Brand preventie op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nietsmar

Brand preventie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 00:53

De vreselijke manege brand in Heerlen heeft mij behoorlijk aan het denken gezet.

Ik heb geen brandblusser op stal. Water is ook niet heel snel aan te komen.

Ik ben benieuwd wat jullie doen als preventie / maatregelen. Is een blusdeken nuttig? Wat voor brandblusser is aan te raden?

Maartje1990

Re: Brand preventie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 01:08

Niet in een stal zetten.Zo simpel

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 01:10

Maartje1990 schreef:

Hooi, stro, voer en tuig ook buiten laten staan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 01:14

Brainless schreef:
Maartje1990 schreef:

Die gaan niet dood van vuur. :P

Maar zou sowieso brandveiligheidsplan maken en een paar blussers aanschaffen. Misschien ook alarmen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 01:19

Wij hebben de paarden buiten op de paddock, maar er is wel iemand van de brandweer langsgeweest die alles beoordeeld heeft en samen met het management van de stal een brand-plan gemaakt heeft. Dus je zou dat kunnen doen. Die lui weten er het meest van af.

Je kan bv wel overal brandblussers ophangen, maar die dingen zijn zo leeg. Dus daar ga je een brandende hooiberg niet mee geblust krijgen zeg maar. Handig om te weten, om schijnveiligheid te voorkomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 01:42

Wij hebben ze 24/7 buiten. Natuurlijk wel een grote schuilstal, maar met 2 hele grote openingen. Met storm gaan ze er heel bewust juist niet staan. Dan staan ze doorgaans in het midden.
Wij hebben hooi in een stenen schuur en water zit op een paar meter aan huis met non stop de slang eraan.

Ik heb helaas wat grote stalbranden meegemaakt en als hooi en of stro gaat branden doe je echt niet veel meer.
OP grotere stallen waren van die grote brandslangen per gang, maar je houdt het niet meer tegen. Zelfs de brandweer heeft er echt onwijs veel moeite mee bij grote stallen met veel opslag.

En ook brand training gehad en wat mensen vergeten is dat meeste stallen van een staal zijn en als het snel heet wordt, je met blote handen de ook hete sluitingen niet meer kan vastpakken om alle paarden te bevrijden.
Er is wel een systeem ooit ontworpen om alle stallen in 1 keer te openen, maar paarden gaan niet altijd allemaal vanzelf naar buiten bij een dergelijke situatie.

Ik zou als je iets wil kijken naar de oppervlakte van je stal/gebouw en dan toch een aantal brandblussers ophangen. Goed van tevoren kijken hoe ze werken.
Kijk naar de sluitingen van je stallen en hang aan elke stal een halster en touw. En nog mooier is als je een paddock/wei, bak of grote afgesloten plaats hebt die op je gebouw aansluit zodat je je paarden eruit kan jagen zonder dat je ze bijv een drukke weg op laat lopen.
Laatste zal niet overal kunnen, maar er zou wel over nagedacht moeten worden bij aanleg.

Let ook op bijv kuil en je mesthoop en alles wat kan broeien, Als dat dichtbij je stal en voorraad is, moet je ermee oppassen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 02:01

Amy223 schreef:
De vreselijke manege brand in Heerlen heeft mij behoorlijk aan het denken gezet.

Ik heb geen brandblusser op stal. Water is ook niet heel snel aan te komen.

Ik ben benieuwd wat jullie doen als preventie / maatregelen. Is een blusdeken nuttig? Wat voor brandblusser is aan te raden?

Als je verzekerd wil zijn moet je voldoen aan allerlei eisen. Brandblussers, brandslangen en controle op je electra.

Je paarden die overlijden is 1, maar daarna geen cent krijgen om opnieuw te beginnen is ook niet fijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 02:18

Brainless schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat is vervangbaar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 04:21

Ik heb er al eerder veel bij stilgestaan.
Bij meerdere stallen ben ik geweest waar ik niet ben gaan staan omdat geen paard er levend uit zal komen.
Lage plafonds, veel hout, en rustig 25 meter diep met maar één uitgang: no way dus hè.
Nu sta ik op een stal met overal deuren en nooduitgangen.
Pony staat in een kudde bewust en weet de weg naar zijn stal en de weide los.
Ik hoop dat dat als er ooit brand uitbreekt helpf, dat hij het kuddeleven gewend is, de weg weet en hopelijk buiten komt.
Hij staat vier meter van de deur naar buiten, echt heel fijn en goede brandalarmen en blussers zoals zou moeten.
Brandalarm geeft melding naar de staleigenaar en er zijn camera’s, als de camera’s nog werken dan maar ze zijn er wel.

Ik krijg echt de kriebels van die stallen die rustig 30 meter diep zijn met maar aan een zijde uitgangen.
Je zit zelf voor je het weet opgesloten, levensgevaarlijk vind ik het!
Het beperkte mijn zoektocht enorm maar mijn beest staat veilig en ze vinden dat zelf net zo belangrijk.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:49

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:51

Neem contact op met de plaatselijke brandweer. Bij ons kwamen ze regelmatig oefenen. Ook hoe ze een paard een halster om moeten doen, hoe ze een noodhalster kunnen knopen van een touw, stal werd vol rook gezet, etc.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:52

https://www.rhft.nl/
Ik kan dit bedrijf zó aanraden! Opgericht door een brandweerman die thuis paarden heeft. Inmiddels heeft zij ongeveer de gehele randstad aan brandweerpersoneel al getraind in het redden van paarden én geeft hij ook trainingen op stallen en BHV cursussen gericht op paardenbedrijven.

Zijn boek is onlangs verschenen en echt een aanrader! https://www.paardenredden.nl/
Laat hem op stal komen, organiseer een informatieavond/trainingsdag en vraag hem om advies! Je kan zoveel van hem leren, hij heeft zoveel ervaring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:14

Manou schreef:
Wat hier genoemd wordt gaat vooral over maatregelen voor als er brand uitbreek, maar voorkomen dat er brand uitbreekt is de andere stap. Spinnenweb is bijvoorbeeld zeer brandbaar, zie punt 2 hier https://www.bitmagazine.nl/bit-print/br ... tal/89565/

Dit.
Iets doen als er brand is, is nuttig maar let vooral ook op hoe je brand kan voorkomen. Doorgangen vrijhouden, niet overal slingerend hooi/stro, spinnenwebben weghalen, rookverbod etc.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:16

Kleine dingen die je kunt doen zijn bijvoorbeeld:
- looproute naar (nood)uitgangen vrij houden
- brandblusser(s) ophangen. Kijk even op de blusser voor wat voor soort brand ze zijn. In ieder geval voor vaste stoffen (poeder/schuim/co2) ik vind zelf schuim en CO2 het fijnste. Evt. een voor elektrische brandhaard.
- rookmelders ophangen
- stro en hooi zodanig opslaan dat als dat ik de fik gaat je bij een kleine brand de paarden er nog uit kan halen, denk dan aan niet naast de deur bijvoorbeeld.
- weten hoe je zelf een klein brandje kunt blussen

Zo even de eerste dingen die in me opkomen. En een brandweerman langs laten komen voor advies wat hierboven wordt genoemd is ook wel een goede!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:19

Wij hebben ook geen brandblussers of dekens op stal. 2 van de 3 ponies hebben een paddockje aan de stal dus die kunnen er 'uit'. Nooit aan gedacht om iets van een brandblusser op te hangen. Mijn vader is overigens brandweerman.
@LadyMadonna, Oefenen met paarden mag geloof ik niet meer? Althans, ik weet dat onze kazerne dat vaker deed op de manege maar inmiddels niet meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:25

Paarden gaan vaak niet de stal uit bij brand ook al zijn de deuren open gedaan. Het beste is geen super brandbaar materiaal zoals hooi en stro in dezelfde ruimte of op de ouderwetse hooizolder opslaan. Voor professionele stallen een extra investering in opslagruimte maar eigenlijk zou je daar alleen al je pensioenstelsel op uit moeten zoeken. En ongelukken/branden kunnen altijd gebeuren , kortsluiting is zo gebeurt en komen er dan vonken in een baal stro dan is het meestal fataal.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:26

Schuimblusser is het handigst met stro en hooi. Daarnaast zorgen dat er gewoon altijd een tuinslang is die je zo kan grijpen, een blusser is namelijk snel leeg.

Ter voorkoming van brand zorg dat je electrische installatie in orde is, dus pas op voor stof en spinnenwebben. Zorg dat je stro niet zo hoog opstapelt dat het te dichtbij of tegen verlichting aan ligt.
Rookmelders zijn niet handig met al dat stof, dus als je iets zou willen ophangen neem dan thermische melders, als is dat vaak ook niet ideaal in een tochtige en luchtige stal. Daarnaast hebben ze natuurlijk alleen maar zin als iemand de melders ook hoort. En verder zorg dat je stallen makkelijk opengaan, zodat bij een calamiteit er makkelijk ontruimt kan worden.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:04

Ik vroeg me af, of sprinklerinstalaties niet helpen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:12

Dat is het grote voordeel van nieuwbouw. Bij ons kan alles gecompartimenteerd worden. Stallen hebben meerdere in- en uitgangen (schuifdeuren) met brandwerende valdeuren er boven. Er hangt een branddetectielijn in iedere stal, zoiets https://www.google.com/search?q=brandde ... ps1-L_2GyM Er ligt geen hooi of stro in het gebouw. Dekens en losse spullen liggen niet in de gangen. Alle compartimenten hebben een brandblusser buiten hangen (dus je hoeft niet het brandende gebouw in om een blusser te pakken). En dan denk ik dat ik nog niet eens alles genoemd heb, alleen wat ik zo met het blote oog zie. Oh ja, alle boxdeuren kunnen naar binnen (stalgang) of buiten (het terrein) open.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:13

In onze (nieuwe) stal gaat straks straks 's nachts de stroom er af. Verder komt er een melders te hangen, zeker in de meterkast, met een doormelding naar onze telefoons. Er komen een aantal brandblussers te hangen. En we maken een extra uitgang zodat we met de paarden langs meerdere kanten weg kunnen. Mijn vriend zit in de elektro en (brand)beveiligingsbranche :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:28

Stalbranden zijn een van de redenen dat ik mijn paard nooit op stal zou willen.

Sprinklerinstallaties en brandblussers zijn leuk in theorie, maar een brandende stapel hooi krijg je er niet mee uit.
Ik heb het in de buurt meegemaakt; een hooistapel vloog in brand door een sigaret, gewoon overdag, met genoeg mensen op stal. Het is ze niet gelukt om die brand te blussen, terwijl er vanaf het begin is begonnen met blussen. De paarden zijn er toen allemaal goed uit gekomen, maar die brand ging zo snel dat ze alle dieren gewoon los de weg op hebben gegooid. De boerderij is toen volledig afgebrand.
Dus ik heb weinig vertrouwen in brandblussers.
Het enige wat denk ik goed werkt is alle brandbare materiaal in andere schuren bewaren, ver van de stallen. Alle hooi en stro, alle houten bouwsels.. En alles schoon houden van spinnenwebben en vogelnestjes. En uiteraard de elektra goed op orde hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:37

Denk ook aan dingen zoals een oude waterkoker. Op bijna elke stal staat wel ergens zo'n ding. Superhandig, maar kortsluiting in zo'n ding kan dus het begin van een brand zijn. Zorg dat er gewoon een goede nieuwe staat, die automatisch afslaat als het water gekookt is, en haal na gebruik de stekker er uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:39

Als er brand uitbreekt in een stal gaan een brandblusser en blusdeken niet zoveel doen.

Denk eerder aan een vluchtplan. Zorg dat je elektriciteit regelmatig gecontroleerd word. Zorg voor zo weinig mogelijk brandhaarden en probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat er brand kan ontstaan.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:47

Maartje1990 schreef:

Meest ongevoelige respectloze kansloze opmerking van de eeuw.

Zo simpel om een beetje empathie te tonen en even in te slikken wat je denkt

*niet elk paard is geschikt om 24/7 buiten te lopen
Laatst bijgewerkt door Daks op 11-02-20 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:48

haffiefreak schreef:
Ik vroeg me af, of sprinklerinstalaties niet helpen?

Een sprinklerinstallatie kan zeker helpen echter zitten daar nogal wat bouwkundige en gebruiksvoorwaarden aan om zo'n installatie goed te laten werken, vaak is een stalgebouw niet ideaal om zoiets op te hangen. Wel zijn er branddetectie-installaties welke geschikt zijn voor de omstandigheden in een stal, echter daar hangt ook een fors prijskaartje aan en diverse bouwkundige voorwaarden.