Zandmasker werkt niet afdoende

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frisian_love

Zandmasker werkt niet afdoende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 18:21

Vorige maand heeft mijn paard koliek gehad, zeer waarschijnlijk ten gevolge van zand.
Gelukkig is het goed afgelopen, maar ik ben erg bang dat het zich herhaald.
Altijd heb ik gedacht dat mijn dame geen zand at, maar ineens zie ik haar dit dus doen in de paddock. |(

Alle maatregelen worden getroffen, dus psyllium/lijnzaad, topvoer, onbeperkt Duits kruidenhooi etc...
En voor de zekerheid een graasmasker.
Zo’n dichte met een klein gaatje voorin.

Vanmiddag haal ik mijn paard uit de paddock en zie haar kauwen.
Heeft ze haar graasmasker als een soort opscheplepel gebruikt en likt ze daar het zand uit -O-
Ik wil haar nu sowieso veendrenkstof gaan geven om de mineralen aan te vullen, maar ik zoek dus ook een oplossing voor de graaskorf.

Nu had ik van equitheme een hele mooie oplossing gevonden met gaas, maar die is nergens meer leverbaar.
Wie weet er een andere oplossing?

Natuurlijk ben ik me bewust dat het dan onmogelijk is om te grazen.
Ik wil deze dan ook alleen in de paddock gebruiken en sowieso hoop ik dat dit gedrag straks over is, zodat ze weer lekker zonder kan staan.

nine1987

Re: Zandmasker werkt niet afdoende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:25

Paddock verharden?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:28

Vervelend probleem!
Gaan wel een aantal belletjes rinkelen bij mij, ten eerste inderdaad wat je al benoemd, mineralen tekort. Wat voer je haar als ik vragen mag? Ik zou een goed vitamine en mineralen brokje gaan geven (veendrenkstof weet ik niet van wat het is). Maar zorg dat ze inderdaad de vitamine en mineralen binnenkrijgt.
Verder, krijgt ze op de paddock geen hooi? Want verveling is ook een rede voor zand likken/eten, en sowieso hoort een paard niet te lang zonder hooi te zitten (Max 3/4 uur). Dus indien ze geen hooi krijgt zou ik kijken of je hier een oplossing voor kan vinden, zou dit dan wel doen op een manier dat er geen tot weinig hooi op de grond valt zodat ze niet het hooi van de grond opeet en alsnog zand binnenkrijg. Denk aan een bak of iets waar je het hooi in doet.
Masker en alles kun je altijd nog naar kijken maar dat is in mijn ogen symptoombestrijding, eerst kijken waarom ze zand likt/eet is denk ik het verstandigste! Voor meer vragen over voeding of de vitamine en mineralen brokjes mag je gerust een berichtje sturen!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 18:45

Omdat ik in pension sta, is het verharden van de paddock geen optie.

Ze kreeg Vitalbix en inmiddels ben ik aan het omzetten naar Dodson & Horrel.
In de paddock mag geen hooi gevoerd en er ligt speelgoed.
Tijd zonder hooi is sowieso niet langer dan die 3 a 4 uur.
De veendrenkstof bevat de mineralen, maar tot die tijd zal ik iets aan symptoombestrijding moeten doen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:55

Minder op het zand?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 18:59

Polly schreef:
Minder op het zand?

Helaas is er op dit moment geen weidegang mogelijk
Dus moet ze op het zand als ik wil dat ze “vrije” beweging krijgt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:03

Dat begrijp ik maar dat kunnen ook minder uren zijn?
Ik snap dat men tegenwoordig de hele dag de beesten buiten wil maar als er geen andere optie is als zand, met alle risico's van dien, waar ze het grootste deel van de dag stilstaand vreten dan vraag ik me af wat de voordelen zijn boven een goed geventileerde box met stro en zonder het gevaar van zand.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:03

Je paard staat 20 uur per dag op stal zich te vervelen en daarna 4 uurtjes op een paddock (alleen?) zonder eten? Zou uur pure frustratie ook zand gaan eten. Zou toch kijken of je een stal kan vinden die meer paardwaardig is.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 19:08

MarlindeRooz schreef:
Je paard staat 20 uur per dag op stal zich te vervelen en daarna 4 uurtjes op een paddock (alleen?) zonder eten? Zou uur pure frustratie ook zand gaan eten. Zou toch kijken of je een stal kan vinden die meer paardwaardig is.

En welkom in dit topic :Y)
Wie zegt dat mijn paard zich verveeld?
Denk niet dat dat aan jou is om te beoordelen.
Als je niks zinnigs te melden hebt, hou dan je mond.

Nergens doe ik hier uitspraken over hoe vaak ze uit de stal komt.
Misschien loop ik wel 6x per dag met haar.
Maar dan doe ik het ook niet goed, want dan vraag ik te veel van haar.
Wat dat betreft is het altijd hetzelfde gezeik hier.

Ik vraag niet om “tips” over stalling, ik vraag om meedenken over een zandmasker.

Nuttige tips sta ik altijd voor open, maar geen ongefundeerd gebrul

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 19:16

En dankjewel Polly, ik probeer een balans te vinden die zo goed mogelijk is.
In dit geval is het idd kiezen uit 2 kwaden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:19

Waarom gaat een paard anders zand vreten? Prima toch als jij je paard zo wil houden. Moet je niet huilen dat een paardenlichaam zo reageert. Een paard is niet gemaakt om zo te leven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:33

MarlindeRooz schreef:
Waarom gaat een paard anders zand vreten? Prima toch als jij je paard zo wil houden. Moet je niet huilen dat een paardenlichaam zo reageert. Een paard is niet gemaakt om zo te leven.

Omdat in 99% van de gevallen een paard zand gaat eten door een disbalans in de mineralen.

TS ik heb geen tips wat betreft masker.

Ik had ooit ééntje die wat grond durfde te happen, maar dat was over nadat ik overschakelde op de brokjes van JPGF. Hier hebben ze trouwens ook nooit onbeperkt hooi.
Het gaat 'm duidelijk niet zozeer om tekorten, maar eerder om de mineralenbalans die ergens hapert.

Maar ik lees dat je overschakelt op Dodson&Horrell ? Daar heb je echt een topvoer aan !

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:38

Marlinde heeft anders wel gelijk. Ik merk het hier ook namelijk. En ik heb ze hele dagen buiten staan. Vaak de ochtenden op het zand, maar oh wee als het hooi op is! Dan heb ik ineens 2 dikbuikige Duitsers (want hier hebben ze nog geen half uur geen eten) die kuilen staan te graven naast elkaar en die staan dan ook rustig het diepere harde zand te likken en te eten. Dus 3 tot 4 uur op zand zonder hooi, is erom vragen dat ze zand gaan eten. Het zou mij niet verbazen als ze straks allemaal op die pensionstal met heftige zandkolieken staan.
Daar kun je geen mineralen tegen opvoeren hoor, als je ze zo lang zonder eten zet. Dat is pure verveling.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:42

Ook van maagzweren kan een paard gaan zandeten.

Er zijn inleg"vellen" of een soort stop voor in een graasmasker zodat er niet mee gegeten kan worden. En er zijn ook maskers waar geen gat in de bodem zit.
En anders een gewone bouwemmer met touwtje omdoen, daarmee zal zandeten zeker moeilijk/onmogelijk worden omdat de randen te hoog komen om alsnog zand mee naar binnen te scheppen.

Let wel dat het onmogelijk maken van deze uiting het onderliggend probleem niet weg gaat, zich of anders gaat uiten en niet afgeleerd wordt. Als noodgreep is het noodzakelijk, maar voor de lange termijn zal er iets anders moeten gebeuren.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:30

Kan wel eens met een tekort van iets te maken hebben. een vriendin van mij haar paard deed het ook. Met toeval van stalling veranderd.en dat niet weer gedaan Zeg niet dat jij dat moet doen hoor. Maar er zal toch iets in de grond zitten wat het aanlokt

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 23:33

Nogmaals, waarom wordt de conclusie getrokken dat mijn paard 3 a 4 uur op zand staat zonder hooi.
Dat heb ik nergens gezegd.
Alleen heb ik aangegeven dat ze zeker niet langer zonder hooi staat dan die 3 a 4 uur.
Maar daar gaat het hier niet om, mijn vraag is niet of ik haar in Bokt’s ogen op de juiste manier houd.
Want ik geloof oprecht niet dat Bokt overal het antwoord op weet :Y)

Maar misschien dat de mensen die hier het hardst schreeuwen ook eens moeten kijken in het topic over zandkoliek.
Want op kort gras in een natte wei kan ook nadelige gevolgen hebben.

Mineralentekort ben ik me dus bewust van, zoals gezegd zoek ik een tijdelijke oplossing.

De inlegvellen zijn dan wel weer een tip waar ik wat mee kan.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:38

Hier twee ex-zandvreters. Die overigens de hele dag ruwvoer ter beschikking hebben. Bij hen heeft oerbalans van ecostyle ze doen stoppen.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 23:44

Dank je MyChoice, dat is een fijne tip.
Dat was idd de andere overweging.
Ben alleen bang dat ik misschien de verhoudingen vitamines en mineralen uit balans breng icm de Dodson en Horrell.
En misschien dat alleen het overstappen van voer al voldoende doet hoor.

Maar ik begreep dat de overschotten uit de veendrenkstof makkelijker wordt afgevoerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:02

tamary schreef:
Ook van maagzweren kan een paard gaan zandeten.

Dat was ook mijn gedachte.
Geef eens een kuurtje Pronutrin. Dat legt een beschermend laagje over de maagwand zodat die minder gevoelig is voor een teveel aan maagzuur.
Verder krachtvoer met weinig suiker/zetmeel en goed hooi (geen voordroog/kuil).

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:24

Ik zou eerder de maag compositum van de groene os geven, of het product van de Paardendrogist, ipv pronutrin gezien dat dat grotendeels suiker is...
Verder geen tips, let er alleen wel op dat als je een grasmasker dicht gaat maken, hoe je je watervoorziening maakt! Bij een standaard grasmasker kan het water weg natuurlijk, met dicht inlegvel oid niet.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 22:41

Maagzweren sluit ik niet uit, alhoewel ze verder niet de standaard signalen laat zien en zeker niet mager is.
Ze krijgt zeker top hooi en ook voer zonder suiker.
Maag compositum ga ik me in verdiepen.

En idd de watervoorziening is ook nog een stukje uitdaging.
Neig er nu naar om zelf een stukje gaas in het graasmasker te bevestigen

EquineFlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:07

Heb je al verder onderzoek laten doen naar een eventueel tekort aan bijvoorbeeld mineralen? Mocht er een tekort zijn dan kun je wat specifieker een oplossing zoeken.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 23:36

EquineFlex schreef:
Heb je al verder onderzoek laten doen naar een eventueel tekort aan bijvoorbeeld mineralen? Mocht er een tekort zijn dan kun je wat specifieker een oplossing zoeken.

Er is wel algemeen bloedonderzoek gedaan, daarbij kwam er een klein tekort aan magnesium naar voren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:48

frisian_love schreef:
Nogmaals, waarom wordt de conclusie getrokken dat mijn paard 3 a 4 uur op zand staat zonder hooi.
Alleen heb ik aangegeven dat ze zeker niet langer zonder hooi staat dan die 3 a 4 uur.

Dat komt door je eigen tekst:
Citaat:

De conclusie uit dit lijkt dus alsof je paard 3 a 4 uur zonder hooi op de paddock met zand staat. Hopelijk doet de andere brok haar goed.
Ik heb geen tips anders dan ongefundeerd gebrul over anders huisvesten en dergelijke, dus veel succes ermee.

@ polly;
Uiteraard is gewoon op stal zetten de allerbeste optie voor een paard, eeh beest. Dat niemand dat nou eerder genoemd heeft. Toptip. :wow:

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 00:39

Lindsey_99 schreef:
frisian_love schreef:

Dat komt door je eigen tekst:
Citaat:

De conclusie uit dit lijkt dus alsof je paard 3 a 4 uur zonder hooi op de paddock met zand staat. Hopelijk doet de andere brok haar goed.
Ik heb geen tips anders dan ongefundeerd gebrul over anders huisvesten en dergelijke, dus veel succes ermee.

Dan moet je leren lezen....
Niet langer dan 3 a 4 uur zou ook een half uur kunnen zijn of 2 uur of 10 minuten... :Y)
Maar idd dankjewel voor het succes, denk dat ik er zonder jouw adviezen ook wel uit kom :+

Verder ben ik erg blij met de wel gefundeerde adviezen van meerdere bokkers, er komen zeker nuttige dingen voorbij.