Drama op stal, reden om te vertrekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Drama op stal, reden om te vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 16:16

Hej allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma en ik vroeg mij af of andere mensen hier misschien ervaring mee hebben, of een idee hebben hoe hiermee om te gaan en ook om het even van me af te schrijven.

Ik sta nu een goed jaar met mijn eerste eigen paard privé bij iemand in de "achtertuin".
Op zich heel fijn, heel goedkoop, toch wel wat faciliteiten; alle dagen buiten op de weide in kleine groep, 's nachts op stal, voldoende hooi, verlichte buitenpiste. Ik was hier terecht gekomen via vrienden en het leek vorig jaar echt een hele fijne plek, de dochter van de eigenaar is van dezelfde leeftijd, een goede vriendin van mij rijdt één van hun paarden, ... leek dus zowel voor mijn paard als voor mij een fijne plek.

Het sociale contact bleek al vrij snel tegen te vallen, ik sta er bijna altijd helemaal alleen en het afspreken met die ene goede vriendin liep vaak moeizaam, de ene week wel wat beter dan de andere. Daar had ik me dan wel wat bij neergelegd en ik ging dan in de week 1-2x alleen en 1-2x probeerde ik af te spreken.
Dat is uiteraard nog geen reden om van stal te veranderen, maar ...

In de zomer begon het de eerste keer, een klinkende ruzie tussen mijn vriendin en één van de dochters van de eigenaar. Ik ga hier niet alles in het lang en breed uitsmeren, dus om het kort samen te vatten, sindsdien heeft iedereen op stal al wel eens ruzie gehad met elkaar, en dat gaat iedere keer gepaard met een hoop achterklap, gemene berichten, ... Dit begon meestal, helaas, met mijn vriendin.
Ik ben absoluut allergisch aan dit soort drama, dus ik probeerde me er zoveel mogelijk buiten te houden en toch mijn vriendin waar nodig wat te steunen als ze weer het gevoel had dat iedereen in een complot zat tegen haar.

Daarnaast komt dan nog dat niemand op stal met elkaar kan communiceren, alles moet worden verzwegen, die mag dit niet weten, dat mag je niet doorvertellen, de eigenaar zelf is iemand die frustraties niet deelt en dan schijnbaar uit het niets plots heel erg kwaad word (ook nog nooit op mij)
Ook iets waar ik al een jaar zo goed als gek van word.

Ik zit dus al een tijdje met het gevoel dat ik hier zelf niet erg happy ben. Mijn paardje zelf heeft het uiteraard wel prima, ze is nog steeds wat de underdog van de kleine kudde, maar er is geen agressiviteit, ze is gezond, ze geeft een happy indruk, vandaar heb ik tot nu nog niet concreet nagedacht over veranderen van stal.

Vorige week begon mijn "vriendin" dan plots een hele hoop verwijten en bemoeienissen naar mijn hoofd te slingeren, totaal onterecht. Ik heb dit weekend een hoop gemene berichten van haar gekregen en ik ben het eerlijk gezegd zat. Ze had initieel haar frustraties verpakt als "de eigenaar is gefrustreerd met jou, maar hij gaat dat niet zeggen, dus ik zou dringend iets aan je gedrag veranderen of hij gaat ontploffen", maar als ik dan voorstelde hierover in gesprek te gaan, mocht ik vooral niet zeggen dat ik via haar wist dat hij gefrustreerd was ... Uiteindelijk bleken het dus haar eigen, onterechte, frustraties te zijn, die ze dan verder op een heel giftige manier over mij heen heeft gegooid.

Met haar afspreken en samen rijden was één van de enige leuke dingen nog aan deze stal, buiten mijn paard dan natuurlijk. Maar het sociale aspect vind ik toch ook echt niet te onderschatten.
Bij deze ben ik dus echt serieus aan het overwegen om te verhuizen naar een andere stal, wat verderop, waar nog betere faciliteiten aanwezig zijn (binnenpiste, hoera!) en de paarden ook fantastisch verzorgd worden (ook alle dagen buiten, onbeperkt hooi, in kudde, ...), ik ken er ook een heel aantal mensen en die spreken over een hele fijne sfeer. Het zou wel een stuk duurder zijn, maar ondertussen zit ik financieel wel in een situatie dat ik dit wel zou aankunnen.

Aangezien ik op dit moment in mijn leven een aantal andere factoren heb die voor enorm veel stress zorgen en ik me niet allerbest in mijn vel voel, lijkt het mij wel de moeite om dit belangrijke aspect van mijn leven terug wat aangenamer te kunnen maken.

Veel dilemma schiet er, als ik dit terug lees, niet meer over .. Vinden jullie dit terechte redenen om te overwegen van stal te veranderen? Heeft er iemand ook ervaring met zoveel drama op stal?

Even voor de duidelijkheid, ik ben 26, iedereen op stal is ongeveer die leeftijd, behalve de eigenaar ...
ik zou van het verhaal zelf ook denken dat het hier om een stel dramatische pubers gaat, vandaar ook mijn extreme ergernis.

rien10

Re: Drama op stal, reden om te vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:19

Er is er maar een die beslist of het terecht is om van stal te veranderen. En dat ben jij!
Wil je daar weg? Ga weg. Wil je blijven? Blijf.
Sterkte met het nemen van een beslissing.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:20

Je spullen pakken en gaan, en weer van je hobby genieten met beide benen op de grond en niet op je tenen hoeven lopen

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:21

Als je er zelf niet meer met plezier staat en sfeer is slecht zou ik zeggen wegwezen daar!
En als je het financieel kan hebben een andere stal zoeken..

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:21

Je paard staat prima waar hij staat maar het moet ook voor jou als eigenaar fijn zijn en dat is het dus duidelijk niet.
Ik zou dus zeker verhuizen!
Je moet kunnen genieten van je hobby
Enne die goede vriendin lijkt me niet echt zo n goede vriendin als ze zo tegen je doet..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:22

paard is hobby
hobby = zou leuk moeten zijn

mijn keuze als je het kan betalen: Mooi verhuizen ;-)

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:22

Je hobby moet voor onstpanning zorgen en niet voor stress, althans dat is zoals ik het zie.
Overal is wel wat maar op het moment dat het evenwicht weg is en de negatieve energie de overhand heeft zou dat voor mij reden zijn om te vertrekken.
Succes met je beslissing.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:24

Ik zou ook vertrekken. Naar je paard gaan moet ontspanning zijn, geen drama.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:25

Ik zou ook weggaan, maar je weet vast zelf deep down prima wat je moet doen. :) Sociaal contact zou voor mij een goede reden te zijn om ergens te vertrekken, er zijn vast nog wel meer stallen waar je paard het goed kan hebben!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:26

Zeker weten vertrekken als je budget het toelaat :j
Als de sfeer niet fijn is ga je straks alleen nog maar met tegenzin naar je paard...

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:26

Soms als je echt twijfelt over een keuze kan het helpen als je jezelf vraagt: wat zou je doen als je op dit moment met niemand maar dan ook met helemaal niemand rekening zou hoeven houden. Dus niet met je stal waar je nu staat, met je vriendin met niemand. Ook niet met het gedoe van verhuizen of met andere omstandigheden. En je zou dan een keuze moeten maken met wat je het liefst zou doen. Dan kom je vaak uit bij datgene wat je ten diepste wilt. En die keuze zou ik waar mogelijk volgen :)

Wat betreft mijn mening: Stel dat je geen goede andere plek of een minder fijne plek zou kunnen vinden zou ik aanraden om nog even te overwegen of i.i.g. nu het goede moment is om weg te gaan. Maar in dit geval: je geeft zelf aan dat er een andere optie is, waar je paard niet van achteruit gaat en die ook financieel haalbaar is. Wellicht zit er bij die andere stal nog 'de angst voor het onbekende' maar uit je openingspost te lezen heb ik niet het idee dat je achteruit kan gaan, en heb je wat dat betreft dus niet veel te verliezen :') Daarnaast vind ik vind niet happy zijn hele terechte redenen om van stal te veranderen. Het is natuurlijk belangrijk dat je paard happy is, maar jij hebt uiteindelijk ook een paard aangeschaft als hobby. Zoekresultaat naar 'hobby' geeft de volgende definitie:"Onder een hobby (liefhebberij) wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan, die men met enige regelmaat in zijn vrije tijd uitoefent. Een gevoel van persoonlijke voldoening is daarbij de belangrijkste motivatie"

edit: met dat ik mijn bericht wil posten zie ik dat ik niet de enige ben die over het idee van een 'hobby' begint :D
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 03-02-20 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:28

Een goede sfeer is heel belangrijk en zo te lezen ga je nu met steeds meer tegenzin naar stal. Daarom zou ik in jou plaats zeker verhuizen.

Overal is wel iets, maar meer aanspraak en geen stiekeme frustratie is erg fijn.

Succes met je beslissing.

Absolem

Ja ik ben dan gewoon een poedersuiker en ik zou de staleigenaar er bij betrekken en met iedereen om de tafel gaan zitten als een stel volwassen i.p.v. dit kinderachtige gedoe .

Kijken waar de zere plek zit en als het idd je “goede” vriendin is die steeds ellende veroorzaakt haar verzoeken om te vertrekken als de stal eigenaar daar zelf niet assertief genoeg voor is .
Ook al is dat misschien niet jou plaats om dat te doen .
Maar jezelf weg laten jagen omdat zij het niet eens is met hoe anderen zijn en doen ? Naaaahh bij mij was ze aan het verkeerde adres dan .

IngridM

Een paard hebben is een hobby en zou dus over het algemeen leuk en ontspannend moeten zijn, toch?

Als ik dit zo lees lijkt mij de ontspanning ver te zoeken. Als je iets kunt vinden wat ook prima is voor jullie zou ik het wel weten :-)
Ook jij moet het naar je zin hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:29

Kun je 1 reden noemen om niet te verhuizen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:30

Het tweede adres klinkt in dit geval beter: dezelfde faciliteiten plus nog een binnenbak!
En zonder die stokerige 'vriendin'! Dit soort vriendschap ben je beter kwijt dan rijk, dus ik zou er vooral geen geheim van maken dat je vanwege die stokert naar een andere locatie gaat. Anders heb je kans dat zij jou volgt met haar paard en daar de sfeer op stal wederom verziekt.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:31

Zou het wel weten...ik zou gaan...zo wordt je hobby op tenen lopen en een ergenis...zonde...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:31

Absolem schreef:
Ja ik ben dan gewoon een poedersuiker en ik zou de staleigenaar er bij betrekken en met iedereen om de tafel gaan zitten als een stel volwassen i.p.v. dit kinderachtige gedoe .

Kijken waar de zere plek zit en als het idd je “goede” vriendin is die steeds ellende veroorzaakt haar verzoeken om te vertrekken als de stal eigenaar daar zelf niet assertief genoeg voor is .
Maar jezelf weg laten jagen omdat zij het niet eens is met hoe anderen zijn en doen ? Naaaahh bij mij was ze aan het verkeerde adres dan .

Dat is ook nog een serieuze optie natuurlijk. Al kan ik me voorstellen dat de binnenbak bij dat andere adres wel aantrekkelijk is voor de natte koude wintermaanden.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 16:38

Wauw, zo snel zoveel reacties!
Bedankt allemaal!

Het is een hele opluchting dat jullie er bijna allemaal hetzelfde over denken,
de voornaamste reden dat ik het niet wou doen, is omdat ik dan inderdaad een beetje het gevoel
heb dat ik "me laat doen" en "opgeef" ... terwijl het misschien wel opgelost zou kunnen geraken.

Maar als ik jullie berichten nu zo lees, hebben jullie echt gelijk, ik hoor er plezier in te hebben om
naar stal te gaan en met mijn paard bezig te zijn, niet er tegenop te zien om te gaan!

Absolem schreef:

Ik haal jou reactie er even uit, je hebt ergens volstrekt gelijk! Dat zou ook de reden zijn dat ik niet zou vertrekken, omdat dit inderdaad zo'n vreselijk kinderachtig gedoe is. Nu is het wel zo dat ik deze stal had dankzij deze "vriendin" en zij heeft geen eigen paard, maar rijdt dus gratis één van de paarden van de eigenaar en zou nu ook niet de reden willen zijn dat zij haar rij-gelegenheid kwijtraakt.
Ze heeft dan wel rot gedaan tegen mij, maar ik wil niet "gemeen" worden naar haar toe, daar wil ik me niet toe verlagen, vandaar dat ik eerder wil vertrekken en daarmee zeggen:" doe maar met je drama als je wil, maar ik heb hier geen zin in"

Daarbij is er ook niet veel leuks aan de stal nu mijn "vriendin" mijn vriendin niet meer is of als ze weg zou zijn, aangezien ze de enige is die op een ietwat regelmatige basis heen gaat. Voor de rest rijdt er niemand regelmatig en zou ik er dus altijd alleen staan. Het is daarom dat ik ook wel graag naar een grotere stal zou gaan, dat er wat meer mensen aanwezig zouden zijn altijd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:42

Je geeft alleen maar meer redenen aan om te vertrekken en heel netjes dat je je niet wilt verlagen naar “ je vriendin “ haar nivo. Laat die maar in haar sop gaar koken en heb zelf straks plezier op je nieuwe stekkie.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:47

Ik zou ook echt een andere stal zoeken. Ben ook om soortgelijke redenen vertrokken. Beste keuze ooit :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:47

Citaat:
Nu is het wel zo dat ik deze stal had dankzij deze "vriendin" en zij heeft geen eigen paard, maar rijdt dus gratis één van de paarden van de eigenaar en zou nu ook niet de reden willen zijn dat zij haar rij-gelegenheid kwijtraakt.

Dan kan ze je gelukkig niet volgen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:48

Als ik dit zo lees zeg ik ook, naar de nieuwe stal!
Ik lees alleen maar voordelen, geen enkel nadeel.
En je geeft niet op, er is niks mis met voor jezelf kiezen en een plek waar jij het een heel stuk meer naar je zin verwacht te hebben.
Ik wil ook met plezier naar mijn paard en niet naar een stal met allemaal (onderlinge) drama!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:56

Autumnn schreef:
Ik zou ook echt een andere stal zoeken. Ben ook om soortgelijke redenen vertrokken. Beste keuze ooit :D

Precies dit.. Hier ook recent verhuisd van een stal, wel om meerdere redenen (slecht kuil, extreem natte paddocks) maar vooral vanwege de sfeer heel erg negatief was. En eerlijk, heb verschrikkelijk getwijfeld want heb een hekel aan verhuizen.. Maar het was de beste keuze die ik kon maken!

Negativiteit en sfeer gaat overal in zitten en heeft veel meer invloed dan het het eerste gezicht lijkt (ook indirect op je paard; jij minder goed in je vel is ook van invloed op je trainingen etc) Als ik je verhaal zo lees, heb je eigenlijk geen enkele reden meer om te blijven. Evengoed succes met je keuze!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:59

Meid ik zou lekker naar die andere stal gaan. Deze hobby kost je genoeg en is zonde dat je door dit gedoe er weinig lol aan beleefd.

En mijn ervaring is, als dat soort personen blijven op een stal, er nooit iets gaat veranderen.
Kies lekker voor je zelf en je paard.

Veel wijsheid gewenst