Slijtvast, groot hooinet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Slijtvast, groot hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 23:13

:wave:

Mijn kwpn merrie staat overdag op de wei, in de nacht op stal. In de stal uren wil ik graag dat ze onbeperkt hooi kan eten. Hiervoor heb ik een groot hooinet in haar box hangen (lees echt groot _O- ). Ze kan zo veel eten als ze wil, en dan blijft er nog wat in zitten voor de volgende dag voor het geval ik savonds kom, dan heeft ze eerst nog wat als ze op stal komt.

Ik loop er echter steeds weer tegenaan dat de netten nou niet bepaald duurzaam zijn. Binnen een half jaar vallen er grote gaten in en na wat repareren met touwtjes moet hij dan na een paar maanden vervangen worden.

Maar: mijn paard is absoluut geen sloper. Ze eet heel rustig, bedeesd en voorzichtig. Maar de netten slijten gewoon. Ik heb al verschillende merken geprobeerd maar langer dan een half jaar met een net red ik nooit.

Ik ben dus op zoek naar: een groot! Hooinet, gewoon een ronde niet een brede slowfeeder want deze past niet goed in de box. Het net moet zo groot zijn dat een groot paard minimaal 12 uur onbeperkt kan eten. Gaten rond de 4,5, geen slowfeeder net. Mijn merrie heeft dat niet nodig en ik vind het een beetje pesterij ;) En dus heel sterk/slijtvast.

Iemand de gouden tip voor mij?

b485

Re: Slijtvast, groot hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:51

Ik gebruik al jaren de hooinetten van https://www.heunetzshop.de/
Mijn vorige netten heb ik daar in 2012 gekocht. Sinds enkele weken heb ik ze vervangen door nieuwe.
Ze hebben verschillende maten en mazen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 00:11

Ik doe minimaal 2 jaar met de Busse hooinetten. Maas is ongeveer 4 cm. Er kan een kilo of 10 in.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 00:26

Wij zijn tevreden met de hooinetten van Shires.. bestellen die via agradi..

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 00:26

Ik heb hele grote netten van ej gehad. Dat net was 1.80x1m en rond met redelijk grote gaten. Hier ging hij redelijk snel kapot maar ik heb een lomp paard+sloop shet en misschien misbruikte ik het net :=. De prijs viel mij alles mee!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 01:10

Licor schreef:

Die heb ik nu. Mooie maat maar te snel kapot vind ik :o

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 01:14

b485 schreef:
Mijn vorige netten heb ik daar in 2012 gekocht. Sinds enkele weken heb ik ze vervangen door nieuwe.

Heb jij dan de versie met knopen of de knooploze?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 01:14

Lindsey_99 schreef:
Ik doe minimaal 2 jaar met de Busse hooinetten. Maas is ongeveer 4 cm. Er kan een kilo of 10 in.

Heb je een linkje voor mij?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 01:31

Via paardeerlijk, ze hebben extra sterke hooinetten kun je dan ook zslf afmeting bestellen en aan elkaar rijgen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 01:32

De netten van Nedlandic!

https://www.nedlandic.nl/55-hooinet-slowfeeder

Materiaal is 5 mm ipv de 3 mm die vaak standaard gebruikt wordt voor netten! En als de netten niet de juiste afmetingen hebben, kunnen ze ook op maat gemaakt worden.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:18

b485 schreef:

Ja deze zijn top en snelle levering!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:13

Ik heb de blauw/zwarte van shires.
Volgens mij 4 cm. Ik denk dat het oudste net al wel een jaar of 8 oud is. Ook maak ik het hooi nat in het net, blijven op een klein gaatje na echt top!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:16

pluisje88 schreef:
b485 schreef:

Ik heb nu deze: https://www.heunetzshop.de/Grossraumheu ... stark.html
Mijn vorige waren hetzelfde formaat maar dan de groene.

Als je de zakken neemt, zou ik de knooploze nemen. Lijkt me comfortabeler voor het paard.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 10:12

b485 schreef:
pluisje88 schreef:

Ik heb nu deze: https://www.heunetzshop.de/Grossraumheu ... stark.html
Mijn vorige waren hetzelfde formaat maar dan de groene.

Als je de zakken neemt, zou ik de knooploze nemen. Lijkt me comfortabeler voor het paard.

Die past niet in mijn stal ;( ik moet gewoon een “ronde” heb aan die kant maar een smal stukje stalwand namelijk

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:30

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:35

SSDesign schreef:
b485 schreef:

Ja deze zijn top en snelle levering!

Hier ook al jaren deze netten in gebruik, zowel de grote "vierkante" als ook de normale ronde. Gaan hier een jaar of 5 zeker mee.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:36

Ik heb nu al een hele tijd deze hangen en nog net zo nieuw als hij was. Kan er geen slijtplekje aan ontdekken. Het net is alleen wel veel groter dan 6kg, denk dat ik er het dubbele ook wel in krijg.
Ik zou alleen een volgende keer 3,5x3,5 doen omdat ze met 2,5 niet al het hooi eruit krijgen.

https://www.paardeerlijk.nl/a-52628664/ ... escription

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:39

Ik heb allerlei verschillende merken en doe jaren met de meeste.
Schuurt jouw net ergens langs of trekt je paard hard aan de mazen dat ‘ie snel stuk gaat?
Misschien iets grotere mazen proberen anders?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 10:55

Nouvel schreef:
Ik heb allerlei verschillende merken en doe jaren met de meeste.
Schuurt jouw net ergens langs of trekt je paard hard aan de mazen dat ‘ie snel stuk gaat?
Misschien iets grotere mazen proberen anders?

Nee ze trekt op zich niet hard. Ik zie het materiaal letterlijk slijten. Het is nylon en dan zie je het na een paar maanden eerst een beetje harder worden, dan gaat het een beetje splinteren. De “draadjes” van het nylon breken 1 voor 1 door waardoor er uiteindelijk een gat ontstaat. Had eerst een net waarmee ik wel een jaar of 2 gedaan heb maar sinds ik die moest vervangen was de kwaliteit zo veel slechter. 1 zat binnen een maand een gat in. Die nog een paar maand gebruikt en toen de grote van shires met twee kleuren gekocht. Die heeft het nu een ruim half jaar volgehouden.

Ik heb een hoekbox dus ik heb een zijkant en de achterkant dicht als muur. 1 zijkant gewoon onder dicht en boven tralies en aan de voorkant ook. Aan de voorkant zit de voerbak rechts en de deur links. Het stukje daartussen wat daar overblijft daar hangt het net. Kan wel zijn dat als ze hem draait ofzo dat hij af en toe de voerbak raakt. Maar in principe niet. Stalgenoot heeft hetzelfde met haar paard. Zij voert kuil, ik hooi

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 10:57

LinSa schreef:
Ik heb nu al een hele tijd deze hangen en nog net zo nieuw als hij was. Kan er geen slijtplekje aan ontdekken. Het net is alleen wel veel groter dan 6kg, denk dat ik er het dubbele ook wel in krijg.
Ik zou alleen een volgende keer 3,5x3,5 doen omdat ze met 2,5 niet al het hooi eruit krijgen.

https://www.paardeerlijk.nl/a-52628664/ ... escription

Hihi ik vind zelfs de 3,5 eigenlijk te klein Haha. Jij krijgt er dus meer hooi in? 6 kg vind ik namelijk te weinig voor de hele nacht dus dat zou mooi uitkomen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 10:59

Wicky schreef:
Ik heb goede ervaringen met de netten van equiculinair, zowel de 3x3 als de 4,5x4,5 maasbreedte. Gaan hier jaren mee, terwijl er meerdere Haflingers tegelijk uit eten

https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... large.html

Hoeveel hooi krijg jij erin? In de beschrijving staat 8 tot 10 kg voordroog dat zou betekenen dat er amper 4 kg hooi in zou passen ofzo..?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:59

Hmm apart...
Dan is de enige optie denk netten van dikker materiaal uitzoeken, die zijn vaak wel duurder maar wel zachter en steviger.

Ik heb nu de net de shires 2,5 netten binnen, die zien er super mooi uit, zacht en stevig.
Wel hele kleine maas inderdaad, maar dat zocht ik voor mijn paard ook omdat hij af moet vallen.
Die wissel ik af met netten met grotere mazen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:04

pluisje88 schreef:
Licor schreef:

Die heb ik nu. Mooie maat maar te snel kapot vind ik :o

Is hier gaan ze echt al ruim een jaar mee.. t is eerder dat het touw kapot gaat dan het net zelf..
Zijn de gaten wel groot genoeg? Mijn ervaring is dat de kleine gaten idd snel kapot gaan, maar de grote gaan lang mee

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 11:08

Ik gebruik bij de mijne een net omdat ik niet wil dat ze zonder ruwvoer komt te staan en om toch verknoeien te voorkomen. Ze mag verder van mij zo veel eten als ze wil dus daarvoor hoef ik niet van die martel kleine gaatjes ;) ze heeft zeker in de winter eerder de neiging om te dun te worden dan te dik.

Oké die shires knooploos zou een goede optie kunnen zijn. Shires heeft gaatjes van 3.5 en equiculinair van 4. Ik heb nu volgens mij 4,5 dus van beide netten zijn de gaatjes vrij klein. Ze lijken me alleen vrij klein allebei. Er wordt gezegd 8 tot 10 kg voordroog. Hooi is veel lichter dus daar zou maar een kg of 4,5 hooi in passen dan denk ik?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 11:11

Licor schreef:
Is hier gaan ze echt al ruim een jaar mee.. t is eerder dat het touw kapot gaat dan het net zelf..
Zijn de gaten wel groot genoeg? Mijn ervaring is dat de kleine gaten idd snel kapot gaan, maar de grote gaan lang mee

https://www.agradi.nl/shires-hooinet-de ... -red-l.htm

Ik heb deze. Inmiddels al de derde in krap anderhalf jaar. Verder bevalt hij qua maat perfect maar veel te snel kapot