Ervaringen eb en vloed bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niello

Ervaringen eb en vloed bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 09:10

Wij willen een eb en vloed bak aan laten leggen. Wat zijn jullie ervaringen met zo'n bak.Wat zijn de ervaringen met Equisport, Zorgdrager en andere bakkenbouwers?

Jor1988

Re: Ervaringen eb en vloed bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:35

Ik heb zelf een eb en vloed bak aan laten leggen door Zorgdrager en ben echt super tevreden!

Ze zijn zeer klantvriendelijk en het werk wordt super goed en netjes verricht.

De bodem ligt er nu een jaar of 4/5 en hij is en blijft echt super goed. Ligt er ook altijd heel strak bij en ik heb zelf geen ploeg of iets. De hoefslag houden wij elke 2 weken bij met de hark. Moet je nagaan. Geen gaten en echt altijd super te rijden.

Qua prijs/kwaliteit is Zorgdrager ook goed. Wij hebben toen best wel wat aanbieders vergeleken en hij kwam als beste uit de bus.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 11:41

Jor1988 schreef:
Ik heb zelf een eb en vloed bak aan laten leggen door Zorgdrager en ben echt super tevreden!

Ze zijn zeer klantvriendelijk en het werk wordt super goed en netjes verricht.

De bodem ligt er nu een jaar of 4/5 en hij is en blijft echt super goed. Ligt er ook altijd heel strak bij en ik heb zelf geen ploeg of iets. De hoefslag houden wij elke 2 weken bij met de hark. Moet je nagaan. Geen gaten en echt altijd super te rijden.

Qua prijs/kwaliteit is Zorgdrager ook goed. Wij hebben toen best wel wat aanbieders vergeleken en hij kwam als beste uit de bus.

Bedankt voor je reactie. Weet je nog hoe je bodem is opgebouwd? Heb jij er ook vlokken in of zonder?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:56

Wat wil je weten?
Ik heb een eb en vloed bodem van Equisport en ben er nog iedere dag onwijs gelukkig mee. Zo blij dat ik deze investering heb gedaan. Ik kan altijd rijden en de paarden kunnen altijd los in de bak zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze de bodem omscheppen met hun hoeven oid.
Het is echt een fantastische bak die je kan instellen naar je eigen behoeftes droog/nat en de bak is dus altijd top te rijden.
Ik sleep de bak ook vrij weinig, zou het meer moeten doen omdat hij dan nog strakker is maar omdat hij er eigenlijk altijd super netjes bij ligt vergeet ik het gewoon om te doen. Ondanks dat er op dit moment dagelijks 3 jaarlingen, 2 2jarige en 2 rij paarden in los gegooid worden.

Ik heb er vlokken in liggen en de bak is super professioneel aangelegd.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 17:36

xmarliez schreef:
Wat wil je weten?
Ik heb een eb en vloed bodem van Equisport en ben er nog iedere dag onwijs gelukkig mee. Zo blij dat ik deze investering heb gedaan. Ik kan altijd rijden en de paarden kunnen altijd los in de bak zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze de bodem omscheppen met hun hoeven oid.
Het is echt een fantastische bak die je kan instellen naar je eigen behoeftes droog/nat en de bak is dus altijd top te rijden.
Ik sleep de bak ook vrij weinig, zou het meer moeten doen omdat hij dan nog strakker is maar omdat hij er eigenlijk altijd super netjes bij ligt vergeet ik het gewoon om te doen. Ondanks dat er op dit moment dagelijks 3 jaarlingen, 2 2jarige en 2 rij paarden in los gegooid worden.

Ik heb er vlokken in liggen en de bak is super professioneel aangelegd.

We hebben nu een gewone bak met een toplaag van Equisport. Bevalt prima, maar we gaan verhuizen en ik twijfel of ik weer een gewone bak wil of eb en vloed. Huidige bak is altijd droog, maar moet zomers natuurlijk wel sproeien. Om daar vanaf te zijn, denk ik aan een eb en vloed. Ben echter allergisch voor plassen in mijn bak. Hoe is dat bij eb en vloed ? Heb je weleens plassen in de bak bij een hoosbui of Zo? Hoe oud is jouw eb en vloed bak?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:40

Wij hebben zelf een eb en vloed bak aangelegd en wat een verademing! Altijd kunnen rijden, paarden kunnen erop, nooit een plasje water erop en in de zomer nat genoeg. Ik wil niet anders meer :D

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 17:47

Laurievc schreef:
Wij hebben zelf een eb en vloed bak aangelegd en wat een verademing! Altijd kunnen rijden, paarden kunnen erop, nooit een plasje water erop en in de zomer nat genoeg. Ik wil niet anders meer :D

Wat fijn. Weet je nog wat de diameter van de drainagebuizen was en om de hoeveel meter die lagen? Hoe dik de laag drainagezand was en de laagdikte van de toplaag? Wat voor folie jullie gebruikt hebben en gebruiken jullie drinkwater of grondwater voor de bak? Sorry voor de vele vragen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 17:49

Zijn er ook mensen met een eb en vloedbak zonder vlokken?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:53

Niello schreef:
Laurievc schreef:

Wat fijn. Weet je nog wat de diameter van de drainagebuizen was en om de hoeveel meter die lagen? Hoe dik de laag drainagezand was en de laagdikte van de toplaag? Wat voor folie jullie gebruikt hebben en gebruiken jullie drinkwater of grondwater voor de bak? Sorry voor de vele vragen.

Zie PB ;)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:17

Wij hebben een Eb en Vloed laten aanleggen doek HVL Rijbodems, echt een verademing! Heel fijn dat je zelf het water hoger/lager kunt instellen afhankelijk van het weer en dat de bak altijd droog is en dat je niet hoeft te sproeien. :D

Wij gebruiken overigens géén grondwater.

Op deze site staat heel veel informatie, ook over bv de lagen.

http://hvlrijbodems.nl/eb-en-vloedbodem/

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:42

Laurievc schreef:
Niello schreef:

Zie PB ;)

Dat mag je naar mij ook eens sturen!
+ evt kostprijs van alles ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:35

Niello schreef:
We hebben nu een gewone bak met een toplaag van Equisport. Bevalt prima, maar we gaan verhuizen en ik twijfel of ik weer een gewone bak wil of eb en vloed. Huidige bak is altijd droog, maar moet zomers natuurlijk wel sproeien. Om daar vanaf te zijn, denk ik aan een eb en vloed. Ben echter allergisch voor plassen in mijn bak. Hoe is dat bij eb en vloed ? Heb je weleens plassen in de bak bij een hoosbui of Zo? Hoe oud is jouw eb en vloed bak?

Ik heb de schuif in de winter altijd open staan zodat het water er direct uit kan als het stort regent. Als je de bak af stelt (bijv in de zomer) en er komt een flinke bui dan gaat het water er wel uit maar minder snel dan wanneer de schuif open staat. Wat ik dan doe is direct de schuif open zetten en dan is de bak 20 min later helemaal droog en kan ik weer rijden. Maar wat ik al zei, in de winter staat bij mij de schuif standaard open dus heb ik nooit plassen.
In de zomer is het ideaal dat je nooit een stoffige bak hebt en je nooit zorgen hoeft te maken over sproeien oid. Je stelt de bak gewoon af op wat je zelf prettig vindt.

Mijn bak ligt er nu 1,5 jaar maar ik ken alleen maar goede bodems van Equisport, ook die er al 10 jaar liggen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:44

Wij hebben op stal een eb- en vloed bak! Zonder vlokken. Bak is al flink oud, maar word niet heel veel gebruikt. Het meeste rijd in de binnenbak.

Desondanks is het een heerlijke bak en het moet echt ruk weer zijn wil er is een keer wat water in blijven liggen. En zelfs dan is die prima te doen.

Wij laten de paarden er niet los in en er wordt ook niet in gelongeerd. Echt alleen rijden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:54

Wij hebben ook geen vlokken, maar altijd vlak. Wordt veel in gement dus moet zo vlak mogelijk zijn, maar met gewoon dressuur rijden ook prima

Afbeelding

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 23:38

Fijn jullie ervaringen te horen. Verder twijfel ik nog over een houten kantplank of een betonnen rand. Bij een betonnen rand ben ik bang dat de paarden bij een schrikreactie op de betonnen rand springen en zo geblesseerd raken. Bij een houten kantplank vrees ik voor het aanvreten mochten de paarden incidenteel een keer los lopen in de bak. Wat zijn jullie Ervaringen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:41

Niello schreef:
Fijn jullie ervaringen te horen. Verder twijfel ik nog over een houten kantplank of een betonnen rand. Bij een betonnen rand ben ik bang dat de paarden bij een schrikreactie op de betonnen rand springen en zo geblesseerd raken. Bij een houten kantplank vrees ik voor het aanvreten mochten de paarden incidenteel een keer los lopen in de bak. Wat zijn jullie Ervaringen?

Alleen mijn 2 jarige likken af en toe aan de rand maar die bijten er nooit in. De rest heeft de rand niet eens opgemerkt tot op heden :) Ik heb alleen beton bij de in/uitgang van de baan en de rest hout.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 23:51

xmarliez schreef:
Niello schreef:

Alleen mijn 2 jarige likken af en toe aan de rand maar die bijten er nooit in. De rest heeft de rand niet eens opgemerkt tot op heden :) Ik heb alleen beton bij de in/uitgang van de baan en de rest hout.

Heb je per pb een vraag gesteld.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 00:11

Wij hebben beton. Nog geen problemen mee gehad, ik heb allemaal jonge paarden en zijn er al meerdere keren op gaan staan door onbalans en nog nooit wat gehad, beton of hout maakt voor blessures niks uit denk ik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:48

Hier ook beton +- 15cm van de houten omheining af, nog nooit eentje op gaan staan :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:38

Hier beton maar het hekwerk staat op het beton

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 22:13

Toch even nieuwsgierig, is jullie eb en vloed bak met dit noodweer plasvrij?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:32

Ik vind een betonnen rand helemaal niks... Die van mij valt er meerdere keren over... Nu is die ook nogal lomp hoor. Wij hebben op stal een hekwerk erom en van hek tot bodem een rubberen mat werkt ook prima! Met deze buien prima te rijden! Als er een plas in ligt is die na een uurtje droog weer weg
Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:46

Niello schreef:

Jep! Staat geen plasje op

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 07:15

Mijn plaats incl afvoer (die het dus oprecht niet meer aan kon)

Afbeelding

Afbeelding

Mijn bak op precies hetzelfde moment :') _/-\o_ _O-

Afbeelding

Mijn bak is oprecht het enige droge stuk al de afgelopen dagen. Het houdt ook niet op met regenen maar mijn bak is iig droog :')

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:40

Niello schreef:

Ja.