5 dgn p/w naar paard, realistisch? Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tempura

5 dgn p/w naar paard, realistisch? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 21:05

Hoi Bokkers,

Even een disclaimer: De laatste x dat ik op bokt ben geweest is meer dan 10 jaar geleden!

Even voorstellen: Ik ben 23 Jaar, sinds mijn 8e een manegeruiter, maar vooral veel mijn focus gelegt op studie/carriere. Nu ben ben ik rustig aan het kijken naar het houden van mijn eerste eigen paard. Dit zal pas over een jaar of 3 echt in zijn gang gaan, dus ik zal jullie tot die tijd waarschijnlijk vaker storen *D ! Ik probeer toch zoveel mogelijk zelf uit te vinden zonder een topic te beginnen.

Ik ben zelf heel benieuwd wat jullie eerlijke opinion is op mijn basisplanning o.b.v. volpension. Ik lees namelijk zoveel verschillende meningen over hoevaak en hoelang je naar je paard moet dat ik het zelf even niet meer weet. Dit is echt de minimale tijd die ik kan besteden aan het paard, minder zal nooit voorkomen, meer tijd kan altijd!

dag 1:
0 uur: dagdeel paddock in de winter of dag/nacht wei

dag 2:
0 uur: dagdeel paddock in de winter of dag/nacht wei

dag 3:
2 uur: waarvan 45 min. rijden

dag 4:

dag 5:

dag 6:

dag 7:
1 uur: waarvan 30 min. rijden/longeren/grondwerk

Is dit realistisch? Kan ik deze droom waar maken?

Ik zit er zelf mee dat ik dus standaard 2 dagen pw niet beschikbaar ben door privé omstandigheden (behalve voor noodgevallen). De andere dagen is eigenlijk alles mogelijk. Is het oké om een paard dan 2 dagen op de wei of paddock te laten? En hoelang dan minimaal? Of moet er toch een bijrijder erbij halen? Stapmolen :? ??? Of is een paard echt alleen geschikt voor mensen met zeeën van tijd?

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Financieel gezien is er geen probleem, ik heb me hier goed over ingelezen en nagedacht :)!

Gini

Re: 5 dgn p/w naar paard, realistisch? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:08

Zolang een paard paardwaardig gehouden wordt (dit is dus voldoende lang buitenkomen op een ruim stuk grond met sociaal contact), maakt het niet uit of je 3, 5, 7 of 10 keer in de week naar je paard gaat.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:13

Ik denk dat het kan. Maar vind een dagdeel buiten dan niet acceptabel. Dagdeel is 4uur?
Het zou ideaal zijn als het paard minimaal 8 uur buiten komt op de dagen dat je niet komt.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:15

Het ligt ook aan je eigen doelen. 2 dagen achter elkaar vrij is misschien minder handig als je volop in de sport wil rijden, maar als je basissport en buitenritten als doel hebt helemaal prima. Verspreid over de week 2 dagen vrij is al beter. Ik zou er wel een bijrijder bij nemen na verloop van tijd puur om lekker conditie goed te houden en afwisseling vinden de meeste paarden ook leuk. (Als je een bijrijdster zoekt die van dressuren houdt als jij meer van springen houdt bijv) en het is ook fijn om wat dagen grondwerk te doen.
Het kan wel.

Wat mijn eerste gedachte was was meer, als het zo haasten is (2 uur vind ik best krap, alsin, moet je nog redelijk snel zijn, weinig tijd om beetje rustig aan te tutten en spelen, of praten met stalgenoten), is het dan wel leuk...?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:19

Met een dagdeel per dag naar buiten vind ik het niet fair tegenover je toekomstige paard. Een dagdeel is 4 a 5 uur? Als je er niet bent die dag staat het dier dus 20 uur op stal. Als je een stalling hebt waar je paard langer naar buiten kan met andere paarden en ruwvoer dan moet het prima kunnen.

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:22

Ik sluit mij aan bij Gini.
Ik zou kiezen voor een goede pensionstal obv volpension (zoals je al aangeeft) waar de paarden iig overdag de hele dag buiten staan, maar 24/7 op de wei is naar mijn mening het beste. Het maakt dan in principe niet zoveel uit hoevaak jij komt en hoelang. Ik denk dat veel mensen 5 dagen in de week niet halen, dus dat lijkt mij helmaal goed!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:23

Ik zou als je zelf een dag niet kunt komen, wel willen dat het paard de hele dag naar buiten kan. En dus geen dagdeel.
Verder lijkt het me prima!
Je kan hierop ook je stal uitzoeken.
Houd er ook rekening mee dat je levensomstandigheden veranderen (werk, studie, kinderen, ziekte etc) en dat je dus misschien minder naar je paard kunt in de toekomst. Of juist misschien wel meer, in het gunstige geval.
Ik zou er stress van krijgen als mijn paard niet de hele dag naar buiten kan als ik niet kan komen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:26

Als je paard de basis van je stalhouder krijgt
Lang genoeg buiten
Dat is imo de winter de dag licht uren
Zomer nog langer
Of zelfs 24/7
Voldoende ruwvoer en schone stal ala t dier op stal staat snachts
Op tijd eten en drinken
Hoef jij geen 7 dagen per week te gaan .

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:34

Ik zou sowieso niet 4 of 5 dagen achter elkaar rijden. Liever 2 dagen iets doen, en dan een dag rust.

Ik zou me over zoiets ook niet nu al te druk maken. Je weet dat je tijd hebt, dan is er prima toch?

Over 3 jaar kijk je er misschien weer anders tegenaan.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:37

Jahoor geen probleem. Ik heb 2 paarden die ik beide in het Z start. Nu met een zoontje van 16 maanden en het nog vroeg donker is rij ik er iedere dag 1 dus om de dag per paard. Een enkele keer rij ik ze beide. Ze lopen hier wel de hele dag buiten. Laatst was mijn zoontje ziek en zat ik in de nachtdienst dan staan ze zo een dag of 4 "stil". Zolang ze de hele dag buiten lopen en je een beetje normaal paard hebt kan dit zeker

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:58

5 dagen per week is realistisch, zoals voorgangers zeiden; zolang het paard maar paardwaardig staat en ik zou zelf ook geen 5 dagen achter elkaar rijden en dan 2 dagen rust, splits dan wel de 2 dagen rust

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:08

Zolang je paard goed veel buiten komt, minimaal een uur of 10, met andere paarden staat en goed eten krijgt hoef je nooit te komen eigenlijk :D . Maar ja daar is niks aan natuurlijk! Als je qua bespiering en training vooruit wilt dan zou je wel 3-4 keer per week aan het werk moeten. Maar dat is primair voor jouw pret.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 22:13

Saaams schreef:
Ik denk dat het kan. Maar vind een dagdeel buiten dan niet acceptabel. Dagdeel is 4uur?
Het zou ideaal zijn als het paard minimaal 8 uur buiten komt op de dagen dat je niet komt.

Zolang ik geen stal kan vinden waar in de zomer 24/7 weidegang is komt er geen paard. Alleen lange dagen op de paddock in vol pension is vrijwel onmogelijk in mijn omgeving (Randstad |o ). Op zijn best 4 uur en vaak zelfs 2 uur, zonder maatjes, zonder hooi op een klein stukje (belachelijk eigenlijk!) Maarja we kunnen niet altijd alles hebben, zelfs de paardjes niet.

noox schreef:
Het ligt ook aan je eigen doelen. 2 dagen achter elkaar vrij is misschien minder handig als je volop in de sport wil rijden, maar als je basissport en buitenritten als doel hebt helemaal prima. Verspreid over de week 2 dagen vrij is al beter. Ik zou er wel een bijrijder bij nemen na verloop van tijd puur om lekker conditie goed te houden en afwisseling vinden de meeste paarden ook leuk. (Als je een bijrijdster zoekt die van dressuren houdt als jij meer van springen houdt bijv) en het is ook fijn om wat dagen grondwerk te doen.
Het kan wel.

Wat mijn eerste gedachte was was meer, als het zo haasten is (2 uur vind ik best krap, alsin, moet je nog redelijk snel zijn, weinig tijd om beetje rustig aan te tutten en spelen, of praten met stalgenoten), is het dan wel leuk...?

Die 2 uur is echt maar een goed gokje van mijn kant, er zit nier echt tijdslimiet op de dagen dat ik er ben. Ik denk dat ik zelf moet gaan ervaren hoelang ik er nou echt ben elke dag :o

Bedankt voor de reacties! Op zich krijg ik hier echt een goed gevoel van en denk ik toch wel realistisch bezig te zijn!

Een bijrijder is zeker een mogelijkheid en ben ik echt niet op tegen, maar ik probeer er nu nog even niet vanuit te gaan of mezelf/paard er afhankelijk van te maken. Bijrijders komen en gaan en ik lees toch vaak dat het best moeilijk is om een goeie bijrijder te vinden EN te houden.

Zijn er toevallig mensen die ook echt zoals ik ga doen 'parttime' een eigen paard houden en redelijk nog in de sport zitten? Hoe ziet jullie stal en planning er uit? Gaat dit je goed af? Of blijft her bij recreatief (wat tevens geen probleem is, ben er ook niet zeker van of ik echt helemaal de sport inga)

Bedankt!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:16

Ik zou niet eens een paard willen kopen als de enige opties 4 of 2 uur buiten staan is.. Je mag er nog zeker dik voor betalen ook? :=

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:18

Als ik 3 dagen geen zin heb om te rijden, dan doe ik dat niet :+
Als ik 7 dagen in de week het bos in wil, dan doe ik dat.

Ik zie mijn paard wel, want ze staat op mijn werk, maar ik besteed er op zulke dagen dan geen aandacht aan. Alleen een aai als ik langs loop en ze er toevallig is. Of even een snoepje geven. Dat komt meestal omdat ik na een lange dag niet zoveel puf meer kan opbrengen om nog te gaan rijden. Dan wil dat toch niet. Nu kan ik dan weer eventjes het bos in, maar in de winter laat ik haar dan rustig staan hoor.
Ze staat van 's ochtends vroeg tot voertijd 's avonds in de wei met vriendjes, dus ze komt niks te kort als ik 3 dagen niet ga rijden. Ze is ook net zo blij om me te zien als anders.

5 dagen achter elkaar rijden: waarom niet? Ik ga er vanuit dat je niet elke dag een zware dressuurtraining rijd, maar ook eens lekker het bos in gaat of gewoon even lekker loswerken.

Ik vind het wat hoor, een heel schema plannen. Ik doe wat ik wil, wanneer ik het wil, want daar heb ik het meeste lol in. En ik heb mijn paard voor de lol. En mijn paard heeft ook een hoop lol in alles wat ze mag doen, dus ik durf wel te stellen dat ze gelukkig is.

Ik zie de meeste pensionklanten hier niet 5 dagen in de week hoor, en toch; hun paarden zijn duidelijk gek op de baas en komen niks te kort.

Daarbij vind ik wel dat je paard er dan wel lang genoeg uit komt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:20

TS jouw boktnaam geeft me heimwee in deze tijden van quarantaine :')

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 22:20

troi schreef:
Zolang je paard goed veel buiten komt, minimaal een uur of 10, met andere paarden staat en goed eten krijgt hoef je nooit te komen eigenlijk :D . Maar ja daar is niks aan natuurlijk! Als je qua bespiering en training vooruit wilt dan zou je wel 3-4 keer per week aan het werk moeten. Maar dat is primair voor jouw pret.

Ik zit nu te denken om ipv 5 dagen achter mekaar te werken met het paard, 2 dagen a/h werk, 1 dag beetje tutten/wandelen, 2 dagen ah werk. Dan 2 dagen rust op paddock/wei + stapmolen (eventueel een bijrijder voor een van deze dagen)

Denk dat het op deze manier nog het fijnst is voor het paard. Ik zit wel heel erg met die 2 vrije dagen. In de zomer geen probleem, maar in de winter betekend dit in deze omgeving toch vaak het grootste gedeelte van de dag op stal.

puppy1128 schreef:
Ik zou niet eens een paard willen kopen als de enige opties 4 of 2 uur buiten staan is.. Je mag er nog zeker dik voor betalen ook? :=

Welkom bij de randstad, ik ben nog geen Volpension stalling tegengekomen waarbij het paard meer dan 6 uur buiten staat in de winter. Als iemand die vind (Rotterdam en omgeving), laat het me weten ;)
Zomers 24/7 weidegang lukt nog wel.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:24

Ook in de Randstad is dit te vinden, kwestie van goed zoeken, eventueel iets meer afstand.

Heel eerlijk zou ik ook geen paard kopen als ik alleen een stalling zou kunnen bieden van max 2-4 uur buiten in de winter. Bedenk wel dat je paard dus ruim 20 uur op een stal staat en net z’n kont kan keren. Dat is niet eerlijk naar het paard toe.

Je hebt nog even, dus ik raad aan goed rond te vragen en je te oriënteren op een paardvriendelijke stalling.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:27

Mijn paard staat 24/7 in een paddoc met hooi water en vriendjes en afdak. Al kom ik 3 weken niet paard is er gelukkig met en zonder mij. Ik heb wel een pensionstal waarvan ik ook zeker weet dat als ik niet kom er ook goed voor haar gezorgd word en er altijd toezicht is. Omdat ze altijd buiten staat en ik nog meer verplichtingen heb komt het geregeld voor dat ik 2 dagen niet kom. niets aan de hand dan. Dit doen veel stalgenoten overigens.
Het is een paard die je toch niet gelukkig maakt met elke dag werken, die moet af en toe zoizo een rustdag tussendoor hebben dus dit komt goed uit.
Het zal ook per paard en voerbeleid verschillen of ze het op prijs stellen of niet. de mijne kan je gerust 3 weken laten staan en dan oppstappen en wegrijden maar niet alle paarden zijn zo.
of je lijstje realistisch is... 45 min rijden is ook niet voor elk paard geschikt. zeker als je een heel groot paard koopt is opwarmtijd wel echt een dingetje om rekening mee te houden. en met jonge paarden is de tijd kunnen nemen die je nodig hebt ook belangrijk. ook zijn buitenritten vaak afhankelijk van de ruiterroutes in de buurt. Ik heb er hier een van krap een half uur, een uur en langer dus kan helemaal niet kiezen voor 45 min bijvoorbeeld.
en reken tussendoor de hoefsmid/tandarts/ostheo/zadelpasser/dierenarts etc ook mee in je berekeningen. die kunnen vaak op onmogelijke momenten en tijden en zijn paardenmensen en dus vaak (veel) te laat. in theorie komen die natuurlijk niet vaak maar het is wel iets om rekening mee te houden want ook die kosten tijd.

over 24/7 buiten in de zomer, zomers worden al warmer hier, mijn paard is altijd heel blij met haar overkapping midden op de warme dagen en alle stalpaarden blijven zomers binnen overdag hier. een weiland zonder schaduw midden in de zomer vind ik net zo niet kunnen als 2 uur alleen buiten in de winter.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 22:44

prugelpiet schreef:
Als ik 3 dagen geen zin heb om te rijden, dan doe ik dat niet :+
Als ik 7 dagen in de week het bos in wil, dan doe ik dat.

Ik zie mijn paard wel, want ze staat op mijn werk, maar ik besteed er op zulke dagen dan geen aandacht aan. Alleen een aai als ik langs loop en ze er toevallig is. Of even een snoepje geven. Dat komt meestal omdat ik na een lange dag niet zoveel puf meer kan opbrengen om nog te gaan rijden. Dan wil dat toch niet. Nu kan ik dan weer eventjes het bos in, maar in de winter laat ik haar dan rustig staan hoor.
Ze staat van 's ochtends vroeg tot voertijd 's avonds in de wei met vriendjes, dus ze komt niks te kort als ik 3 dagen niet ga rijden. Ze is ook net zo blij om me te zien als anders.

5 dagen achter elkaar rijden: waarom niet? Ik ga er vanuit dat je niet elke dag een zware dressuurtraining rijd, maar ook eens lekker het bos in gaat of gewoon even lekker loswerken.

Ik vind het wat hoor, een heel schema plannen. Ik doe wat ik wil, wanneer ik het wil, want daar heb ik het meeste lol in. En ik heb mijn paard voor de lol. En mijn paard heeft ook een hoop lol in alles wat ze mag doen, dus ik durf wel te stellen dat ze gelukkig is.

Ik zie de meeste pensionklanten hier niet 5 dagen in de week hoor, en toch; hun paarden zijn duidelijk gek op de baas en komen niks te kort.

Daarbij vind ik wel dat je paard er dan wel lang genoeg uit komt.

Fijn om te horen dit, heb echt lange tijd het gevoel gehad dat als je niet elke dag naar je paard gaat je er niet goed voor zorgt. Vandaar dat ik dacht; weet je wat... ik maak eindelijk eens een topic hierover. Ik ben best perfectionistisch, waardoor ik snel aan alle eisen vd perfecte eigenaar wil voldoen. Lukt dit niet, dan maar helemaal niet. Geen fijne manier van denken hoor, maar vast herkenbaar bij anderen! Vandaar dat ik altijd met schemaatjes werk en alles 100x uitreken, dubbelcheck etc. pfff

Paardrijden is echt een grote passie van mij en ik zou mezelf echt tekort doen als ik het houd op 1x/2x pw een manegeles. Maar tegelijkertijd is de realiteit dat ik ook waarde hecht aan mijn carriere, familie en hond. Waardoor elke dag 3 uur bij mijn paard zijn, en van alles dan nog zelf te moeten an mij teveel word op lange termijn! Ik denk dat dit voor veel mensen zo is. Mijn paard is niet mijn leven maar een onderdeel hiervan... al denk ik wel dat het hebben van een paard (en andere dieren) wel een bepaalde lifestyle is die discipline en verantwoordelijkheid vergt. Geld voor elk huisdier trouwens.

Ik heb na jaren onderzoek voor het eerst mijn eigen hond genomen, en het gaat me zo goed af dat ik mijn hond soms echt zie denken 'moeten we nou echt in deze kou weer zo'n lange wandeling doen?' En realiseer ik me dat, ookal werk ik fulltime, mijn hond het echt veel beter heeft dan de gemiddelde hond in NL. En dat al die jaren aan onderzoek en twijfels en onzekerheid eig. voor niks was. Ik zit nu in die fase met een paard. In de planning staat nu wel om langzamerhand wat minder te werken (kortere dagen).

Mijn vriend is trouwens ook gek van dieren en hij kwam eigenlijk met het idee. Waarom neem je eigenlijk geen paard? Hij weet natuurlijk niet helemaal wat het inhoud om echt een paard te hebben, maar dit zette me wel aan het denken. Waarom zou ik het niet kunnen eigenlijk?

Bedankr vd reacties nogmaals :D :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:51

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:56

Calanddra schreef:
Ook in de Randstad is dit te vinden, kwestie van goed zoeken, eventueel iets meer afstand.

Heel eerlijk zou ik ook geen paard kopen als ik alleen een stalling zou kunnen bieden van max 2-4 uur buiten in de winter. Bedenk wel dat je paard dus ruim 20 uur op een stal staat en net z’n kont kan keren. Dat is niet eerlijk naar het paard toe.

Je hebt nog even, dus ik raad aan goed rond te vragen en je te oriënteren op een paardvriendelijke stalling.

Dat. Niet aan beginnen als je paard bij voorbaat al grotendeels op stal staat. Dat moet je niet willen. Je hebt nog tijd genoeg, dus orienteer je eerst op een goed onderkomen en laat je op een wachtlijst zetten oid. Bij "het nieuwe paardenhouden" op de site komen steeds meer buitenstallingen en PP's.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:57

Calanddra schreef:

Eens, ik vind het rot voor je als je inderdaad niets vindt (al zijn de reacties hierboven veelbelovend), maar een paard hebben is niet iets waar je 'recht' op hebt of dat je echt per se verdient. Ik vind ook dat als de omstandigheden er niet zijn, je geen paard moet nemen. Dus als er te weinig reserve geld is voor medische zaken, te weinig tijd of zin voor verzorging, geen paardwaardige stalling in de buurt of whatever er nog in dat lijstje past, dan jammer, maar geen paard. Tenminste zo zie ik het. Zelfde met het nemen alle andere soorten huisdieren of het maken van een mensenbaby :+ .

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:58

Ja hoor, dat gaat prima! Alleen de 2 dagen achter elkaar en alleen een dagdeel buiten komen is wel een ding.

Bij mij ziet het er nu als volgt uit:

Maandag: alleen even mesten (soms longeren)
Dinsdag: trainen
Woensdag: bijrijder
Donderdag: alleen even mesten (soms longeren)
Vrijdag: trainen
Zaterdag: bijrijder
Zondag: trainen (of buitenrit oid)

Trainen op M2/Z niveau dus zondag zou ook wedstrijddag kunnen zijn. Paard staat in winter en zomer altijd 8 uur buiten (sta in randstad).

Als ik geen bijrijdster heb, want inderdaad een goede vinden en houden is lastig dus er zijn ook periodes dat ik mn paard alleen doe, vraag ik de stalhouder om 1 dag te mesten voor me. Ik sta namelijk dus niet volpension. Ik kan altijd eigenlijk wel een stalgenoot vinden die 1x in 3 weken dan ofzo een dag wil doen. Ik longeer dan nog een keer extra in de week. En zo kom ik wel rond.

Qua ritme probeer ik altijd een dag zwaar, een dag licht, een dag rust aan te houden. Een week heeft echter 7 dagen dus kom nooit echt lekker uit haha.

Edit: nav je laatste bericht. Ik werk 32 uur en 2x een middag dus vrij om lekker te rijden. Ik vind dat veel makkelijker vol te houden dan naast mn fulltime job voorheen. Mocht dat lastig zijn, bij mn vorige werkgever werkte ik 36 uur en ging dan op dinsdag en vrijdag na 6 uur werken weg. Dan ben je ook nog voor het eten/donker klaar.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 23:05

Sas_Mon schreef:
Het zal ook per paard en voerbeleid verschillen of ze het op prijs stellen of niet. de mijne kan je gerust 3 weken laten staan en dan oppstappen en wegrijden maar niet alle paarden zijn zo.
of je lijstje realistisch is... 45 min rijden is ook niet voor elk paard geschikt. zeker als je een heel groot paard koopt is opwarmtijd wel echt een dingetje om rekening mee te houden. en met jonge paarden is de tijd kunnen nemen die je nodig hebt ook belangrijk. ook zijn buitenritten vaak afhankelijk van de ruiterroutes in de buurt. Ik heb er hier een van krap een half uur, een uur en langer dus kan helemaal niet kiezen voor 45 min bijvoorbeeld.
en reken tussendoor de hoefsmid/tandarts/ostheo/zadelpasser/dierenarts etc ook mee in je berekeningen. die kunnen vaak op onmogelijke momenten en tijden en zijn paardenmensen en dus vaak (veel) te laat. in theorie komen die natuurlijk niet vaak maar het is wel iets om rekening mee te houden want ook die kosten tijd.

over 24/7 buiten in de zomer, zomers worden al warmer hier, mijn paard is altijd heel blij met haar overkapping midden op de warme dagen en alle stalpaarden blijven zomers binnen overdag hier. een weiland zonder schaduw midden in de zomer vind ik net zo niet kunnen als 2 uur alleen buiten in de winter.

Klinkt echt als een heel leuk paardje, en dat klinkt als een hele fijne plek voor je paardje. Mooi hoor...

Grappig hoe ik toch tot nieuwe inzichten kom met zo'n topic. Logisch inderdaad, een paard vollop in de zon zonder schuilplaats zou eigenlijk niet moeten mogen. Kan me niet voorstellen dat je dan geen koelte kan opzoeken... Paarden doen het toch een stuk beter in de kou.

Financien zijn opzich geen probleem, daar heb ik altijd zo hard voor gestudeerd en gewerkt _/-\o_ Moet niet te gek worden natuurlijk, maar voor alles is er altijd nog een buffer.

Ok ik denk dat mijn 5x achter elkaar 45min. rijden teveel van het goede is. Ik zit heel erg met manegepaarden die op 1 dag meerdere lessen van een uur hebben. Alleen maar mooi, dit betekend dat ik toch wat variatie kan bieden ah paard in die 5 dagen :D

Lindsey_99 schreef:
Calanddra schreef:

Dat. Niet aan beginnen als je paard bij voorbaat al grotendeels op stal staat. Dat moet je niet willen. Je hebt nog tijd genoeg, dus orienteer je eerst op een goed onderkomen en laat je op een wachtlijst zetten oid. Bij "het nieuwe paardenhouden" op de site komen steeds meer buitenstallingen en PP's.

Ik zit hier zelf ook het meest mee hoor, die 2 dagen 'paddock'. Je hebt gelijk, voor mij is het dus echt belangrijk dat ik ga zoeken naar een stal die echt het paard lang op grote paddocks kan zetten in groepjes. Ik heb indeedaad genoeg tijd en hoop zelf dat binnen 3 jaar de stallen wat paardvriendelijker worden en er meer PP's te vinden zijn zoals jij zegt.