Verhuizen of blijven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Verhuizen of blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 14:18

Hallo bokkers,

Ik zit met een dilemma. Op mijn huidige stalling sta ik nu 4 jaar. Nu met het corona crisis heeft de stal eigenaar de regels aangescherpt. We mogen niet meer met zijn 2e op stal zijn, niet meer lessen of buitenrijden, hoefsmid en dierenarts mag niet komen mits zeer hoognodig (lees: hoefzweer, koliek) wij hebben nu tijden gekregen waarin het niet haalbaar is om de stal uit te mesten, hooi te voeren, wei uit mesten en te rijden. De bak heeft slechte verlichting, op de draden staat geen stroom + ze zijn niet gespannen. Wij mogen niet buiten deze tijden komen. Het is een klein schalige pension stal met 8 paarden. Wij moeten zelf mesten, de rest word gedaan. Paarden staan van 8 tot 6 buiten, de rest binnen.

Ik kan nu verhuizen naar een andere stal. Dit is een grote stal met 50 paarden. 120 euro duurder per maand. Er word alles voor je gedaan. 2 binnenbanen en 1 buitenbaan, longeer kraal en weides met soortgenoten. De mogelijkheid met 24/7 buiten met maatje en schuilstal alleen dan mag je savonds je paard niet meer uit de wei halen als het donker is. Pony zou dus in de winter op stal gaan + overdag buiten ipv 24/7. Goed hooi, stro of vlas. Rijbakken worden goed onderhouden. Veel ventilatie.

Het enige wat mij zorgen baart is dat de stal groot is (ben ik niet gewend) en dat je als je er voor kiest je paard 24/7 buiten te zetten je hem niet mag rijden savonds.

Ik hoor graag jullie meningen.
:evaw:

eilleen333

Re: Verhuizen of blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:23

En op die andere stal mag je wel komen wanneer je wil ivm Corona?
Ik zou kijken wat voor je paard de beste plek is. De Corona crisis gaat voorbij, en je paard moet er leven. Ik kan nu ook niet altijd naar stal, maar paard staat er super bij. Dus het is even niet anders...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 14:25

Ja daar mogen we komen mits voldoende afstand natuurlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:26

Ik denk dat je in dit geval je er even bij neer moet leggen. Rijden is geen noodzaak, zolang de paarden overdag de hele dag naar buiten kunnen. Zou zonde zijn als je die 120 euro extra straks niet kunt ophoesten of het op de grote stal (met het vele gewijs naar elkaar) niet fijn vindt en dan ook niet meer terug kunt naar de huidige stal. Zelf zou ik er op dit moment niet een al te groot punt van maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:28

Wat zou je beslissing zijn als er geen maatregelen zouden zijn wat betreft het Corona virus?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:29

Wil je nu verhuizen vanwege corona of omdat je eerder ook al niet op je plek was? Want als je het normaal wel naar je zin had en paard werd goed verzorgd, dan zou ik even doorbijten en me er bij neerleggen. Iedereen heeft nu andere, aangepaste regels en dat lijkt me logisch ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 14:37

Er zijn al vaker dingen voorgevallen op de huidige stalling, paarden word soms vergeten eten te geven. Mijn pony is al vaker ontsnapt uit de wei maar dat was toen mijn schuld volgens hun, later bleek dat er steeds geen stroom op de draden stond/staat. Verlichting is slecht waardoor savonds rijden bijna niet gaat. Hooi zitten vaak schimmels in.. Er zijn gewoon al meerdere dingen voor gevallen. Ik word ook zeker niet altijd netjes behandeld.

Nu de corona maatregelen zo hard zijn dat er zelfs geen hoefsmid of da mag komen geeft dat stiekem wel de doorslag..

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:42

Ik zal als ik jou kijken naar wat je paard het fijst vind. Natuurlijk is al die luxe leuk, en trainings gelelateerd erg handig. Maar hoe zou je paard het vinden op een grote stal, heeft hij liever kleinschalig of heeft een grote stalling geen effect op hem. De plek waar je nu staat klinkt inderdaad niet geheel ideaal, los van de corona situatie, elke stal is natuurlijk vrij wat betreft het aanscherpen van de regels. Dus een andere plek zoeken is natuurlijk niet verkeerd als je het gevoel hebt dat je niet goed staat, maar zorg dat je je niet laat misleiden voor al het luxe maar kijk vooral in wat passend is voor je paard. Zou zonde zijn als je de stap neemt en het uiteindelijk niets voor je paard is :).

Het is begrijpelijk dat ze de regels aanscherpen maar dat er geen hoefsmid of da mag komen wanneer nodig vind ik wel een extreme maatregel. Ondanks het hele gebeuren rondom corona vind ik dat een paard hier niet de dupe van moet gaan zijn, gewoon zijn nodige zorg krijgt en zijn behoeftes hierin niet worden verwaarloosd.

Citaat:
Nu de corona maatregelen zo hard zijn dat er zelfs geen hoefsmid of da mag komen geeft dat stiekem wel de doorslag..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 14:51

De pony zou op de nieuwe stal 24/7 buiten komen te staan met soortgenoten en hooi. Het enigste minpunt dan is dat ik in de winter niet meer mag rijden.. Als hij op stal zou komen te staan dan komt hij in het rustige gedeelte te staan. Het is daar overdag rustig omdat alles buiten staat en savonds is het ook muisstil. Geen een paard schopt daar of staat zenuwachtig te doen.. Dus ik vermoed dat de pony het prima gaat vinden..

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:01

Klinkt ideaal deze vrijheid :).

Yenni schreef:
De pony zou op de nieuwe stal 24/7 buiten komen te staan met soortgenoten en hooi. Het enigste minpunt dan is dat ik in de winter niet meer mag rijden.. Als hij op stal zou komen te staan dan komt hij in het rustige gedeelte te staan. Het is daar overdag rustig omdat alles buiten staat en savonds is het ook muisstil. Geen een paard schopt daar of staat zenuwachtig te doen.. Dus ik vermoed dat de pony het prima gaat vinden..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:25

Het is nu wel een crisissituatie en vandaar niet het juiste moment om te veranderen denk ik. Ik heb ook net een aanvaring gehad op mijn stal waar ik tot nu toe heel tevreden was.Met de mogelijkheid om te verhuizen. Maar ik denk gewoon toch dat het nu even beter is om te blijven waar je bent en de ellende uit te zitten.Iedereen is ook best wel gestressed en onzeker nu.En voor een paard is een verhuizing ook weer een bron van nieuwe stress.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:34

Lastig...zoals hierboven iemand al schreef....zou je ook gaan als er geen Corona crisis was.
Nu bij ons op stal ook maatregelen genomen gaan worden (lees 15 paarden, 13 eigenaren waarvan de meeste nog gewoon werken en alleen in de avond kunnen, en er nu Max 3 personen op stal mogen zijn) is dit voor mij de druppel.
Ik werk en ben dus afhankelijk van de avonduren, de paarden staan nu nog op de paddock 2 uurtjes. In de zomer op de wei.
Hier heb ik tot nu toe eigenlijk geen probleem van gemaakt, maar nu dus wel. Wat als we niet meer kunnen komen en mijn paard maar 2 uur buiten komt met alle gevolgen van dien.
Verhuizen in de crisis zal ik sowieso niet doen, maar als dit voorbij is ga ik wel een ander plekje zoeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:04

Nou,het lijkt erop dat er door allerlei stresstoestanden straks zowel een hoop relatiebreuken als stalwisselingen gaan komen...Misschien is het het verstandigste als men zich probeert kalm te houden en ergernissen voorlopig te vergeven.En te hopen op behoud van gezondheid voor mens+dier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:39

Yenni schreef:
en zo hard zijn dat er zelfs geen hoefsmid of da mag komen geeft dat stiekem wel de doorslag..

Geen DA of hoefsmid is een landelijke maatregel, enkel nood en dan nog.
Hier zou dat betekenen dat mocht een van mijn schapen ziek worden, ik zelf de slachtpin er op zal moeten zetten. Pony's kan dat niet voor (andere vulling slachtpin nodig). Voetjes kan ik gelukkig zelf.
Dit zijn geen normale tijden, iedereen heeft angst, stress en zat zijn of uiten dat in agressie. Nu verhuizen kan je vergeten en als die stal (groter = meer risico en dit is echt een küt ziekte) je al laat komen is dat nu reden voor mij om ernstige twijfels te hebben.

Leer meer dingen zelf te doen en heb nu flink geduld, we hebben allemaal fors pech.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:48

Als ik je andere berichten lees buiten je openingspost om, dan zou ik verhuizen.
In de winter zou je dan toch kunnen kiezen om je paard wel vanaf donker op stal te zetten en overdag buiten?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:24

ik vind het nogal wat dat men er in deze tijd een punt van maakt dat je niet mag rijden, rijden is een luxe he. Die mensen waar je paard staat moeten het maar goed vinden in deze tijden dat er dagelijks weet ik hoeveel mensen op het pad komen, alles aanraken, koste wat kost naar het beest willen (hoe vaak ik geen zieke mensen op een pensionstal ben tegengekomen omdat ze persé naar het paard moesten) met alle risico's van dien. Ik snap wel dat ze zo min en zo kort mogelijk mensen op het pad willen.
Ik werk zelf in de (spoed)zorg en als ik alle mensen nu buiten zie rijden met paarden, lekker dicht bij elkaar zou ik ze met alle liefde een dagje uitnodigen op mijn werk om even te laten kijken wat voor risico's er genomen worden.

Echt.. je paard krijgt er niks van om een poosje buiten te staan (van 8-18 nota bene, ik ken er die het een stuk minder hebben hoor), schone stal, voer en water en dan maar even niet rijden. Helaas is het voor iedereen even knijpen in de dagelijkse bezigheden, het is niet anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:36

tamary schreef:
Yenni schreef:
en zo hard zijn dat er zelfs geen hoefsmid of da mag komen geeft dat stiekem wel de doorslag..

Ohh waar staat dat?
Mijn paardjes moeten voor eind april geënt worden en dan zouden ze ook de tanden doen.
Hoefsmid moet ook in april komen.

Mag er dan helemaal niks komen aan huis?
Hier in de buurt wordt er nog gewoon verbouwd en geschilderd.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:41

De piek is nog niet bereikt en meer maatregelen zullen volgen. Als je je paard nu verhuist, is de kans groot dat je binnen een week in dezelfde situatie zit, maar dan meer planning vanwege meer klanten. Ik zou nu even niets doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:50

Brainless schreef:
tamary schreef:

Ohh waar staat dat?
Mijn paardjes moeten voor eind april geënt worden en dan zouden ze ook de tanden doen.
Hoefsmid moet ook in april komen.

Mag er dan helemaal niks komen aan huis?
Hier in de buurt wordt er nog gewoon verbouwd en geschilderd.

Risico voor henzelf, door veel contacten. Niet allemaal houden zich er aan, maar er zijn al mensen die moeten rondbellen bij ziek vee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:52

Maar waar staat het dat het een landelijke maatregel is?

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:57

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 18:59

Ineke2 schreef:
Als ik je andere berichten lees buiten je openingspost om, dan zou ik verhuizen.
In de winter zou je dan toch kunnen kiezen om je paard wel vanaf donker op stal te zetten en overdag buiten?

Ja zeker dat kan

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:00

ninne1 schreef:
Brainless schreef:
Maar waar staat het dat het een landelijke maatregel is?

Hier staan de landelijke maatregelen
https://www.knhs.nl/nieuws/2020/versche ... rdensport/

Ik haal hieruit dat hoefsmeden en dierenartsen gewoon mogen komen.

Daar staat juist dat dierenartsen en hoefsmeden wel mogen komen.
Citaat:
De verzorging van de dieren dient uiteraard door te gaan. Hieronder valt zowel de verzorging van de paarden als het geven van voldoende dagelijkse beweging. Om dit te kunnen garanderen blijven de manegebedrijven open voor dierenverzorgers (zoals eigenaren, bijrijders en huurders), personeel en dienstverleners zoals hoefsmeden, dierenartsen en leveranciers.

Dit gaat trouwens over maneges die aangesloten zijn bij de KNHS.

Maar ik kan nergens vinden dat het een landelijke maatregel is dat zij alleen met spoed mogen komen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 19:01

Ik ga alles goed overdenken en neem zeker jullie reacties mee. Ik wil iedereen alvast danken die hun mening hebben gedeeld

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:02

zou ook niet weten waarom niet, die kunnen over het algemeen gemakkelijk 1,5 meter uit de buurt blijven van anderen.