Pony in de tuin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babidi

Pony in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 10:37

Hallo paardenliefhebbers (ben ik zelf ook),

Ik wil graag jullie mening en wil eigenlijk ook geen azijnzeiker zijn, maar ik heb de volgende situatie:

De buren hebben een pony (kleine B schat ik) in hun achtertuin.

Het diertje staat dag en nacht in de tuin. Ze hebben een soort van stal gemaakt, maar dit ziet er niet geweldig uit. Verder staat hij in een modderpoel van zo'n 50m2.
Er wordt nooit mee gelopen of op gereden.

We hebben er wel wat last van (stank en veel vliegen), maar ik vind het vooral heel erg zielig voor het diertje.

De gemeente/politie doet hier niets aan.

Nu zijn hier of de verschillende forums al wat discussies geweest, maar wil graag weten wat jullie ervan vinden.

fjordjes

Re: Pony in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:39

Als de gemeente er niets aan doet en het dier heeft een droge plek om te liggen, heeft voldoende hooi en water en wordt netjes verzorgd (hoefsmid op tijd, dierenarts) ben ik bang dat je weinig eraan kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:40

Is het binnen de bebouwde kom? Dan mag er vaak geen vee in de achtertuin gehouden worden. Buiten de bebouwde kom mag dit gewoon. Je kan melding maken dat je het bijv niet okay vind hoe de pony word gehouden.

Als gemeente en politie niets doen, is er dus ook vaak niets aan de hand.

opisop_shop

Om meerdere redenen sneu en dat zal iedereen hier ook zeggen. Maar daar heb je niks aan want je doet er niks tegen als het is zoals hierboven al gezegd wordt. Dat de stal er niet goed uitziet maakt natuurlijk niet uit.

Hevonen

Zo uit jouw verhaal moeilijk te beoordelen, maar feit blijft dat een pony niet alleen moet staan en dat een tuin al gauw erg klein is. Als er veel rommel ligt kan het onveilig zijn.

Misschien kun je eens aanbieden om met de pony te wandelen?

Babidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 11:05

Het is inderdaad in de bebouwde kom.
En ik vind het vooral erg zielig voor dat diertje.

Zelf mee wandelen gaat ook niet meer.
Omdat ik de instanties erop heb gestuurd is onze verbandhouding niet meer optimaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:08

Babidi schreef:
Het is inderdaad in de bebouwde kom.
En ik vind het vooral erg zielig voor dat diertje.

Zelf mee wandelen gaat ook niet meer.
Omdat ik de instanties erop heb gestuurd is onze verbandhouding niet meer optimaal...

Melding maken bij de gemeente, en vragen waarom ze hier niets aan doen. Want ook een b pony valt onder groot vee. En dat mag je binnen de bebouwde kom nou eenmaal niet in je achter tuin houden, ookal kan dit wel per gemeente verschillen. En neem aan dat het gewoon een woonwijk is?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:10

Maar wat wil je hiermee dan bereiken? Iedereen zal hier wat op aan te merken hebben zoals ik al zei. Een pony hoort niet alleen te staan, het is klein en zo te horen niet optimaal ivm ondergrond. Maar je doet er niks tegen. Eerst praten of aanbieden iets te doen was handiger geweest ipv instanties te sturen, maar misschien heb je dat wel gedaan en willen ze niet luisteren. Dan kun je er helaas niks aan doen.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:13

In welke provincie is dit?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:14

Marije_1997 schreef:
Is het binnen de bebouwde kom? Dan mag er vaak geen vee in de achtertuin gehouden worden. Buiten de bebouwde kom mag dit gewoon. Je kan melding maken dat je het bijv niet okay vind hoe de pony word gehouden.

Is dat zo? In mijn vorige woonplaats waren wel paar straten met huizen met grond er achter waar paarden werden gehouden. Het gaat hier dan om meer dan 50m2. Maar het is wel binnen de bebouwde kom

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:15

Marije_1997 schreef:

Volgens mij vallen paarden/pony's niet onder vee en mag je ze dus gewoon in de tuin houden.
Of het ideaal is? Nee zeker niet.
Ik zie het wel vaker ook hier in de stad, midden in een woonwijk. Maar goed zolang er geen wet/regelgeving voor komt zul je het toch tegen blijven komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:17

corientjuhh schreef:
Marije_1997 schreef:

Is dat zo? In mijn vorige woonplaats waren wel paar straten met huizen met grond er achter waar paarden werden gehouden. Het gaat hier dan om meer dan 50m2. Maar het is wel binnen de bebouwde kom

Ja nah ik woon ook "binnen de bebouwde kom" maar tussen de boeren. Maar denk dat het hier wel om een woonwijk gaat?

Meestal(niet elke gemeente) mag je binnen de bebouwde kom niet zomaar groot vee houden. 50m2 is volgens mij ook de standaard woonwijk tuin, en is zeker niet veel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:21

Ik zou veel liever hebben,qua overlast, dat de buren een pony in de achtertuin zouden hebben dan voortdurend blaffende honden of pubers met geluidsboxen. Of die pony goed verzorgd wordt of niet dat is een andere kwestie.

Babidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 11:32

anjali schreef:
Ik zou veel liever hebben,qua overlast, dat de buren een pony in de achtertuin zouden hebben dan voortdurend blaffende honden of pubers met geluidsboxen. Of die pony goed verzorgd wordt of niet dat is een andere kwestie.

Helaas hebben ze ook een blaffende hond. Die begint meestal rond 6:00 te janken/blaffen. Maar dat zou ik ook doen als ik, in weer en wind, aan een ketting aan een boom zit.

Het is inderdaad een woonwijk en het is in de provincie Limburg.

En ik ben uiteraard eerst aan de deur geweest, voordat ik naar de instanties ben gegaan.
Ik weet dat de gemeente zelfs een (gratis) wei hebben aangeboden. Dat aanbod is ook afgeslagen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:41

Maar hoe is de verzorging van de dieren dan?
Worden ze verder goed verzorgt? Hebben ze elke dag beschikking tot voer en water? Of staan ze ook regelmatig zonder? En hoe zijn de hoevens van de pony? Wordt hij regelmatig bekapt?
Geen idee of je daar een beetje inzicht in hebt, maar anders zou je eventueel contact op nemen met de dierenbescherming of 144.
Maar als ze gewoon dagelijks water en voer hebben dan zullen zij ook niets ondernemen.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:41

In een woonwijk in de stad waren er mensen een paar straten verderop die hadden gewoon hun paard (Fries) in de achtertuin staan zo nu en dan. (Stond er dus ook vaak genoeg niet!) Het is denk ik net of de gemeente actie onderneemt of niet...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:46

Even kijken wat erover staat in de AVP en als daarin staat dat het niet mag een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente. Daarop moeten ze handelen

Babidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 11:52

Keet schreef:
Even kijken wat erover staat in de AVP en als daarin staat dat het niet mag een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente. Daarop moeten ze handelen

Wat is een AVP? Google zegt aansprakelijkheid verzekering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:53

APV; algemene plaatselijke verordening. De verordening van jouw gemeente dus.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:27

Keet schreef:

Dat idd, zal niet de eerste keer zijn dat een ambtenaar van de gemeente iemand verkeerd inlicht omdat ze totaal niet op de hoogte zijn van de inhoud van het AVP ( of gewoon geen zin hebben)

AVP uitpluizen en kijken of je van daaruit iets kan.

50m2 dat is 5 bij 10....schandalig om op zo'n klein stukje een pony te houden

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:53

Een paard is een huisdier en geen vee en mag dus gewoon in een tuin worden gehouden: https://www.recht.nl/nieuws/bhv/128772/ ... ven-staan/

Helaas is het in Nederland niet verboden om paarden alleen te houden, dus ik denk dat als er verder geen overlast is het moeilijk is om er iets aan te doen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:59

Kidde schreef:
Een paard is een huisdier en geen vee en mag dus gewoon in een tuin worden gehouden: https://www.recht.nl/nieuws/bhv/128772/ ... ven-staan/

Helaas is het in Nederland niet verboden om paarden alleen te houden, dus ik denk dat als er verder geen overlast is het moeilijk is om er iets aan te doen :n

Die link werkt niet?

Maar ik heb altijd geleerd en gehoord dat paarden groot vee zijn. Geen huisdieren?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:04

Marije_1997 schreef:
Kidde schreef:

Die link werkt niet?

Maar ik heb altijd geleerd en gehoord dat paarden groot vee zijn. Geen huisdieren?

Nee ze vallen onder de huisdieren.Dit staat er achter de link:
Citaat:
Pony is huisdier, geen paard

Een huurder gebruikt de schuur achter zijn huis als stal voor een pony. In tegenstelling tot de verhuurder vindt de rechter de pony geen ongebruikelijk huisdier: het staat immers op de huisdierenlijst.

ECLI:NL:RBNNE:2015:1602 (Rechtspraak.nl)

Wel zijn er per gemeente regels mbt afstand van dieren en mestopslag tot andere huizen. Misschien kan je daar nog wat mee TS?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:11

Kidde schreef:

Dat gaat heel ergens anders over.
a: het betrof een huurhuis in het buitengebied.
b: verhuurder wilde geen paardje (van 76cm) in de stal want dat stond niet in het huurcontract.
c: huurder had ook een weiland waar het paardje in stond.

Voor de wet is paard vee, daarom heb je ook te maken met de mestwet enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:13

Voor de wet zijn paarden huisdieren en geen vee. Mestwet staat daar verder los van, dat is een hele andere wet voor bedrijfsmatige paarden of vanaf bepaalde aantallen. Godzijdank want daardoor zijn ze de tijdens de grote ruimingen van bse/mkz/varkenspest altijd buiten schot gebleven ook op besmette bedrijven.

Huisdieren mag je binnen de bebouwde kom houden. MAAR: sommige gemeentes sluiten via hun apv paarden uit of hangen hier bepaalde regels aan.

Dus download de apv van je gemeente, print hem uit en spitten maar.

Edit: bedrijfsmatig gehouden paarden vallen wel in dezelfde categorie als koeien/varkens/kippen enz. Dan worden ze gezien als landbouwhuisdier en moet je voldoen aan de mestwet. De gewone hobby partuculier niet en dan is het een huisdier.