eigen paard, welke stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbles12

eigen paard, welke stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 19:12

Hoii!

We zijn rustig aan het kijken voor stalling voor mijn toekomstige pony, en zijn een beetje dingen aan het vergelijken. Ik heb ook nog een paar vraagjes over de verzorging.

bij allebei ben ik het meeste alleen dus er zijn geen vriendinnen op stal enzo. Stal 1 was namelijk een fokkerij maar staat nu oud te worden.

Ik heb 2 verschillende mogelijk heden.

stal 1
-150 per maand.
-buitenbak 20 x 60 denk ik, op locatie. goede grond, niet speciaal maar is prima.
- bij de 150 zit bij inbegrepen; drinkbak(water), stal ,bak, ook een denk ik 10x60 paddock, een bestrating, en een wei.
-Ook is er springmateriaal, en genoeg balken.
-Het is volgend jaar op de weg naar mijn school, heen en terug, en anders vanaf mijn huis is het 5-10 minuutjes fietsen.
-zelf mesten.
-voer, stro, hooi, zaagsel of vlas moet ik zelf gaan betalen.

Ik heb bij deze stal vroeger zo'n 4 jaar gelopen, dus ik ken die mensen heel goed!

stal 2
-200 per maand
- stro en hooi, en voer zit bij de 200.
-Geen bak, maar wel 7-9 minuutjes ervandaan, maar heb wel gehoord dat het een zware bak is. Kost 5 euro per uur. Dat moeten we ook elke x gaan afspreken.
-stal en wei, geen padock of iets dergelijks.
-2 minuutjes fietsen vanaf mijn huis, wel de andere kant dus ik kom er niet lang vanaf mijn school.
-zelf mesten.

Dit zijn de belangrijkste dingen.

nu de vragen:

-Zou het uitmaken dat een Grote e pony met falabella's komen te staan? Kwa kudde gedrag en kriebelen enzo.

-Hoe vaak is het de bedoeling om te voeren per dag, 2x dacht ik? En heb je iemand die kan kijken wat je het beste kan voeren? Van hooi, tot muesli.

- Hoeveel kost brok en muesli ongeveer, geen hooi, alleen wat jullie daarvoor betalen.

-weet iemand waar je goedkoop zaagsel/vlas, hooi, stro kan kopen?

Dit zijn een paar zekerheids vraagjes. Ben benieuwd wat jullie zouden doen. Ik weet dat ik moet beslissen maar ik wil weten wat het andere denken.

ps, ik hoop dat het hier goed staat!

Alvast bedankt!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:29

Ik zou zelf ook wel willen weten hoe vaak het paard buiten zou komen. Moet je dat zelf doen of wordt het gedaan? Moet je ook zelf voeren? Komt hij met soortgenoten samen?

Toevoeging: qua voer: hooi of voordroog is het allerbelangrijkste voer voor een paard. Hij moet hier het liefst onbeperkt toegang toe hebben. Brok of muesli: ik zou een vitaminebrok nemen. (Pavo vital, vitalbix daily complete, etc) Daar zit alles in als aanvulling op het hooi ;)
Laatst bijgewerkt door Ballard_L op 13-05-20 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:32

Ik stel me ook de vraag wat voor soort pony je zoekt, een koudbloed of een sportpony? Een haflinger of fjord kan je namelijk niet zomaar hele dagen op een wei houden ivm overgewicht, uitzonderingen daargelaten.

En idd, wat moet en wil je zelf doen buiten mesten?

En hoe worden de paarden op die plaatsen gehouden, alleen of in een kudde?

Een grote pony met falabella's is geen probleem, mijn haf stond altijd met shetjes. Maar ik merk wel dat hij bij de groten toch meer sociale interactie heeft als groomen enzo.

Voor voer: dit kan je halen bij de lokale fouragehandelaar, best even het adresje van de staleigenaren vragen. Is toch vaak via via.
Een zak voer kost tussen de 10 en de 18 euro voor 20 kg meestal. Wat en hoeveel je nodig hebt hangt af van wat voor paard je hebt, hoe je hem gaat houden en hoe zwaar hij werkt.
Mijn haf krijgt alleen wat vitaminekorrel en vitaminebrok a 10 euro pm ofzo.

Brok voeren kan 1x per dag, geen probleem. Voor hooi kan je 1x of 2x voeren, maar dan werk je best met slowfeeders. Het is de bedoeling dat je paard nooit langer dan 6u zonder hooi staat ivm maagzweren. Hier kregen ze ook 2x per dag, maar de netten waren zodanig fijn dat ze wigelijk nooit zonder stonden overdag.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 19:40

dat is een goede,
bij stal 1 zou die in de paddock en bestrating kunnen staan, maar ik wil hem natuurlijk het liefste op de wei willen hebben. en dat kan daar ook! Het zal wisselen in verband met het weer, zal die natuurlijk wel zoveel mogelijk op de wei staan, en zo lang mogelijk. Op de wei zou dan ongeveer van 7-8 uur sóchtends tot een uur of 6 in de avond. Dan zou hij dan naar binnen gaan. Dat wordt gedaan voor mij, , maar als ik er ben om 5 uur dan doe ik het natuurlijk.

Bij stal 2 is het van 8 uur tot een uur of 9, dat wordt ook gedaan door hun.

Bij stal 2 komt hij zeker met even hoge soortgenoten te staan, bij stal 1 komt hij dan bij fallabela's op de wei te staan.

Met voeren is denk ik wel met allebei te regelen, ken allebei de mensen goed en hebben goed contact, bovendien hebben ze allebei paarden die ze ook in de ochtend moeten voeren.

Pebbles12

Re: eigen paard, welke stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 19:43

Oke, Poekkie wat zit er in zo een zak, alleen brokken of gemixt. En hoelang doe je met een hele zak?

Ik ben van plan om geen koudbloed te nemen, ongeveer en grote E pony gaat het worden, of ene klein paard. Nee, Met de uren end e wei weet ik dat ik dat dan pas moet kijken, maar ik heb wel zoveel uren om dan een paard erop te zetten :o

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:45

En wat verwacht jij van je paard?
Wat voor type zoek je?
En wat wil je doen? Als in wil je wat hobbelen en lekker verzorgen en af en toe rijden of wil je echt gaan springen en wedstrijden rijden.

Als je actief wil bezig zijn met je paard, ben je niet veel met een zware bak op 10 min wandelen met telkens nog bijbetalen en zeker niet als je bvb 3 of 4x per week wil rijden. Maar als je niet zocserieus bent en daar bvb ook wel eens in de wei mag rijden kan het wel prima.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 19:47

Type enzo weet ik nog niet, Mijn bedoelingen zijn wel om veel te gaan rijden, maar ook buiten. Ook wedstrijden en echte lessen om verder te komen ben ik dan ook van plan!
Dankjewel voor je uitleg trouwens!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:51

Pebbles12 schreef:
Oke, Poekkie wat zit er in zo een zak, alleen brokken of gemixt. En hoelang doe je met een hele zak?

Ik ben van plan om geen koudbloed te nemen, ongeveer en grote E pony gaat het worden, of ene klein paard. Nee, Met de uren end e wei weet ik dat ik dat dan pas moet kijken, maar ik heb wel zoveel uren om dan een paard erop te zetten :o

Zowel brok als muesli is verkrijgbaar. Je moet beiden niet mixen, dan kauwen en verteren ze de muesli niet meer goed.

Ik geef enkele prijzen van voer hier, dan heb je een idee:
- cavalor standaard muesli - 11 euro voor 22 kg
- cavalor structomix muesli - 12 euro voor 20 kg
- equifyt zupa ruwvoervervanger - 15 euro voor 20 kg (of 15? Denk 20)
- equifyt green power 'natuurlijk' krachtvoer - 18 euro voor een zak van 20 kg (of 15? Ik Twijfel)
- bietenpulp, zemelen, mais: 7-10 euro voor 20-25 kg zak
- hippostar standaardbrok: 10 euro voor 20 (25?) kg.
- wortels: 2.5 euro per 20 kg
- pavo vital vitaminebrok: 45 euro per 20 kg
- pavo summerfit vitaminekoek: 37 euro per 108 koeken

Kan zijn dat soms het gewicht niet exact klopt, maar meestal is een zak ong. 20 kg.

Vlas is hier ongeveer 5 euro per baal, 1 baal per week nodig. Houtkrullen hetzelfde. Stro geen idee.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 13-05-20 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:52

Pebbles12 schreef:
Type enzo weet ik nog niet, Mijn bedoelingen zijn wel om veel te gaan rijden, maar ook buiten. Ook wedstrijden en echte lessen om verder te komen ben ik dan ook van plan!
Dankjewel voor je uitleg trouwens!

In dat geval raad ik je de plek met een piste aan. Zeker als je die ene bak dan ook nog moet betalen, dan wordt het al snel duur en levert het alleen maar peesblessures op ipv winstpunten.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 19:56

oke, top! Moet je perse stro ook hebben. Je kan toch ook elke dag poep eruit halen, beetje vlas overheen gooien, en dan hooi in de netten? Bovendien las ik ergens dat het niet zo goed is als ze stro gaan eten. :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:00

Wij hebben geen stro, alleen vlas.
Wat ik doe is in het begin een dikke laag, en daarna elke dag de mest eruit halen. Op woensdag gooi ik een halve baal erbij en in het weekend haal ik de plasplek eruit en strooi ik nog een halve baal bij.

1 stal hadden we gepot. Dus wel bijgestrooid, maar de plasplek er de eerste maanden niet uitgehaald. Dan staat het paard op het eind 20 cm hoog, maar dat werkte eigelijk ook heel goed. Zeker voor eentje die vaak draait.

Oh edit: de eerste nacht dat ze op stal gaan spons ik een emmer verdund azijn uit in de stal. Dan is het vlas 'vies' en eten ze het niet. Vlas is immers erg ongezond als ze het beginnen op te eten.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 13-05-20 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:00

TS, als je al bodembedekking wilt dat de kosten niet te hoog opdrijft dan zou mijn advies vlas zijn. Dat gaat langer mee dan stro.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:01

Shenavallie schreef:
TS, als je al bodembedekking wilt dat de kosten niet te hoog opdrijft dan zou mijn advies vlas zijn. Dat gaat langer mee dan stro.

Goedkoper weet ik niet, wij zijn 20 euro pm kwijt aan vlas. Maar is wel veel gemakkelijker schoon te houden en minder afval dan stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:05

Vlas is als bodembedekking echt ideaal. Staleigenaresse had ook agri-stro in de stallen gedaan, dat is ook wel fijn. Maar vlas heeft mijn voorkeur. Weinig uitmest werk van en je gooit weinig schoon spul weg. Mn paard word er overigens niet schoner van, maar dan had ik maar geen witte moeten kopen.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 20:06

dankjullie wel voor alle antwoorden. :o

okee, topp, ja nou het probleem was dat we dachten dat we hooi, stro en vlas moesten doen, maar dan doen we gewoon vlas en hooi. En als een paard op een harde ondergrond in de stal staat, is dan een laagje vlas genoeg om het een beetje zacht te hebben om te liggen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:08

Ik begin met balen vlas erin te gooien totdat we een laag van 10 a 15 cm hebben en dan verder volgens mijn schema hierboven. De ondergrond is beton.

Als je een draaier hebt, kan je er ook voor kiezen om nog rubber matten onder het vlas te leggen. Is wel prijzig, maar ik vind het wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:10

Pebbles12 schreef:
dankjullie wel voor alle antwoorden. :o

okee, topp, ja nou het probleem was dat we dachten dat we hooi, stro en vlas moesten doen, maar dan doen we gewoon vlas en hooi. En als een paard op een harde ondergrond in de stal staat, is dan een laagje vlas genoeg om het een beetje zacht te hebben om te liggen?

De stal waar ik sta gebruikt rubbermatten, dan heb je gwn een laagje om alle viezigheid wat op te vangen. Maar qua zachtheid heb je dan niets nodig. Als je op hard beton staat, dan zou ik wel oppotten. Of een flinke laag (2 of 3 balen de eerste keer)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:19

Ik was voor een klein paard gemiddeld €50/60 aan hooi kwijt, €20/25 aan stro en €15 aan krachtig voer.
Nu woon ik in de randstad waar hooi en stro vaak net ietsje duurder is.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:22

Ik zou verder zoeken naar een stal waar een rijbak met nette bodem is op hetzelfde terrein en waar er voor vlas/stro en goed ruwvoer wordt gezorgd. Dan heb je er gemak van en groot inkopen is goedkoper dan iedereen z’n eigen kleine pakjes.
Tevens dagelijks weidegang en zo nodig op de paddock bij nat weer.

Met je eerste paard is het toch wel fijn om mee te kunnen varen op de ervaring van anderen.
Veel plezier met je zoektocht naar een pony!

Edit: ik vind de prijzen van de stallen die je noemt best veel. €150 en zelf alles doen én inkopen of €200 zonder fatsoenlijke rijbak..
je vind vast iets wat meer aan je wensen voldoet binnen dit budget. (In je profiel is te lezen dat je in noord-Nederland woont)
Laatst bijgewerkt door _Gerdien_ op 13-05-20 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 20:23

En heeft iemand sites of winkel namen voor vlas/zaagsel en hooi? xx :D

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:24

Tja ik zou dus nooit voor vlas gaan. Ik vind het fijn dat ze altijd nog wat stro kunnen knabbelen, stel dat ze geen hooi meer zouden hebben.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 20:26

de bak is prima bij stal 1, maar het enigste soort van probleem is dat ik een site zoek die vlas en hooi komt brengen of wij halen voor goedkoop. En er is niks ander rond bij ons, ja stallen voor 300-400 per maand met hele slechte bakken. dankjewel!

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:27

Pebbles12 schreef:
de bak is prima bij stal 1, maar het enigste soort van probleem is dat ik een site zoek die vlas en hooi komt brengen of wij halen voor goedkoop. En er is niks ander rond bij ons, ja stallen voor 300-400 per maand met hele slechte bakken. dankjewel!

Dat is jammer.
Hier vlaspakken van de plaatselijke handelaar. Per Hele pallet iets meer dan €5 per pak.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:30

Ik vind vlas ook heel fijn! Een potstal heb ik ook gehad maar ik heb het echt vervloekt toen ik het moest leeg halen na de winter, zijn toen 15 kruiwagens uit gekomen :').

Ik rekende ongeveer 4/5 balen vlas per maand, 8 euro/stuk.
1 bot hooi per dag in een slowfeedernet. 3 a 3,5 euro per bot hooi.
Verder voer ik enkel een vitamine en mineralen korrel van Vitalbix, 25 euro voor 20 kg (of is het 15?).

Voor hooi en vlas kan je best even in de buurt rond vragen, die prijzen durven per regio nog wel eens te verschillen.

Zoals hierboven al gezegd, zou ik persoonlijk wel voor een stal met alles in zoeken... maar als ik zou moeten kiezen tussen deze stallen zou ik voor de eerste gaan ivm de rijbak.

Edit: wel even aan je stalhouder vragen of vlas mag ivm het afvoeren van de mest!
Laatst bijgewerkt door Luca03 op 13-05-20 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:32

Pebbles12 schreef:

Even stalhouders vragen waar zij het inkopen in je regio. In het ene gebied is het ook goed koper als het andere. Verschilt ook weer per jaar.

Groot inkopen is overigens wel goedkoper, zowel voor hooi als vlas als stro. Dus misschien ideetje om met stalhouder van stal 1 dan gezamelijk hooi in te kopen? Of dat je gewoon voor 1 paard hooi per maand iets meer betaald bij je stalgeld.