Welk moment van de dag is het beste mijn paard te verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Welk moment van de dag is het beste mijn paard te verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 11:27

Hallo Bokkers,

Ik zou graag wat tips van jullie willen omtrent de verhuizing. Volgende week woensdag ga ik mijn paard verhuizen, ontzettend veel zin in en kan ook echt niet wachten omdat ik oprecht denk dat deze nieuwe stal beter bij mijn paard zal passen. En daarnaast geeft het mij een heerlijk gevoel dat hij in de winter straks ook de hele dag buiten komt, op z'n huidige stal niet helaas.

Nu vind ik het best spannend. Ik heb mijn paard nu ruim 1 jaar en hij is hier eigenlijk door zijn oude eigenaresse direct naar deze stal verhuisd. Nu vroeg ik mij af welk moment van de dag het meest prettige is om te verhuizen voor je paard of dat het niks uit maakt in feite? Op zijn huidige stal krijgt hij om 8 uur brok/klein beetje hooi om 9 uur gaat hij de wei op en daar wordt hij om 3 uur weer vanaf gehaald en dan rond half 4 krijgen ze normaliter brok/hooi en dan om 10 uur nog een keer brok en hooi. Op zijn nieuwe stal krijgen paarden 's ochtends vroeg mineraalbrokjes met de benodigde vitamines etc. en 's avonds tegen 10 uur. Wel krijgen ze daar onbeperkt hooi, maar nu staat ze ook op de wei dus weet niet hoe ze dat hebben geregeld. Sowieso als ze weer op stal komen krijgen ze hooi. Op z'n nieuwe stal worden de paarden pas tegen schemer tijd van de wei gehaald en op stal gezet dat zal denk ik nu rond 9 uur zijn.

Nu moet ik sowieso afstemmen met de eigenaar van de stal wat het handigste is, maar vroeg mij af, gezien het huidige voer/wei schema of er een moment is dat juist fijn en prettig om het paard te verhuizen. De huidige stal is pas om 12 uur geopend en ze willen wel graag dat je vanaf dan komt. Een stal genoot zei dat rond 4 uur/half 5 handig was want dan had hij zijn brok gehad. Of maakt het in 'feiten' helemaal niks uit.

Alvast bedankt!

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:29

Is dit nu echt serieus waar je nu druk om maakt?
Paard maakt het echt niks uit. Tenminste als je geen uren hoeft te reizen. Ivm hitte zou je dan daar rekening mee moeten houden. Maar onder de omstandigheden van nu lijkt mij geen enkel tijdstip een probleem te zijn

Gini

Re: Welk moment van de dag is het beste mijn paard te verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:34

Ik vind het het fijnst om het in de voormiddag of vroege namiddag te doen. Dan heb jij of de stalhouder toch nog een half dagje zicht op hoe hij zich gedraagt. Een paard verhuizen en meteen de nacht in zonder toezicht voelt voor mij minder goed. Veel paarden maken geen probleem van een verhuis, maar je zou maar net die driftkikker treffen die wel koliek aanmaakt door de spanning.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:34

10.10 uur.

Niet vroeger, niet later.

Even serieus, maakt niks uit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:35

Maakt helemaal niks uit. Verhuizen en meteen in de nieuwe stal een flinke portie hooi. Paard gaat eten. Klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:36

Ik heb het 's avonds gedaan, omdat dat zo uitkwam. Maar hij is smiddags gebracht toen ik em kocht. Maakt echt geen reet uit hoor. Doen wanneer het jou uitkomt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 11:36

Jillz1 schreef:
Paard maakt het echt niks uit. Tenminste als je geen uren hoeft te reizen. Ivm hitte zou je dan daar rekening mee moeten houden. Maar onder de omstandigheden van nu lijkt mij geen enkel tijdstip een probleem te zijn

Ja sorry het is mijn 'eerste' verhuizing die ik helemaal zelf doe dus vind het een beetje spannend en wil gewoon het beste voor mijn paard doen. Maar doordat mijn stal genoot zei nee beter om rond 17 uur omdat hij gegeten had vroeg ik mij af of er inderdaad dan een bepaalde periode het beste zou zijn. Liever niet natuurlijk, maar vroeg het me af :o het is een kwartier rijden naar de nieuwe stal. En inderdaad ook omtrent de corona. Het is op zich geen probleem om mijn paard 'af te leveren' bij de nieuwe stal. Maar ondanks dat de maatregelen versoepelen moet je ook bepaalde dingen niet opzoeken en stel het is rond een paard tijdstip op de nieuwe stal vaak rustig is het misschien handig om dan te gaan.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 11-05-20 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:36

Huh Jillz1, hoezo onder de omstandigheden?

TS verplaatst een paard, en ja dat kan ook gewoon in Corona tijd.
Dan is het toch logisch dat je nadenkt over wat handig is.

TS, denk niet dat je er te zwaar aan moet tillen. Even overleggen op beide stallen wat handig is.

Vanaf de eerste dag komt hij toch in een ander ritme qua voeren, of dat nu dag 1 van de verhuizing is, of dag 2, dat zal het verschil niet maken.

Wij hebben in de ochtend de boel gezadeld en in de auto gepakt, manlief met de auto en de spullen, ik te paard. Daar gewoon na verzorgt en de weide in gedaan, eerst met een draadje er tussen en na een dag en rust van beide kanten de draad er tussen weg.

Ze draaide gelijk mee in het nieuwe ritme, je kon na een week of 2 merken dat ze op haar gemak was en weer in haar normale doen. Het is toch altijd even wennen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:38

Ik verhuis mijn pony het liefst in de ochtend. Mijn pony staat altijd in een groep op een nieuwe stal (ik wil geen box voor hem, alleen groepsstalling) dus dan heb ik de rest van de dag om het een beetje in de gaten te houden. Vind ik voor mezelf prettiger :)
Als ik een box zou hebben dan zou het me niet uitmaken. Als je maar even de tijd hebt om te kijken hoe hij reageert op de verhuizing, zou dat voor mij dan wel voldoende zijn .

Qua voertijden zou ik me niet druk maken en daar geen rekening mee houden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:39

Dat maakt echt niet uit. Ik heb het zelf rond half 11 toen een keer gedaan, dat vond ik wel fijn. Kon ik zelf nog lekker de hele dag rommelen. De keer daarna einde van de dag. Ook prima. Maakt echt niks uit

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 11:40

Ja mijn voorkeur heeft zeker niet s' avonds laat omdat ik ook hem inderdaad graag even in de gaten wil houden. Hij vond de vorige verhuizing wel spannend, maar het is ook wel weer een paard dat zodra er eten is hij er ook wel vrede mee heeft ook al blijft hij het soms wel wat spannend vinden. Maar eten gaat nog steeds bij hem voor alles :')

Maar dan weet ik in ieder geval dat het dus echt niks uit maakt voor een paard wanneer hij zal verhuizen. Weet sowieso dat het voor mijn huidige stal niks uit maakt al is het wel het liefst vanaf 12 uur omdat ze dan klaar zijn met mesten enz. en in corona tijd wil ik ze ook zeker niet voor de voeten lopen dan. Dan is het gewoon een kwestie van overleggen met de nieuwe stal.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:48

HorseTimeXL schreef:
Jillz1 schreef:

Ja sorry het is mijn 'eerste' verhuizing die ik helemaal zelf doe dus vind het een beetje spannend en wil gewoon het beste voor mijn paard doen. Maar doordat mijn stal genoot zei nee beter om rond 17 uur omdat hij gegeten had vroeg ik mij af of er inderdaad dan een bepaalde periode het beste zou zijn. Liever niet natuurlijk, maar vroeg het me af :o het is een kwartier rijden naar de nieuwe stal. En inderdaad ook omtrent de corona. Het is op zich geen probleem om mijn paard 'af te leveren' bij de nieuwe stal. Maar ondanks dat de maatregelen versoepelen moet je ook bepaalde dingen niet opzoeken en stel het is rond een paard tijdstip op de nieuwe stal vaak rustig is het misschien handig om dan te gaan.

Zo'n eerste verhuizing (en vaak sowieso een "eerste keer") is spannend en dat mag het ook zijn hoor. Ik vind het geen gekke vraag in de zin van dat ik het wel snap dat je over alles een paar keer extra nadenkt omdat het nog wat nieuw voelt maar je het wel goed wilt doen. En als er in je omgeving dan iets over opgemerkt wordt dan is het logisch dat je er nog meer over nadenkt. Denk jezelf vooral niet in de knoop, zou mijn advies zijn wat dat betreft. Maar ook dat er zo bewust mee bezig zijn ook juist een complimentje waard is. Klinkt alsof je het zorgvuldig en voorbereid aanpakt. +:)+

Wat de vraag zelf betreft ga ik mee met wat al eerder genoemd is. Verhuizen geeft stress, bij de ene maar weinig, bij het andere paardje juist heel veel. Als je van je paardje weet hoe hij op verhuizingen reageert (bijvoorbeeld door bij de vorige eigenaar te checken) dan kun je hier rekening mee houden. Maar pas ook op dat je niet het ergste verwacht en daardoor al een heleboel spanning in jezelf hebt opgebouwd. Je zult zien dat ze dat feilloos aanvoelen namelijk en sommige paarden worden daar juist ook weer onzeker van.

Los van dat je nieuwe stal wellicht een voorkeur heeft wat betreft de tijd waarop je daar arriveert zou ik vooral zorgen dat je genoeg tijd reserveert voor de verhuizing zelf, zodat je niet gehaast bent of onder tijdsdruk komt te staan als dingen anders lopen dan verwacht. Dat is denk ik belangrijker dan het moment ansich.

Heel veel succes met je verhuizing in ieder geval! :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:51

Ik vind zo vroeg mogelijk fijn, dan kan je nog lekker een dagje kijken hoe het op de nieuwe stal gaat voor je de nacht in gaat.
In de praktijk zal het niet uit maken, want wat gebeurd er nou eigenlijk normaal maar voor mezelf vind ik het prettiger.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:52

Ik doe verhuizingen altijd zo vroeg mogelijk op de dag zodat het paard kan wennen aan de nieuwe omgeving voordat het donker wordt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:57

Ik snap best dat je hier eventjes over nadenkt hoor. Er is niet echt een goed of fout, maar net wat jij en stalgenoten prettig vinden.

Zelf heb ik mijn pony 2x verhuisd en doe dit het liefst zo einde middag of begin avond. Wel nog wanneer het licht is.
Afhankelijk van werk etc wat uitkomt, zo kan ze op de nieuwe stal eerst rustig op stal wennen voor ze de volgende ochtend op de weide gaan, maar nog wel even kijken hoe het na een uurtje gaat bijvoorbeeld.

Mocht een paard direct de weide op gaan met/naast andere paarden dan zou ik het waarschijnlijk wel iets eerder doen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 12:03

Oké dus hij hoeft niet perse zijn voerbeurt om 16 uur te krijgen. Ja mijn persoonlijke voorkeur is ook begin van de middag omdat 1 tegen de avond er weer lessen zijn en het dan gewoon drukker is op stal en dat vind ik de corona tijd sowieso niet heel prettig. Probeer ook nu de rustige periodes uit te zoeken en ik kan dan inderdaad de dag een beetje rondhangen om te kijken hoe hij het doet. Weet dat het op de huidige stal drukker wordt vanaf 16 uur ongeveer. De vorige keer had hij echt tijd nodig maar hij was nooit eerder verhuisd geweest. Hij ging weg van een stal waar hij ook geboren was. En hij kwam in een grote pensionstal terecht hij stond eerst op een stal met 5 en ging naar een stal met 45 waar hij niet een vriendje had. Veel paarden worden individueel in de wei gezet. En merk dat hij daar wel behoefte aan heeft. Meer sociale contacten. Ergens heb ik het gevoel dat hij op deze stal nooit 200 procent op zn plek heeft gezeten ook al had ik het naar me zin en hadden de paarden het echt goed. Nu krijgt hij een vast weide/paddock genootje misschien wel nog 1 meer dat zullen we moeten kijken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:07

Ik vind het ook niet zo'n rare vraag.

Ga je met de trailer? Denk dan even na wat een rustig moment is om te laden. Bv niet als net alle paarden buitengezet worden.

Verder vind ik het fijn om wat vroeger op de dag te verhuizen. Zo is er de eerste uren beter toezicht.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:08

Misschien handig dan om het met je nieuwe weide/paddock genootje af te spreken. Als je hem meteen buiten wilt laten wil hij/zij er misschien ook wel bij zijn om te kijken hoe het gaat.
Als je hem binnen wilt doen kan het handig zijn als er nog andere paarden al binnen staan.
Ik zou dus even overleggen op je nieuwe stal hoe hij daar het beste meteen mee draait

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:09

Die voerbuurt zou ik niet naar kijken.

Zelf vind ik het wel fijn als ze nog in de ochtend even een paar uurtjes met de oude groep naar buiten zijn gegaan. Even het oude ritme. Ook al even uit de stal geweest dus niet fris van ik wil graag naar buiten.
En dan uit de wei halen en vertrekken.
Waren wel paarden die gewend waren uit de wei te halen als de rest bleef staan voor les.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:10

Wat een nare reacties worden hier gegeven zeg.. reageer daar vooral niet op TS, je vraag is namelijk helemaal niet zo gek.

Ben je de volgende dag vrij?
Als je alleen de dag v verhuizing vrij bent zou ik het paard vroeg brengen. Kan je gelijk kijken hoe het op de wei en later op de dag op stal gaat.

Anders maakt het denk ik niet zoveel uit. Dan kun je ook de volgende dag rustig gaan kijken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 12:11

Ja het lijkt me daarom niet fijn denk ik om om 15 uur als alles binnen wordt gezet te gaan laden. Dan wordt alles weer binnen gezet en is het toch niet wat onrustig.

Ik ga inderdaad met de trailer. Ja dat op de wei paddock zetten heb ik nog niet overlegd. Ga er wel vanuit dat hij eerst nog buiten gezet wordt maar denk nog niet direct met een ander paard. Hooguit een draadje er tussen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 12:13

Felien_Kyra schreef:
Wat een nare reacties worden hier gegeven zeg.. reageer daar vooral niet op TS, je vraag is namelijk helemaal niet zo gek.

Ben je de volgende dag vrij?
Als je alleen de dag v verhuizing vrij bent zou ik het paard vroeg brengen. Kan je gelijk kijken hoe het op de wei en later op de dag op stal gaat.

Anders maakt het denk ik niet zoveel uit. Dan kun je ook de volgende dag rustig gaan kijken.

Ja de volgende dag is Hemelvaart en ben ik gelukkig vrij en neem die vrijdag daarna ook vrij. Ik ga deze week even overleggen met de nieuwe stal wat hen het beste uit komt en heb alle vertrouwen in hun ervaring wat ze daarna met mijn paard van plan zijn :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:13

HorseTimeXL schreef:
Oké dus hij hoeft niet perse zijn voerbeurt om 16 uur te krijgen. Ja mijn persoonlijke voorkeur is ook begin van de middag omdat 1 tegen de avond er weer lessen zijn en het dan gewoon drukker is op stal en dat vind ik de corona tijd sowieso niet heel prettig. Probeer ook nu de rustige periodes uit te zoeken en ik kan dan inderdaad de dag een beetje rondhangen om te kijken hoe hij het doet. Weet dat het op de huidige stal drukker wordt vanaf 16 uur ongeveer. De vorige keer had hij echt tijd nodig maar hij was nooit eerder verhuisd geweest. Hij ging weg van een stal waar hij ook geboren was. En hij kwam in een grote pensionstal terecht hij stond eerst op een stal met 5 en ging naar een stal met 45 waar hij niet een vriendje had. Veel paarden worden individueel in de wei gezet. En merk dat hij daar wel behoefte aan heeft. Meer sociale contacten. Ergens heb ik het gevoel dat hij op deze stal nooit 200 procent op zn plek heeft gezeten ook al had ik het naar me zin en hadden de paarden het echt goed. Nu krijgt hij een vast weide/paddock genootje misschien wel nog 1 meer dat zullen we moeten kijken.

Hij staat lekker op de wei en heeft hooi op zijn nieuwe stal, dat hij die voerbeurt van 16u dan niet heeft, is helemaal niet erg. Ik zou dan inderdaad toch proberen voor 16 uur al weg te zijn. Ook voor jezelf is het fijner om in alle rust te kunnen vertrekken.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:14

Denk idd dat t niks uitmaakt maar las ik nu dat de stal pas vanaf 12.00 uur geopend is?
Oh wacht dat is waar je nu staat ... maar je mag je paard toch wel eerder ophalen dan?
Ik zou gaan als je paard daar direct even de wei op kan....
Laatst bijgewerkt door ellenimar op 11-05-20 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:14

hoe gaat ie op zijn nieuwe stal staan, op stal of buiten? Wanneer voert de nieuwe stal?
Het is handig dat als je aankomt, je paard even alleen kan staan in paddock of stal met wat voer, zodat hij rustig kan kijken en horen en kan wennen aan de nieuwe situatie.

Vervoeren zou ik doen, 's ochtends na zijn eerste hooivoerbeurt, zodat hij met volle maag vervoert wordt, dis is beter voor de maag bij eventuele stress. Als hij een keer brokken mist, is niet zo'n ramp. Dan laden, en verplaatsen. Op de nieuwe stal even alleen met ruwvoer.

Nu zullen er waarschijnlijk geen files staan, maar net na de spits rijden is dan handiger, dus een uur of tien ofzo.