Wat moet ik hiermee? (Stal)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerliev

Wat moet ik hiermee? (Stal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 09:01

Ik weet even geen betere titel, maar ik zit wel met enorm veel twijfels. Momenteel sta ik op een stal wat inprincipe vol pension is. Zomers 24/7 weide en word gemest en swinters nachts op stal en overdag paddock en word er gemest, gevoerd en binnen en buiten gezet. Nu betaalde ik vorig jaar 150,- en nu is ze naar 170,- gegaan. Beste verhoging maar ach, het is zo lekker dicht bij huis.

Nu is het zo dat er een "stalhulp" is. Deze mevrouw doet inprincipe alles. Helaas is ze ook dementerend, eerder merkte ik er niet veel van. Maar sinds afgelopen winter word het wel erger. Zo is ze van de winter de paddock aan het mesten en vergeten bij mijn paard het draad dicht te doen. (We staan aan een 100 weg!!!) Ik werd door de stal baas gebeld dat hij dus los liep, maar gepakt is en hun geen wonden hebben ontdekt. Savonds ben ik naar stal gegaan en zag ik wel een wond. Dierenarts geweest en het had gehecht moeten worden maar het was al te laat. Ook een paar weken later stond mijn paard savonds op stal met halster op en het touw om zijn been gewikkeld.

Uiteraard heb ik dit met de stalbaas besproken die heeft nu overal briefjes opgehangen zodat de "stalhulp" dingen niet kan vergeten. Nu kom ik geregeld op stal dat een ander draadje (niet zorg wekkend) niet dicht gedaan is. Dit app ik dan door naar de stalbaas maar krijg ik geen reactie. Waardoor ik het gevoel krijg dat ik zeur of klik.

Ook appte ik vanmorgen (naar de stalbaas) om 07.30 of iemand de deken vandaag bij mijn paard af kan halen. Dan krijg ik als reactie dat de stalhulp er al is en ze niet zeker weet of ze het leest. Waarop ik reageer o jammer, ik kan vandaag pas laat, ga jij niet naar stal? En dan zegt ze ja ik ga deze ochtend maar weet niet hoelaat. En dan denk ik zucht... als stalbaas kan je dat toch zelf aanbieden?

Ook wegens het dementeren van de stalhulp wou de stalbaas een schema maken voor het binnen zetten. Ik zet gemiddeld 3x per week alle paarden binnen te zetten en het land of paddock te mesten. Hier word niks kwa stalprijs of iets aan veranderd.

Het klinkt allemaal erg negatief, maar ik baal er van want verder ben ik erg tevreden, ze krijgen goed en genoeg voer, staan veel buiten en het is 10 minuutjes van mijn huis.

Wel kijk ik naar andere stallen maar het aanbod hier is echt flut... :(

MarliesV

Re: Wat moet ik hiermee? (Stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:08

Zou je het wel willen (binnen zetten en uitmesten) als de stalprijs daarmee terug gaat naar 150 euro?
Met hoeveel mensen sta je daar op pension?

Weet niet waar je staat qua regio, maar 170 voor all in is in mijn ogen niet duur, zelfs niet waar ik woon, wat toch niet het dure gebied is.

Ik zou mij over de kosten en het werk niet druk maken maar wel over de veiligheid van de paarden.
Als de veiligheid in het gedrang is, ging ik verhuizen. Hoe goedkoop/goed/dicht bij huis/fijn voor mijn paard het er ook is, als je hem straks voor een auto hebt dan telt er niets meer.

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 09:10

Dat snap ik, maar het werk uithanden nemen telt voor mij ook zeker mee. Ik ben zelf pas moeder geworden.

MarliesV schreef:
Zou je het wel willen (binnen zetten en uitmesten) als de stalprijs daarmee terug gaat naar 150 euro?
Met hoeveel mensen sta je daar op pension?

Weet niet waar je staat qua regio, maar 170 voor all in is in mijn ogen niet duur, zelfs niet waar ik woon, wat toch niet het dure gebied is.

Ik zou mij over de kosten en het werk niet druk maken maar wel over de veiligheid van de paarden.
Als de veiligheid in het gedrang is, ging ik verhuizen. Hoe goedkoop/goed/dicht bij huis/fijn voor mijn paard het er ook is, als je hem straks voor een auto hebt dan telt er niets meer.

Ik weet niet of de stalprijs omlaag het veranderd, maar dan krijg ik voor mijn gevoel iets meer waardeering, ofzo beetje lastig uitleggen. Er staan 9 paarden.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-04-20 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:14

Moet je de paarden 3x per week binnen zetten en de paddock mesten of kies je er zelf voor om dit te doen?
Als het je eigen keuze is zou ik hier of mee stoppen of in gesprek gaan dat je dit best wilt doen maar dan wel korting wilt krijgen op het stalgeld.

Al moet je dit doen kan je hierover toch ook in overleg gaan met je stalbaas. En meer werk en stalverhoging is wel wat dubbelop. Hoewel ik de stalprijs nog steeds echt niet hoog vind maargoed dat hangt ook van de regio af natuurlijk.

Dekens op en af doen is zeker niet vanzelf sprekend dat een stalbaas dat doet hoor. Laat staan dat ze het zelf gaan aanbieden.

Dementerende stalhulp lijkt me wel echt een probleem. Die hoort daar natuurlijk niet alleen rond te lopen.
Ik zou proberen of je hierover ook in overleg kan gaan met de staleigenaar.
Evt samen met andere paardeneigenaren op stal, als je met een groepje gaat word je sneller serieus genomen.

Kijken voor een andere stal kan dan altijd nog maar wellicht kan er wat veranderd worden aan de huidige situatie

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:15

Een plek waar je paard fijn woont is enorm belangrijk en lastig te vinden. Wat voor mij zou inhouden dat ik persoonlijk best wil inleveren. In principe is je stalprijs niet zo bijster hoog, wel afhankelijk van je regio natuurlijk. Hoe erg is het als je een paar keer per week wat klussen moet doen?

Wel zou ik met de stalbaas echt open praten over de hulp. Blijkbaar heeft die persoon meer supervisie nodig. Draadjes vergeten etc is gewoon gevaarlijk. Wat is zijn/ haar mening hierover? Gaat die supervisie er komen?

Overigens is het wel vanuit sociaal oogpunt heel mooi dat deze persoon zo'n nuttige dagbesteding heeft. Iemand met wat problemen blijft veel langer (relatief) fit als diegene zinvol werk heeft. En een beetje voor elkaar zorgen op die manier is natuurlijk ook heel belangrijk.

Edit, met 9 paarden lijkt het me dat je niet 3x per week aan beurt zou moeten zijn toch? Dan is om de week een dienst per paard eerlijker lijkt me.

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 09:18

Mij hoor je niet klagen dat de stal prijs hoog is hoor. Heb een beetje het idee dat jullie dat nu denken. Ook heb je hier verder geen bak of iets en de stallen zijn schuilstallen met een balk ervoor. Dus ik denk dat de prijs wel redelijk is.

Helaas zijn er geen andere eigenaren behalve stalbaas, stalhulp en ik. Stalbaas opperde het schema zelf op, ik wil er zeker aan meehelpen om alles veiliger te maken.

Ook als het warm weer is en ik ben op stal app ik altijd even of ik de dekens bij de andere paarden af moet doen. Maar schijnbaar is dat geen logische logica...
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-04-20 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:22

Tja, als er niets aan te praten valt in een goed gesprek (en dan geen appjes of over de telefoon) dan zou ik gaan, veiligheid gaat bij mij boven de rest.

Welke regio zit je? En hoeveel paarden gaat het om?
Misschien dat iemand hier kan meedenken over een andere plek of toevallig wat in de buurt weet wat voldoet.

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 09:24

MarliesV schreef:
Tja, als er niets aan te praten valt in een goed gesprek (en dan geen appjes of over de telefoon) dan zou ik gaan, veiligheid gaat bij mij boven de rest.

Welke regio zit je? En hoeveel paarden gaat het om?
Misschien dat iemand hier kan meedenken over een andere plek of toevallig wat in de buurt weet wat voldoet.

Gaat om 1 D pony zuid drenthe

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:36

heb je al met die stalhulp gesproken,wat zegt die zelf over het vergeten?

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 09:42

Ja de stalhulp weet het zelf ook dat ze dingen vergeet en inderdaad wel eens met haar over gehad, ik heb het idee dat ze zich er wel een beetje voor schaamd. Maar zodra ze thuis is weet ze al niet meer dat we het erover hebben gehad...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:52

Ik zou vooral de stalhulp een probleem vinden. Ik denk dat je daar echt het gesprek over open moet trekken. Op de stal waar ik voorheen stond was er ook een stalhulp die in het begin alles heel goed deed maar na een paar maanden raar begon te doen. Was wel een andere verhaal dan bij jou, wij hadden het vermoeden dat ze problmen had met drugs en drank. Maar zij begon ook dingen niet te doen, beschimmeld hooi geven om te kijken welke paarden zouden eten en welke niet. Paarden overslaan met voeren om te kijken hoe de eigenaar zou reageren... Dat soort onvoorspelbaarheden zorgen dat je nooit meer echt gerust bent over je paard. Stel dat de stalhulp bij jullie op een dag vergeet dat ze al gevoerd had en de paarden op een dag 4x zoveel krachtvoer krijgen als oorspronkelijk de bedoeling was. Of dat ze paarden vergeet binnen te halen... En zoals je al meegemaakt had: halster en touwen die aan blijven, draadjes die open blijven hangen... Eigenlijk kan zo iemand niet op een stal werken, of toch zeker niet alleen. Ik zou hier zeker prioriteit aan geven. Zeker omdat je zegt dat ze thuis al niet meer weet dat jullie het erover gehad hebben, dat is echt al wel erg extreem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:03

Gonli schreef:
Helaas zijn er geen andere eigenaren behalve stalbaas, stalhulp en ik. Stalbaas opperde het schema zelf op, ik wil er zeker aan meehelpen om alles veiliger te maken.

Ook als het warm weer is en ik ben op stal app ik altijd even of ik de dekens bij de andere paarden af moet doen. Maar schijnbaar is dat geen logische logica...

Jij bent dus de enige pensionklant want als jij 1 pony hebt, en er staan 9 paarden maar geen andere eigenaren, heeft de stalbaas er dus 8?

Ik zou een andere plek zoeken. Iemand met 8 eigen paarden en een demente stalhulp gaat zich niet aanpassen aan die ene klant die 'lastig' is. En er zit één draadje tussen jouw paard en een 100 km-weg.

Ik zou hier heel snel weg zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:05

Nou idd, ik zou ook vooral een probleem hebben met de stalhulp, zeker wanneer je pony blijkbaar niet veilig is omdat ze vergeet het draad dicht te doen.
Dat had ook heel anders af kunnen lopen.
Fijn dat de demente mevrouw een bezigheid heeft, maar dat mag nooit ten koste gaan van de veiligheid en het welzijn van de dieren.

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 10:23

Ja klopt ik heb er een pony staan, de stalhulp en paard en de rest van de stalbaas. Nu is het zo dat de stalbaas zelf ook een kleine heeft en daardoor niet elke dag naar stal kan en denk ik om die reden een stalhulp heeft en nu dus dat schema. Vaak lopen we elkaar mis omdat we dus de diensten hebben, regelmatig geef ik aan te praten en af te willen spreken op stal waarbij de stalbaas zelf al aangeeft dat dat lastig word en ik ook wel mag appen. Ik ben nu op een punt dat ik niet meer wil of durf te appen omdat ik het gevoel heb dat ik dan steeds loop te klagen. Als ik stalbaas toevallig op stal zie is het ook echt gezellig en is ze het ook met mij eens bv met de draden. Ze zegt dat ze het dan met de stalhulp gaat bespreken. Maar ik zie vaak weinig "resultaat". Ik weet dat het vanuit de stalhulp niet met opzet is hoor. Maar ik heb het idee dat de stalbaas niet duidelijk genoeg is? Mijn pony hoeft met binnen gaan minder hooi te hebben en dan zegt de stalbaas dat ik het er zelf maar uit moet halen steeds, want de stalhulp blijft het toch vergeten. Vervolgens was ik er op het zelfde tijdstip als stalhulp, ik haal wat hooi uit mijn stal en legde het haar uit en ik zie dat de stalhulp compleet in de war raakt en het allemaal niet meer begrijpt. En dan is het heel moeilijk om het haar uit te leggen, want dan gaat ze er tegen in. Dit uiteraard weer bij stalbaas voorgelegd en die zegt het er weer met haar erover te hebben.

Ik weet dat jullie er niks aan kunnen veranderen. Ik houd andere stallen in de gaten en wil gewoon even mijn hart luchten :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:50

Hmm als de stalbaas er niet dagelijks is ivm een kleine gaat die nooit de benodigde supervisie kunnen geven aan de stalhulp.. Heeft ze plannen om dit te veranderen, door bijv een andere/ extra stalhulp in te huren? Ik zou dit heel expliciet vragen als ik eerlijk ben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:50

Je stalling is niet duur maar dat is niet het probleem. Het probleem is dat de stalhulp vanwege dementie helaas niet in staat is om juiste en vooral veilige zorg aan de paarden te geven.De staleigenaresse moet dus voor een adequate andere helper erbij zorgen.En anders wordt het wachten op een naar ongeluk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:56

Misschien durft ze het niet goed met de stalhulp over de dementie te praten.Het is toch weer een bevestiging dat het minder gaat.En het kan ook zijn dat de stalhulp het zelf ontkent dat ze dementerend is.Mijn moeder is dementerend,maar noemt het zelf nog steeds een beetje vergeetachtig.Moeilijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:14

Britta31 schreef:
Misschien durft ze het niet goed met de stalhulp over de dementie te praten.Het is toch weer een bevestiging dat het minder gaat.En het kan ook zijn dat de stalhulp het zelf ontkent dat ze dementerend is.Mijn moeder is dementerend,maar noemt het zelf nog steeds een beetje vergeetachtig.Moeilijk.

Moeilijk ja. Dementie is een ernstige ziekte waar je niet aan kunt doen. Maar het is onverantwoord om een dement iemand zonder hulp en toezicht werk te laten doen waar ongelukken van kunnen komen.Stel dat de draad open blijft en paarden in het verkeer belanden.Daar kunnen doden bij vallen en dan wordt het een hele nare juridische en verzekeringskwestie.De staleigenaresse moet hier iets aan doen voor het mis gaat.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:21

Zo te lezen wordt het toch echt tijd om die stalhulp helaas te ontslaan...hoe sneu ook, maar hier komen ongelukken van.
Dit gaat nog eens een keer een paard en of automobilist het leven kosten, want dit zijn geen kleine foutjes meer, maar gewoonweg fouten die voor levensgevaarlijke situaties zorgen.
Je stalbaas zal nu toch dr verantwoordelijkheid moeten gaan nemen en of die vrouw begeleiden elke dag voor zolang ze het werk nog kan doen ( want ook dat zal niet heel lang meer duren nu, voor ook dat teveel wordt) of deze wegsturen en een andere stalhulp aannemen.
Dat laatste zal uiteindelijk toch over niet al te lange tijd moeten gebeuren...ja heel cru gezegd, ik weet het, maar heb bij de oma van mn vriend en mn tante gezien hoe snel het kan gaan met dementie en die zag je gewoon per dag veranderen; beide gingen van 'ik ben wat vergeetachtig' naar 'wie ben jij' in nog geen half jaar.
En oke, niet bij iedereen gaat het zo snel, maar zo te lezen uit wat ts nu allemaal aangeeft, gaat deze vrouw nu toch echt hard achteruit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:24

Jemig 170€ per maand. Dat is toch niks!?
Heel eerlijk, wat Kun je daar nu voor service van verwachten?

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 11:24

Ja ik snap je punt, ik denk alleen dat onslaan laatig word. Kk heb het idee dat het meer een vriendendienstje is. Dat zij het werk op stal doet en haar paard daar dan gewoon mag staan. De stalhulp krijgt hier geen vergoeding voor dit durf ik bijna met 95% zeker te weten.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:25

In gesprek met stalbaas en stalhulp (persoonlijk)
Willen en/of kunnen ze niets veranderen, zou ik verhuizen. Ik betaal liever wat meer voor een stalling, dat ik weet dat mijn paard veilig staat, dan minder betalen maar je dagelijks afvragen of het allemaal wel goed gaat daar..

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 11:26

Popstra schreef:

Dat ligt ook geheel aan de faciliteiten ben ik van mening. Maar knap dat jij er zo over kan oordelen. Plus dat dat het hele punt niet is, dus aan je reactie heb ik vrij weinig.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:27

Popstra schreef:

Wat een ontzettend rare reactie

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:29

Gonli schreef:
Ja ik snap je punt, ik denk alleen dat onslaan laatig word. Kk heb het idee dat het meer een vriendendienstje is. Dat zij het werk op stal doet en haar paard daar dan gewoon mag staan. De stalhulp krijgt hier geen vergoeding voor dit durf ik bijna met 95% zeker te weten.

Ja dat vermoeden had ik al...of familie
Want anders had je als stalhouder natuurlijk deze vrouw allang weggestuurd voor wat betreft het werk.

@ popstra; als je goed leest, lees je dat het ts daar ook helemaal niet om gaat. Het gaat om de stalhulp die vanwege haar ziekte nu voor gevaarlijke situaties zorgt en de stalbaas hier niks aan doet. Ondanks dat ts al heel wat keren de problemen heeft aangekaart.