Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mvdbijl schreef:De pony alleen zetten zou voor mij geen optie zijn, onderschat niet wat een vreemde omgeving en stress met zo jong dier doet.
Probeer anders op ze minst een pony van iemand te lenen, al zet je er even achter een draadje een shetlander bij, dan staat hij niet alleen.
Een leuke shetlander van een jaar of 2 ( ik zou voor dezelfde leeftijd gaan) is zo gevonden en kan een leuk speelmaatje voor je pony zijn. Er is in ieder geval vast wel iets op te bedenken em iig niet alleen te zetten.
RianneH schreef:Mijn ervaring is dat ze beide nodig hebben, zeker jonge hengsten. Ze hebben een speelmaatje nodig waar ze goed mee kunnen stoeien, af en toe van verliezen, af en toe van winnen. En ze hebben een iets (goede ervaring met opfok groep 1-4 jaar) oudere stabiele opvoeder nodig die ze leert, en laat onthouden, hoe een groep werkt.
Twee paarden is eigenlijk te weinig, zeker als ze zo jong zijn en hengst zijn. Als het echt niet anders kan zou ik een jeugdige volwassen ruin erbij nemen, 4-8 jaar. Beetje zelfde formaat of slagje groter. Wil je deze pony hengst houden?
Mizora schreef:Ik zou een semi-leeftijdsgenootje erbij willen. Of dat nu een jaarling of een driejarige is (of uiteraard een twenter) maakt me niet zo veel uit. Maar we hebben nu een groter verschil (4 jaar verschil) en hoewel het opvoedkundig iets verschil maakt, is het ook wel echt jammer. En deze is dan nog relatief speels. Paarden hebben op die leeftijd onwijs de behoefte om te spelen en te dollen en daarbij de grenzen op te zoeken. Het is voor hen echt jammer om alleen die grenzen te krijgen en niet de rest ook. En onderling vinden ze heus ook wel de grenzen.
En vergelijkbare grootte is handig. De meeste kans dat ze elkaar heel houden. En een ruin/hemgst. 2 van hetzelfde geslacht geeft ook meer vergelijkbare speelbehoeftes.
Nessie schreef:Als je jezelf over het algemeen nergens zorgen over hoeft te maken, is het die Shet / MiniDie hebben meestal de grootste ego’s. Mijn mini heeft vooral mijn rijpaard hengst aangepakt de eerste week.
EvaArt schreef:Nessie schreef:Als je jezelf over het algemeen nergens zorgen over hoeft te maken, is het die Shet / MiniDie hebben meestal de grootste ego’s. Mijn mini heeft vooral mijn rijpaard hengst aangepakt de eerste week.
Ja daar maak ik me het meeste zorgen over, in mijn hoofd was ikzelf aan het denken combi jaarling of tweejarig maatje en een oudere shetter erbij.. Maarja das zo mini das tussen die twee jonge pony's..
Nessie schreef:Die 2 zijn dan wel aan elkaar gehecht, maar met een rustige introductie (draad er eerst tussen) zou ik het wel aan durven. Zou er niet een bejaarde Shet bij zetten.
Wat je ook nog kunt doen is een ‘grote pony vrije zone maken’, een draadje waar de Shet wel onderdoor kan, maar de grotere pony’s niet. Dit heb ik wel eens eerder gezien. Mijn hengst en mini staan 24/7 samen.
dioni schreef:Als je toch nog moet wachten, is het dan niet een idee om hem nu al op zijn huidige locatie te laten castreren?
Dan is hij nog in zijn vertrouwde omgeving, en hersteld voordat hij verhuisd.
EvaArt schreef:Mizora schreef:Ik zou een semi-leeftijdsgenootje erbij willen. Of dat nu een jaarling of een driejarige is (of uiteraard een twenter) maakt me niet zo veel uit. Maar we hebben nu een groter verschil (4 jaar verschil) en hoewel het opvoedkundig iets verschil maakt, is het ook wel echt jammer. En deze is dan nog relatief speels. Paarden hebben op die leeftijd onwijs de behoefte om te spelen en te dollen en daarbij de grenzen op te zoeken. Het is voor hen echt jammer om alleen die grenzen te krijgen en niet de rest ook. En onderling vinden ze heus ook wel de grenzen.
En vergelijkbare grootte is handig. De meeste kans dat ze elkaar heel houden. En een ruin/hemgst. 2 van hetzelfde geslacht geeft ook meer vergelijkbare speelbehoeftes.
Ja dat dacht ik ook om meer voor zijn grote te gaan dacht zelf aan x pony, dat zou voor de grote van de weide perfect zijn. Zou ze graag met 3 zetten maarja heb nu eenmaal niet zoveel land.
Het is dus niet zo dat ik aan zo'n combo 2 grote etterbakjes zonder opvoeding aan overhou? Heb zelf al jonge hengst gehad, maar dat was echt een lammetje eerder de uitzondering als de regel denk ik
EvaArt schreef:mvdbijl schreef:De pony alleen zetten zou voor mij geen optie zijn, onderschat niet wat een vreemde omgeving en stress met zo jong dier doet.
Probeer anders op ze minst een pony van iemand te lenen, al zet je er even achter een draadje een shetlander bij, dan staat hij niet alleen.
Een leuke shetlander van een jaar of 2 ( ik zou voor dezelfde leeftijd gaan) is zo gevonden en kan een leuk speelmaatje voor je pony zijn. Er is in ieder geval vast wel iets op te bedenken em iig niet alleen te zetten.
Achter onze weide staat hij wel in direct contact met de paarden van onze buren staat gewoon een draad tussen dus heeft wel sociaal contact met andere paarden. Nu komt hij zelf niet uit een kudde dus wou zeker eerst zijn reactie zien tugen de paarden van de buren om daarna een maatje te voorzien voor hem. Wil niet een Shetland er voorzien als maatje da ie hem dan verot schopt... :/
Citaat:Nou dat gebeurd niet snel hoor als er een beetje pit in zit . Wij hebben een tuiger hengst van twee jaar en 1.65 hoog bij een mini A pony staan en reken maar dat die pony hem de baas is . Die werkt die grote lummel gewoon naar de grond toe .
dioni schreef:Als je toch nog moet wachten, is het dan niet een idee om hem nu al op zijn huidige locatie te laten castreren?
_Penotti schreef:dioni schreef:Als je toch nog moet wachten, is het dan niet een idee om hem nu al op zijn huidige locatie te laten castreren?
Doen ze dat nu wel dan?
Of het paard moet heel brutaal zijn en een gevaar dat het misschien anders is.
Onze jonge hond heeft zijn ballen niet ingedaald.
Advies castreren rond de 8 maanden.
Dat is nu, maar ze doen het nu niet, alleen spoedzorg.