Slowfeeder voor moeilijke eter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Slowfeeder voor moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 18:47

Mijn paard bleek onlangs ernstig veel maagzweren te hebben. (Vermoedelijk door stress)
Ik wil er graag voor zorgen dat hij 24 uur per dag hooi kan knabbelen echter het is sowieso altijd al een moeilijke eter en type rank slank sport paard.
Wanneer ik net iets te veel hooi in zijn stal leg sleept ie het door heel de stal en eet het niet meer.

Ik geef nu zijn hooi in een Slowfeed net echter ik wil eigenlijk geen net omdat ik bang ben dat hij daar met een tak van een ijzer in blijft hangen.

Grootste probleem is dat hij wel veel mag eten en dus zeker niet moeilijker of minder moet eten maar hij moet wel wat langer over een gewone portie doen dan normaal. (Lees einde vd nacht ook nog eetbaar hooi hebben)

Hebben jullie tips?
Laatst bijgewerkt door zodiacje op 02-02-20 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 18:51

Ik twijfel nu tussen de little bit hooitas en de hooizak hayplay.

De eerste tas vanwege de slowfeed functie maar wel veiligheid

De zak vanwege de grotere gaten dus meer eet gemak maar als het hooi niet net voor een gat zit zou hij dan ook nog wel kunnen eten? En eet hij niet alsnog te snel en krijgt het dus te snel op hiermee?

Afbeelding
Afbeelding

Mizora

Re: Slowfeeder voor moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:56

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:57

Je wilt dus eigenlijk niet slowen maar wel het hooi apart houden van het strooisel en niet aan een net beginnen?

Je zou kunnen kijken naar heel simpel een lager schot in de hoek van de stal waarachter je het hooi kan neerleggen. Maar je hebt ook dichte hooitassen met alleen grote gaten aan de voorkant.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 19:01

Nee helaas want de stallen worden open geschoven en dan machinaal gemest. Dan zou deze in de weg staan..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 19:05

Ik wil semi slowen :')
24 u p dag hooi hebben zonder overdreven veel te moeten geven. Uiteraard wel gewoon wat hij nodig heeft.

(Hij krijgt van stal ook nu 3x p dag een volle emmer lucerne bij zn brok en heeft sowieso daardoor altijd wel lucerne in zn bak liggen)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:15

Herkenbaar probleem. Ik dacht het destijds opgelost te hebben met een net met grote maas waaruit ze ook via de bovenkant kon eten (staan enkele uurtje apart om los hooi te eten) maar daar heeft ze haar voet in gekregen dus zou ik niet aanraden :=
Ik denk dat je bij een hooitas uit zal komen, of een losse bak oud in de box, maar heb je wel het risico dat die omgegooid gaat worden..

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:35

Wij hebben bij al onze paarden een little bit hooizak, https://littlebitfeeders.com/

Ik weet niet hoe groot je paard is? Wij hebben alleen de grote zakken, en voor onze grotere paarden hebben wij ze groter laten maken bij haar, die hebben net wat meet nodig dan de pony's

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 19:39

liberty schreef:
Wij hebben bij al onze paarden een little bit hooizak, https://littlebitfeeders.com/

Ik weet niet hoe groot je paard is? Wij hebben alleen de grote zakken, en voor onze grotere paarden hebben wij ze groter laten maken bij haar, die hebben net wat meet nodig dan de pony's

Oh dat is een goede tip om m eventueel groter te laten maken!

Al word de tas 2x p dag gevuld door stal dus ga ervan uit dat dat afdoende zal zijn. Paard is 1.74 overigens

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:48

De opties die je laat zien TS zien er wel goed uit, eventueel nog gecombineerd met wel een gedeelte los op de grond?

Over het voeren van Luzerne, dit weten de meeste mensen niet is mijn ervaring:
http://www.voervergelijk.nl/nieuws/368/ ... maagzweren
Het is niet altijd zo positief.
Wat ik begrepen heb is Esparcette en Timothee zachter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:53

Zorg dat je wat anders voor die lucerne vind, eventueel een bak slobber elke avond maar geen scherp spul zoals dit. En afgepast hooi, rank en slank en moeilijk eten zou ik zorgen voor veel meer hooi.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 19:58

Oh toe maar! Denk je goed bezig te zijn met lucerne..
Bedankt voor de link, ik ga binnenkort terug naar de d.a. en zal het dan met hem bespreken!

Wil ook nog de horse complete voer scan laten doen maar dat is weer een los verhaal van de slowfeeder

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:01

Voer je nu echt droog hooi of kuil/voordroog ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:01

Geeft niet hoor, zijn veel mensen die er niets van af weten. Hoop dat je paard snel gaat herstellen en door te zorgen dat er 24 uur hooi is ben je al op de goede weg.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:21

En met zoveel lucerne trek je ook de calcium/fosfor verhouding uit elkaar volgens mij. Hoe compenseer je dat?
En ik heb de hayplay bag maar als ze dat door hebben eten ze evengoed vrij snel.
Laatst bijgewerkt door Ipsilonka op 02-02-20 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:23

De Hartog Senior is een hele zachte vorm van lucerne.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 20:57

DubbelDun schreef:
Voer je nu echt droog hooi of kuil/voordroog ?

Ik voer niets, stal voert :o
Het wisselt wel een beetje wat er gevoerd wordt maar alle ruwvoer wordt getest en op basis daarvan gevoerd

Ipsilonka schreef:
En met zoveel lucerne trek je ook de calcium/fosfor verhouding uit elkaar volgens mij. Hoe compenseer je dat?
En ik heb de hayplay bag maar als ze dat door hebben eten ze evengoed vrij snel.

Bedankt Dit was waar ik naar opzoek was, was hier nl bang voor

Ja heb je gelijk in over de verhouding!
Ik voerde zelf een emmer dus was niet van toepassing maar nu idd wel. Ga ik wat aan doen, dank!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:00

Van kuil en voordroog is bekend dat veel paarden er een gevoelige maag tot maagzweren van kunnen krijgen zeker als het paard ook al een stresskikker is.
Overigens is te grof (droog) hooi voor paarden met een gevoelige maag ook niet het beste ruwvoer.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:01

Afbeelding
Ik heb deze te koop mocht je interesse hebben.
Ideaal ding. Ik vind netten ook maar eng en vind dat in netten te weinig kan, weet niet hoeveel uur je paard op stal doorbrengt maar vaak is de hoeveelheid in een net niet voldoende. Zeker bij maagzweren wel een puntje natuurlijk.

Bij ons wordt er ook machinaal gemest maar deze kun je er makkelijk af schuiven waardoor hij aan de kant kan als het nodig is. Laat maar weten als je het iets vindt!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 21:09

DubbelDun schreef:
Van kuil en voordroog is bekend dat veel paarden er een gevoelige maag tot maagzweren van kunnen krijgen zeker als het paard ook al een stresskikker is.
Overigens is te grof (droog) hooi voor paarden met een gevoelige maag ook niet het beste ruwvoer.

Echt kuil is het sowieso niet maar volgens mij wisselen ze voordroog met hooi af.
Ik zal eens kijken of ik het ruwvoer mee kan nemen in de voer scan en navragen wat er nu precies wordt gevoerd

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:13

Libbylove schreef:
[ [url=m/wfOtEf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb deze te koop mocht je interesse hebben.
Ideaal ding. Ik vind netten ook maar eng en vind dat in netten te weinig kan, weet niet hoeveel uur je paard op stal doorbrengt maar vaak is de hoeveelheid in een net niet voldoende. Zeker bij maagzweren wel een puntje natuurlijk.

Bij ons wordt er ook machinaal gemest maar deze kun je er makkelijk af schuiven waardoor hij aan de kant kan als het nodig is. Laat maar weten als je het iets vindt!

Als je het gebit heel wil houden moet je niet met ijzeren frames gaan werken. Verder een mooie bak maar ik zou er een frame met net op maken.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:15

@ Annoniemand waarom niet? Ik heb nog nooit gezien/gehoord dat ze met hun gebit het ijzer raken hoor. Als ze er met hun lip tegenaan duwen beweegt het ijzer al omlaag dus ik vraag me af waar je dat op baseert. Wellicht dat het problemen geeft met een vast frame erboven maar dat heeft deze dus niet

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:39

De tweede optie die je toont heeft echt nog grote gaten. Daar kunnen ze grote plukken uit trekken en zullen ze niet veel trager mee eten.

Een goed hooinet met kleine mazen (3x3 of zelfs 2x2) en hoog genoeg ophangen. Of de little bit hooitas.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:48

Zijn jullie met paarden die dekens dragen niet huiverig voor een hooinet ?
Mijn , doorgaans stoïcijns , paard heeft een keer met de sluiting van zijn deken in een net gehangen. Hij ging werkelijk door het lint ! ( voor zover hij kon , hangend op zijn kont aan het net ).
Een hooitas doet het wel. Maar de gaten zijn te groot om hem de hele nacht rustig te laten eten.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 21:57

mirim schreef:
Zijn jullie met paarden die dekens dragen niet huiverig voor een hooinet ?
Mijn , doorgaans stoïcijns , paard heeft een keer met de sluiting van zijn deken in een net gehangen. Hij ging werkelijk door het lint ! ( voor zover hij kon , hangend op zijn kont aan het net ).
Een hooitas doet het wel. Maar de gaten zijn te groot om hem de hele nacht rustig te laten eten.

Nooit aan gedacht! Ik vind ijzers eng maar dit is ook een dingetje zeg!