Lastige buren / pensionklanten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MukiwaCobs

Lastige buren / pensionklanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 15:47

Hoop dat dit goed staat.....

Ik sta gestald bij een boer/kennissen, en de buren hebben nu sinds 1 jaar ook stalling.
Nu is het zo dat ze achterom waar wij onze weien hebben de bak hebben aangelegd. Deze word nogal nat als het regent.
Sinds een paar weken hebben ze nieuwe pensionklanten en die maken iedere keer gleuven naar onze wei toe zodat het water/zand van hun bak wegloopt.
Wij maken deze elke keer dicht want zoiets hoort niet bij de buren, toch??

Vandaag waren deze pensionklanten dit weer open aan het maken en heb ik ze weer dicht gemaakt en ze aangesproken.
Ze vonden het belachelijk, want het was maar water... nee hoor meneer! Er zit ook zand bij!!!

Ik kan me hier echt kwaad om maken.
Heb mijn aanvaring met die mensen ook aan de staleigenaar verteld en ze ging het overleggen met haar man.

Maar wat kan ik hier tegen doen?
Bestaat er iets van aangifte ofzo?
Of heeft iemand tips?

* als ik iets vraag aan de buren (staleigenaar) dan word ik genegeerd en geblokkerd

Paris_

Re: Lastige buren / pensionklanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:55

Lijkt me niet moeilijk. Die gleuven maken ze dus niet op eigen terrein?

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 15:56

Paris_ schreef:

Deels wel en deels niet
Het gaat bij ons onder de draad door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:59

Draadje lager spannen waar de bak is?

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 16:00

DeMolenhoek schreef:
Draadje lager spannen waar de bak is?

Heeft geen zin helaas :(

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:02

MukiwaCobs schreef:
Paris_ schreef:

Deels wel en deels niet

Ik zou even contact opnemen met het juridisch loket, wat hierin jouw rechten zijn en wat je ertegen kunt doen.
Het is jouw grond dus ik ga er vanuit dat een ander daar niets te zoeken heeft.

Ondanks dat ik denk dat het niet bijzonder veel ongemak oplevert (tenzij het echt bergen met zand zijn) snap ik wel dat je hier gewoon helemaal geen zin in hebt.
Jouw grond, en bovendien nog 'wildvreemden' ook die dit doen. Dus niet eens je eigen buren...

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 16:04

MukiwaCobs schreef:
Paris_ schreef:

Deels wel en deels niet

Ik zou even contact opnemen met het juridisch loket, wat hierin jouw rechten zijn en wat je ertegen kunt doen.
Het is jouw grond dus ik ga er vanuit dat een ander daar niets te zoeken heeft.

Ondanks dat ik denk dat het niet bijzonder veel ongemak oplevert (tenzij het echt bergen met zand zijn) snap ik wel dat je hier gewoon helemaal geen zin in hebt.
Jouw grond, en bovendien nog 'wildvreemden' ook die dit doen. Dus niet eens je eigen buren...

Mijn grond is het niet maar van de staleigenaar. Dus dan moet hij dat toch allemaal doen? Of kan ik dat ook doen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:05

ik begrijp dat ze gleuven graven en dat het water dan onder je draad doorloopt je land in.
Gaat het om grote hoeveelheden? Staat je hele land blank? Gebruik je je weiland nu in dit seizoen? Ik neem aan dat ze gleuven graven om het water weg te laten lopen en dat dat in het weideseizoen een stuk minder aan de hand zal zijn?

Oftewel, hoeveel hinder heb je er van?

edit: het is niet jouw eigen terrein? Laat het dan over aan de stalhouder en ga niet in hun plaats ruzie maken met de buren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:06

Maar als het de grond van de staleigenaar is en die het niet erg vindt dan snap ik het probleem niet? Dan moet je niet bij de buren zijn maar bij de staleigenaar en die moet het met de buren oplossen.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 16:09

Polly schreef:
ik begrijp dat ze gleuven graven en dat het water dan onder je draad doorloopt je land in.
Gaat het om grote hoeveelheden? Staat je hele land blank? Gebruik je je weiland nu in dit seizoen? Ik neem aan dat ze gleuven graven om het water weg te laten lopen en dat dat in het weideseizoen een stuk minder aan de hand zal zijn?

edit: het is niet jouw eigen terrein? Laat het dan over aan de stalhouder en ga niet in hun plaats ruzie maken met de buren.

Soms gaat het indd om grote hoeveelheden water/zand.
Wij gebruiken de weilanden 24/7 het hele jaar door, behalve s’nachts (dan staan ze op stal, in de winter)
Er staat dan redelijk een groot stuk blank.

Ik heb de aanvaring met de “buren” ook bij de staleigenaar aangekaart. Ook zij vond dit niet normaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:11

Dan nog is het aan jou staleigenaar om hiermee verder te gaan. Eventueel door extra draad te spannen of een schapendraad er tegen aan.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:12

Als het niet jouw grond is dan heb je geen poot om op te staan.
Als de staleigenaar (grond eigenaar) er minder moeite mee heeft dan jij en er dus zelf niks aan doet, dan vrees ik dat het helaas pindakaas is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:13

Het enige wat je kan doen is bij jouw pensionhouder aangeven dat een deel van de weide onbruikbaar is. En dat dat of financieel gecompenseerd zou mogen worden, of de buren moeten stoppen met geulen graven.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:14

Ik zou dit aankaarten bij degenen wiens taak het is om er wat aan te doen. Jij wilt dat je dier(en) er goed bij staan, jij vind dat dit water niet hoort in de wei waar jouw dier(en) staan, dan zou ik dat dus aankaarten bij de staleigenaar. Die van jezelf, niet de buren. Het is het erf van je staleigenaar, als hij of zij zich hier ook aan ergert dan kan je staleigenaar met de staleigenaar naast jullie gaan praten.
Zelf de touwtjes in handen nemen en een ander jouw regels opleggen (dat is imo wat je doet als je voor de pensionklanten van de buren gaat bepalen wat zij wel en niet mogen) vind ik niet de taak van een pensionklant, en zaken als aangifte doen al helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:14

MukiwaCobs schreef:
Polly schreef:

Soms gaat het indd om grote hoeveelheden water/zand.
Wij gebruiken de weilanden 24/7 het hele jaar door, behalve s’nachts (dan staan ze op stal, in de winter)
Er staat dan redelijk een groot stuk blank.

Ik heb de aanvaring met de “buren” ook bij de staleigenaar aangekaart. Ook zij vond dit niet normaal!

Zij moet dit bij haar buren aankaarten. Klant tegen klant is nutteloos. Grote kans dat die buren het er ook niet mee eens zijn.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:18

Bij wet is geregeld dat het lager gelegen land het water op moet vangen van het hoger gelegen land.

Wat je kan doen is een sloot graven of je land op hogen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:51

Dit is niet aan jou om te bepalen, maar aan je staleigenaar. Hebben de buren nog andere mogelijkheden om het water van hun piste te laten lopen? Zoja, kunnen ze het naar hun eigen weides leiden. Zo nee, vind ik het een beetje geven en nemen en leren samenleven maar lijkt het mij wel logisch dat ze het water van de piste weg laten lopen naar een plaats waar dit wel kan. Aangifte e.d. is imo belachelijk voor dit soort problemen, zeker omdat het al helemaal niet jou terrein betreft.

Edit: wij lieten vroeger ook via geulen alle regenwater weglopen van de bak in de wei (wei en bak waren van de staleigenaar). Ging om honderden, zoniet duizenden liters per winter, maar nooit enig effect van zand gezien. Eigelijk zelfs ook amper zand zien meespoelen, dus daar zou ik me zeker niet druk om maken.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:22

Poekkie schreef:
Dit is niet aan jou om te bepalen, maar aan je staleigenaar. Hebben de buren nog andere mogelijkheden om het water van hun piste te laten lopen? Zoja, kunnen ze het naar hun eigen weides leiden. Zo nee, vind ik het een beetje geven en nemen en leren samenleven maar lijkt het mij wel logisch dat ze het water van de piste weg laten lopen naar een plaats waar dit wel kan. Aangifte e.d. is imo belachelijk voor dit soort problemen, zeker omdat het al helemaal niet jou terrein betreft.

Edit: wij lieten vroeger ook via geulen alle regenwater weglopen van de bak in de wei (wei en bak waren van de staleigenaar). Ging om honderden, zoniet duizenden liters per winter, maar nooit enig effect van zand gezien. Eigelijk zelfs ook amper zand zien meespoelen, dus daar zou ik me zeker niet druk om maken.

Wij doen dit ook idd wel op eigen grond maar er spoelt zeker redelijk wat zand mee

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:59

Er bestaat zoiets als gewoon een ouderwets potje praten. Je-weet-wel, dat men gewoon even een gesprek heeft met elkaar (eigenaren dus). Mocht je er dan niet uitkomen dan kun je altijd nog gaan uitzoeken hoe het wettelijk zit.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 21:34

Poekkie schreef:

De buren hebben zelf ook plaats genoeg om het water bij hun weg te laten, is een kwestie van niet willen helaas.
Ze hebben al hun hele leven paarden en nu sinds ze stalling aanbieden hebben wij problemen met hun (paarden die over de draad dekens bij ons kapot bijten, draad stuk maken omdat bij ons nog gras staat en nu dit water)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:08

Blussem schreef:
Bij wet is geregeld dat het lager gelegen land het water op moet vangen van het hoger gelegen land.

Dit. Dus jij / je stalhouder kunnen niet zo kort door de bocht zeggen dat ze het water zelf maar kwijt moeten zien te raken op hun eigen land.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:19

Als ze ook dekens kapot maken is het heel simpel. Verzet je afrastering een meter en graaf een greppel. Twee vliegen in 1 klap.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 23:41

Chubby schreef:
Blussem schreef:

Dit. Dus jij / je stalhouder kunnen niet zo kort door de bocht zeggen dat ze het water zelf maar kwijt moeten zien te raken op hun eigen land.

de landen liggen beide gelijk, dus dat is hier dus niet van toepassing.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:42

MukiwaCobs schreef:
de landen liggen beide gelijk, dus dat is hier dus niet van toepassing.

Dan zou het water toch ook jouw kant niet oplopen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:46

Ik gok zo dat de bak hoger ligt maar dat hun eigen land net zo hoog ligt als het land Van TS. Dan is het erg flauw om je buren op te zadelen met dat water.