zadel zet ik persoonlijk toch al gauw op €1000,- (tweedehands, inclusief pasconsult).

- Ik ga ervan uit dat je met een sportpaard ook wedstrijden wilt rijden. Verkijk je ook daarbij niet op de kosten voor een startpas en starten. Daarbij moet je natuurlijk ook naar een wedstrijd toe kunnen, dus vervoer is een bijkomend 'dingetje'.

- Een groot sportpaard eet in eerste instantie voldoende ruwvoer. Krachtvoer (brok) voer je aan de hand van de hoeveelheid arbeid die hij verricht (hoeveel hij werkt).

- Of jij ervaren genoeg bent, kan ik niet vanaf een beeldscherm beoordelen. Maar aan de hand van jouw bedachte kostenplaatje en jouw leeftijd, zeg ik nee. Denk er goed over na, een paard is een behoorlijke verantwoordelijkheid en vergt ontzettend veel tijd (en dus ook geld). Je kunt niet zomaar een dagje weg of op vakantie zonder iets te moeten regelen. Ook tijdens toetsweken heeft jouw paard aandacht nodig. Jouw paard kan ziek worden, hoeft natuurlijk niet. Maar stel dat hij wel een blessure oploopt?

- Om van je angst van vallen af te komen, zou ik bij een goede instructeur gaan lessen op een braaf paard.

-

Heel erg bedankt! Ik moet er wel aan veranderen dat de stalling bij ons 250-, is en er een goeie binnen en buitenbak is. Verder bedoel ik met 'sportpaard' niet zo zeer als ik het zeg. Maar een paard waarmee ik afentoe een leuk sprongetje mee kan maken, wat dressuren en lekker lang op buitenrit. Vierkant beslag doen we 1x in de 2 maanden dus heb ik de 120 euro door de midden gedaan. We blijven maandelijks de buffer aanvullen. Ik denk ook zeker om het paard all-in te verzekeren (dus dat alleen de BTW kosten zelf betaald moeten worden dus bij blessure, overlijden, operaties wordt zowat alles vergoed). Ik hoop dat ik een nog iets scherper plaatje heb kunnen laten zien. :)

Shantyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 08:11

MariekeS_ schreef:
Wat leuk dat je van je ouders dit avontuur aan mag gaan. En complimenten dat je er al zo goed over nagedacht hebt!

De meeste dingen zijn al genoemd.
Wat ik nog wil aanraden:
- zorg dat jij en je ouders je goed inlezen in de voorwaarden van de verzekering en ook wat ervaringen zoeken. Het klinkt ideaal als onervaren paardeneigenaar maar er zitten vaak nog best wat addertjes onder het gras. Gevallen dat ze niet uitkeren of het moeilijk is de juist behandeling te krijgen. Dan kan je soms beter een dikkere spaarpot hebben voor onvoorzien

- Hoe groot die spaarpot moet zijn is lastig inschatten maar een bezoek aan de kliniek voor wat dan ook kan snel in de duizenden lopen. Iets wat een paar bezoekjes van de dierenarts nodig heeft ook zo een paar honderd. Hoe makkelijk kunnen jullie dat potje aanvullen? Is er nog meer geld achter de hand voor serieuze noodgevallen?

- Zorg dat jullie begeleiding kunnen krijgen in de aankoop van een instructrice of kennis. De paardenhandel is net als de auto handel behoorlijk verrot helaas... De prijzen liggen op dit moment hoog dus 3500 voor een gezond en braaf paard is wel echt het minimale als je naar oudere paarden zou kijken. Dan moet je nog heel goed opletten of ze gezond zijn

- Google de verkoper/handelaar en naam/gegevens van het paard voordat je koopt en laat het paard in ieder geval klinisch keuren door je eigen dierenarts voor aankoop. Ook als ze al klinisch gekeurd zijn, nooit wat gemankeerd hebben of je snel moet beslissen omdat de prijs zo mooi is en er meer kijkers zijn.... Een ongezond paard brengt alleen maar verdriet en ellende.

Gouden regel: als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo helaas :(:)

Dankjewel! Ik heb de verzekering uitgezocht en ken mensen die persoonlijk daar zitten. We hebben nu immers gekozen rond een bedrag voor 4000 euro om het iets ruimer te maken. De buffer word maandelijks met 70 euro uitgebouwd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:29

Je maandelijkse kosten zijn echt te laag, je vergeet nu dingen zoals les, eventueel wedstrijdje, clinic, verzorgingsspul, een keer fysio en jaarlijkse tandarts enting en ontworming. Zoals al gezegd, ga echt uit van die 500 euro want de meeste maanden ben je dat gewoon gemiddeld kwijt.

Ook het budget voor je paard mag je minimaal verdubbelen. Of je 3500 of 4000 hebt is eerlijk gezegd niet zo relevant want dan ga je zoeken in de categorie die of oud is, of bemerkingen heeft. Of helemaal groen maar zelfs dat zal een uitdaging zijn voor die prijs en lijkt me niet handig als je zelf soms nog onzeker bent. Wat jij zoekt is braaf, gezond en allround en die zoekt iedereen. Als je dan zo rond de 12-14 jaar zoekt en je hebt geluk vind je er misschien eentje rond de 6/7000. Vind je dat te oud ga je onder de 10000 euro niet uitkomen.

Snoopysnoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:31

Heel erg bedankt! Ik moet er wel aan veranderen dat de stalling bij ons 250-, is en er een goeie binnen en buitenbak is. Verder bedoel ik met 'sportpaard' niet zo zeer als ik het zeg. Maar een paard waarmee ik afentoe een leuk sprongetje mee kan maken, wat dressuren en lekker lang op buitenrit. Vierkant beslag doen we 1x in de 2 maanden dus heb ik de 120 euro door de midden gedaan. We blijven maandelijks de buffer aanvullen. Ik denk ook zeker om het paard all-in te verzekeren (dus dat alleen de BTW kosten zelf betaald moeten worden dus bij blessure, overlijden, operaties wordt zowat alles vergoed). Ik hoop dat ik een nog iets scherper plaatje heb kunnen laten zien. :)[/quote]

Dan kan je denk ik beter naar een "recreatie paard' zoeken, die passen meestal rond je budget en er zijn er genoeg waarmee je gwn een leuk sprongetje kunt maken een gaan crossen. ( alleen haal je daarmee wss niet de olympische spelen)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:31

Shantyx schreef:
Heel erg bedankt! Ik moet er wel aan veranderen dat de stalling bij ons 250-, is en er een goeie binnen en buitenbak is. Verder bedoel ik met 'sportpaard' niet zo zeer als ik het zeg. Maar een paard waarmee ik afentoe een leuk sprongetje mee kan maken, wat dressuren en lekker lang op buitenrit. Vierkant beslag doen we 1x in de 2 maanden dus heb ik de 120 euro door de midden gedaan. We blijven maandelijks de buffer aanvullen. Ik denk ook zeker om het paard all-in te verzekeren (dus dat alleen de BTW kosten zelf betaald moeten worden dus bij blessure, overlijden, operaties wordt zowat alles vergoed). Ik hoop dat ik een nog iets scherper plaatje heb kunnen laten zien. :)

Dat verandert de zaak inderdaad wel een beetje. Maar dan nog is €3500,- vrij beperkt voor een gezond, allround paard in deze tijd. Ik zou dit als ik jou was iets ophogen, tot aan €5000. Dan heb je toch meer om uit te kiezen. Je kan ook geluk hebben hoor. Ik heb zelf een uitgerangeerd manegepaard waar ik M1 mee mag starten, L1 mag springen, mee op cross ga en iedere week een buitenrit maak. Het paard (of nouja, hele grote pony) kostte me €1500,-. Als ik het goed begrijp is zoiets ook wat je ongeveer wilt?

Je kunt in het begin natuurlijk ook nog even afwachten met vierkant beslaan en kijken hoe het allemaal loopt. Het duurt vaak wel even voordat je elkaar goed kent alvorens je wedstrijden kan rijden. Zeker als je de angst hebt om te vallen, lijkt het bouwen van vertrouwen in eerste instantie belangrijker dan rondom beslaan. Tenzij het voor het dier noodzakelijk is natuurlijk, maar 'slechte voeten' zijn voor mij een no-go.

Mijn ervaring is overigens wel dat een potje vaak beter werkt dan een verzekering. Er zitten toch veel addertjes onder het gras en zeker bij een paard met een kleine bemerking (waar jij zelf nooit iets van hoeft te merken), kunnen ze moeilijk doen. Ik denk dat je dat geld dan beter maandelijks op een aparte spaarrekening kan zetten.

Ik wil je wel adviseren om niet voor een te jong paard te kijken, zeker omdat je wat angst hebt om te vallen. Je hebt zat 12-16 jarige paarden die prima voldoen aan jouw eisen, echter de prijs zal een gelukstreffer moeten zijn.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:32

Als je stalling 250 euro is vraag ik me af hoe je aan 90 euro aan overige kosten denkt te komen? Je hoefsmid is al 60 per maand, en voor 3 tientjes per maand kan je echt niet de tandarts, osteopaat, je lessen, je wedstrijden en je spullen financieren... Dat red je gewoon echt niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:37

Ik zou nog even wachten en zelf ook een baantje nemen en sparen.
Hiermee ga je het niet heel makkelijk redden.
Daarbij zit je dan qua aanschafprijs ook wel in een lage categorie waarbij je ook net iets meer risico loopt. (vaak keur je dan ook enkel klinisch e.d.)

De basis wel... maar de extra zaken die van belang zijn voor het welzijn van je paard zijn een stuk duurder. (veeartskosten, tandarts, smid, osteo/fysio, zadelmaker).

Het is vervelend... maar uiteindelijk veel fijner wanneer je het paard kan kopen welke je graag zou willen en je het paard ook alles kan bieden wat hij of zij nodig heeft :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:57

Shantyx schreef:
Hey!

Hier nog even een duidelijk lijstje met welke vragen ik heb:
-ben ik ervaren genoeg?

- 340 is écht weinig per maand. Ik zit aan stalling op 210 en dat is geen dure stal, integendeel. Koop eigen hooi bij a 50-60 euro (met de hogere hooiprijzen in 2018 1,5x zoveel). Krachtvoer 20 p/m en de mijne eet niet veel. Psyllium tegen het zand, elke vier weken een kuur, een emmer gaat 2 kuren mee, maar dus ook 10p/m.

Mestonderzoek/ontwormen: jaarlijks abonnement 55 euro inclusief de najaarsontworming, exclusief andere ontwormingen. Hoefsmid elke 5 weken zónder beslag 30. 2x per maand les, totaal 90 euro. Osteopaat jaarlijks minimaal 1x, 80 euro per keer. Tandarts jaarlijks minimaal 1x, 140 euro per keer meen ik. Jaarlijks zadelcontrole, reken ook maar op 100+ euro per keer. Enting jaarlijks, wij enten op stal in 2 groepen waardoor het goedkoop kan, maar als ze alleen voor jouw paard moeten komen, reken dan ook gerust op 50 euro. Dat komt niet allemaal maandelijks terug, maar zijn wel 'verwachte kosten' en kun je dus doorrekenen naar je maandelijkse bedrag.

een buffer van 1000 is heel weinig. 5000 is reëler, maar toch zeker wel 2500! Mijn vorige paard kwam met alleen een luchtweginfectie al zó aan 700 euro in een maand tijd aan dierenartskosten. Dat was de eerste maand dat ik hem had gelijk. In jouw geval dus 'dag buffer' als die zo klein is.

Verzekeren klinkt leuk, maar de kleine lettertjes vind ik minder leuk, en afhankelijk van de leeftijd van je paard kun je ze soms ook niet meer verzekeren.

Wat je ze voert, is echt afhankelijk van je paard. Sommigen doen het goed op alleen hooi en een vitaminebrokje of muesli of brok. Anderen redden dat niet. Mijn merrie is de eerste categorie. Paard van een vriendin gaat naast onbeperkt hooi óók nog bietenpulp, maisvlokken en luzernebrok is. Puur om hem op gewicht te houden. Náást zijn vitaminebrokje. Dat tikt aan elke maand (behalve mei, juni, juli, aug, sept, dan gaat de bietenpulp en mais eraf voor de zomer omdat er meer gras is) ;)

voor 3500 euro koop je geen goed sportpaard. Je kunt er vast een leuke rijpony voor vinden, dát wel. Ik heb een haflinger. Die gaan op dit moment ongeveer voor dat bedrag als ze gezond zijn en een leuk proefje kunnen lopen. een goed sportpaard, tel er maar gerust 10.000 bij op voor eentje die een proefje kan lopen en een parcours kan springen én braaf genoeg is voor jou als je wat angst hebt. Goedkoop is vaak OF stuk, OF gestoord. Of beide, als je pech hebt.

Van je angst afkomen? Daar zijn écht goede gespecialiseerde instructeurs voor. Ik ken er wel een paar in mijn regio, maar iedere regio heeft dit soort instructeurs, die zich richten op angstbegeleiding.

Een goed springzadel vind je via een goede zadelmaker. Vraag het eens aan stalgenootjes, dat is altijd een goed idee, om ervaringen te horen van mensen die je kent.

Of je ervaren genoeg bent: niemand is ooit ervaren genoeg, je leert heel veel dingen gewoon pas als het paard er staat. Wat je wel echt zelf zult moeten kunnen is poetsen, opzadelen, in drie gangen rijden, paard longeren en vasthouden voor de dierenarts en smid. Met een braaf paard en met fijne stalgenoten leer je de rest wel bij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:04

Citaat:
]Als je stalling 250 euro is vraag ik me af hoe je aan 90 euro aan overige kosten denkt te komen? Je hoefsmid is al 60 per maand, en voor 3 tientjes per maand kan je echt niet de tandarts, osteopaat, je lessen, je wedstrijden en je spullen financieren... Dat red je gewoon echt niet.

Oude examenregel: ga een (reken) opgave eerst 'redekundig en taalkundig' ontleden.

Mijn hoefsmid komt 1x per zes weken (accoord, Knollie staat niet op ijzer)
tandarts in principe 1x per jaar
osteopaath naar behoefte
aanschaf spullen is eenmalig.

... ik zou niet weten wat dit per maand aan kosten is.

Wedstrijden heb je zelf in de hand,
lessen is bij mij ruim honderd euro per maand.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-05-20 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:04

Waarom ga je niet eerst op zoek naar een leuke pony? Je bent 13-14 jaar, wat moet je nu al met een paard? Zoek naar een leuke New Forest of Connemara in de D-maat en van 'middelbare leeftijd', zijn allround en meestal poepiebraaf, prima geschikt als leerpony. Dan zal je alsnog je budget wel wat moeten opschroeven, een brave leerpony is ook z'n gewicht is goud waard, maar ze houden hun waarde ook. Als je er 'uit gegroeid' bent kun je ook een oudere brave pony weer goed verkopen.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:11

Ik ben het eens met mijn voorgangers dat je een verkeerde inschatting maakt.

340 is accuraat voor redelijk wat regio's voor de stalling en hoefsmid. Maar, er komt altijd veel meer bij kijken (hoofdstel hier, bit daar want paard reageert er toch niet top op.. dan wil je een keer een nieuw dekje, dierenarts kosten die spontaan kunnen oplopen tot boven de 1000 euro..). Inderdaad 500 euro moet je zeker wel op rekenen. Nog wel meer als je je paard wilt verzekeren.

Je komt af van angst om te vallen door te doen. Maar, ik zou zelf begeleiding gaan zoeken, desnoods loopt degene ernaast en geeft jou les. Op die manier krijg je meer vertrouwen in jezelf als je paard. Als je samen groeit dan kan je de hele wereld aan, maar dat kost tijd.. en geld in dit geval voor instructie :+

Ik zou je niet blind staren op een sport paard.. zeker niet als je dat budget hebt. Je bent nog jong, maar vaak op die leeftijd werk je wel. Als je meer wilt, zul je zelf evt ook wat moeten bijleggen ipv volledig op je ouders leunen (puur wat ik hieruit begrijp, correct me if I'm wrong).

1000 euro is niet genoeg als buffer als je ook nog een zadel moet kopen, keuring wilt inzetten bij de aankoop, als er iets gebeurd dat je direct klaar kan staan met een dierenarts en deze kan betalen. Je buffer kan na de aanschaf van het zadel zo op zijn, als je deze niet snel kan aanvullen en de prijs loopt hoog op, ondanks je verzekering, kan het flink geld gaan kosten..

Een zadel vind je bij een zadelpasser, jij zelf kan alleen de juiste research doen, Google en bokt zijn daarbij je beste vrienden.

Of je ervaren genoeg ben kan niemand weten.. het is tenslotte online en niemand heeft een rij/omgangsfilmpje gezien.

Wat voer je een groot sportpaard? Nogmaals, doe je research goed, er zijn meerdere mogelijkheden en niet alles kan goed zijn voor jouw paard. En niemand heeft het antwoord voor jou, ook omdat het paard er nog niet is..

Succes!

Shantyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 09:15

Ibbel schreef:
Waarom ga je niet eerst op zoek naar een leuke pony? Je bent 13-14 jaar, wat moet je nu al met een paard? Zoek naar een leuke New Forest of Connemara in de D-maat en van 'middelbare leeftijd', zijn allround en meestal poepiebraaf, prima geschikt als leerpony. Dan zal je alsnog je budget wel wat moeten opschroeven, een brave leerpony is ook z'n gewicht is goud waard, maar ze houden hun waarde ook. Als je er 'uit gegroeid' bent kun je ook een oudere brave pony weer goed verkopen.

ik ben 1,73 en een pony is niet meer heel handig voor mij :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:50

De rest heeft je al genoeg info en advies gegeven, maar ik wil op deze quote toch even inhaken.

Shantyx schreef:
Ik denk ook zeker om het paard all-in te verzekeren (dus dat alleen de BTW kosten zelf betaald moeten worden dus bij blessure, overlijden, operaties wordt zowat alles vergoed).

Die werkt alleen maar als je verzekering meespeelt. En verzekeringen zijn er om geld te verdienen. Niet om onze hobby te financieren als het fout gaat. Dus als jou paard een blessure oploopt kan het zomaar zijn dat de verzekering zegt wij betalen niet want dit is uitgesloten in onze verzekering. En denk erom in de kleine lettertjes staan echt wel dingen die uitgesloten zijn. En die kleine dingetjes vertellen ze je echt niet als je afsluit. Daar kom je pas achter op het moment dat je met dat probleem zit. Plus claim te vaak wat bij je verzekering, kost je hun dus geld ipv dat ze aan je verdienen, is je kans groot dat ze je uit de verzekering gooien. En dan?? Dan moet je het nl ook op kunnen vangen.
Staar je aub niet blind op een verzekering, en dat die wel even alles gaat vergoeden.

En ook, met verzekering hebben zij (de verzekering dus) woord in de behandeling van jou paard. Jij hebt dan bij schade aan je paard niet de volle zeggenschap van hoe je wilt behandelen. En het kan best dat de verzekering de behandeling die jij wilt laten doen te duur vind en dus die niet wil betalen.

Daarom verzekeren is leuk, maar is niet iets waar je zo vol op moet vertrouwen. Dat is ook de reden dat de meeste hier zeggen een buffer van tenminste 1000 euro.